Friday, October 30, 2009

SaLaM iMTiHaN ♥

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:14 PM

Assalamualaikum wbt..

Andaikan ditakdirkan kecemerlangan itu dari ALLAH, andaikan ditakdirkan kegagalan itu juga dari ALLAH tapi ingatlah walau kita cemerlang atau tidak, hakikatnya kedua²  itu ada hikmahnya. Moga kita tak kecundang dgn ujian yg diberikan ALLAH. Yang penting, kita SUDAH BERUSAHA yg terbaik dgn kudrat & iradat yg diberikan ALLAH.

Semester ni saya mengambil 20 jam kredit utk 9 mata pelajaran..

Penatnya hanya Allah saja yg tahu...

Tapi aku redha dgn ketentuan Allah...

Semua telah dirancang dgn baik oleh Allah...


Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dgn kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yg diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yg dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kpd kami beban yg berat sebagaimana Engkau bebankan kpd orang²  sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kpd kami apa yg tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; & rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yg kafir."(Surah Al Baqarah : Ayat 286)

Alhamdulillah hanya 5 mata pelajaran sahaja diuji untuk peperiksaan semester ini kerana 4 mata pelajaran lain telah diberikan tugasan yg mencabar sepanjang 14 minggu kuliah...

UBI1042 - 2 NOV 09
TMA3033 - 6 NOV 09
TKU1033 - 9 NOV 09
TMK3033 - 10 NOV 09
EDU3012 - 18 NOV 09


Tengok gambar tu, kucing pun dah study nak exam, kita? Kepada yg dah bersedia tu Alhamdulillah, kepada yang masih 'main
² ' tu, malulah sikit kat kucing tu.. hehe..

Tapi ingatlah ujian di dunia tidak sama dgn ujian di akhirat kelak..

Ya Allah, berikan kami kejayaan di Dunia &Akhirat..
Selamat Menempuh Final Yg Masih Belum Final Melainkan Di 'Hari Final' Kelak..


Salam imtihan untuk sahabat²ku yg akan menghadapi imtihan semester ni...


Doakan kejayaan utk semua agar berjaya dunia & akhirat


InsyaAllah..


Firman ALLAH:"DAN ORAG2 YG BERUSAHA DGN BERSUNGGUH2 KERANA MEMENUHI AGAMA KAMI,NESCAYA KAMI TUNJUKI MEREKA KE JALAN KAMI.."


Semoga kita semua tergolong dlm org²  yg sentiasa cemerlang di dlm ibadah dan imtihan di dunia dan akhirat..


Amin..


Mudah²an dgn segala ilmu yg di kurniakan oleh NYA dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya demi Islam tercinta..


Mana mungkin manusia mencapai kejayaan tanpa pengorbanan..


Kiranya exam ini adalah medan perjuangan kita, maka bertarunglah sedaya upaya krn Allah.


Beberapa waktu berlalu, kita telah diturunkan segala ilmu dari guru kita, maka manfaatkanlah ia semampu akal kita untuk mempertingkatkan kedudukan ummah, bukan semata² utk kepuasan diri.


TUHAN TAK MENILAI AKAN NATIJAHNYA, TAPI KESUNGGUHAN KITA.


Berjuanglah wahai sahabat, dgn kalimah Tuhan, dgn segala ilmu yg telah dipinjamkan sementara kpd kita.


Selebihnya, sandarkan pada ketentuanNYA. Selamat Berjuang!

....KEJAYAAN DGN USAHA 1 KEPUASAN,


....KEJAYAAN TANPA USAHA 1 KEBETULAN,


....KEJAYAAN DENGAN KEGALALAN 1 KETENTUAN,


....KEGAGALAN TANPA USAHA 1 PENYESALAN...


"بالتوفيق والنجاح "

.....YAKIN PADA ALLAH BUKANLAH MENGHARAP TERKABULNYA SEGALA HARAPAN,


.....YAKIN PADA ALLAH BUKANLAH KEINDAHAN NIKMAT,


.....YAKIN PADA ALLAH ADALAH MELETAKKAN KEREDHAAN PADA KETENTUANNYA..

