Wednesday, November 28, 2012

Jawapan Chatting yg COOL

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:21 PM

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Chatting... Chatting... Chatting...



Actually, cik Wana paling tak suka chatting terutamanya dgn kaum ADAM yg suka tanya perkara "melalut" apabila berchat.

Nielah menyebabkan malas nak buka chatbox FB.

✿ = ✿ =✿ = ✿ = ✿ = ✿ = 

Hari ni cik Wana nak berkongsi dgn para pembaca blog TERATAK PENDIDIK terutamanya para muslimah tentang 9 soalan & jawapan² terbaik apabila kena kacau lelaki berniat utk suka² sahaja. Cik Wana baca ini di laman muka buku juga.

Bila kita tengah chatting atau tengah berbual² ke, ada sesetengah lelaki/perempuan yg sweet talker & berani utk bercakap luahan isi hati dia. Tapi sweet talkers ini dia tak cakap direct. Utk tackle seseorang, dia mesti ada mukadimah & beberapa ayat utk menjadikan sesuatu hubungan itu bertambah intim. 

Kat bawah ni ada idea, cara utk mengelakkan diri drpd dikacau.

Soalan: Hai, apa khabar?

Jawapan 1: Sihat je. Awak?

Jawapan 2: Aku ada kanser pangkal rahim. (bunyi mcm teruk je, nauzubillah) Boleh kau bayarkan kos tak?

Jawapan 3: Khabar pun tak tahu? Kau kena buka Kamus Dewan Edisi ke-4 ni.

Jawapan 4: Alhamdulillah. Allah masih lagi memberikan kesihatan fizikal & rohani saya utk menentukan mana yg baik & mana yg buruk. Saya masih lagi mengenal lelaki yg baik & lelaki yg buruk. Saya dapat hidu teknik awak yg lemah utk mengurat saya ni.

Soalan: Awak buat apa tu? Busy ke? Sorry ya ganggu.

Jawapan 1: Eh, taklah. Saya tengah upload gambar je. Tak busy pun. Awak buat apa tu?

Jawapan 2: Aku busy gila ni. Kau ni penyibuklah.

Jawapan 3: Aku tengah mandikan ikan aku ni. Busy sikit.

Jawapan 4: Saya sedang baca blog tentang tajuk ‘Kepentingan Menjaga Ikhtilat (Pergaulan) Sesama Muslimin & Muslimat’. Lepas baca, saya menjadi semakin insaf. Awak pun kena baca sekali tau. Nah, linknya.

Soalan: Awak, nak nombor telefon boleh?

Jawapan 1: Boleh. Nah, 0123456789. Nombor awak berapa?

Jawapan 2: Tak boleh. Ni nombor saya. Bukan nombor awak.

Jawapan 3: Maaflah awak. Saya bukan penjaga kedai handphone. Saya tak jual nombor telefon.

Jawapan 4: Kalau kau rasa dgn mengambil nombor telefon ni dapat meningkat pahala kau, dapat mengelakkan kau drpd mengheret aku ke kancah penzinaan, kau ambillah. Tapi syaratnya, time nak qiamulail kau wajib kejutkan aku, kau kena ingatkan aku solat dhuha setiap hari & kau kena selalu bagi tazkirah dlm SMS lepas solat fardu 5 kali sehari. Kau mampu? Kalau tak mampu tak payah ada nombor telefon aku. Ok.

Soalan: Awak, saya nak kawan boleh?

Jawapan 1: Boleh saja. Saya tak kisah pun siapa² nak kawan dgn saya.

Jawapan 2: Boleh. Kat zoo banyak kawan awak.

Jawapan 3: Memang kita dah kawan kan? Kalau kau cucu saya maksudnya saya ni nenek awak. Bukan kawan.

Jawapan 4: Bukankah kita sesama Islam. Maka kita adalah bersaudara. Awak minta saya utk berkawan seolah² saya terlalu asing bagi awak, padahal kita mengucap kalimah syahadah yg sama. Tapi dlm Islam, kita ada batasan utk berkawan. Lelaki dgn perempuan Allah dah suruh kita membatasi pergaulannya. Awak boleh kawan dgn saya tapi awak jangan sesekali melampaui apa yg Allah suruh.

Soalan: Awak, awak tahu tak? Awak ni perempuan paling cantik yg pernah saya tengok.

