Saturday, March 27, 2010

Kem Remaja Islam KeMBaLi LaGi

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 5:00 PM

Assalamualaikum & salam sejahtera.


Nak promote program terdekat.


Mari Sahabat kita isi jiwa kita dengan pengisian Rohani, Fizikal, Mental & lain².

Ikhlaskan dirimu agar kita peroleh sesuatu yg bermanfaat, InsyaAllah..

Di sini disertakan gambar² Kem Remaja Islam 2009 (KERIS'09) semester lalu.

Antara peserta (Muslimin & Muslimat) yg hadir:
Jumlah peserta hampir 100 orang




Slot Team Building




Aku bagaikan si buta hilang arah


Riadah Petang

Malam Muhasabah Diri:
Sesuatu Keajaiban yg tidak dapat dilupakan terutamanya para fasilitator.














Jungle treking



Ya Allah betapa indahnya kenangan & pengalaman lalu.

Jom Sahabat...

Jangan lepaskan peluang..

Rebutlah peluang keemasan...

Friday, March 19, 2010

MaaFKaN WaNa...

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 7:28 PM


Sungguh aku bersyukur ALLAH Mempertemukanku denganmu, sahabat...
Kerana ALLAH banyak Memberiku pelajaran melalui sikapmu

Maafkan sahabatmu yang khilaf ini
Telah banyak perkataan dan sikapku yang mungkin telah membuatmu kecewa dan kesal terhadapku
Kerana inilah sahabatmu
Hanya sesosok manusia lemah yang penuh khilaf

Jangan pernah mengharapkanku sebagai seorang sahabat yang sempurna
Jangan pernah mengharapkanku sebagai seorang sahabat tanpa salah
Jangan pernah mengharapkanku sebagai seorang sahabat yang selalu ada di sampingmu
Kerana sekali lagi inilah sahabatmu
Yang penuh dengan kelalaian

Aku mohon kepadamu, ketika aku jatuh, jangan biarkan dirimu jatuh bersamaku
Aku ingin dirimu tetap berada di atas sana
Hingga suatu saat dirimu dapat mengangkatku dari atas

Sungguh tidak ada niat untuk membuatmu kecewa atas diriku
Aku hanya ingin mengatakan yang sejujurnya
Aku tak ingin dirimu tertipu
Aku tak ingin dirimu terlena
Aku tak bisa membiarkan dirimu berharap kepadaku
Aku tak bisa membiarkan dirimu bergantung kepadaku

Sahabat, inilah aku, seorang manusia yang jauh dari sempurna
Tolong, jangan berharap atau bahkan bergantung pada diriku
Aku tak bisa memberi apa yang kau inginkan
Aku tak bisa menjamin kebahagiaanmu
Aku tak bisa terus berada di sampingmu

Berharaplah pada RABB yang Maha Sempurna
Bergantunglah pada RABB yang Maha Agung
Kelak kau akan bertambah kuat
Kerana kau telah berpegang teguh pada tali ALLAH yang tak akan pernah putus



ALLAH yang akan Menguatkanmu
ALLAH yang akan Menyokongmu
ALLAH yang akan Membantumu
ALLAH yang akan Berada di sampingmu
ALLAH yang akan Menjamin hidupmu
Bukan manusia seperti diriku...

Ya RABB, hamba memohon ampunan-Mu
Hamba telah banyak menzalimi orang yang Engkau cintai
Hamba telah banyak mengecewakan orang yang Engkau muliakan

Sahabat...
Dengan segala kerendahan hati ini, aku memohon semoga engkau berkenan membukakan pintu maaf atas segala kekhilafanku
Aku tak tahu berapa tahun, berapa hari, atau bahkan berapa minit lagi ALLAH akan Mencabut nyawaku
Aku hanya ingin bertemu dengan ALLAH dengan tenang
Tolong maafkan segala kekhilafanku

Aku mohon....
Maafkan aku, sahabat....

