Monday, February 28, 2011

Necmettin Erbakan Kembali bertemu Allah

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:54 PM

Semalam (27 Februari 2011) sesama m'belek² FB (macam belek buku pula..) saya t'baca status seorg ustaz iaitu mantan Perdana Menteri Turki kembali kerahmatullah... Otak pun ligat m'cari maklumat di mana saya pernah dengar nama ni... Rupa²nya dlm buku Ustaz Hasrizal iaitu

Secangkir Teh Pengubat Letih
buku yg saya beli tahun lalu, 2010... Al-Fatihah buat allayarham... Jom sama² kita m'genali bagi yg belum kenal..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Necmettin-Erbakan.jpg
Necmettin (Najmuddin) Erbakan, seorg pemimpin gerakan Islam politik di Turki & mantan perdana menteri negara itu, dilaporkan telah meninggal dunia. Erbakan, 85 tahun, meninggal di Hospital Ankara Guven pada Ahad (27/2). Nama Erbakan tidak asing dlm gelanggang gerakan Islam. Beliau pernah menerajui gerakan Islam di Turki dgn m'bawa byk p'baharuan & ijtihad yg baharu.

Pemergian beliau dirasai seluruh gerakan Islam di dunia t'utamanya di Turki. Jika kita lihat Erdogan seorg yg lantang, berani serta b'strategi, perlu diketahui bahawa Erbakan adalah sifunya.


Namun mungkin ada kalangan kita yg belum m'genali beliau secara lanjut. Di sini saya cuba kongsikan sedikit latar belakang kpd sosok yg b'jasa besar kpd revolusi kebangkitan rakyat yg berlaku di Timur Tengah hari ini.


Siapa Dia Erbakan?
Necmetin Erbakan adalah Perdana Menteri Turki dr tahun 1996-1997. Beliau lahir pada 29 Oktober 1926 di Sinop, Utara Turki. Beliau m'besar b'sama 6 org adik-beradiknya dlm sebuah keluarga yg b'pegang teguh pd paksi Islam.

Beliau m'dapat didikan awal di Trabzon. Kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Sekolah Tinggi Lelaki Istanbul Lisesi. Kembara ilmunya diteruskan di peringkat universiti apabila ditawarkan ke Universiti Teknikan Istanbul dlm bidang Kejuruteraan Mekanikal pd tahun 1948. Beliau antara pelajar yg cemerlang dlm akademik b'mula di bangku sekolah hingga ke peringkat universiti.

Pengajiannya di universiti tersebut tidak t'henti di peringkat ijazah bahkan beliau b'jaya m'peroleh ijazah kedoktoran (PhD). Tidak cukup dgn itu, beliau b'musafir ke Jerman demi memenuhkan ilmu di dada. Beliau m'peroleh PhD keduanya di RWTH Aachen University, Jerman dlm bidang Kejuruteraan Termo-dinamik. Erbakan merupakan rakyat Turki pertama yg m'dapat ijazah kedoktoran dr sebuah universiti di Jerman.

Mencipta Kereta Kebal
Semasa berada di Jerman dr tahun 1954-1956, Erbakan bekerja sebagai jurutera & saintis. Beliau pernah dilantik sebagai ketua jurutera dlm projek mereka bentuk Kereta Kebal German Leapord 1A. Tahun 1957 beliau pulang ke tanah air & m'dirikan kilang enjin bermotor Deutz. Ia adalah satu kejayaan besar bagi negara & rakyat Turki krn b'jaya m'bangunkan industri p'motoran b'taraf dunia.

Pada masa yg sama Erbakan turut m'jadi p'syarah di Universiti Teknikal Istanbul. Beliau dianugerahkan gelaran profesor dlm bidang fizik pd tahun 1965. Tahun berikutnya beliau t'pilih sebagai Pengerusi Dewan Perdagangan & Industri (TOB) iaitu sebuah p'tubuhan industri yg b'pengaruh. Erbakan juga pernah diberi kepercayaan utk m'yandang jawatan Ketua Jabatan Kejuruteraan Mekanikal.