Goodluckforexam.jpg Good luck for exam image by saijyougorou

Saya dengan rendah diri memohon maaf kpd semua sahabat²  atas segala kesalahan yg disedari atau tidak disedari...

´.✿ Terutama untuk Sahabat-Sahabat Perjuangan...

Minta maaf sekiranya kurang komitmen dgn kumpulan membuat tugasan:
  1. TMK3033 - Erda, Fiza, Illya, Fira
  2. TMA3033 - Erda. Tikah A, Maria
  3. TKU1033 - Erda, Ana, Herie, Shahir, Linda, Ijah, Hanis, Dla
  4. TKU1073 - Erda, Ana, Dla
  5. EDU3012 - Erda, Tikah A
  6. BNA1012 - Guru
  7. UKT1151 - Erda, Fira, Illya, Rina, Hanis, Tikah A, Ana, Idah, Farah
  8. UKT1301 - Tikah H, Wani, Zati, Anis, Zainab, Mail, Shakir, Sazwani, Nadia, Riduan
  9. UBI1042 - Erda, Wani, Anis


´.✿ Kpd Exco Kebajikan & Kemasyarakatan KHAR, Rusdi & Kak Jah minta maaf sekiranya kurang komitmen bagi mengurangkan tugas anda sebagai exco...

´.✿ Kpd Rexco Kebajikan & Kemasyarakatan KHAR seramai 29 orang gembira berkerjasama dgn anda semua... K. Fiza, Vastala, Tarmimi, Shan, Lokman, Ima, Fairus, Agai, Hafizan, Shah, K. Hasmah, K. Nadia, Nina, Khairol, K. Nani, Iman, Mahani, Bawani, Shafikah, Aziz, Tamarai, Suhana, Fadziela, Nadzirah, Fatin, Ain, Aisyah, Aini, Hamizah

Malaysiakini
´.✿ Utk Kak Farhana Husna, partner saya dalam Biro Kebajikan & Kemasyarakatan PMS minta maaf kak atas kekurangan komitmen & kemahiran saya dlm mengendalikan biro ini...

´.✿ Buat Pimpinan Persatuan Mahasiswa Sains UPSI all the best...
C. Nik Azrul, C. Fifah, C. Fadh, C. Rowaida, C. Syahiran, C. Syazwan, C. Aini, C. Azlina, C. Tarmimi, C. Husna, C. Syamimi, C. Maizatul, C. Rafidah, C. Syadida, C. Raja, C. Linda, C. Hafiz, C. Wong, C. Rio, C. Anis, C. ZulHusni, C. Dalilah, C.Nadiah, C. Chew.

LOGO RAKAN SURAU
´.✿ Kpd Pimpinan Rakan Surau Ar-Rashidin, maaf sekiranya lajnah yg saya kendalikan kurang komitmen dlm menjalankan tugas....
C. Ukashah, C. Zulkifli, K. Fifah, Fiza, Ayu, K. Yani, C. Rushdan, Aqilah, C. Pak Lah, Rayumi, Badrul, Ummi, Tarmimi, Linda, Sabri

´.✿ Utk Lajnah Penerbitan, Dokumentasi & Informasi Rakan Surau Ar-Rashidin iaitu Sabri, Khalil, Nina, Aini, K. Dayah & Tikah minta maaf sekiranya saya terlebih memberikan arahan & tugasan yg berlebihan...

´.✿ Buat Adik² &  sahabat²  Rakan Surau Ar-Rashidin Selamat Berjuang di dunia yg fana utk mencapai akhirat yg kekal abadi.