Corat Coret MPP: Kehidupan Seorang MPP

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 4:34 PM

Alhamdulillah wa syukurlillah, Allah masih memberi nikmat paling besar iaitu IMAN & ISLAM.


Alhamdulillah juga krn PESTA KONVOKESYEN KE-12 SIDANG 1 telah berjaya dilaksanakan oleh semua sekretariat. 


Dgn taklifan sebagai PP(Penolong Pengurus) SEKRETARIAT PAMERAN, Alhamdulillah ana dapat melaksanakan tugas ini walaupun ana tahu banyak lompang² yg perlu ditutupi & diperbaiki utk masa hadapan.

Ramli Sarip berkunjung ke Pameran Aman Palestin





3 khemah disediakan utk buat pameran

Secara jujurnya penat melaksanakan taklifan sepanjang konvo terasa amat tetapi Alhamdulillah ana dapat ahli Sekretariat Pameran yg komited dgn tugas yg diberikan. 


Sekalung ucapan terima kasih ana ucapkan kpd sekretariat ana iaitu Adik Siti, Dodo, Raudhah, Akwa, Shi & Hisham yg banyak meringankan tugas sepanjang konvo. 


Ana minta maaf sekiranya tidak dapat memberikan pengalaman yg banyak, tidak jaga kebajikan atau terlalu mengarah kpd antum/na semua. 


Hanya Allah yg dapat balas jasa antum/na.


Sekretariat Pameran: Dodo,Ct,Wana,Raudhah,Shi,Akwa,Hisham.

Berbekalkan pengalaman 0, ana menerima taklifan yg diberikan sebagai PP Sekretariat Pameran sejak meeting konvo yg pertama iaitu 10 Februari 2010, iaitu sehari selepas menerima watikah perlantikan sebagai MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR sesi 2009/2010 pada 9 Februari 2010. 


Penasihat ana utk sekretariat ini ialah PN Suriati.

Watikah Perlantikan yg diperolehi

Sejak itu bermulalah kesibukan dlm diri ana. Dlm sibuk menguruskan konvo, sibuk juga merancang gerak kerja yg perlu ana lakukan sepanjang menjadi MPP. 


Sejak itulah ana bertemankan air mata krn bila penat ana lebih suka menangis utk melepaskan rasa tekanan. Ana sebenarnya memerlukan sahabat utk sentiasa memberi nasihat, taujihat & teguran apabila ana tersasar dlm melakukan salah.

Waktu cuti sem iatu 13 hingga 21 Februari 2010 merupakan cuti sem paling membosankan dlm hidup ana sehinggakan ana sakit sepanjang cuti sem krn duduk sendirian tanpa sahabat di sekeliling. 


Pada cuti sem yg lalu Dayang pulang ke Sarawak, Jue jalan ke negeri sebelah Utara. Sepanjang cuti sem ana terlantar atas katil tanpa membuat 1 assigment apatah lagi makan. Begitulah diri ana bila duduk sendiri. Dari kecil tidak pernah duduk sendiri krn ana mempunyai ramai adik-beradik.

Tapi Alhamdulillah, hadirnya sahabat-sahabat selepas cuti sem ana diberi kekuatan. Ana sangat sayang kat sahabat² ana..(",).. Bila dah habis cuti sem makin bertambahlah bebanan yg ana pikul. 


Tugasan yg sepatutnya disiapkan cuti sem di bawah ke minggu kuliah. Sejak habis cuti sem ana belajar buat jadual utk manage time belajar, buat assignment, MPP, konvo, hadir kuliah agama & banyak lagi. Kalau tengok jadual memang padat. Kononlah...


Jadual harian ana sejak bergelar MPP

Bergelar MPP banyak perkara yg perlu ana korbankan termasuklah cuti sem yg akan datang ini. Sehingga ana takut nak telefon ayah & ibu ana. Setiap kali telefon mereka akan tanya dah beli tiket kapal terbangkah Wana? 