Bertukar Haluan Demi Nasib Sejagat
Melihat nasib Islam & umatnya yg b'terusan diinjak di tanah air t'cinta, Erbakan m'gambil keputusan utk memasuki kancah politik. Cubaan kali dgn b'tanding di atas tiket bebas dlm pilihan raya bagi merebut kerusi Parlimen Konya. Beliau memenangi kerusi t'sebut dgn kemenangan yg besar. Dgn itu beliau m'jadi anggota Dewan Perhimpunan Kebangsaan Turki.

Pada tahun 1970. Erbakan m'jadi pemimpin Milli Selamet Partisi (NSP) atau Parti P'yelamat Nasional. Tahun berikutnya mahkamah m'haramkan parti tersebut dgn tuduhan cuba menimbulkan kesedaran & kebangkitan agama yg b'tentangan dgn dasar sekular negara t'sebut.

Undang² bobrok Republik Turki yg m'haramkan NSP langsung tidak memadamkan obor p'juangan beliau. Bahkan makin marak m'julang keadilan. Rentetan drpd itu, dgn lebih berani Erbakan menubuhkan parti Islam pertama di Turki iaitu Milli Nizam Partisi (MNP). Sayap Islam terus merebak & m'capah ke seluruh Turki. Beliau b'jaya m'buka cawangan parti ke seluruh negara. MNP m'dapat sambutan & dokongan drpd rakyat mahupun media massa dlm negara krn dasar Islamisasi seperti m'perjuangkan akhlak mulia, keadilan sosial & kebebasan b'suara. Cubaan pertama parti ini pada pilihan raya 1973 b'jaya memenangi 49 drpd 450 kerusi yg dipertandingkan.

Erbakan pernah dilantik m'jadi menteri dlm kerajaan campuran pd tahun 1974 di bawah Bulent Ecevit dr Cumhuriyet Halk Partisi (Parti Republikan Rakyat). Namun kerajaan campuran ini tidak kekal lama. Ia digulingkan tentera pd tahun 1979. Rampasan kuasa dilakukan oleh pihak tentera setelah m'yedari dasar sekular Turki kian t'ancam oleh kerajaan campuran tersebut. Erbakan juga dilarang melibatkan diri dgn politik selama 7 tahun.


Berjaya Menawan Turki
Setelah penarikan balik p'haraman b'politik oleh pihak tentera, Erbakan meneruskan survival Islam dgn menubuhkan Parti Refah (Parti Kebajikan) pd tahun 1983. Sokongan & dokongan padu rakyat t'hadap Parti Refah t'utamanya golongan kelas bawahan krn parti ini m'bela mereka. Pd pilihan raya 1995 parti ini menang besar sbyk 158 kerusi.

Kemenangan besar Parti Refah b'sama Dogru Yol Partisi (Parti Haluan Benar) yg m'dapat 135 kerusi m'bolehkan 1 kerajaan campuran dibentuk seterusnya Erbakan diberi kepercayaan memegang tampuk Perdana Menteri. Namun, musuh tidak b'diam diri. Tekanan pihak sekular Turki m'desak Erbakan meletak jawatan & akhirnya Parti Refah diharamkan pd tahun 1998. Walaupun singkat tempoh pemerintahan Erbakan, beliau b'jaya melaksanakan beberapa dasar² Islam seperti pemakaian menutup aurat di tempat kerja.

Patah tumbuh hilang b'ganti. P'haraman Parti Refah bukan penutup p'juangan Erbakan. Seterusnya beliau menubuhkan Parti Fazilet. Parti ini turut menang besar dlm pilihan raya 1999 apabila memenangi 111 kerusi parlimen. Namun, seperti mana nasib parti² sebelumnya, Parti Fazilet turut diharamkan pd tahun 2001 atas alasan m'hidupkan gerakan anti-sekular.

Seterusnya panji p'juangan m'daulatkan Islam di Turki diserahkan kpd anak didik beliau iaitu Recep Tayyip Erdogan. Benarlah telahan bhw Islam itu tetap t'pelihara & akan didatangkan 'rijal' utk m'jadi penolong agama Allah.