´.✿ Kepada adik²  & sahabat²  usrah RPA, syukran atas komitmen anda dlm menjayakan usrah. Maaf sekiranya penyampaian saya kurang menarik atau tidak berjaya membantu anda dlm menjalani kehidupan di UPSi. InsyaAllah sekiranya kita dipilih oleh Allah utk bersama semester hadapan yg terbaik saya akan lakukan...
Adik Juju, Adik Amira, Adik Nadia, Adik Diah, Adik Nizam, Dayah, Adik Suzie, Zahiah, Wanie, Adik Shakilla, Anis, Farhah, Kak Nilam

´.✿ Paling utama buat keluarga yg amat dirindui, syukran atas dorongan & semangat yg diberikan kpd wana walaupun jauh di mata tapi sentiasa bertakhta dihati...

´.✿ Buat yg mengenali saya HERWANA HERMAN ampun maaf diminta....

All the BeMalaysiakinist for all 

WALLAHUALAM

Wednesday, October 28, 2009

Kasih Sayang Aku & Adikku

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:48 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.

Nak share satu kisah yg pasti membuat kalian juga bersedih & akan menghargai ikatan antara adik beradik. 

Teruskan membaca.


Aku cuma ada seorang adik. Usianya tiga tahun lebih muda drpd aku. Suatu hari, utk mendapatkan sehelai sapu tangan yg menjadi keperluan anak gadis ketika itu, aku ambil 50 sen dari poket seluar ayah.

Petang itu, pulang saja dari sekolah ayah memanggil kami berdua. Dia meminta aku & adik berdiri di tepi dinding. Aku menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah. 

Siapa ambil duit ayah? tanya ayah bagai singa lapar. 

Aku langsung tidak berdaya menentang renungan tajam mata ayah. Kedua² kami membisu, cuma tunduk memandang lantai.

Baik, kalau tak mengaku dua² ayah rotan! sambung ayah sambil mengangkat tangan utk melepaskan pukulan sulungnya ke belakang aku. 

Tiba², adik menangkap tangan ayah dgn kedua² belah tangannya sambil berkata, saya yg ambil!

Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kata² itu, hayunan & balunan silih berganti menghentam tubuh adik.

Aku gamam, lidah kelu utk bersuara. Walau perit menahan sakit, setitis pun airmata adik tak tumpah. Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai, ayah merungut: Kamu sudah mula belajar mencuri di rumah sendiri. Apakah lagi perbuatan kamu yg akan memalukan ayah di luar kelak?

Malam itu, emak & aku tak lepas² mendakap adik. Belakangnya yg berbirat dipenuhi calar balar cuba kami ubati. Namun adik cukup tabah. Setitis pun air matanya tidak mengiringi kesakitan yg mencucuk²

Melihat keadaan itu, aku meraung sekuat hati, kesal dgn sikap aku yg takut berkata benar. Adik segera menutup mulutku dgn kedua² belah tangannya lalu berkata, jangan menangis kak, semuanya dah berlalu!

Aku mengutuk diri sendiri krn tidak mampu membela adik.

Tahun bersilih ganti, peristiwa adik dibelasah krn mempertahankan aku bagaikan baru semalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar ke sekolah berasrama penuh & aku pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat pra-universiti. 

Malam itu ayah duduk di bawah cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu. Aku terdengar ayah berkata, Zah, kedua² anak kita cemerlang dlm pelajaran. Abang bangga sekali!

Tapi apalah maknanya bang... ! aku terdengar ibu teresak².

Di mana kita nak cari duit membiayai mereka?

Ketika itulah adik keluar dari biliknya. Dia berdiri di depan ayah & ibu. 

Ayah, saya tak mahu ke sekolah lagi!

Perlahan² ayah bangun, membetulkan ikatan kain pelekatnya & merenung wajah emak, kemudian wajah adik dalam²

Panggggg.... 

Sebuah penampar singgah di pipi adik. Seperti biasa yg mampu aku lakukan ialah menutup muka & menangis.

Kenapa kamu ni? Tahu tak, kalau ayah terpaksa mengemis krn persekolahan kamu, ayah akan lakukan! 

Orang lelaki kena bersekolah. Kalau tak, dia takkan dapat membawa keluarganya keluar drpd kemiskinan, aku memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinya yg bengkak. 

