Thursday, July 28, 2011

Teka Teki Imam Al-Ghazali =)

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:52 PM


Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = ' Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ' Orang tua '
Murid 2 = ' Guru '
Murid 3 = ' Teman '
Murid 4 = ' Kaum kerabat '
Imam Ghazali = ' Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ' Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?
Murid 1 = ' Negeri Cina '
Murid 2 = ' Bulan '
Murid 3 = ' Matahari '
Murid 4 = ' Bintang-bintang '
Iman Ghazali = ' Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama'.

Iman Ghazali = ' Apa yang paling besar didunia ini ?
Murid 1 = ' Gunung
Murid 2 = ' Matahari
Murid 3 = ' BumiImam Ghazali = ' Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.

Imam Ghazali =' Apa yang paling berat didunia?
Murid 1 = ' Baja
Murid 2 = ' Besi
Murid 3 = ' Gajah
Imam Ghazali = ' Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.

Imam Ghazali = ' Apa yang paling ringan di dunia ini ?
Murid 1 = ' Kapas
Murid 2 = ' Angin
Murid 3 = ' Debu
Murid 4 = ' Daun-daun
Imam Ghazali = ' Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat

Imam Ghazali = ' Apa yang paling tajam sekali di dunia ini?
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ' Pedang
Imam Ghazali = ' Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri '

Sunday, July 24, 2011

Chatbox FB berTUKAR

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:44 AM


Perasan tak yang dibuat oleh MR Mark Zuckerberg kat FB?
Mentanglah dia yang cipta FB, banyak sangat perubahan sampai mengganggu KEHIDUPAN beta saya
..
Kehidupan macam mana?
Tengok gambar nie..

Kehidupan susah nak "chat" dengan kawan².

Tapi.....
Alhamdulillah masalah ini selesai dengan bantuan Ain Saffiyah..
Syukran Jazilan..


Kalau nak cari kawan yang dichat tu tekan kat sini ye...


ataupun guna cara ini

INGIN TUKARKAN "CHATBOX" BARU ANDA KEPADA YANG "CHATBOX" LAMA???

IKUT "FLOW" DIBAWAH...

1.Buka Google Chrome (yang tak ada sila "downdload" & "install")


2."Log in fb" anda


3.Klik "link" ini http://userscripts.org/scripts​/show/107159


4.Di sebelah kanan atas,klik "install"


5.Sesudah itu,"log out fb" anda dan "log in" semula

Wallahualam

Saturday, July 23, 2011

Petua² Sana Sini

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:59 PM


Orang² tua Melayu pd zaman dahulu memang kaya dgn petua yg berguna tak kiralah samada petua kecantikan, petua nak cepat dapat jodoh, petua memasak, petua supaya awet muda, petua rumahtangga bahagia, petua memikat gadis & macam² lagi petua yg berguna & menarik. 

Adakah petua² yg diamalkan oleh nenek moyang kita boleh dipakai? 

Bagi saya tentulah petua² tersebut berkesan, kalau tak berkesan tentulah ianya tidak diperturunkan kpd genarasi yg seterusnya. Ianya merupakan satu warisan Melayu yg tidak ternilai yg ditemui oleh nenek moyang kita bagi mempermudahkan sesuatu kerja & menyelesaikan masalah yg dihadapi pd zaman tersebut. 

Di bawah merupakan antara petua yg ringkas, mudah & berkesan yg boleh dicuba oleh sesiapa sahaja terutamanya bagi golongan Wanita & Surirumah. Selamat mencuba..

  1. Petua menghilangkan bau nasi hangit. Nasi hangit biasanya kurang enak dimakan. Untuk menghilangkan bau hangit, periuk yg berisi nasi hangit hendaklah ditutup dgn daun pisang. Alas dgn surat khabar kemudian barulah ditutup dgn penutupnya sebelum direndam periuk nasi ke dalam besen berisi air.