"Necmetin Najmullah Erbakan telah melangsaikan hutang p'juangannya & pergi m'hadap Allah dgn senyuman kemenangan. Erbakan telah memulakan p'juangan m'julang nama Allah setingginya serta m'yebar luaskan idea faham Islam ke seluruh ceruk muka bumi. Pusaka p'juangan yang takkan lapuk, kitalah pewarisnya! "

Al Fatihah buat Allahyarham...

http://www.eramuslim.com/fckfiles/image/internasional/erbakan.jpg

Friday, February 18, 2011

Corat Coret PRK: PRK UPSI KEMBALI LAGI

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 7:48 AM

Jom M'gundi & Bicara Tulus Buat Sahabat Yg Sedang B'juang


[1] Menurut pandangan Sheikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Islam m'ganggap p'yertaan seseorg dlm pilihanraya & pungutan suara serupa dgn m'beri kesaksian bhw calon yg dipilih adalah baik.

[2] Pd pandangan beliau lagi, sesiapa yg m'berikan undian/suaranya kpd seorg calon krn alasan kerabat dekat atau sekampung, atau krn b'harap dpt m'gambil manfaat bila calon itu t'pilih nanti, maka dia telah menentang firman Allah di dlm surah at-Talaq: 2 yg b'maksud, 
“Dan hendaklah kalian dirikan kesaksian itu krn Allah.”

[3] Manakala sesiapa yg tidak menunaikan kewajipannya dlm pilihan raya (tidak keluar m'gundi) sehingga golongan yg jujur kalah & golongan yg tidak layak memimpin menang dgn suara majoriti, maka dia juga telah menentang perintah Allah dlm memberi kesaksian.

Firman Allah di dlm surah al-Baqarah: 282 yg b'maksud, “Jgnlah saksi² itu enggan (m'beri keterangan) apabila mereka dipanggil.” “Dan janganlah kalian (para saksi) m'yembunyikan kesaksiannya & sesiapa m'yembunyikannya, maka sesungguhnya dia adalah org² yg b'dosa hatinya.” (al-Baqarah: 283)

[4] Walaupun perkara² di atas lebih ditujukan kpd piliharaya utk menentukan kerajaan bg sesebuah negara, saya b'pandangan, prinsipnya tetap sama dlm Pilihanraya Kampus (& mana² pemilihan utk melantik kepimpinan) iaitu kewajipan m'beri kesaksian (wajib turun m'gundi), m'beri p'yaksian yg benar (mesti pilih calon yg t'baik) & dilarang m'yembunyikan p'yaksian (tidak boleh utk tidak m'gundi).

CALON
Calon² pemimpin mahasiswa Islam mestilah b'gerak utk m'gurus politik & m'yampaikan dakwah yg matlamatnya adalah utk ubudiyyah kpd Allah. Mereka perlu b'usaha m'buka mata masyarakat & m'pamerkan bhw Islam ialah “solution” atau p'yelesaian bagi setiap masalah sosial (& lain²) yg timbul. Penerapan dakwah & konsep amar ma’ruf nahi mungkar diperjuangkan utk m'bentuk satu biah yg Islamik & b'sesuaian dgn perintah Allah & sunnah Rasulullah s.a.w.

KEMPEN
Budaya kempen & gerak kerja piliharaya yg lain mestilah jauh dari unsur provokasi & sekadar melancarkan serangan persepsi – walaupun itulah unsur politik – , namun adalah lebih baik jika ia diisi dgn ilmu & informasi yg benar  & b'manfaat serta menonjolkan qudwah yg baik kpd massa.

PILIHANRAYA
Pilihanraya peringkat mahasiswa bukan medan merebut kuasa. Pemilihan peringkat kampus bukannya medan m'balas dendam atau menunjuk siapa yg lebih gagah & lebih kuat. Tetapi pilihanraya kampus adalah medan yg t'baik utk m'yemai hikmah & m'yubur adab sebagai mana yg t'gambar melalui tema Taman Ilmu & Budi, UIAM t'cinta ini.

