Photobucket

Tuesday, November 17, 2009

Sang Murabbi: Mencari Spirit Yang Hilang

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:45 PM No comments

Alhamdulillah, saya telah menelaah liku² Dakwah & Tarbiyah dlm tontonan filem Sang Murabbi: Mencari Spirit Yang Hilang,

sang-murabbi.jpg (213×300)

bersempena memperingati pemergian al-Marhum Ustadz Rahmat Abdullah,


Murabbi pendukung amal Islami di bumi Indonesia. Di sini saya ingin mengulas sedikit demi sedikit drpd hasil tontonan saya.



Sang Murabbi: Part oNe

Wahai para mujahidun di seluruh dunia di mana sahaja anda berada, "Buang rasa takut di dada kalian meskipun kalian berada dlm sempit & sedikit. Allah & para malaikat akan menolong anda dari jalan anda yg tidak diduga². Tidak ada kemuliaan dlm diri seorang melainkan mati syahid di jalan Allah."


Kembali pada as-solah. Pemimpin itu harus dibangunkan di atas dasar keaslian. Jangan otak cerdas, politik maju dgn panah² tapi kosong hatinya, sombong terjadi & shock (saya tak dapat dengar dgn jelas). Tidak bangga lagi dgn Islam, tidak bangga lagi dgn tarbiyah tapi bangga dgn sana-sini



Sang Murabbi (Izzatul Islam)

Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi
Ribuan langkah kau tapaki
Pelosok negri kau sambangi

Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu
Tanpa kenal lelah jemu
Sampaikan firman Tuhanmu

Terik matahari
Tak surutkan langkahmu
Deru hujan badai
Tak lunturkan azzammu

Raga kan terluka
Tak jerikan nyalimu
Fatamorgana dunia
Tak silaukan pandangmu

Semua makhluk bertasbih
Panjatkan ampun bagimu
Semua makhluk berdoa
Limpahkan rahmat atasmu

Duhai pewaris nabi
Duka fana tak berarti
Surga kekal dan abadi
Balasan ikhlas di hati

Cerah hati kami
Kau semai nilai nan suci
Tegak panji Illahi
Bangkit generasi Robbani..

Kalau bicara tentang Nabi hati² bang, ada iktikadnya ada sopan santunnya. Abang jangan seperti bangsa Yahudi sudah ditolong oleh Allah dari kelaparan dari kepanasan masih lagi protes. Makanya Allah marah, dia (Yahudi) diusir dari tanah yg dijanjikan.


“Kalau gak mau jadi pegawai pemuda, lu mau kerja jadi apa sih”
“Mamat ngajar aja Bu”
“Gak Lepas tu omongan dari dulu. Sampai sekarang pengen jadi guru aja. Gak kepengen jadi orang berharte”
“Guru itu justeru hartenya banyak. Ngasih ilmu aja kerjaannya. “
“Ya udah. Jadi guru juga gak apa sih, bagus. Asal satu, Jangan Korupsi.”

Sang Murabbi: Part TWo






Ladang dakwah terhampar luas. Kewajipan kita utk menyirami tanah² yg tandus. Menyemai benih² unggul. Agar tumbuh pohon² kejayaan Islam. Dakwah ini akan terus mengalir menuju redha Allah. Jangan bersedih. Di mana kita berada, di situlah dakwah kita sebarkan.

Allah memberikan ganjaran yg sebesar²nya & darjat yg setinggi²nya bagi mereka yg sabar & lulus dlm ujian di jalan dakwah. Jika ujian & cubaaan yg diberikan Allah yg mudah² sahaja tentu kita tidak akan memperoleh ganjaran yg hebat. Di situlah letak hikmahnya yakni bagi seorang daie' yg sungguh & sabar dlm meniti jalan dakwah. Perjuangan ini tidak boleh dijalani dgn tidak kesungguhan, azam yg lemah & pengorbanan yg sedikit.


Tapi ada syaratnya. Kalau menuntut ilmu jangan tunggu hanya hari² kebesaran Islam sahaja tapi yg rutin.

