Tuesday, December 1, 2015

GiGi: Jaga & Sayangi

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:48 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Hari ini cik Wana ingin berkongsi berkenaan PENJAGAAN GIGI. Sebelum itu, ucapan TERIMA KASIH kepada IBU TERSAYANG iaitu NORHAEDAH MANSUR kerana bersusah payah menjaga gigi kami adik beradik daripada ia tumbuh sehingga kami terbiasa menjaga gigi sendiri.


Alhamdulillah syukur atas nikmat GIGI YANG CANTIK, BERSIH & PUTIH. Rasanya sudah menjadi trademark adik-beradik saya iaitu SENYUM WAJIB NAMPAK GIGI



IKLAN GIGI "ANAK²  HERMAN"

Berbalik kepada motif update blog hari ini itu berkenaan penjagaan gigi, mari kita lihat faktor penyebab gigi menjadi kuning & kusam.


Pewarna makanan

Bertambahnya usia & sering mengambil makanan & minuman yg mengandungi zat pewarna menjadi salah satu faktor penyebab warna gigi kusam atau menguning.



Warna dlm makanan & minuman berasal dari chromogens, molekul berpigmen yg boleh menempel pada gigi. Begitu juga dgn keasidan (masam) makanan & minuman. Keasidan (masam) membuat warna makanan mengikis gigi, sehingga gigi rapuh & chromogens mudah menempel.



Rutin menggosok gigi & menghindari rokok merupakan salah satu cara agar gigi tetap sihat, putih, bersih. Namun ada beberapa makanan & minuman yg perlu anda kawal & jaga. Ini dia antara makanan & minuman penyebab gigi kusam, kuning & bernoda:



Gula² kunyah seperti sugus

Bahan utama dari gula² kunyah adalah gula. Banyak mengambil gula² ini ternyata mempengaruhi kesihatan gigi, bukan hanya menyebabkan gigi berlubang & rapuh, malah juga menyebabkan gigi kuning.


Minuman bersoda

Umumnya minuman bersoda mengandung bahan pewarna yg bersifat asid & chromogens. Jika diminum secara kerap, molekul pigmen yg terkandung akan menempel pada gigi sehingga gigi cepat kusam.


Hanya ini yg mampu dikongsi. Semoga kita sama² menjauhi makanan & minuman yg menyebabkan gigi kita semakin kuning & kusam.


Wallahualam

Monday, November 30, 2015

Saya seorang guru Matematik

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:48 PM


Dulu,
teringin sekali menjadi seorang arkitek,
sebab suka melukis rumah²,
teringin membina sebuah masjid.
Tapi,tak bijak Fizik.


Dulu,
teringin sekali menjadi seorang doktor,
sebab nak merawat ummah,
menyembuhkan jundi² Allah.
Tapi,tak bijak Biologi.


Dulu,
teringin sekali menjadi usahawan,
nak bantu ekonomi Islam,
nak jadi usahawan Islam yg berjaya.
Tapi,tak bijak Prinsip Akaun.


Dan hari ini,
Allah telah memilih saya,
untuk menjadi seorang guru.


Kini,
saya sedar,
impian saya untuk menjadi arkitek, doktor & usahawan akan tercapai,
kerana dgn menjadi guru,
saya boleh jadi semuanya,
arkitek yg akan mencetak rijal² yg hebat,

doktor yg akan merawat akhlak pelajar,

usahawan yg akan menjana tenaga jundi² Allah di masa hadapan.

Alhamdulillah.


Siapa KITA?

Kita ialah orang² yg terdiri dari pelbagai profesion, tetapi telah disatukan oleh satu akidah & matlamat yg sama.

Kita berbeza profesion tapi masih membicarakan soal yg sama. Dengan kata lain,



seorang doktor akan bercakap tentang Islam,

seorang jurutera akan bercakap tentang Islam,

seorang cikgu juga akan bercakap tentang Islam,

hatta seorang nelayan di laut turut bercakap tentang Islam walau mungkin pada ikan² tidak berakal.


Variasi profesion yang menjadi alat untuk memudahkan kerja² kita untuk Islam.




Menarikkan...?



Siapa SAYA?


Saya seorang guru Matematik yg akan tetap membicarakan tentang IslamInsyaAllah :)

Terima Kasih, Sayang Kamu!!!