SERUAN SAYA
Diharapkan kpd semua calon, agar dpt b'tanding dlm suasana & semangat ukhuwwah Islamiyyah serta m'jadikan PRK sebagai medan dakwah & tarbiyyah. Walaupun b'beza tujuan & sbb² p'yertaan dlm PRK, namun ats nama Islam, saya b'harap calon² dpt b'temu dgn setiap pljr(mad’u) utk m'yampaikan mesej yg t'kandung dlm ucapan saidina Umar al-Khattab:

“Kita adalah suatu kaum yg diberi kemulian oleh Allah dgn Islam, maka barangsiapa yg m'cari kemuliaan lain, selain dr apa yg telah dianugerahkan oleh Allah, maka tunggulah bala kehinaan drpd Allah swt .”

Sama²lah kita m'hayati pesanan ini agar kita m'jadi seorang insan atau manusia yg b'bangga dgn agama yg dianugerahkan oleh Allah s.w.t kpd kita.

Kepada seluruh pelajar UPSI, tunaikan kewajipan anda sebagai p'gundi.

Jom M'gundi!
CALON UMUM ANDA


CALON FAKULTI SAINS KEMANUSIAAN



CALON FAKULTI SAINS & MATEMATIK



CALON FAKULTI PENGURUSAN & EKONOMI


CALON FAKULTI BAHASA & KOMUNIKASI


Tuesday, February 15, 2011

Mengapa Rasulullah dirindukan dan dicintai?

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:06 AM

Rasulullah itu adalah orang yang sangat dicintai oleh para sahabatnya.. Pernah suatu malam Rasulullah mendengar suara beberapa orang di luar kamarnya. 


Rasulullah menegur: “Kenapa kalian berkumpul di sini?” 


Lalu mereka menjawab: “Ya Rasulullah, kami tidak blh tidur kerana khuatir ketika kami tidur nanti, orang² kafir datang dan membunuhmu.” 


Mereka sukarela menjadi menjaga Rasulullah Saw, datang sendiri, tidak dibayar. 


Tetapi Rasulullah Saw mengatakan, “Tidak, Allah melindungi aku, pulanglah kamu ke tempat kamu masing².”

Ada seorang pedagang minyak wangi, di Madinah. Setiap kali pergi ke pasar, dia singgah dulu ke rumah Rasulullah Saw, dia tunggu sampai Rasulullah keluar. Setelah Rasulullah keluar, dia hanya mengucapkan salam lalu memandang Rasulullah saja, setelah puas dia pergi. 


Suatu saat setelah dia ketemu Rasululllah dia pergi, lalu tak lama kemudian balik lagi dari pasar dan dia datang kepada Rasulullah Saw dan meminta izin, “Saya ingin melihat engkau ya Rasulullah, kerana saya takut tidak lg melihat engkau setelah ini.” 


Dan Rasulullah mengizinkannya.

Kemudian, setelah kejadian itu Rasulullah tidak pernah melihat lagi tukang minyak wangi itu. Disuruhnya sahabatnya pergi melihat, ternyata ia sudah meninggal dunia tidak lama setelah dia pergi dari memandang wajah Rasulullah Saw itu. 


Lalu kata Rasulullah Saw: “Kecintaannya kepadaku akan menyelamatkan dia di hari akhirat.

Ada lagi seorang sahabat Rasulullah bernama Abu Ayyub Al-Anshari. Ketika Rasulullah hijrah ke Madinah, beliau beristirahat dahulu di pinggiran kota menginap di rumah Abu Ayyub Al-Anshari. Rumahnya itu dua tingkat, Abu Ayyub dan istrinya di tingkat atas dan Rasulullah Saw di bawah. 


Pada malam hari Abu Ayub dan istrinya tidak blh tidur krn mereka takut menggerakkan tubuhnya, semua terbujur seperti sebongkah kayu menahan dirinya untuk tidak bergerak. Mereka takut kalau bergerak, nanti debu² dari atas itu berjatuhan kepada Rasulullah. 


Setelah Rasulullah mengetahui hal itu, beliau sangat terharu lalu kepada Abu Ayub diajarkan sebuah doa sebagai penghargaan beliau atas cinta yang tulus dari Abu Ayub.

Ada lagi seorang sahabat, yang setelah Rasulullah meninggal dunia, membanggakan mulutnya yang tidak ada gigi lagi. Saat perang Uhud itu juga, Rasulullah cedera kerana rantai pelindung kepalanya menusuk pipinya. 