Hajatan yg tiada tandingan di muka bumi. Hajatan yg bikin kita mabuk pahala. Kita boleh makan apa sahaja. Apabila kita mahu makan ketika itu juga datang makanannya. Kita boleh minum minuman yg mengalir seperti sungai² yg tidak ada penghujungnya. Kita tidak pernah dahaga, kita tidak pernah lapar. Semua itu datang dari Allah tanpa perantara.

Selonggok manusia terkapar, siapa yg mengaku bertanggungjawab. Bila semua pihak menghindar, biarlah saya menanggungnya semua atau sebahagiannya. Saya harus mengambil alih tanggungjawab ini, dgn kesedihan yg sungguh seperti saya menangisinya saat pertama kali menginjakkan kaki di mata air beradaban permodenan ini.

Sang Murabbi: Part THRee

"Wi, luka tamparan kau semalam mungkin esok sudah hilang, tapi luka di hati sukar utk hilang. Biar kata kau sudah minta maaf. Mungkin di depan kau, mereka mahu memaafkan krn mereka takut, tetapi dua orang yg kau tampar semalam akan sakit hati selama²nya. Itu yg menjadi penghalang di akhirat.

"Ini, reban ayam utk kau. Jangan cuma ayam yg kau masukkan, tetapi masukkan juga nafsumu."


Ada dua hal yg perlu kau ingat: Kebaikan orang lain pada kau & keburukanmu pada orang lain. Dan dua hal yg perlu kau lupai: Kebaikanmu pada orang lain & keburukan orang lain padamu.


Di antara sekian jenis kemiskinan yg paling memprihatinkan ialah kemiskinan azam & tekad, bukan kemiskinan harta. Kemiskinan azam akan membawa pada ke'bankrup'an dari segi harta. Azam & kemahuan yg kuat kelak akan membuat kita berilmu & kaya. Tidak mungkin seseorang biasa keluar dari kejahilan & memperoleh darjat tinggi di sisi Allah tanpa tekad, kemahuan & kerja keras.


Buku ini gudang ilmu, makin banyak kita baca makin banyak kita dapat.

Sang Murabbi: Part FouR

Kita wajib membela agama yg diredhai Allah ini. Siapa yg patut dibilang teroris, apakah orang yg membela diri krn diserang atau orang yg ingin menyerang krn menghancurkan? Agama Islam itu tidak suka kekerasan. Agama Islam menghargai perbezaan. Ketika Rasulullah berhijrah ke Madinah, tiada seorang pun disakiti bahkan penduduk yahudi mahupun nasrani. Bagaimana Salahudin Al-ayubi membebaskan Jerussalam, di mana satu titis darah pun tidak pernah membasahi bumi Palestin.

Kalau Islam ingin tetap tegak di muka bumi ini, tiada kata lain rapatkan barisan berjamaah. Sebatang lidi kalau sendirian tidak boleh buat apa², tapi kalau satu ikatan kotoran mana yg tidak boleh disapu.

Dakwah berkembang di tangan orang² yg memiliki keazaman, semangat juang tidak pernah pudar, ajaran yg di bawah bertahan melebihi usia mereka. Boleh jadi usia para mujahid pembawa misi dakwah tidaklah panjang tapi cita², semangat & ajaran yg mereka bawa tetap hidup sepeninggalan mereka. Apa ertinya usia panjang namun tanpa isi sehingga kita kelak hanya akan diingat dgn tiga baris kata yg dipahatkan di nisan kita iaitu simfulan bin simfulan, lahir tanggal sekian & wafat tanggal sekian.