Ana tidak tahu nak kata apa kat mereka. Ana tahu mereka terlalu rindu kat ana sebab dah hampir 1 tahun ana tidak pulang Labuan. Sehingga adik ana (Nurul) sakit sebab terlalu rindu kat ana. Semua sedang menunggu kepulangan ana. 


Wana minta maaf mak. 
Wana minta maaf ayah.
Wana minta maaf dik.
Wana sayang kat kamu semua.

Dari seorang yg keras hati bertukar menjadi seorang yg manja sehingga sahabat kata ana seorang kuat nangis. Ana merupakan orang yg tidak suka menangis utk apa² perkara kecil melainkan paling menyedihkan ana. 


Perkara pertama yg buat ana menangis teresak² bila mana ana masuk ke sekolah asrama. Walaupun SMSL berada di Labuan tapi ibu bapa ana mengajar ana jauh dari keluarga supaya dapat berdikari. 


Kedua bila berpisah dari keluarga utk ke PLKN di Kuching, Sarawak dlm tempoh 3 bulan iaitu kali pertama ana jauh dari keluarga utk tempoh masa yg lama.

Ketiga ketika mana ana berpisah dari keluarga krn ingin melanjutkan pelajaran ke UPSI. Waktu itu ana betul menangis teresak² tapi krn ayah ana menghantar sampai ke UPSI kurang sedikit. 


Keempat bila ayah ana ingin pulang ke Labuan selepas proses pendaftaran ana di KOLEJ HARUN AMINURASHID. Pada waktu itu, pertama kali ana melihat ayah ana menangis utk meninggalkan ana sendiri (puteri kesayangan) di negeri orang. Terpancar di wajahnya berharap ana dapat menjaga diri di tempat orang & belajar bersungguh²Pada waktu itulah ana berjumpa orang yg tidak rapat semasa ana di matrik menjadi sahabat baik ana (Jue & Dayang). 


Kali kelima ana nangis teresak² bila mana ana pertama kali beraya di perantauan iaitu pada 2008. Hanya menggunakan telefon ana memohon maaf pada ayah bonda.

Selepas waktu itu, ana tidak pernah menangis bahkan raya 2009 ana tidak menangis lagi seperti raya 2008. Sekian lama tidak nangis tetapi sejak menjadi MPP ana selalu menangis. 


Ya Allah, ringankanlah bebanan yang hambaMu pikul ini.


Ana terlalu memikirkan tentang amanah yg ana pikul ini krn takut dipersoalkan di akhirat kelak sekiranya tidak dilaksanakan dgn baik. 


Ana juga pernah mendengar kata² sahabat ana berikan kpd ana iaitu bila mana kita diberi taklifan, ada dua perkara Allah nak tunjukkan pada kita iaitu sama ada dosa² kita dahulu atau Allah ingin menaikkan darjat kita disisiNya krn dgn taklifan kita lebih hampir dgn Allah. 


Ya Allah di manakah posisi hambaMu ini.

Ana lebih mudah terasa apabila disindir, diherdik, dimaki, diumpat oleh orang sejak menerima taklifan. Sebenarnya ana rindu dgn sahabat² ana, rindu jumpa adik² kat surau, rindu kat coursemate ana, rindu orang beri nasihat kat ana sebab sejak ana bergelar MPP ana terlalu sibuk dgn meeting & konvo sehingga masa² bersama sahabat ana semakin jauh.

Apa²pun ana mengucapkan terima kasih kpd sahabat ana yg sentiasa memberi sokongan moral pada ana. Ana minta maaf sekiranya diri ana ini bukan yg terbaik utk antum/na semua. 


Ana bersyukur yg teramat kpd Allah krn ana dihadiahkan sahabat² yg baik utk membimbing ana kpd jalan Allah. Ana perlu tarbiyah diri ana lagi krn ana bukan lahir seperti sekarang. 