  2. Petua menghilangkan bau hanyir ikan, sotong & udang juga petua menambahkan kesuburan pokok bunga. Semasa mencuci beras, airnya jangan dibuang. Ia boleh digunakan untuk membersihkan ikan, udang & sotong untuk menghilangkan bau hanyirnya & disiramkan pada pokok bunga untuk menambah kesuburannya. Selain daripada itu, air beras juga boleh dibuat mandi sebagai penawar untuk menyejukkan badan & kepala kanak².


  3. Petua untuk mudah kupas kulit bawang. Semasa memotong bawang, kadangkala kulitnya melekat pada isinya. Satu cara untuk mengupas kulitnya adalah dengan merendam bawang merah di dalam air selama lima minit kemudian baru dikupas.


  4. Petua untuk mengelakkan balang atau bekas gula dimasuki semut. Untuk mengelakkan balang atau bekas gula daripada dimasuki semut, sapukan minyak masak disekeliling balang.


  5. Petua mengelakkan hati lembu yg dimasak menjadi keras. Semasa memasak hati lembu, kebanyakan suri rumah membiarkan masakan itu terlalu lama di atas dapur hingga menyebabkan hati menjadi keras. Satu rahsia agar hati kekal lembut ialah jangan memasaknya terlalu lama di atas api. Masukkan kesemua rempah & rencah yg diperlukan, biarkan hingga garing kemudian barulah dimasukkan hati. Kacau selama dua atau tiga minit & terus padamkan api. Hati bukan sahaja lembut tetapi rasanya lebih enak.


  6. Petua untuk menanggalkan getah buah²han yg terkena pada pakaian. Pakaian yg terkena getah buah²han jangan terus dibuang. Petua untuk menanggalkan getah itu ialah dengan menabur garam halus sebelum dituang air yg baru mendidih ke atasnya. Lakukan beberapa kali & kesan getah akan hilang.


  7. Petua mencuci pakaian yg terkena minyak. Mencuci pakaian yg terkena minyak ada caranya. Tuang minyak tanah ke bahagian yg terkena minyak & sental untuk seketika sebelum digosok dgn limau nipis. Akhir sekali baru dicuci seperti biasa dgn sabun.


  8. Petua menuang air yg mendidih pada gelas kaca. Air yg baru mendidih jangan terus dituang ke dalam gelas kerana ini akan menyebabkan gelas pecah. Cara yg betul ialah meletak sudu aluminium ke dalam gelas kemudian baru dituang air.


  9. Petua untuk mengelakkan jemput² daripada menjadi keras. Untuk mengelakkan jemput² daripada menjadi keras, masukkan sedikit serbuk penaik ke dalam adunan tepung. Satu lagi petua ialah dengan memasukkan sedikit air perahan limau nipis.


  10. Petua untuk memudahkan menggoreng ikan supaya tak melekat. Kuali baru atau yg tidak dicuci bersih menjadi punca ikan melekat semasa digoreng. Jadi sebelum menggoreng ikan, pastikan kuali dicuci bersih. Jangan ada sedikit pun kerak atau sisa² makanan di dalamnya. Jika ikan masih melekat pada kuali, tabur sedikit kulit bawang besar ke dalam minyak & biarkan sebentar. Ikan bukan sahaja mudah dialihkan tetapi juga menjadi garing.

Friday, July 22, 2011

Novel *HANI* Mencuit Hatiku

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 8:39 PM


Hani m'gisahkan cabaran hidup seorang remaja perempuan bernama Ummu Hani yg periang & cemerlang dalam akademik & kokurikulum. Dia berazam m'yambung pelajaran di luar negara.

Hani yg selalu sakit kepala & pening (migrain) telah disahkan m'punyai ketumbuhan dalam otak sebelum menghadapi peperiksaan SPM. Dia perlu m'jalani p'bedahan otak tetapi akan menerima satu kesan sampingan iaitu menjadi buta!

Berita itu umpama hukuman mati kepadanya dalam m'gapai cita² menjadi pensyarah & m'gejar cintanya kepada seorang pelajar b'nama Irfan.