Kita harus bergerak, kitalah yg membangkitkan kesedaran umat ke jalan dakwah ini. Siapa yg akan merobah bukanlah orang² yg berada dipinggir dakwah, orang yg hidup dlm dakwah, yg mempergunakan dakwah ini, mengharapkan semua wang dari dakwah ini, Tidak. Rasulullah mengatakan perkataan semangat pemuda. Mulai dari mana? Mulai dari dlm diri kita sendiri kembalilah ke dlm jalan dakwah, bangkitkan semangat antum, contohilah Rasulullah s.a.w. Jadilah agen perubah dlm masyarakat kita. Kembalikan tiang² dakwah ini. Antum, berlarilah ke seluruh dunia utk mengkhabarkan dakwah & membangkitkan dakwah ini. Ketika kita sudah berazam di jalan dakwah, Allah telah mengatakan “Setelah berazam, bertawakallah (Allah yg mengurus segalanya, Allah yg menguruskan hidayah itu)

Sang Murabbi: Part FiVe

Allah mengatakan kita sesama Muslim itu bersaudara, kita dilarang saling memusuhi (Al-Hujurat: 10) 

Ketika risalah Al-Islam ini belum datang menyapa suku² bangsa di Arab mereka saling mengkhiyanati, saling memusuhi. Alhamdulillah Rasulullah membawa risalah Allah ini. Allah menyatukan hubungan orang yg budiman dari bangsa manapun Allah akan peduli, apakah dia orang kaya atau miskin, apakah dia bangsawan atau mantan, apakah dia ketua atau orang bawahan. Maka Allah meminta kita utk santun, lembut kpd sesama muslim tetapi kita tetap tegas kpd orang kafir. Jadi tidaklah pantas kita menyakiti hati & jasad orang muslim. Apalagi memusuhi sesama orang Islam, apalagi berkeinginan memberhentikan kegiatan orang Islam. Sementara kita bekerja dgn orang² kafir.


Orang itu membuat tipu daya. Allah membalas tipu daya itu & Allah sebaik² pembuat tipu daya.

Sang Murabbi: Part SiX

Sesama Muslim itu bersaudara. 
Dari manapun dia? 
Siapapun dia?

Kader yg tulus & bersemangat tinggi pasti akan memiliki wawasan, fikiran yg luas & mulia. Manusia yg memiliki akal akan bisa mengerti tentang berharganya cincin berlian. Tetapi anjing yg ada didekat cincin berlian tidak akan pernah bisa mengaprisiasi cincin berlian. Ia akan berlari mengejar tulang lalu mencari tempat utk memuaskan kerakusannya.

Dakwah ini ibarat kita buka sawah.
Kita cari benih yg baik.
Bila dapat kita tanam.
Tempat yg ditanam juga baik.
Bila dah tumbuh belut datang.
Sekarang kita mahu urus sawahnya atau belutnya?


Berapa banyak orang menguasai ilmu serta dikenal ilmuan, ulama atau dai'e namun kehilangan potensi hati nurani? Mereka yg hanya mengejar dunia, yg memiskinkan rakyat & menguras (bahasa Indonesia) kekayaan bangsa utk kepentingan sendiri adalah anjing yg tercebur (bahasa Indonesia) di telaga bening krn kebodohannya menerkam bayangan sendiri.


Sang Murabbi: Part SeVeN

Kalau hanya berdakwah, kita memang bisa. 
Adakah kita cinta dgn dakwah? Cinta itu butuh pergorbanan waktu, tenaga & harta. Allah telah mengirim kita kpd keimanan & dakwah saja merupakan satu kebahagian yg besar. 
Apa pantas kita mengharap imbalan yg lebih dari itu? 
Apalagi bila berubah jabatan, kesenangan atau kemewahan?

Sesungguhnya Engkau tahu
Bahwa hati ini telah berpadu
Berhimpun dlm naungan cintaMu
Bertemu dlm ketaatan
Bersatu dlm perjuangan
Menegakkan syariat dlm kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
Kekalkanlah cintanya
Tunjukilah jalan
²nya
Terangilah dgn cahayamu
Yg tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
Dgn karunia iman
Dan indahnya tawakal padaMu
Hidupkan dgn ma’rifatMu
Matikan dlm syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung & pembela

Ada jutaan tipu daya yg akan menyerang, musuh yg bukan bersenjata. Tapi bisa jadi diri kita sendiri. Kebahagian sejati akan diperolehi manusia bila dia tidak bertumpu pada seseuatu yg fana & rapuh. Dan sebaliknya justeru berorentasi pada keabadian.


0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...