Jawapan 1: Ye ke? Eee... Mana adalah. Saya tak cantik pun.

Jawapan 2: Eh, mestilah. Dah lama awak kenal saya, baru perasan ke saya ni cantik?

Jawapan 3: Kesian. Mak kau buruk ya?

Jawapan 4: Memang saya cantik. Semua kejadian yg Allah cipta semuanya cantik. Allah itu maha cantik. Lalu Dia jadikan semua makhluknya cantik. Alhamdulillah, Allah beri kelebihan kpd saya. Tapi saya sebenarnya takut sangat dgn kecantikan saya sebab dgn kecantikan saya inilah ramai lelaki bernafsu melihat saya. Saya berasa sangat berdosa. Astaghfirullah!

Soalan: Awak, awak asal mana? Duduk kat mana?

Jawapan 1: Saya tinggal kat Seremban je. Area Jusco. Awak duduk mana?

Jawapan 2: Apa bengap punya soalan. Saya duduk kat kerusilah! Takkan duduk kat awan!

Jawapan 3: Kenapa nak tau? Nak rompak ke?

Jawapan 4: Saya berasal drpd air mani & rahim kedua ibu bapa saya. Saya duduk di tempat di mana Allah menyuruh saya melakukan kebaikan & menolak keburukan. Kalau awak tak buat apa yg saya buat di tempat tinggal saya ni, awak boleh pergi ke alam lain.

Soalan: Saya macam pernah jumpa awaklah. Kita pernah berjumpa ke?

Jawapan 1: Eh? Ada ya? Hihihi. Saya pun tak ingatlah. Mesti kita jumpa kat kem ke, pertandingan sekolah lama ke kan?

Jawapan 2: Muka macam pendatang haram. Ada hati cakap pernah jumpa aku.

Jawapan 3: Kau ke yg curi seluar dlm mak aku hari tu?

Jawapan 4: Ya, kita pernah berkumpul di alam roh ketika kita beratur utk masuk ke dlm rahim ibu masing². Mungkin ketika itu kita terserempak. Alhamdulillah. Allah masih mengekalkan ingatan itu kpd awak.

Soalan: Awak,  saya nak gambar awak boleh?

Jawapan 1: Hehehe. Nak gambar tu buat apa?

Jawapan 2: Tak boleh. Nanti kau edit gambar aku jadi gambar bogel.

Jawapan 3: Kau nak buatkan pasport utk aku ya?

Jawapan 4: Astagfirullah. Lelaki tidak boleh ada gambar perempuan utk simpanan peribadinya selagi ia bukan hak milik sah melalui nikah. Kalau nak sangat gambar saya, datang ke rumah jumpa dgn mak ayah saya. Pinanglah saya. Nanti mereka akan bagi gambar. Bukan begini caranya.

Soalan: Awak, jom keluar nak?

Jawapan 1: Urmmm. Bila?

Jawapan 2: Boleh. Tapi nanti kita dating kat kilang pembuatan pasir atau batu nisan ye.

Jawapan 3: Kalau setakat ajak keluar sebab nak try pegang aku, baik tak payahlah ajak aku keluar!

Jawapan 4: Saya tak kisah tapi saya perlu bawa mahram saya. Masa keluar nanti, awak tak boleh dekat dgn saya. Kita tak boleh berdua²an & tak boleh nak sentuh kulit saya. Saya akan bawa mak, ayah & adik beradik saya ikut sama.

Soalan: Awak, saya single lagi. Awak pun single kan? Jadi…Urm…

Jawapan 1: Saya single juga. Jadi apa ya awak? Hehehe. Pelik tiba² awak tanya ni.

Jawapan 2: Padan muka kau! Hahaha.

Jawapan 3: Tulah. Kau tu buruk sangat. Sebab tu tiada perempuan nak lekat.

Jawapan 4: Bukankah Allah ada bersama awak? Allah ada bersama saya. Awak nak couple dgn saya, adakah awak akan meninggalkan Allah krn saya? Kalau awak tinggalkan Allah krn saya maka saya tak boleh terima ajakan couple awak sebab hanya syaitan sahaja menjadikan manusia lalai mengingat perintah Allah.