Lalu seorang sahabat menarik rantai itu dengan giginya, tapi sebelum rantai itu keluar, seluruh giginya patah. Dia bangga bahwa giginya itu patah krn membela Rasulullah yang dicintainya. Sehingga menjadi satu kebahagiaan tersendiri. Inilah yg dikatakan cinta.

Ada satu contoh lagi kecintaan orang kepada Rasulullah Saw. Menjelang suatu peperangan, Rasulullah sedang membariskan pasukannya krn Rasulullah selalu merapikan barisan pasukannya. Ternyata ada seorang sahabat, mungkin krn perutnya terlalu besar, selalu perutnya itu berada di luar barisan. 


Kemudian Rasulullah memeriksa barisan dan memukul perutnya itu agar dirapikan dengan barisan. Lalu sahabat itu memandang Rasulullah dan berkata: “Engkau diutus untuk menjadi rahmat bagi seluruh alam, kenapa kau sakiti perutku?” 


Lalu Rasulullah turun dari kudanya, dan menyerahkan alat pemukul itu, lalu berseru: “Pukullah aku! Sebagai qishas atas kesalahanku.” 


Kemudian orang itu berkata: “Tapi engkau pukul langsung kepada kulit perutku.” 


Lalu Rasulullah segera membuka pakaiannya, tiba² sahabat itu memeluk Rasulullah dan mencium perutnya. 


Rasulullah terkejut dan berkata: “Ada apa denganmu?” 


Sahabat itu menjawab: “Ya Rasulullah, gegendang perang sudah ditabuh, mungkin ini adalah saat terakhir perjumpaanku denganmu. Saya ingin sebelum meninggal dunia, sempat mencium perutmu yang mulia.” 


Dan sahabat itu kemudian gugur di medan perang setelah mencium perut Rasulullah Saw. Rupanya ini hanya helah dia agar dpt mencium perut Rasulullah Saw.

Kelak, setelah Rasulullah meninggal dunia, kecintaan para sahabat itu diungkapkan dengan kerinduan yang luar biasa kepada Rasulullah Saw.

Bilal yang selalu azan semasa hidup Rasulullah tidak mahu melaungkan azan lagi setelah wafat Rasulullah krn Bilal tidak sanggup mengucapkan “Asyhadu anna Muhammad Rasululah” krn ada nama Muhammad di situ. 


Tapi krn desakan Saidatina Fatimah yang saat itu rindu mendengar suara azan Bilal, dan mengingatkan beliau akan ayahnya. Bilal akhirnya dengan berat hati pergi mlaungkan azan. 


Saat itu waktu Subuh, dan ketika Bilal sampai pada kalimat "Asyhadu anna Muhammad Rasulullah", Bilal tidak sanggup meneruskannya, dia berhenti dan menangis teresak². Dia turun dari mimbar dan minta izin pada Saidatina Fatimah untuk tidak lagi melaungkan azan krn tidak sanggup menyelesaikannya hingga akhir. Ketika Bilal berhenti saat itu, seluruh Madinah bergoncang krn tangisan kerinduan akan Rasulullah Saw.

Mengapa Rasulullah dirindukan atau dicintai? 


Itu bukan hanya krn Allah SWT membuka hati mereka untuk rindu, tetapi krn akhlak Rasulullah yang menarik kecintaan mereka. Dan akhlak itu adalah Sunnah. 


Sekiranya kita mencontoh akhlak beliau ini, pasti kitapun akan dicintai oleh banyak manusia. Tentu tidak oleh semua manusia, krn Rasulullah juga tidak dicintai oleh semua manusia, tidak dicintai oleh semua makhluk. Tapi sekiranya kita mempraktikkan akhlak Rasulullah itu dalam pergaulannya dengan orang rai, pasti kitapun akan menjadi manusia yang dicintai oleh kebanyakan umat manusia.


Ya Allah, tidak dapat kugambarkan perasaan ini..


Aku kata rindu pada Rasulullah S.A.W tapi aku tidak mampu untuk melakukan sunnah²nya...


Aku kata sayang pada Rasulullah S.A.W tapi aku tidak mampu untuk mengikuti akhlak²nya...


Ya Allah, temukan aku pada sahabat² yang menyayangi dan mencintai Rasulullah S.A.W agar aku juga mampu menjadi seperti mereka kelak...