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:07 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Terlalu lama sudah tidak menulis di blog TERATAK PENDIDIK. Kesibukan mengajar semakin lama semakin terasa. Mungkin begitulah dirasai oleh guru² baharu juga di awal menerajui arena pendidikan.


Di kesibukan bekerja, saya telah mengenali seseorang pelajar yg mempunyai sikap yg sama seperti al-marhumah adikku. Walaupun tidak sama 100% tetapi adalah 80%. 


Jom kenali dia.


Nama panjang Kimiko Faith Jackson
Nama pendek Kim
Tarikh lahir 19 Ogos 1999
Tempat lahir W.P.Labuan
Warna kegemaran Ungu
Anak pertama daripada tiga orang adik beradik
Seorang yang cergas kerana dia seorang atlet
Dia juga seorang yg comelperiang, banyak cakap, sensitif, manja, cepat nangis, jujur dan banyak lagi. 


InsyaAllah ada masa saya akan cerita lagi. Apa²pun saya nak bagitahu bahawa 
SAYA SAYANG KIM


Terima kasih kerana memahami & mendengar segala masalah cikgu @ kakak @ mammy.



Sunday, August 30, 2015

Sunnah Nabi: Cara Makan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:11 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Salam kemerdekaan buat semua pembaca setia blog Teratak Pendidik. Ewahhh... Perasan ada pembaca setia. Tidak apa, tiada pembaca pun blog ini tetap di hati.


Alhamdulillah malam ini keadaan cuaca tidak baik iaitu hujan lebat bergabung dgn petir sambung menyambung. Agak gembira memandangkan terpaksa la aktiviti ke arah yg kurang elok diberhentikan.


Setelah 2 dekad lebih hidup di dunia fana ini tidak pernah Malam Ambang Sambutan Kemerdekaan disambut dgn aktiviti yg bermanfaat. Biasanya konsert, bunga api, aktiviti mabuk, aktiviti zina (mungkin ada) & macam-macam lagi.


Sehingga ada kajian mengatakan bulan 5 tahun hadapannya akan lahirlah anak luar nikah ambang kemerdekaan. Huhu...


Berbalik pada tujuan mengupdate blog hari ini, cik Wana ingin berkongsi sedikit sunnah makan yg dianjurkan oleh Rasulullah melalui beberapa situasi. JOM BACA...


*************


Di sebuah restoran mahal.


Seorang gadis bertudung labuh makan seorang diri.


Tiba-tiba datang sekumpulan remaja duduk di meja sebelah.


Seorang gadis dari kumpulan itu berkata:
"Gadis kampung mana pula datang restoran mahal begini, pastu makan guna tangan pula tu. Ni mesti tak reti nak pakai sudu & garfu kan?"


Seorang anak muda pula menyampuk:
"Ish... Muka cantik tapi makan sampai licin pinggan. Malu deh kalau aku jadi bf dia. Kalau awek aku makan tak sampai separuh pinggan. Diet katakan. Nak jaga badan."


Seorang lagi berkata:
"Ewww... Tengok tu, sampai menjilat jari dowh. Geli aku. Pengotor rupanya awek tudung labuh ni.."



Kemudian datang seorang lelaki yang tidak dikenali ke arah kumpulan remaja tu...



Lelaki tu berkata:
♥ Gadis bertudung itu makan guna tangan kerana ikut sunnah Rasulullah s.a.w. bukan kerana dia gadis kampung.



♥ Gadis bertudung itu makan sampai licin kerana dia tak ikut nafsu untuk membazir, bukan kerana dia tidak malu.



♥ Gadis bertudung itu makan sampai menjilat jari kerana ikut sunnah Rasulullah s.a.w, bukan kerana dia pengotor.



Rasulullah saw. bersabda yg bermaksud: 
“Sesiapa yg menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya ia telah mencintaiku, dan sesiapa yg mencintaiku, nescaya ia bersama-samaku di dalam syurga.. (Riwayat Anas ra.) (^_^) ♥

Wallahualam...

Saturday, August 29, 2015

Persediaan Di Alam Kubur

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:54 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Hari ini hari keempat dlm bulan Ogos cik Wana terasa rajin mengupdate blog Teratak Pendidik. Dlm masa yg sama ini merupakan post yg ke-6 utk tahun 2015. Tahun 2014 pun hanya setakat 6 kali saja sempat menulis di blog. Sibuk, sibuk... Hihi...


InsyaAllah hari ini ingin berkongsi berkenaan tentang perkara yg semua orang takut hadapinya TAPI masih lagi belum membuat persiapan rapi iaitu KEMATIAN.



Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara: 
1.Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a) 
2.Hasan (anak Fatima r.a) 
3.Husin (anak Faimah r.a) 
4.Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a 


Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kpd kubur, 
"Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yg kami bawakan kpd kamu? Jenazah yg kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah ﷺ" 


Maka berkata kubur, 
"Aku bukannya tempat bagi mereka yg berdarjat atau orang yg bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yg banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dgn seburuk²nya)." 


Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur hendaklah melazimkan empat perkara semuanya: 

 Hendaklah ia menjaga solatnya 

 Hendaklah dia bersedekah 

 Hendaklah dia membaca al-Qur'an 

Hendaklah dia memperbanyakkan membaca tasbih krn dgn memperbanyakkan membaca tasbih, ia akan dapat menyinari kubur & melapangkannya. 



Adapun empat perkara yg harus dijauhi ialah: 

 Jangan berdusta 

 Jangan mengkhianat 

 Jangan mengadu domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini) 

 Jangan kencing sambil berdiri 


Rasulullah  telah bersabda yg bermaksud, 
"Bersucilah kamu semua dari kencing, krn sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu berpunca dari kencing." 


Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam siksaan dlm kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yg bapanya sangat dekat dgn Allah. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yg telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini. 


Jangan sekali² kita berfikir bahawa kita akan dapat menjawab setiap soalan yg dikemukakan oleh dua malaikat Mungkar & Nakir dgn cara kita menghafal. Pada hari ini kalau kita berkata kpd saudara kita yg jahil takutlah kamu kpd Allah & takutlah kamu kpd soalan yg akan dikemukakan ke atas kamu oleh malaikat Mungkar & Nangkir, maka mereka mungkin akan menjawab, 
"Ah mudah sahaja, aku boleh menghafal utk menjawabnya." 


Itu adalah kata² orang yg tidak berfikiran. Seseorang itu tidak akan dapat menjawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yg akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Qur'an, maka al-Qur'an itu akan membelanya & begitu juga seterusnya.



Semoga perkongsian ini bermanfaat buat kita semua. Ingatlah, kematian sentiasa menghampiri kita.


Wallahualam

Friday, August 28, 2015

TAHAJUD Merawat Hati yang Luka

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 7:15 PM



Assalamualaikum & salam sejahtera.


Salam Jumaat yg penuh barakah... Salam sehati sejiwa... (Semangat Kemerdekaan) 


Di suatu petang yg hening ketika jari jemari ingin menekan button X pada tetingkap FB, mata & hatiku tertarik dgn satu coretan yg diupload oleh adik Ifah Ahmad dlm group FB kami.  


Cik Wana nie jenis excited membaca artikel yg orang post kat FB. Terima kasih sangat² buat sahabat FB yg suka share benda bermanfaat. Moga ia menjadi salah satu saham yg bakal dibawa ke akhirat kelak. InsyaAllah.


Berbalik kpd artikel yg dibaca, ia sudah cukup mengetarkan hatiku yg ketandusan tarbiyah drpd Allah.


Mahu tahu kandungan artikel tu? Jom teruskan misi membaca blog TERATAK PENDIDIK.


Sebuah kisah benar…


Hari ni, ana diberi kesempatan utk berborak dgn seorang muslimah. Seriously, for the first time, I looked at her, nothing about her seemed special. Pakai baju t-shirt lengan panjang (bukan t-shirt muslimah), seluar slack, tudung tiga segi melepasi paras dada, bersarung kaki & merempit. Apa pandangan anda?



Linda: Ermmmm… Boleh tarik jadi mad’u ni. (monolog dalaman). Assalamualaikum.

Si dia: Waalaikumussalam.

Linda: Sorang je?

Si dia: Ya.

Linda: Tunggu kawan ke?

Si dia: A’ah. Tadi janji nak gi makan sama².