Konklusinya, jagalah  ikhtilat (pergaulan) kita. Hope dapat membantu member²ku yg susah sangat nak lari drpd godaan² dunia. Yg pasti terpulang kpd kita utk menjadi seorang yg kuat/lemah utk melaksanakan perintah Allah SWT. 

Jagalah ikhtilat sebab hati kita, wahai muslimat, mudah rosak
"TuhanMu lebih mengetahui apa yg ada dalam hatimu" (17:25)

Prinsip hidup saya 
"NO CHATTING WITH DIFFERENT GENDER AFTER 00:00am"

Harap faham, berkawan tak salah, asalkan kita tahu batas pergaulan. Sekian =)

Wallahualam

Sunday, November 25, 2012

Genjatan Senjata "Selamatkan Palestin"

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 2:19 AM


Assalamalaikum & salam sejahtera.

6 hari lalu cik Wana ada meng'update' blog berkenaan dgn Kerasukan Yahudi Laknatullah ingin menguasai bumi Palestin dgn tajuk Kuhijrahkan Doaku Buatmu Palestin selepas perbuatan terkutuk tentera Israel yg dilakukan sejak awal Muharram 1434H terhadap penduduk Gaza.

Keadaan Palestin bermula 1946 hingga 2012. 
Nilaikan sendiri kerasukan Yahudi yg hanya menumpang di bumi Palestin, 
tapi akhirnya dah buat macam rumah sendiri.


Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

Akhirnya, Israel telah mengumumkan gencatan senjata ke atas Gaza pada 8 Muharam 1434H (22 November 2012) bersamaan hari Khamis yg lalu.

Menteri Hamas, Khaled Mesyaal mengulas mengenai genjatan senjata ini dgn berkata: 
"Israel telah gagal dlm mencapai segala tujuan & sasaran mereka. Dan mereka terpaksa tunduk kpd tuntutan genjaran senjata ini."

Isi kandungan genjatan senjata antara Israel & Hamas

Walaupun, peperangan telah dihentikan tetapi usah sesekali kita lupakan nyawa yg telah pergi mengadap Ilahi. Al-Fatihah

Sejak serangan tentera Israel terhadap Gaza pada 1 Muharam 1434H sehingga bermula genjatan senjata, tentera Israel  "hanya" membunuh lebih drpd 162 rakyat Palestin & "hanya" mencederakan lebih drpd 1100 orang.

Kebanyakan mangsa adalah kanak², wanita & warga tua disebabkan kpd fakta bahawa tentera membedil rumah di kawasan² yg sangat sesak & kemudahan awam di samping mensasarkan pejuang & kem pertahanan di serata rantau pantai.




 
 
Si ayah & ibu kehilangan anak,
Si anak kehilangan ayah & ibu,
Ciuman buat kali terakhir yg tersayang,
Moga mereka aman & gembira di alam sana.
Syahid milik kalian.
Allahuakhbar!!!

Setiap pejuang memberikan apa sahaja kemampuan mereka menyediakan diri bertemu Ilahi.

"Dan jangan sekali²  engkau menyangka orang² yg terbunuh (yg gugur Syahid) pada jalan Allah itu mati, (mereka tidak mati) bahkan mereka adalah hidup (secara istimewa) di sisi Tuhan mereka dgn mendapat rezeki" (3:169)

Allahuakhbar!!!

Semoga darah para Syuhada dari dahulu hingga kini masih mengalir dlm jiwa² umat ini.


Semoga Allah merahmati roh mereka & berkati perjuangan mereka membebaskan bumi Palestin yg tercinta.



1) Asy Syahid Ir Imad Aqal
2) Asy Syahid Syeikh Ahmad Yaasin 
3) Asy Syahid Ir Yahya Ayyash
4) Asy Syahid Dr Abdul Aziz Ar Rantisi
5) Asy Syahid Dr Said Syiam
6) Asy Syahid Al-Qaid, Ahmad Al-Ja'abarri


Mereka telah berikan apa yg mereka punya, kini giliran kita menyediakan & memberi apa yg kita punya!!!



==========MOGA KITA TERSENTAK DARI LAMUNAN==========


Inilah dia! 
Bumi Gaza yg sedang meraikan kemenangan agung mereka. 


Oleh itu, marilah sama² menyumbangkan dana utk mereka. 