Atas keinginan utk berubah menjadi baik dari zaman dahulu membuatkan ana memerlukan sahabat² yg sanggup menerima & membawa ana menjadi seorang yg lebih baik. Ana tahu perlu berusaha sendiri tapi tanpa sokongan dari sahabat ana kadangkala tersasar.

Selepas mendengar Bicara Wanita bertajuk Wanita & Kepimpinan yg disampaikan oleh Ustazah Rafidah td, Alhamdulillah terdapat mutiara² ilmu yg ana perolehi utk menjadi seorang yg lebih tabah, sabar & lain² utk menjadi MPP. 


Moga ana dapat melaksanakan amanah ini dgn baik. Sekiranya tidak menjalankan amanah ini, ana tidak tahu bagaimana nasib ana di akhirat kelak ditambah dosa² yg lain. 


Ya Allah, ampunilah dosa² hambaMu yg dhaif ini.

Alhamdullillah, hari ini juga merupakan hari lahir ana yg ke-21 tahun dlm tahun masihi. Moga sisa² hidupku ini dapat kuhiasi dgn ibadat kpd Allah. 


Syukran sahabat yg mengucapkan SANAH HELWAH padaku sejak 12 pagi 19 MAC 2010 tidak kira melalui FB, HP, EMAIL, FACE to FACE. Pertama kali ramai orang yg ingat hari lahir ana selain keluarga ana sendiri. 


Moga hidupku dihiasi cahaya Allah.

Wallahualam.

Saturday, March 13, 2010

KeRoPok RoTa TiDaK HaLaL

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 2:41 AM

Peminat makanan ringan sila ambil perhatian...

Zaman sekarang ni macam² cara digunakan orang yahudi untuk menjatuhkan umat islam. Baik dari segi muzik, penindasan, pembunuhan, makanan & banyak lagi kaedah² yg digunakan mereka dalam senyap² yg kita tidak tahu.


Sebagai contoh, penemuan baru cuba anda tengok gambar dekat bawah ni. Dan cuba anda lihat keropok ini punya kod lemak babi. Yang tak tahan tu, Pringles pun ada lemak babi juga. Tapi macam mana keropok ni boleh ada tanda HALAL pula?

Kesimpulan dia kat sini, kalau nak beli apa² terutamanya keropok, sila tengok kod di atas ni dulu sebelum beli.

Sekadar perkongsian agar kita sedar. Sama²lah kita menyampaikannya.

Wednesday, March 10, 2010

Syeikh Mohamed Sayed Tantawi Meninggal Dunia

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 5:47 PM





DUBAI 10 Mac – Syeikh Al-Azhar, Syeikh Mohamed Sayed Tantawi meninggal dunia semasa melakukan lawatan ke Arab Saudi.


Tantawi meninggal dunia di ibu negara Saudi, Riyadh selepas mengalami serangan sakit jantung.


Berita kematian Tantawi itu dilaporkan oleh stesen televisyen Al Jazeera hari ini, dengan memetik wartawannya di Saudi.


Al-Azhar, antara pusat pengajian Sunah paling terkemuka di dunia Islam, mengendalikan sekolah, universiti dan institusi pendidikan lain di seluruh Mesir.


Al-Fatihah

Riwayat Bidadari Syurga

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:08 AM



بسم الله الرحمن الرحيم


Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Dialah yang Wujud, Kekal, Maha Besar, Maha Berkehendak, Maha Mengetahui, Maha Pengampun dan Penyayang, Maha Pemurah dan Maha Berkuasa ke atas setiap hambaNya. Selawat dan salam buat junjungan besar, Nabi Muhammad saw. Nabi yang telah membawa seluruh umatnya ke jalan keredhaan dan keselamatan. Dia juga merupakan sebaik² manusia yang diutuskan Allah di muka bumi ini sebagai ikutan seluruh umat, yang membawa rahmat dan cahaya keberkatan kepada seluruh manusia. (Ayat alu² an penulis dalam buku nie)