Linda: Ohhh, samalah. Saya pun tunggu kawan. Tak turun² lagi.



~~~~Suasana Sunyi~~~~



Linda: Sem berapa ya?

Si dia: Oh, sem 4. Awak? Nama apa ya?

Linda: Sem 4? Samalah kita. Nama Linda. Ni sapa nama ya?

Si dia: Panggil ja Tirah.

Linda: Oh, Tirah. Dah banyak kali terserempakkan? Tapi tak berkesempatan nak tegur.

Tirah: Itulah pasal. Saya pun dah lama perhatikan awak.

Linda: ??????? Perhatikan saya? Kenapa ya?

Tirah: Saja. Saya suka tengok awak. Nampak berkaliber, berani & solehah. Hebatlah pendek kata. Awak punya segala.

Linda: ?????? Ya ka? Mana ada. Saya ni banyak kelemahannya. Kehebatan & kekuatan pinjaman drpd Allah buat saya.

Tirah: (Senyum & kagum dgn jawapan Linda). Saya yakin awak orang yg hebat. Dan saya tahu rahsia kehebatan awak.

Linda: (Mak aiii… Sampai begitu sekali? Apa rahsianya? Aku pun tak tau). Ha? Biar betul Tirah ni. Hebatnya… Ok, kalau betul Tirah tau, cuba bagitahu saya. Hehehe...

Tirah: Rahsianya qiamullail!!!

Linda: (Muka kelat sambil telan air liur). Hehehe. Kenapa Tirah cakap gitu?

Tirah: Sebab rahsia kehebatan seorang Muslim tu terletak pada qiamullailkan? Itu yg saya belajar masa sekolah dulu. Betul tak? Ermmm… Macam mana ya saya nak jadi kuat macam Linda? Saya tak mampu nak qiam setiap malam.

Linda: (Setiap malam? Maknanya, dia buat. Tapi, berapa kerap ya?) Ermmm… Sekarang, Tirah ada buat qiamullail?

Tirah: Ada tapi taklah setiap malam. Itu pun saya dah lama tinggal sebelum ni. Sekarang baru nak mulakan balik (mata Tirah berkaca).

Linda: Sejak bila Tirah mulakan balik?

Tirah: Sejak sebulan yg lalu. Baru je.

Linda: Tinggal? Berapa lama Tirah tinggal qiamullail?

Tirah: Lama Linda. Sejak berbulan² yg lalu. Lama sangat.

Linda: (Terasa bagai luruh satu persatu daging wajahnya. Segala sendi terasa lembik. Tulang belulang bagaikan hancur satu demi satu. Ya Allah, malunya aku!)

Tirah: Linda? Linda ok? Saya salah cakap ke?

Linda: Eh, sori. Sori. Taklah. Saya penat agaknya. Kat mana tadi?

Tirah: Saya tanya, macam mana nak jadi kuat macam Linda.

Linda: (Tangannya memegang bahu Tirah). Tirah, setiap manusia ada kelemahannya. Apabila kita melihat manusia itu kuat, tak semestinya dia kuat. Apabila Allah tetapkan ujian buatnya, dia bakal jatuh tersungkur jua. Maafkan saya Tirah. Saya minta diri dulu. Kawan saya tak datang agaknya.

Tirah: (Terpinga²). Oh? Okay².

Linda: Ada masa, kita jumpa lagi. Maaf banyak² ya. Assalamualaikum.

Tirah: Waalaikumussalam.


Linda beredar dari ruang menunggu. Cepat dia melangkah pergi krn tidak mampu menahan malu dirinya. Di penghujung jalan Linda berhenti & memandang Tirah. 



“Ternyata awak lebih kuat. Awak lebih hebat Tirah. Andai awak tahu keburukan yg saya sembunyikan di sebalik tudung labuh ini, awak akan jijik melihat saya. Bercakap tentang agama, dakwah & perjuangan kencang tiada tandingannya.

Saya dilihat hebat pada amal jamaie. Hakikatnya amal fardhi saya tak sehebat awak Tirah. Saya kagum dgn kekuatan awak. Saya mencemburui awak. Moga Allah jadikan awak srikandi agama yg sejati. Yg tidak mampu utk saya bandingkan dengan diri saya.”


Perlahan-lahan, Linda menyeka air mata di bibir matanya. Longlai langkahnya kini adalah cerminan longlainya hubungannya dgn Rabbnya. Sudah dua tahun dia meninggalkan qiamullail. Dan sepanjang dua tahun ini juga dia kehilangan sebahagian besar dirinya. Terasa dirinya sentiasa jauh dari rahmat Allah.


P/S: Sahabat² semua, apa yg anda rasa? Ada persamaan? Adakah kita Linda atau Tirah?