Semoga perkongsian ini, membuka mata & hati kita sebagai umat Islam agar tidak bermusim membantu saudara kita di bumi Palestin. Isu Palestin bukan hanya tahun 2012 sejak tahun 1946 lagi.

Teruskan berdoa. Wallahualam




P/S: Kebanyakan gambar diambil daripada FB Aman Palestin Mesir. Sekian, terima kasih 

Monday, November 19, 2012

Kuhijrahkan Doaku Buatmu PALESTIN

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:03 PM



Assalamualaikum & salam sejahtera.

Allah... Allah... Allah... 

Itu saja mampu lidahku ucapkan tatkala melihat foto² yg menghayat hati di ruang FB akibat perbuatan YAHUDI LAKTULLAH.





Innalillahi wa inna ilaihi raji'un... Sebahagian gambar yg syahid. Air di dunia tidak cukup suci utk memandikan para syuhada'. Berbahagialah kamu. 

Di saat kita gembira menyambut awal Muharam 1434H di MALAYSIA dgn titisan hujan rahmat, lain pula kisahnya berlaku di Palestin krn sambutan awal Muharam di sana dihujani peluru akibat serangan Israel.


Akibat serangan Israel juga syahidnya seorang pemimpin HAMAS (Ahmed Al-Jabari) ditembak dgn peluru berpandu regim zionis Israel.

Beliau adalah pemimpin nombor 2 Izzudin al-Qassam & bertanggungjawab dlm pembebasan Gilad Shalit. Beliau adalah antara pemimpin tertinggi HAMAS yg dibunuh selepas Sheikh Ahmad Yassin & Dr. Abdul Aziz Ar Rantisi. Beliau telah menunaikan janjinya kpd Allah & moga Allah merahmati rohnya.

Terkini (hari ke-6) 84 terkorban, 720 cedera parah


Ya Allah, 
Kau berilah kekuatan & kesabaran kpd saudara kami di Gaza. 
Kau lontarkanlah di dlm dada saudara kami keberanian Saidina Umar Al-Khatab, kehebatan Khalid Al-Walid & kemenangan Salahuddin Al-Ayubi
Kau lontarkan ketakutan di dada musuh kami sehingga mereka berlari ketakutan...

Ya Allah, 
Berikanlah kekuatan kpd Mujahidin Palestin,
Satukan hati umat Muslim sedunia utk bersama membantu saudaranya seakidah di Palestin & bersama melawan kesombongan ZIONIS ISRAEL & sekutu²nya.

Amin Ya Allah...


Tolong... tolong... tolong!!! 
Tolong Doakan SAUDARA kita yg sedang bertarung NYAWA di GAZA!!! Tolong! Tolong! Tolong!!! 

Kita tidak pertaruhkan nyawa di sini, tapi mereka menanti DOA kita utk KEMENANGAN ISLAM!!! Tolonglah! Tolonglah! Tolonglah!!!


Nasihat drpd pejuang Palestin:
Perjuangan itu dalam pelbagai bentuk, yg penting kita tidak meninggalkan posisi(tanggungjawab) kita!!!

Khaibar khaibar ya yahud jaisyu Muhammad saufa ya'ud


✿ ~ ✿ Kami bersama rakyat GAZA.... ✿ ~ ✿ 
✿  TAKBIR!!! Allahuakhbar!!! ✿ 

Wallahualam

# Di saat aku kesedihan kehilangan semua gambar kenangan sepanjang hidupku, sedih lagi aku melihat kematian saudara seakidahku. 



Friday, November 16, 2012

Wanita yang Mencungkil Matanya

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:25 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera.

Salam Maalhijrah 1434H semua.

Alhamdulillah Allah beri kesempatan pada cik Wana & pembaca budiman terus hidup di muka bumi yg fana ni utk mengutip bekalan sebanyak² sebagai persediaan di akhirat kelak.

Alhamdulillah juga sebab beberapa impian telah bercapai sepanjang 1433H yg lalu. Semuanya dgn izin Allah. 

Hari nie nak share satu kisah tentang MATA. Jom baca. ^___^

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Dlm kitab Jawahirul Bukhari menerangkan bahawa Hasan Basri sewaktu mudanya adalah seorang yg cantik. Hasan Basri sangat suka memakai pakaian yg cantik² & gemar berjalan² di sekitar Kota Basrah.