SALAM MAULIDURRASUL...

Wednesday, February 9, 2011

Helmetku Hilang

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 1:02 AM

Assalamualaikum. Dah lama jari-jari ini mengetuk papan kekunci untuk menulis blog. Sekadar untuk membuat sesiapa saja tersenyum. Tajuk post tiada kena mengena dengan entry.


Mungkin anda sudah jemu melihat design helmet biasa, di sini ada beberapa design helmet yang mungkin akan berada di pasaran Malaysia. Sebenarnya ini hanyalah illustrasi rekaan design helmet. Ianya masih belum berada di pasaran lagi, jika ia tiada di pasaran pun pasti akan ada creativeman akan buat design ni...


Selamat mencuba.
P/s: Kalau polis tahan anda kerana pakai helmet ni, cakap kat dia ini design baru tuan. Nanti saya buatkan untuk TUAN.

Tuesday, February 1, 2011

Mencari Sinar Dan Jati Diri Islam Di Kampus

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:54 PM

Malaysiakini
Dunia kampus hari ini, adalah suatu bentuk alam pendidikan yg begitu ‘meriah’ dgn pelbagai macam karenah mahasiswanya m'gatur langkah menuju masa depan masing². Ada yg benar² menumpu kpd study yg hanya b'dasarkan silibus yg diberi. Ada juga yg sering m'gabaikan t/jawab study yg diberikan itu & m'gantikannya dgn hal² yg tidak b'faedah. 

Dan, ada juga yg m'yeimbangkan di antara study dgn kerja² p'carian ilmu yg lain di samping ilmu yg sememangnya drpd silibus pengajian.


Dlm p'jalanan hidup yg penuh ujian & cacamerba ini, hendaklah kiranya para mahasiswa memanfaatkan masa remaja mereka utk menimba ilmu sebyk mungkin yg t'mampu. Tidak hanya terhad kpd ilmu ekonomi, perbankkan, bahasa, sastera, sains & teknologi, bahkan ilmu yg paling asas yg menjadi prinsip kpd kehidupan kita iaitu ilmu yg m'bina agama & manhaj kehidupan insan yg sejahtera. Yg mana seterusnya dgn ilmu itulah kita dipandu utk b'amal dgn ilmu
² yg lainnya.

Masyarakat mahasiswa hari ini perlu dicelikkan semula kpd kepentingan ilmu
² & amalan² b'landaskan al-Qur’an & Sunnah yg sejahtera. Ini krn bukan sahaja akhlak & amalan sahih Islami yg semakin m'hilang, malahan prinsip aqidah Islamiyah juga semakin pudar dari dlm jiwa mahasiswa.

"Katakanlah lagi (kepadanya):


"Adakah sama org² yg m'getahui dgn org² yg tidak m'getahui?" Sesungguhnya org² yg dpt m'gambil pelajaran & p'ingatan hanyalah org² yg b'akal sempurna.” (az-Zumar: 9)


Ini t'bukti dr beberapa tinjauan saya t'hadap rakan
² t'dekat t'hadap asas aqidah Islami yg sejahtera.

Saya pernah b'tanya, 



Eh, benarkah Allah itu wujud, apa buktinya?” Saya juga pernah m'gutarakan p'soalan Allah di mana. “Jika benar Allah itu wujud, di manakah Allah?” 


Drpd 2 soalan ini sahaja masih ramai yg gagal m'jawabnya & ada yg hanya m'hentam sahaja utk m'gemukakan jawapan b'dasarkan akal semata.

Lalu terhasillah b'macam jawapan yg m'gatakan bahawa ‘Allah itu berada di mana
²...Ada pula yg m'gatakan ‘Allah itu tidak b'tempat’ & sebagainya. Tidak kurang ramai juga yg m'jawab dgn kalimah ‘tidak tahu’ & ‘saya tidak pasti’. Dan hanya beberapa individu sahaja yg mampu m'jawab Allah itu di langit. Allah itu di ‘Arsy & Allah itu memiliki kursi dgn m'yertakan beberapa dalil al-Qur’an & hadis. Selanjutnya, bukankah fenomena ini amat m'yedihkan sekali bagi kita yg memahami? Betapa rapuhnya jati diri & pemahaman asas kita dlm m'genali Rabbul ‘alamiin..