Emosi Ummu Hani t'tekan selepas m'jadi orang buta. Ummu Hani yg 'sebenar' telah kembali ke rahmatullah di depan pintu Masjidil Haram selepas menyempurnakan hafalan 30 juzuk al-Quran di Darul Quran JAKIM, Kuala Kubu Baru.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Alhamdulillah akhirnya dapat menyelesaikan membaca Novel Tarbiyah Dewasa yg bertajuk HANI. Pada mulanya saya fikir jalan cerita novel nie tak "best". 

Kononnya novel yg tak "best" nie yang satu²nya novel yg telah mencuit lubuk hati nurani ini. Tak sampai separuh bahagian novel lagi dibaca saya dah nangis teresak² membacanya.

Kata Ilya, Fiza & Kak Jaa, saya terlalu menjiwai watak dalam novel ini sampai nangis tak henti² hinggalah muka surat terakhir novel.

Dalam sehari sahaja novel ni dah abis baca.

"Best" sangat².

Bacalah baru tahu kisah sebenarnya.


Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakhbar... 


~ Pergorbanan 

~ Persahabatan 

~ Kasih Sayang 

~ Keagamaan 

~ Keazaman 


Dan banyak lagi pengajaran yang terdapat dalam cerita nie.


Wallahualam 

Wednesday, July 20, 2011

Detox Foot Patch: Karut Belaka

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:34 PM

Assalamualaikum & salam sejahtera..

Hari nak kongsi email dikirimkan oleh seorang sahabat. Mungkin dah ramai tahu tentang perkara ni memandangkan tak pernah dah nampak iklan tentangnya di mana² laman web.  

Sekadar perkongsian.

Pernah dapat "offer" atau kena "tag" di facebook dgn satu produk yg hebat & canggih, yg diwar²kan sebagai teknologi terkini dlm bidang perubatan? 

Satu produk dgn nama "Detox Foot Patch". Macam² jenama ada, samada org jual cara "direct-selling" ataupun ada yg buat MLM. 

So, pagi ni aku pergi kedai nak beli paper, aku ada nampak produk tu (yg sama waktu dgnnya) tergantung² m'gamit mesra hatiku yg dah lama "curious" pasal benda ni. 

Ada ke letak "patch" tu kat tapak kaki utk semalaman boleh nyah-toksin semua benda merapu yg dah masuk dlm badan seorang manusia? 

Seumpama aku ni lah kiranya. Aku kuat makan, dan aku makan macam², kamu pun tahu. Lepas tu, toksin tu semua keluar sampai "foot patch" tu jadi hitam beb! 

Bloody freaking 'ell! It's just out of this world man! 

Cuma, selama aku membesar & dah jadi orang dewasa yg pernah masuk U, aku selalu berfikiran bahawa memang ada banyak toksin & banyak lagi masuk badan manusia, tapi Allah dah bagi kita hati & buah pinggang yg berfungsi sebagai organ yg memproses semua toksin tu & menyingkirkannya melalui air kencing & najis kita. 

Proses penyingkiran tu teramatlah kompleks & memerlukan pelbagai enzim reductase, transaminase, phosphatase & seribu satu macam enzim yg lain. Itu kamu belajarlah sendiri. Tengok kat wikipedia pun ada penerangan.

OK... Cuba kamu tutup mata & lupakan sekiranya ada iklan & hasutan drpd kawan² kamu yg suruh beli benda ni. Bayangkan, kalau kamu letak "detox patch" ni kat tapak kaki semalaman, macam mana ah agaknya toksin tu semua nak keluar? 

Ikut liang peluh tapak kaki (tapak kaki kita ada kulit tebal - jangan lupa), ikut resapan kulit? 


What? How? 

Anyway, dahlah tu beb. Buka mata. Tengok gambar aku ni. Ini gambar yg aku tangkap dgn iPhone aku dlm sejam lepas.


Ini produknya - tapi kat facebook ada jenama lain jugak. Berbaloi² tu!


Dlm kantung ni ada herba yg macam², yg akan menyerap toksin tu semua. Yahoo!


Dia bagi satu pelekat & patch tu lekatkan kat situ.


Ini cawan, aku isi air suam 
(bukan mendidih, tapi air suam - hangat² macam badan manusia).