Pada suatu hari sedang Hasan berjalan, dia terpadang perempuan yg sangat cantik, lalu dia mengikuti perempuan tersebut.

Apabila wanita itu merasai dirinya diekori, lalu wanita itu menoleh ke belakang lalu berkata:
 “Wahai orang muda, apakah kamu tidak malu?” 

Dan wanita itu berkata lagi: 
“Malulah kpd Allah SWT yg Maha mengetahui mata yg khianat & apa² yg terdapat dlm hati”

Hasan sangat tertarik dgn wanita tersebut, dia tetap mengekori wanita tersebut.

Apabila wanita tersebut melihat Hasan terus mengekorinya, berkatalah wanita itu: 
“Mengapa kamu terus mengikuti aku?”

Maka berkata Hasan Basri: 
“Sebenarnya aku terpesona dgn matamu yg cantik itu”


Setelah sahaja wanita tersebut mendengar pejelasan dari Hasan, maka dia pun berkata:
“Baiklah. Jikalau kamu cintakan mataku ini, maka aku harap kamu tunggulah di sini sebentar, sebentar lagi aku akan berikan kpd kamu apa yg kamu kehendaki.

Setelah berkata demikian maka di dlm hati Hasan berkata: 
“Nampaknya dia telah menerima cintaku.” 

Maka Hasan terus menunggu wanita itu sehingga wanita itu tadi datang kembali.

Tidak berapa lama kemudian, datang seorang pembantu (Amah) menghampiri Hasan sambil memberikan sebuah kotak yg tertutup. Lalu Hasan membuka kotak tersebut & dia terperanjat apabila dia mendapati dlm kotak itu terdapat sepasang biji mata.

Kemudian pembantu tersebut berkata: 
“Tuan puteriku berkata dia tidak memerlukan mata yg menyebabkan terpesonanya seseorang itu”

Selepas kejadian itu, Hasan Basri tekad utk meminta maaf kpd wanita itu. Malangnya wanita itu sudah meninggal sebelum Hasan meminta maaf. Hasan menangis tiga hari berturut²

Pada malam yg ketiga Hasan bermimpi menemui wanita itu. Wanita itu ditempatkan di dlm syurga. Lalu Hasan Basri berkata: 
“Kamu halalkanlah segala kesalahanku terhadapmu”

Wanita itu pula berkata: 
“Sesungguhnya aku telah menghalalkan segala²nya & aku telah mendapat kebaikan yg banyak dari Allah oleh sebab kamu”

Setelah Hasan mendengari pengakuan wanita tersebut maka dia pun berkata: 
Berikanlah kpdku sesuatu nasihat yg baik

Berkata wanita tersebut: 
Apabila kamu bersendirian hendaklah kamu berzikir kpd Allah setiap pagi & petang, beristighfarlah, mohonlah ampun kpd Allah & bertaubatlah kepadanya”

Akhirnya Hasan melaksanakan segala nasihat perempuan itu. Hasan Basri mendapat darjat yg tinggi di sisi Allah serta beliau menjadi wali kekasih Allah.

✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

 ما شاء الله

 سُبْحَآن الله 
اللهُ أكْبَرْ 

Seorang wanita telah mencungkil matanya disebabkan menjadi bahan fitnah, tetapi hari ini wanita berlumba² utk menunjukkan kecantikan dirinya & menunjukkan aurat mereka dgn mendedahkan apa yg dilarang oleh Allah.

Wahai muslimatku sayang tutuplah aurat, janganlah kamu menunjukkan kecantikanmu itu sebab bakal yg melihat auratmu itu adalah dari mereka yg hendak merosakkan & bukan yg hendak memelihara. 

Dan apabila seseorang lelaki itu cinta kpd perempuan yg menunjukkan aurat cinta itu sebenarnya berserta dgn syaitan yg mengoda lelaki itu.

Tidak rugi seorang wanita itu menutup auratnya, melainkan dia mendapat pahala di sisi Allah, InsyaAllah dia akan selamat dari segala macam fitnah.

Wallahualam

Friday, November 9, 2012

Kasihku hingga ke Syurga

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 1:16 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Sebenarnya malas nak menulis di blog hari nie tapi kalau malas menulis maknanya malas berdakwah. 


Oh, tidak. 