Drpd 2 soalan itu sahaja, sudah m'buktikan keadaan mereka kpd kita yg betapa nipisnya asas Islami mereka dlm m'genali Allah. Tidak hairanlah jika begitu ramai umat Islam diberitakan murtad jika asas utama dlm bab aqidah ini sahaja mereka sudah tidak mampu merungkaikannya. Belum lagi ditanya hakikat pemahaman rukun iman & sebagainya.

Tidak hairanlah jika dgn mudah sahaja mereka m'gabaikan amalan
² islami yg samaada fardhu ataupun yg sunat. Lalu mudah² sahaja m'gantikannya dgn amalan² yg di luar konteks Islami. Mereka tidak lagi m'genali apa itu peranan al-Qur’an & as-sunnah (hadis) dgn sempurna. 



Bahkan lebih malang, ada sebahagian kecil di antara kita yg hanya m'genali al-Qur’an hanya sebagai bahan bacaan yg utk dilagukan lalu m'gabaikan apakah maksud & tujuan sebenar penurunan al-Qur’an yg sebenarnya. Mereka melupakan bahawa al-Qur’an itu sebagai petunjuk atau manual kehidupan insan. Bila ditanya pula apakah itu hadis, mereka tidak mampu m'jawabnya. Jadi, dgn asas apakah mereka m'dirikan jati diri & amalan Islami sebenarnya? 


Islam bukanlah adat  & warisan. Islam itu adalah agama & petunjuk bagi setiap insan yg wujud. Ia perlu difahami dgn sebaik²nya bagi m'jamin ketulenan amalan & i’tiqad kita.


“(Al-Quran) ini ialah penerangan kpd seluruh umat manusia,  & petunjuk serta p'gajaran bagi org² yg (hendak) b'taqwa.” (Ali ‘Imran: 138)


Memang logiklah jika mereka mudah terikut
² dgn budaya & fahaman² yg m'yeleweng di sekitar mereka. M'gagungkan perkara² yg jelas sia² melebihi menuju kpd m'gingati Allah seterusnya m'tauhidkan Allah b'dasarkan asas yg sebenar. Inilah sebenarnya natijah & akibat drpd pemahaman Islam yg amat cetek & diambil secara sambil lewa, lalu m'abaikan al-Qur’an & as-Sunnah sebagai landasan penilaian hidup insani yg tulen.


“Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kpd anaknya, semasa ia m'beri nasihat kpdnya:" Wahai anak kesayanganku, jgnlah Engkau m'persekutukan Allah (dgn sesuatu yg lain), Sesungguhnya p'buatan syirik itu adalah satu kezaliman yg besar". (al-Luqman: 13)


Selain itu, banyak lagi fenomena yg m'buatkan kita sedih melihat masyarakat remaja kampus mahupun di luar kampus dlm m'gamalkan Islam.

Ini jelas terbukti apabila ada dlm kalangan rakan
² sekeliling meninggalkan solat subuh hanya krn malas hendak bangun awal. Lalu mudah² sahaja m'qadhakannya di luar waktu. Atau pun tidak kurang ramainya yg langsung terus meninggalkannya. 



Selain itu, ada pula yg dgn begitu mudah m'jadikan alasan menaiki bas atau dlm perjalanan jauh balik kampung atau sebagainya, m'beri alasan bahawa tiada masa utk menunaikan solat & tiada tempat utk menunaikan solat krn berada di dlm bas. Inilah dia jika asas Islami insan didirikan atas dasar kejahilan & methode yg silap.

Ada juga di antara mereka yg sanggup b'main permainan komputer game sehingga jauh malam atau sepanjang hari. Mereka lalai dlm permainan sehingga meninggalkan perkara
² fardhu Islami yg mesti mereka tunaikan iaitu solat. Di sini kita melihat mereka seolah²
 m'gutamakan perkara yg lain itu sendiri b'banding m'taati Allah. Bukankah ini adalah sebahagian drpd p'cemaran aqidah yg jelas lagi gamblang (terang).


