Photobucket

Thursday, August 27, 2015

Istiqomah Solat Awal Waktu

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:05 AM 1 comment


Assalamualaikum & salam sejahtera. 


Pagi yg hening ini, tiba² terasa ingin menulis di blog pula. Mentang² tiada kelas ambil kesempatan on9... Hihi... Sebenarnya sekarang saya di Klinik Kesihatan memandangkan pagi tadi tiba² pula mata merah, berair, bengkak & berdenyut².

Terjadilah kisah berlagak seperti artis memakai cermin mata. Terpaksa deh... Berbalik kpd matlamat utama menulis, SEBERNARNYA nak share seperti tajuk di atas.


Memandangkan musim haji bakal menjelang tidak lama lagi, terasa ingin berkongsi suatu kisah yg dikongsi oleh kawan kpd kawan yg akan memberi pengajaran kpd semua pembaca  & diri  cik Wana khususnya.


Solatlah awal waktu!!!


Baca sampai habis, semoga beroleh manfaat & jadi inspirasi utk istiqomah solat awal waktu.


Sedikit pengalaman saya ingin kongsikan bersama rakan. Cerita saya semasa menunaikan haji 2014. Lagi empat hari menantikan hari wukuf. Mekah sudah sesak krn jemaah dari semua penerbangan sudah tiba.


Pada hari itu saya berjanji utk menelefon anak² di Malaysia. Kami aturkan temujanji pada pukul 3.00 petang kerana ia bersamaan pukul 8 malam di Malaysia. Waktu yg paling sesuai & anak² saya pun belum tidur.


Oleh krn leka berbual, kami agak lewat memulakan perjalanan ke masjid utk solat Asar hari itu. (Masuknya waktu Asar ialah pada 3.30 petang. Kami memerlukan 20 minit utk berjalan kaki dari hotel ke masjid). 


Sampai di masjid, keadaan sudah sesak. Laluan ke tempat kegemaran kami yg berhadapan Multazam di tingkat 1 telah pun ditutup. Lalu saya & suami memutuskan utk berpisah di situ & bertemu semula di tempat yg dijanjikan sesudah solat. Kami pun mencari saf masing².


Ruang sudah dipenuhi oleh jemaah. Saya ke kelompok jemaah wanita yg telah penuh dgn jemaah pelbagai bangsa & warna kulit. Saya meninjau dgn 'muka kesian' memohon simpati agar dapat sedikit ruang utk solat. Akhirnya saya terpandang seorang wanita Arab yg cantik. 


Dia seakan faham hasrat saya utk menumpang saf di sebelahnya, tetapi awal² lagi dia menggeleng kepala mengisyaratkan tiada ruang boleh dikongsikan. Saya faham, walaupun sejadahnya lebar tetapi badannya agak gempal. Dia mungkin khuatir nanti dia tidak selesa.


Seketika kemudian azan asar pun berkumandang. Hati saya semakin cemas krn saya belum dapat ruang solat sedangkan ketika itu saya sudah terperangkap di tengah² kelompok jemaah yg ramai. Semua jemaah duduk di sejadah masing² menunggu azan tamat. Saya sukar utk keluar & tidak juga dapat duduk.


Akhirnya ada sedikit ruangan kosong di bahagian hadapan. Betul² berdepan dgn saf wanita Arab yg cantik tadi. Namun agak mengecewakan krn di situlah jemaah melonggokkan selipar mereka. Ada antara selipar itu yg berdebu & tidak berbungkus. Ia bersebelahan dgn tiang.


Saya tiada pilihan. Sambil azan masih bergema, saya kais selipar² itu utk ruang saya solat. Ia bukanlah lantai yg rata, malahan ia merupakan dua anak tangga utk ke ruang hadapan yg lebih tinggi paras lantainya. 


Kesimpulannya, saya akan solat di anak tangga yg penuh dgn selipar, di tepi sebuah tiang. Lebih malang lagi, krn hendak cepat tadi, saya pula lupa membawa sejadah.


Azan selesai. Saya berdiri sambil meninjau lagi kalau ada ruang yg lebih baik. Seorang lagi jemaah lalu berhampiran dgn saya. Saya lihat wajahnya memohon saf drpd wanita Arab cantik itu. Saya menunggu reaksi wanita Arab itu. Dlm hati berbisik, aku tadi minta saf dia tidak beri. Bagaimana pula wanita ini?


Wanita Arab itu menggeleng sambil matanya memandang saya. Saya tahu dia menyedari apa yg ada dlm hati saya. Saya kasihan melihat jemaah yg senasib dgn saya itu. Dlm kesuntukan masa saya lihat wanita itu melangkah langkah di celah² jemaah dgn susah payah utk mencuba nasib di ruang lain. Saya amat faham perasaan yg dia lalui.