So I put the thing on top.... like so.  


5 minit lepas tu. Waaaaah! Banyaknya toksin dlm air suam tu!!!


Tak payah tunggu 8 jam. 5 minit dah cukup utk kamu tahu bahawa benda ni merapu. Ada mala'un dlm umat Melayu tu memang suka sgt mengelentong orang lain & ada pula yg suka sungguh dikelentong di siang hari. Demi duit. 


Tak payahlah kita berdolak-dalik. Gusar juga hati aku kadang² memikirkannya. Kita dah masuk abad ke-21 dah ni beb. Ketinggalan zaman betul ke orang Melayu? 



Pesan aku kpd si penjual pula - sudah²lah buat kerja lagha & satu sen tak guna ni bang, kak. 


Ini namanya mungkar & laknatullah tuan-puan, sekalian. 

Janganlah telan duit untung sebegini, & bagi anak makan & sekolah. Tak berkat tu.


Ini semua bukan cerita baru.


Wallahualam

Monday, July 18, 2011

Transformasi Ramadhan: Dimensi Perubahan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:35 PM

Assalamualaikum & salam sejahtera.


Alhamdulillah beberapa minggu yg lalu dapat menghabiskan bacaan sebuah buku yg b'tajuk "TRANSFORMASI RAMADHAN"


Melihat saja akan tajuknya sudah memberi makna pelbagai & yg penting bicara pokoknya ada PERUBAHAN.

Biarlah Ramadhan kali ini menjadi medan tarbiyah diri. Medan transformasi diri agar bergraduasi drpd Universiti Ramadhan dgn Ijazah kelas pertama.

Menjadi insan yg baru.

Segar.

Minda Islami.

Terlalu banyak ilmu baru yg dipelajari drpd buku ni. Pada sahabat yg belum berpeluang utk membaca jangan ketinggalan utk membacanya. Tidak rugi. Moga Ramadhan kali ini kita melaluinya dgn satu momentum yg baru.

Sedikit perkongsian yg dicoretkan dlm blog Ustaz Hasrizal.


Ramadhan tiba berulang masa.


Di suatu ketika, ketibaan Ramadhan sinonim dgn kegemilangan umat.  Ramadhan mencatat   kemenangan di medan Badar  pembebasan Kota Makkah


Ramadhan juga mengiringi   ketibaan Islam di bumi Andalus


Ramadhan mewarnai   kejayaan Salahuddin al-Ayyubi membebaskan al-Masjid al-Aqsa drpd cengkaman Tentera Salib


Malah Ramadhan juga menyaksikan   kejayaan Saifuddin Qutz menumpaskan kemaraan Moghol di medan ‘Ain Jalut.


Demikianlah Ramadhan & kejayaan silam. 


Masihkah Muslim & Ramadhan, intim dlm hubungan yg gilang gemilang itu? 

Bagaimana Ramadhan semalam & bagaimana pula Ramadhan hari ini? 

Masihkah Ramadhan itu suatu latihan & proses Rabbani, atau hanya adat di limpahan nikmat?


TRANSFORMASI RAMADHAN mengajak kaum Muslimin menjernihkan pandangan.


Ia bukan manual Fiqh pd membicarakan teras hukum & perundangan.


Ia adalah senaskhah peringatan buat renungan.


Agar Ramadhan ditempuh dgn penghayatan.


Bukan bulan manusia rancak memusimkan agama tanpa makna.


Jangan berpuasa tanpa agama.

Jangan beragama tanpa Tuhan.



Wahai orang² yg beriman, puasa diwajibkan ke atas kamu sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas umat sebelummu, agar (dengan puasa itu) kamu menjadi insan yg berTaqwa  [al-Baqarah:185]

(",) Baca Saya (",)

Wallahualam

Sunday, July 17, 2011

Corat Coret Praktikal: Grand Final InfoHunt

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 6:59 PM

Assalamualaikum & salam sejahtera.