“(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yg m'gambil selain dari Allah (utk m'jadi) sekutu2 (Allah), mereka mencintainya, (memuja & m'taatinya) sebagaimana mereka m'cintai Allah; sdg org2 yg b'iman itu lebih cinta (taat) kpd Allah. & kalaulah org2 yg melakukan kezaliman (syirik) itu m'getahui ketika mereka melihat azab pd hari akhirat kelak, Bahawa Sesungguhnya kekuatan & kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, & Bahawa Sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu).” (al-Baqarah: 165)


Pemahaman mahasiswa seperti inilah yg amat perlu untuk ditangkis & diperbetulkan oleh semua pihak yg memahami. Mereka bukan sahaja b'masalah dlm persoalan ibadah & fiqh, malahan mereka amat b'masalah dlm perkara asas aqidah & prinsip Islami yg sebenar.

Ini hanyalah m'yentuh beberapa p'soalan kecil & asas dlm b'agama (Islam), tidak lagi m'yentuh p'soalan yg lain seperti p'gaulan bebas, p'dedahan ‘aurat, & sebagainya. Jika asas binaannya sahaja sudah tidak keruan, mana mungkin bangunannya boleh b'diri teguh dgn melaksanakan amal Islami yg sejahtera dr segala macam p'cemaran!

Oleh itu, marilah kita sama
² sebagai mahasiswa memupuk jiwa Islami dgn m'dalami Ilmu agama yg sejahtera yg dianjurkan di mana sahaja ia diadakan selaras dgn kemampuan kita. B'sama² kita b'usaha m'genali kandungan al-Qur’an, as-sunnah, & ijma’ para sahabat Rasulullah (salafus-soleh) dgn lebih baik lagi supaya kehidupan kita sebagai individu atau masyarakat muslim m'jadi lebih jelas & baik selaras dgn pemahaman yg baik yg diterima. 



Bersungguh²lah dlm mencari ilmu & byk m'gadakan p'bincangan ilmiah bagi menilai mana yg terbaik dgn m'jadikan al-Qur’an, sunnah & ijma’ para sahabat (salafus-soleh) sebagai asas & landasan manhaj dlm melakukan penilaian. Bukannya mantiq & akal. P'kiraan baik & buruk mestilah dinilai dgn dalil naqli & bukan-nya akal.

Bagi pihak
² yg b't/jawab, seharusnya b'tindak utk memantau keadaan ini & b'usaha m'gambil inisiatif m'yediakan wadah atau tempat utk para mahasiswa m'dalami perihal Islam dgn lebih baik di sekitar kampus. 



P'dedahan dlm bntk yg kreatif & b'fakta juga perlu diambil kira bagi menarik generasi kampus b'minat utk kembali kpd asas² Islam yg tulen. Ini adalah bagi m'gelakkan mereka drpd terjebak kpd agenda yg lebih b'bahaya oleh pelbagai pihak di luar sana. Mereka perlu diberi pemahaman yg tulen b'kenaan hakikat Islam. Agar mereka mampu menilai setiap p'masalahan baik & buruk yg t'tuju kpd mereka kelak. Ini adalah krn mereka merupakan kesinambungan generasi yg lebih Hadhari di masa hadapan.


“Dan sememangnya tidaklah sama org yg buta & org yg melihat,  & juga tidaklah sama org2 yg b'iman serta b'amal soleh dgn org yg melakukan kejahatan. (Meskipun hakikat ini jelas nyata, tetapi) sedikit sgt kamu beringat & insaf.” (al-Mu’min: 58)



“(Al-Quran) ini disampaikan kpd manusia supaya mereka diberi ingat & diberi nasihat dgnnya; & supaya mereka m'getahui (dgn hujjah2 yg tersebut di dlmnya) Bahawa Sesungguhnya Allah ialah Tuhan Yg Maha Esa; & supaya org2 yg m'punyai fikiran, b'ingat & insaf.” (Ibrahim: 52)


“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pd diri Rasulullah itu contoh ikutan yg baik, Iaitu bagi org yg sentiasa m'harapkan (keredaan) Allah & (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula m'yebut  & m'gingati Allah byk2 (dlm masa susah & senang).” (al-Ahzaab: 21)

Sumber: Ust Hafiz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...