Saya tiba² merasa sebak, terutamanya apabila terpandang kembali ruang di celahan selipar yg bakal saya sujud kelak. Ia hanya memuatkan muka & tangan saya sahaja. Kaki & lutut saya nanti pula akan berada di anak tangga.


Sambil memandang wanita Arab itu dlm keadaan senyum yg tawar, terkeluar kata² dari mulut saya,
"Here in Masjidil Haram sometimes we have to beg for a space. Just to see God." 


Saya menyambung lagi dlm Bahasa Inggeris, (translated): 
"Saya pun tadi jadi pengemis juga. Syukurlah saya dapat juga tempat. Tapi..." 


Airmata saya mula bergenang. 
"Lihatlah tempat saya..." 


Saya tak mampu lagi terus berkata².


Tiba² seorang jemaah yg berhampiran menyampuk. 
"Itulah, awak sebenarnya cuma lewat sikit saja. Sebelum tadi masih banyak tempat."


Mendengar saja ucapannya saya terus menangis kuat. Tiada lagi rasa malu ketika itu. Saya sebenarnya terusik dgn perkataan 'Lewat'. Dlm fikiran saya penuh penyesalan. Ada banyak lintasan datang dlm hati saya.


Oleh krn saya dlm keadaan berdiri di anak tangga & sebahagian besar jemaah lain duduk (kebanyakannya baru selesai solat sunat qabliyah), maka saya kelihatan jadi tumpuan. Seperti di atas pentas dgn jemaah itu selaku penontonnya.


Wanita Arab tadi datang dgn rasa bersalah lalu memeluk saya yg sedang menangis.
"I am sorry. Bukan saya tak nak beri ruang, tapi saya pun tak cukup." 


Perbualan kami didengari oleh semua orang krn jemaah hanya beberapa ketika saja lagi akan memulakan solat.


Sambil mengesat air mata saya mengeluarkan apa yg terbuku di dada tanpa segan silu. 
"Saya bukan marahkan kamu. I just missed my hometown. In my country, I got a lot of space, I can pray wherever I want, we have a lot of mosques."


Tapi di sana saya tidak hargai ruang yg Allah beri. Saya selalu lewatkan solat dgn sengaja. Tapi Allah tidak pernah menghina saya atau membalasnya serta merta. Di sini, disebabkan lewat sedikit saya terpaksa terima hukuman, lihat sajalah ruang solat saya. Saya rasa terhina di hadapan Tuhan".


Kami kelihatan seperti pelakon drama. Semua jemaah lain yg faham Bahasa Inggeris menunjukkan muka yg sayu. Jemaah yg tidak faham kelihatan bertanya² rakan di sebelah.


Salah seorang menyampuk, 
"Where is your hometown?"


"I am from Malaysia. Its a beautiful muslim country."


"When I got back to Malaysia, I don't want to pray late anymore. I don't want Allah to embarrase me in Mahsyar"


Wanita Arab tadi memegang tangan saya sambil berkata; 
"Terima kasih, hari ini saya belajar sesuatu dari kamu. Allah menegur hambanya dgn pelbagai cara. Saya pun akan hargai ruang & masa yg saya ada bila saya balik nanti. Semoga kamu mendapat haji yg mabrur."


Bilal pun iqamat, imam pun memberi isyarat memulakan solat. Saya kembali ke ruang saya tadi & berusaha menyesuaikan diri. Tiba² dari barisan belakang, kedengaran suara jemaah lain memanggil, 
"Hajjah, here is space for you.


Rupa rupanya mereka tadi memahami & berganjak² sehingga terhasil satu ruang yg cukup² utk saiz badan saya. I feel blessed.


Seusai solat fardhu & solat jenazah, jemaah pun mula bersurai. Tanpa disangka beberapa jemaah lain yg tidak dikenali datang memeluk saya & berkata, 
"Thank you Hajjah, haji mabrur inshaallah".




Semoga perkongsian ini memberi pengajaran kita agar tidak melewat²kan waktu solat. InsyaAllah

1 123 Bingkisan Sahabat:

Istiqomah ni suatu perkara yang susah . Kena mohon pada ALLAH . istiqamah ni pemberian yg besar dari ALLAH pada seseorang hamba. Antara salah satu cara nak istiqomah dalam solat di awal waktu adalah dengan menggunakan jam azan digital. Bila masuk waktu solat, ia akan azan secara automatik. Secara tidak langsung kita bergegas utk tunaikan solat. info lanjut mengenai jam di www.JamAzan.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...