16hb Julai, saya & Fiezah menjadi guru pengiring pelajar yg menyertai "Grand Final Info Hunt" anjuran MSU/PTPL utk pelajar sekolah sekitar Klang kat Taman Pertanian Bukit Cerakah, Shah Alam atau kini lebih dikenali dengan nama Taman Pertanian Malaysia Bukit Cahaya Seri Alam, Shah Alam.

Kasihan Fiezah terpaksa membatalkan niat pulang kampungnya di Melaka utk sama² ke program nie. Nasib baiklah pelajar yg nak diiring nie Form 5, kira kenallah juga dgn mereka sebab pernah berkampung bersama² waktu Perkampungan Ilmu yg lalu.

Nak dipendekkan cerita terasa muda pula bila bersama dgn budak nie (Miera, Hajar, Adibah, Fatin, Fadila, Farahiyah, Zahar, Farid, Syazwan, Mustakim, Shahrul, Fazlin). Macam sebaya pula dgn mereka. Mentang²lah beza umur 5  tahun je. >_<

Best.

Cantik tempatnya.


Sesuai utk menguruskan badan lagi bila berjalan² di sekitar kawasan rekreasi. 


Program Infohunt tu dijalankan dekat Taman Haiwan. Waktu budak nie bertanding saya & Fiezah berjalan di sekitar taman sambil melihat haiwan² yg ada seperti kuda, arnab, landak, monyet & macam² lagi. 

Cuma waktu kami datang rumah 4 musim terpaksa ditutup memandangkan proses penambahbaikan. So tiada rezekilah nak merasa ke tempat tue.



Keputusan pertandingan:

SAMSHSB tak dapat apa². Walau bagaimanapun, mereka tetap pulang dgn hati yg gembira.

Apa²pun TAHNIAH buat kamu semua (Miera, Hajar, Adibah, Fatin, Fadila, Farahiyah, Zahar, Farid, Syazwan, Mustakim, Shahrul, Fazlin).

Gambar Kenangan



Wallahualam

Wednesday, July 13, 2011

Pendingin Hawa?

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:25 AM



Pendingin hawa @ penghawa dingin? Hurmm.. Tak kisah yg mana satu cuma nak kongsi satu artikel yg saya baca beberapa hr yg lalu..



*****************************


Dilarang m'hidupkan pendingin hawa sebaik menaiki kereta..!

Bukalah tingkap t'lebih dahulu sebaik memasuki kereta anda & jgn sama sekali m'hidupkan pendingin hawa.

Benzene adalah sejenis toksik yg boleh m'cemar buah pinggang & hati, & sukar pula bagi tubuh manusia utk m'yahkeluarkan toksik t'sebut.

B'pandukan kpd kajian yg dijalankan, dashboard, sofa, pewangi udara m'hasilkan Benzene, sejenis toksin yg m'yebabkan kanser (carcinogen - ia dpt dikenalpasti melalui bau yg t'hasil dr haba bhn plastik di dlm kereta). 

Di samping m'yebabkan kanser, ia jg b'tindak sebagai racun bg tulang, m'yebabkan anemia & m'gurangkan sel darah merah. Tindakan ini jika dibiar b'larutan akan m'yebabkan Leukemia, meningkatkan risiko m'hadapi kanser di samping punca keguguran.

Kadar p'dedahan Benzene yg dibenarkan ialah 50 mg bagi setiap kaki persegi. Kereta jika diparkir di kwsn b'bumbung dgn tingkap tertutup m'hasilkan 400-800 mg Benzene. 

Jika dibiarkan di kwsn yg t'dedah dgn tingkap yg t'tutup pd suhu 60 darjah fahrenheit, tahap Benzene boleh meningkat sehingga 2000-4000 mg, iaitu 40 kali dr tahap yg dibenarkan... & penumpang di dalamnya akan m'yedut toksik yg b'lebih²an secara tidak sedar.

Cara yg dicadangkan utk m'gelakkan perkara ini dr b'terusan ialah dgn m'buka tingkap pintu terlebih dahulu utk memberi udara di dlm beredar keluar.

Sekadar p'kongsiaan utk keselamatan b'sama...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...