Andai kita Linda, cepat! Tadahlah tangan. Menangis & pohonlah kekuatan dariNya utk mendekatiNya. Carilah kawan yg kita percayai, minta dia bantu kita utk kembali meraih kebahagiaan. Cungkillah kebolehan yg ada pada kita utk membentuk generasi yg hebat dgn membina hubungan dgn Rabbul Izzati. Jadilah daie yg mantap!


Andai kita Tirah, tahniah diucapkan. Kita telah membina kekuatan diri kita & kita telah membantu menyedarkan orang lain tanpa kita sedari.


Hakikatnya mereka lebih mulia & hebat di sisiNya. Andai kita merasa hebat, ada yg lebih hebat. Dan mereka adalah orang yg kita pandang tidak setanding kita sebelumnya. Allah memberi hidayah pada sesiapa yg dikehendakiNya. Dan Allah jadikan mati & hidup itu sebagai ujian bagi melihat siapa yang terbaik amalannya.



 Bila hati dibuka utk cinta manusia, hati juga telah dibuka utk diluka & terluka. 


Tahajjud & sujud penawarnya. Tak pasti samada ia suratan atau kebetulan, teori atau kenyataan. Tapi, ia berkesan. Buat dirimu lebih tabah, walau hati retak pecah.


 Menurut Syeikh Muhammad Solih al-Munajjid, terdapat beberapa faktor penting yg dilihat boleh membantu umat Islam utk bangun bagi melakukan solat di tengah malam seperti di bawah ini:

1. Ikhlas kpd Allah dlm setiap tindakan yg dilakukan bagi meraih keredaanNya, iaitu melakukan solat malam dgn merahsiakannya drpd pengetahuan orang ramai, ia bertujuan supaya tidak ada rasa riak dlm diri.


2. Hendaklah bagi orang yg melakukan solat malam itu mempunyai perasaan dalaman, bahawa Allah SWT menjemputnya utk bangun di tengah malam.


3. Mengetahui sedalam²nya ilmu mengenai kelebihan bangun di tengah malam berdasarkan pengajian & perbincangan.


4. Memerhati kpd kesungguhan individu² terdahulu drpd kita yg istiqamah & iltizam melakukan qiamullail khususnya para solihin di kalangan para sahabat & ulama.


5. Tidur di atas lambung sebelah kanan akan memudahkan seseorang itu boleh bangun di tengah malam seperti yg ditunjukkan oleh baginda Rasulullah .


6. Tidur dlm keadaan berwuduk seperti ditegaskan oleh Rasulullah 
“Apabila kita hendak masuk tidur, berwuduklah seperti utk menunaikan solat.” (Hadis riwayat Imam Bukhari & Muslim)


7. Bersegera masuk tidur (tidur di awal waktu) terutamanya lepas solat Isyak seperti amalan yg dilakukan oleh Rasulullah .


8. Berzikir dgn wirid² yg Ma’thur seperti Ma’thurat sebelum tidur, krn ia menjadi benteng diri drpd kejahatan Syaitan & membantu utk mudah bangun, atau ayat² pilihan dari al-Quran, baca doa tidur, membaca tiga Qul & sebagainya.


9. Seboleh²nya tidur sebentar di siang hari yg dikenali sebagai ‘Qailulah’, iaitu sebelum masuk waktu Zohor atau selepasnya, ala kadar setengah jam.


10. Elak drpd banyak makan & minum, krn ia boleh membantutkan hasrat utk bangun di tengah malam.


11. Bertekad sedaya upaya utk bangun malam dlm apa jua keadaan.


12. Menjauhkan dosa dan maksiat, kerana ia dikenal-pasti sebagai penghalang pertama dan utama dari mudah untuk bangun di tengah malam.


13. Membuat perhitungan diri (muhasabah) jika tidak mampu untuk bangun di tengah malam.



Ketahuilah wahai saudara²ku sekalian!
Qi'amullail adalah ibadat yg menghubungkan hati kita dgn Allah selain ia adalah sunnah muakkad yg sangat dianjurkan oleh Nabi . Baginda ﷺ bersabda: 
“Hendaklah kamu lakukan solat di tengah malam, sesungguhnya ia merupakan kebiasaan kpd orang² soleh sebelum kamu, ia boleh mendekatkan kamu kpd Tuhan kamu, ia juga penghapus segala dosa, penghalang drpd terjebak kpd maksiat, dosa & penawar kpd penyakit yg ada di tubuh.” (Hadis riwayat Imam Ahmad & Tirmizi)


Semoga perkongsian ini bermakna buat AKU, KAMU, DIA & sesiapa saja yg membaca.


Wallahualam



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...