Photobucket

Friday, September 17, 2010

Dah Hari Jumaat ka??

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 8:39 AM No comments


Bila tiba hari Jumaat apa yang anda fikirkan???

1. Kalau musim kuliah pasti akan ada yang berkata "Yes... Esok dah Sabtu, boleh tidur puas-puas."

2. Kalau musim cuti pula pasti akan ada yang berkata "Alahai... Sekejapnya cuti, Isnin dah nak mula kuliah."


Tapi adakah kita semua pernah terfikir dan berkata bila tiba Hari Jumaat "Ya Allah... Hari ini Jumaat, Kiamat akan berlaku hari Jumaat."


Mesti tidakkan.

Utk renungan bersama



Pada hari Jumaat Allah meletakkan kelebihan yg tidak terhingga. Hari Jumaat merupakan hari yg paling istimewa utk Nabi Muhammad SAW dan umatnya, kerana pd hari ni tersimpan keutamaan, fadhilat dan hikmah. Pd hari ini terciptanya nabi Adam, turunnya ke bumi serta hari dimana wafatnya baginda. Pd hari Jumaat juga akan terjadinya kiamat.

Dari petikan ayat & hadis utk renungan…..


Allah merahsiakan terjadinya hari kiamat, dan menerangkan bahwa kiamat akan datang secara tiba-tiba. “Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: ‘Bilakah terjadinya?’ Katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorang pun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru-haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba.’ Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: ‘Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui’.” (Al-A’raaf: 187)


Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).


Dlm hadis lain, Rasulullah bersabda yang bermaksud : “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.

Bagaimana???

Apa yang anda fikirkan???


Sekiranya diteliti, lagi merisaukan adalah banyak peristiwa besar yang telah dan akan berlaku hari Jumaat.

Jumaat Yang Berperistiwa
27-11-2009 Jumaat Hari Raya AidilAdha
18-12-2009 Jumaat Tahun Baru Hijrah
25-12-2009 Jumaat Sambutan Krismas
01-01-2010 Jumaat Gerhana Bulan
01-01-2010 Jumaat Tahun Baru Masihi
15-01-2010 Jumaat Gerhana Matahari
26-02-2010 Jumaat Sambutan Maulud NABI SAW
02-04-2010 Jumaat Matinya Yesus Kristus
28-06-2010 Jumaat Hari Wesak
27-08-2010 Jumaat Nuzul Al-Quran
10-09-2010 Jumaat Hari Raya AidilFitri
05-11-2010 Jumaat Sambutan Depavali

Oleh itu, marilah sama-sama kita memanfaatkanlah kehadiran hari Jumaat dengan melakukan perkara berfaedah serta berdoa, beristigfar memohon keampunan dan keredhaan daripada ALLAH SWT..

Image of Dzikir Harian

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...