Sinopsis buku Bidadari Syurga

Buku ini adalah himpunan kisah hidup para serikandi Islam di awal penyebaran agama Islam. Sangat sesuai untuk dihayati dan dicontohi ketaqwaan dan perjuangan mereka sebagai panduan hidup. Pelbagai tauladan dan iktibar yang dapat kita ambil dari kisah² di dalam buku ini. Kisah² yang bukan sekadar dongeng tetapi benar semuanya dan menjadi catatan sejarah untuk kita renungi. Kisah seorang anak yang taat kepada ibu bapa, isteri yang beriman, ibu yang penyayang juga serikandi yang berbakti kepada agama dan tanah airnya.


Semoga aku dipermudahkan untuk membacanya walaupun dengan tugasan yang banyak....

Monday, March 8, 2010

Penawar Sakit Kepala & Lelah, Boleh Cuba

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:16 PM

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Ya Allah.

Sejak jadi ahli Majlis Perwakilan Pelajar nie hidup tak menentu.
Asyik mengeluh. Allah.

Ya Allah, sejak akhir² ini sakit kepala & keletihan menjadi perkara biasa dlm diriku. Hanya padaMu Allah tempatku mengadu. Kadangkala aku tewas dgn diriku utk melawannya. Kadangkala air mata mengalir tanpa kusedari. Terlalu banyak aku fikir. Tentang tarbiyah diriku, kondisi keluargaku, tanggungjawab di bahuku, pandangan sahabatku, tugasan²ku & banyak lagi. Secara jujurnya aku memang hipokrit krn mampu lagi tersenyum walaupun di hati merana hanya Allah yg tahu.



Buat ibu & ayahku,

Maafkan anakmu krn mungkin kita tidak dapat bersama cuti semester ini. Wana tak tahu macam mana nak cakap dgn ibu & ayah. Aku tahu semua merinduiku krn aku juga mempunyai perasaan yg sama. Inginku dakap kalian semua. Inginku luahkan perasaan sayang & rindu buat semua. Sudah 265 hari (8 bulan) lebih tidak bersua muka. Ya Allah aku tidak mampu menahan rindu. Berikanlah aku kekuatan.

Berbalik kpd perkara sebenar yg inginku kongsikan & mungkin boleh diamalkan kalau berkesan utk diri kalian.

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri & di sebelah kanan. Apakah fungsinya sama utk menarik & membuang nafas?

Sebenarnya fungsinya tidak sama & dapat kita rasakan bezanya,
 sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) 
 sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin)


Jika sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung sebelah kanan & bernafaslah melalui hidung sebelah kiri & lakukan kira² 5 minit, insyaAllah sakit kepala akan sembuh .






Jika kalian merasa lelah, tutuplah lubang hidung sebelah kiri & bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Lakukan ulang alik. Tak lama kemudian, kalian akan merasakan segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas sehingga banyak sekali panas & lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin .

Perempuan bernafas lebih dgn hidung sebelah kiri sehingga hatinya cepat menjadi dingin. Lelaki bernafas lebih dgn hidung sebelah kanan sehingga cepat sekali marah .

Apakah kalian pernah memperhatikan diri sendiri pada saat bangun tidur, lubang hidung sebelah mana yg bernafas lebih cepat? Sebelah kiri atau kanan? 
Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, kalian akan merasa sangat lelah. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri & gunakan lubang hidung sebelah kanan utk bernafas, kalian akan merasa segar kembali dgn cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kpd anak² tetapi kesannya akan lebih baik jika diterapkan kpd orang dewasa.

Dgn mempraktikkan terapi pernafasan ini secara betul (menarik & mengeluarkan nafas), keadaan tubuh kalian akan sangat tenang.

Semoga bermanfaat :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...