Kakak perempuan... biarlah kakak yg berhenti.

Tiada siapa yg menyangka, dinihari itu adik tiada dibiliknya. Dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yg dia ada. Di atas pangkin tempat dia lelapkan mata, terdapat sehelai kertas yg tercatat...

Kak... utk dapat peluang ke universiti bukannya mudah. Saya cari kerja & akan kirim wang buat akak.

Apa lagi yg saya tahu selain meraung. Ayah termenung, jelas dia cukup kecewa. Begitu juga emak yg menggunakan air matanya memujuk ayah. 

Suatu petang ketika berehat di asrama, teman sebilik menerpa: Ada pemuda kampung tunggu kau kat luar!

Pemuda kampung? bisikku. 

Siapa?

Tergesa² aku keluar bilik. Dari jauh aku nampak adik berdiri dgn pakaian comotnya yg dipenuhi lumpur & simen.

Kenapa sebut orang kampung, sebutlah adik yg datang!

Sambil tersenyum dia menjawab, Akak lihatlah pakaian adik ni. Apa yg akan kawan² akak kata kalau mereka tahu saya adik kakak?

Jantungku terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannya. Aku cukup tersentuh. Tanpa sedar, air jernih mengalir di pipi. Aku kibas² bebutir pasir & tompokan simen pada pakaian adik. Dlm suara antara dengar & tidak, aku bersuara, Akak tak peduli apa orang lain kata. 

Dari kocek seluarnya, adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu². Dia mengenakan pada rambutku sambil berkata, Kak, saya tengok ramai gadis pakai sepit macam ni, saya beli satu utk akak.

Aku kaku. Sepatah kata pun tak terucap. Aku rangkul adik & dadanya dibasahi air mataku yg tak dapat ditahan².

Tamat semester, aku pulang ke kampung sementara menunggu konvokesyen. Aku lihat tingkap & dinding rumah bersih, tak seperti selalu. Emak, tak payahlah kerja teruk² bersihkan rumah sambut saya balik.

Adik kamu yg bersihkan. Dia pulang kelmarin. Habis tangannya luka².

Aku menerpa ke biliknya. Cantik senyum adik. Kami berdakapan. 

Sakit ke? aku bertanya tatkala memeriksa luka pada tangannya. 

Tak.... Kak tahu, semasa bekerja sebagai buruh kontrak, kerikil & serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa. Kesakitan yg dirasa tidak dapat menghentikan usaha saya utk bekerja keras.

Apalagi... aku menangis seperti selalu.

Aku berkahwin pada usia menginjak 27 tahun. Suamiku seorang usahawan menawarkan jawatan pengurus kpd adik. 

Kalau adik terima jawatan tu, apa kata orang lain? kata adik. 

Adik tiada pelajaran. Biarlah adik bekerja dgn kelulusan yg adik ada.

Adik tak ke sekolah pun krn akak. kataku memujuk. 

Kenapa sebut kisah lama, kak? katanya ringkas, cuba menyembunyikan kesedihannya. Adik terus tinggal di kampung & bekerja sebagai petani setelah ayah tiada.

Pada majlis perkahwinannya dgn seorang gadis sekampung, juruacara majlis bertanya, Siapakah orang yg paling anda sayangi?

Spontan adik menjawab, Selain emak, kakak saya....

Lantas dia menceritakan suatu kisah yg langsung tidakku ingati.



Semasa sama² bersekolah rendah, setiap hari kami berjalan kaki ke sekolah. Suatu hari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai kasut sebelah, kakak membuka kasutnya & memberikannya pada saya. Dia berjalan dgn sebelah kasut. Sampai di rumah saya lihat kakinya berdarah sebab tertikam tunggul & calar balar. Sejak itulah saya berjanji pada diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagiaan kakak saya itu. Saya berjanji akan menjaganya sampai bila².

Sebaik adik tamat bercerita, aku meluru ke pelamin, mendakap adik sungguh² sambil meraung bagaikan diserang histeria.