~ Jika berpeluang utk menulis, menulislah sesuatu yg berfaedah, 

~ Jika berpeluang utk membaca, bacalah tulisan yg berfaedah,

~ Jika berpeluang utk berBLOG, gunalah ia SEBAIK²NYA utk manfaat bersama.


Cik Wana, sila jangan gadaikan prinsip hidup menyebarkan dakwah di mana saja dgn cara yg sesuai.


✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿

Ok, kisah yg cik Wana nak sangat² share adalah kisah yg diceritakan oleh Ustaz Rosli Abdul Jabar (YDP PAS Kuantan) yg bertajuk "Kasihku hingga ke Syurga"


Jom ikuti kisah nie.


Seorang rakan FB yg selalu membaca status ana ingin supaya menceritakan kisah rumahtangganya supaya dijadikan tauladan. Ana bertanya kpdnya kenapa dia tidak menceritakan sendiri? 


Dia kata, "saya tidak begitu mahir menulis & saya berminat dgn cara ustaz menulis.


"InsyaAllah, ana cuba menulis cerita saudara dgn cara ana yg hanya sekolah pondok ni," kata ana.


Dia ketawa.


"Tahan juga ustaz sekolah pondok, saya ni pondok pun tak kenal," kata dia.


Ana menulis mengikut apa yg diceritakan kpd ana melalui telefon, panas telinga & naik bengong kepala ana bila bersembang dlm telefon hampir sejam setengah.


Dia berkahwin di usia 23 tahun & isterinya 19 tahun. Oleh krn dia hanya seorang buruh kontrak, kehidupannya agak susah dgn menyewa rumah & hanya memiliki sebuah motosikal. Perkahwinannya dikurniakan 3 orang anak. 


Kehidupan awalnya sangat bahagia walaupun susah. Ibu & bapa mertuanya sangat baik tetapi mereka juga orang susah. Ibu bapanya sendiri telah meninggal dunia & dia hanya dua beradik iaitu dgn seorang kakak yg telah bersuami & tinggal jauh mengikut suami bekerja sebagai seorang tentera.


Hidup dlm keadaan yg sangat dhaif di rumah sewa yg kecil, "Apa pun tiada kat rumah ustaz. Cukup sekadar makan minum je."


Isterinya tidak bekerja & berpenyakit lelah. Kadang² dia tidak boleh bekerja krn menjaga isteri & anak² apabila isterinya diserang asma.


"Itulah kesusahan kami ustaz tapi kami sama² tak kisah. Isteri saya cukup penyabar & tak pernah mengeluh mahupun menyesal dgn perkahwinan kami," ceritanya.


Pernah saya tanya pada isteri saya, "awak menyesal tak kahwin dgn orang susah macam saya?" 


Isterinya kata, "tak menyesal langsung, kalau duduk bawah jambatan pun saya sanggup"


Ana terdengar sedikit seduan darinya melalui telefon saya. Mungkin dia sebak.


"Kami tak pernah sedih walaupun susah, isteri pun sentiasa gembira & tak hirau dgn kesusahan kami apatah lagi bila dah mempunyai anak" katanya.


Episod duka dlm hidupnya bermula apabila pada tahun 2003. Dia kemalangan jalan raya & kaki kirinya terpaksa dipotong, pendarahan teruk di kepala menyebabkan dia terlantar lebih dari 2 bulan. 


Dlm tempoh itu dia hanya mampu pasrah terhadap kehidupannya. Hampir 3 bulan di hospital, setiap hari isterinya ke hospital kecuali waktu diserang asma. Anak²nya ditumpangkan di rumah iparnya di waktu isterinya di hospital. 


Peringkat awal kemalangan, banyak juga dia menerima sumbangan dari jiran & sahabatnya. Dapatlah bertahan dlm tempoh 3 bulan utk keperluan isteri & anak²


Setelah pulang ke rumah dia masih terlantar, tidak mampu lagi utk bergerak, berak kencingnya dicuci isteri kecuali makan suap sendiri. 


"Pernah beberapa kali saya menangis sewaktu isteri sedang mencuci najis saya. Apabila dia tengok saya menangis, dia pun menangis juga & kami sama² menangis" ujarnya yg kedengaran seakan juga menangis. 


Dia hanya terbaring. Hanya selepas 7 bulan barulah dia boleh bergerak secara mengengsot krn kaki kanannya juga patah. Kehidupan kami semakin terhimpit. Hanya mengharapkan bantuan dari keluarga yg juga miskin. 


"Sesekali rasa menyesal krn tak mampu utk berikan kesenangan pada isteri & anak², tapi apakan daya dah takdir," katanya.


Pendapatan lain hanyalah dari isterinya yg kadang² mencari pucuk paku & ambil upah mengikat sayur seorang penjual sayur yg tak melebihi dari RM 5 sehari. 


"Itupun hanya kadang² je ustaz, bila isteri diserang lelah apa²pun tak boleh nak buat," katanya.


"Pernah dia diserang lelah selepas cuba mengangkat saya utk cuci najis saya," dia menangis lagi.


"Dulu saya merokok ustaz tapi lepas tengok isteri saya berhenti. Kasihan sangat tengok isteri, kalau berasap mulut tak berasaplah dapur jawapnya. Hahaha," terdengar sedikit ketawa darinya.


Isterinya semakin hari semakin kurus. Dahlah asma, diserang TB pula. Badan dia semakin kurus selepas saya kemalangan, mungkin menderita dgn kesusahan. 


Hari Raya Haji 2004 adalah hari paling sedih dlm kehidupannya, isterinya diserang lelah 2 hari sebelum raya. Pada hari raya kedua selepas isterinya solat subuh, "dia tiba² pegang tangan saya & minta maaf jika ada kesalahan & durhakanya pada saya. Tiba² dia senyap je, kepalanya terkulai atas perut saya. Dia meninggal ustaz.


Dia berhenti bercakap seketika, ana percaya dia menangis.


"Hilang rasanya dunia ustaz apatah lagi bila tengok anak² yg masih kecil. Jenazahnya diuruskan di rumah jiran, saya masih belum mampu berjalan & tak turut serta ke kubur utk pengkebumiannya," katanya lagi.


"Selepas itu, anak saya diambil oleh kakak utk dipelihara. Saya tidak mahu menyusahkan orang, saya tinggal seorang sehinggalah saya mampu bertongkat," katanya. 


Setelah mampu berjalan dgn bertongkat dia mula ke masjid. Di sana dia sering mendengar kuliah & akhirnya Allah swt telah memberikan kekuatan padanya utk terus menjalani kehidupan. 


Dari bantuan jamaah masjid yg mengeluarkan modal, dia berniaga kedai runcit secara kecil²an di rumahnya & Alhamdulillah kini dia dah duduk di rumah sewa yg lain & lebih sempurna. Anak²nya juga dah tinggal semula dgnnya. Dia juga telah menggunakan kaki palsu. Usianya kini yg hampir sebaya dgn ana. 


"Pernah juga orang menasihatinya supaya berkahwin & ada juga keinginannya tetapi... Tak bolehlah ustaz. Rasanya tak mungkin ada orang yg boleh ganti al-marhumah isteri saya. Kalau saya kahwin, saya rasa macam khianat je kat allahyarham," katanya. 


"Ye lah," kata ana.


Dia sekarang ni jadi bendahari PAS cawangan. Dah pakai van.


"Kalau dapat nak jumpa ustaz kat Muktamar di Kelantan ni," katanya.


Ana kata, "jauh² pun pergi juga." 


"Biasalah ustaz inikan Jihad Fi Sabilillah. Saya ni kudung, ni je yg saya mampu, lagi pun saya rindu sangat kat isteri saya. InsyaAllah masa saya, hidup saya nak habiskan masa saya utk Allah swt. Saya yakin bila saya tolong PAS ertinya saya tolong agama. Saya yakin kalau saya tolong agama Allah, pasti Allah swt pasti tolong saya pula. Siang malam saya berdoa moga Allah swt tolong pertemukan saya dgn isteri saya dlm Syurga." 


Air mata ana juga mengalir rasanya. :'( Hebat sungguh kasihnya pada isteri, sehebat isteri yg kasihkannya. InsyaAllah kami akan bertemu di Muktamar nanti, ingin sangat rasanya bertemu dgn beliau. 

================== TAMAT ==================

Sejujurnya, cik Wana sangat terkesan dgn kisah nie. Subhanallah!!!
Moga kita mendapat manfaat drpd kisah nie.

Wallahualam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...