Adakah kita sanggup sungguh² berkorban untukNYA sbg bukti cinta & kasih kita?

Fikir & Renungkan. Moga mengambil iktibar dgn kisah ini.

Wallahualam

Monday, October 26, 2009

HPA YaNG TeRBaiK

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:09 PM

INSYAALLAH HPA YANG TERBAIK...

DALAM KITA MEMBOIKOT BARANGAN YAHUDI TAPI KITA TIDAK MENGETAHUI ALTERNATIF LAIN UNTUK MENGGANTIKAN BARANGAN ITU...

ADAKAH KITA MAHU SAUDARA-SAUDARA ISLAM KITA DIBUNUH MENGGUNAKAN
WANG YANG KITA BELANJAKAN UNTUK MENYOKONG BARANGAN YAHUDI...

ITU SAMA SEPERTI KITA TURUT MEMBUNUH SAUDARA SEISLAM KITA...

ADAKAH KITA MAHU TERUS BEGINI...

OLEH IU MARILAH SAMA-SAMA BOIKOT BARANGAN YAHUDI




SAYA NAK HIGHLIGHT BARANGAN HARIAN DAN MENJADI KEGEMARAN KITA

  • NESTLE

  • JOHNSON AND JOHNSON


  • MAGGI
MAGGI2minute.jpg (450×200)

  • DANONE


  • COCO-COLA

  • KIT KAT

  • KOTEX

  • NOKIA

  • KFC

  • DAN BANYAK LAGI

JANGAN KATA SUSAHLAH, MALASLAH, TIADA MAKANAN LAINLAH...

SEMUA ITU ALASAN...

BUKAN JAWAPAN YANG KITA MAHUKAN...

DIRIKU DAN SAHABAT-SAHABATKU...

SEDARLAH...

JANGAN HANYA TAHU TAPI TIDAK BERTINDAK...

ITU BARU BARANGAN YAHUDI BELUM LAGI BARANGAN-BARANGAN LAIN YANG MENGANDUNGI BABI...

TIDAK KIRA DARI SEGI KUKU, TULANG, LEMAK, KULIT, DAGING, DARAH SEMUA DIGUNAKAN UNTUK MEMBUAT MAKANAN DAN BARANGAN KEGUNAAN...

TERINGAT SEMASA KAMI KURSUS PUTERI ISLAM SEM 1...

TAKLIMAT DARI PERSATUAN PENGGUNA ISLAM PULAU PINANG...

PENCERAMAH MENGATAKAN ADA SEORANG CINA MENGATAKAN

"SAYA PERCAYA BAHAWA SETIAP UMAT ISLAM NI PERNAH MAKAN SEEKOR BABI DALAM SEUMUR HIDUPNYA"

TANPA KITA SEDARI TERLALU BANYAK MAKANAN DAN BARANGAN YANG KITA GUNAKAN SEHARIAN MENGANDUNGI UNSUR BABI...

babi.jpg (400×300)
LOGOHALALSEMUA.jpg image by idearimba
dsc00220be2.jpg



ALLAH BERFIRMAN:



"Hai orang-orang yang beriman, makanlah diantara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Aku jika benar-benar hanya kepadaNya kamu sembah".




ANTARA BARANGAN HPA






hpakopiradix349000a871bmy2.jpg



BOLEH MENGETAHUI BARANGAN HPA
BLOG HPA
PORTAL HPA
SUSAH-SUSAH DAHULU...
SENANG-SENANG KEMUDIAN
Rasulullah saw bersabda: Wahai Sa'ad, perbaikilah (murnikanlah) makananmu, niscaya kamu menjadi orang yang terkabul do'anya. Demi yang jiwa Muhammad dalam genggamanNya. Sesungguhnya seorang hamba melontarkan sesuap makanan yang haram ke dalam perutnya maka tidak akan diterima amal kebaikannya selama empat puluh hari. Siapapun yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka api neraka lebih layak membakarnya. (HR. Ath-Thabrani)

WALLAHUALAM....
Salam Mujahidah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...