Photobucket

Monday, December 24, 2018

Aku & Herbalife [TERJEBAK]

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:05 PM 2 comments


Assalamualaikum & salam sejahtera.



Rasanya entri sebelum, sebelum, sebelum nie cik Wana dah terbagitahu satu rahsia iaitu minum HERBALIFE


Sesuai dengan tajuk entri hari, sebenarnya nak share faktor² penyebab cik Wana boleh terjebak dengan HERBALIFE.


Sebelum tue, apa persamaan cik Wana dengan HERBALIFE?


Jawapannya nama timangan kami sama. Hihi. 
''HERWANA = HERBALIFE''


Kembali kepada cerita terjebak, cik Wana mula ambil HERBALIFE sebab NAK KURUS. Saya ulang NAK KURUS. NAK KURUS.


"Wana gemukkah?"


Begitulah persoalan daripada beberapa orang sahabat apabila mendapat tahu saya ambil HERBALIFE. 


"Ya, semenjak masuk UPSI badan saya semakin dipam². Bayangkan dgn ketinggian 154 cm & jisim badan 48 kg (BMI 20) semasa akhir tahun 2008, tapi pada awal tahun 2010 ketinggian masih sama 154 cm tapi jisim badan jadi 65kg (BMI 27)." 

Weh, BMI 27 tue dah tahap OVERWEIGHT tau. Huhu. Dalam masa setahun lebih jisim badan bertambah 17akg. Kalau tak percaya tengok gambar.



Saya biarkan diriku begitu sahaja tanpa merawati apatah lagi sibuk dengan tanggungjawab sebagai Majlis Perwakilan Pelajar (MPP). Badan mudah lesu. Kelas selalu terponteng. Usrah malas nak turun. Program selalu bagi alasan. Dan paling menyedihkan masalah yang sediada menyebabkan result sem 4 jatuh merundum (hampir angka 2). Serius, saya tak tipu. Huhu.


Sebelum cik Wana, cerita macam mana boleh terjebak HERBALIFE. Mari tengok rutin harian yang menyebabkan cik Wana menggemuk dengan cepat.


"Aktif berprogram => Selalu balik malam => Dapat makanan free => Makan tengah malam => Penat terus tidur lepas makan."


Begitulah rutin harian yang dilalui hampir setahun lebih. Dahsyat tak? Huhu.


Mungkin orang tak perasan saya gemuk tapi diri yang mengangkat² lemak yang banyak nie merasa terseksa. Saya sentiasa menutupi lemak yang ada dengan baju yang besar. Bayangkan saiz baju masuk ketika masuk UPSI adalah S telah berubah ke L, seterusnya XL & paling besar XXL. Orang sentiasa ketawakan saya apabila minta baju bersaiz XXL. Huhu. Malu.


Start awal 2011 bertekad untuk mengubah kehidupanku. Aku mula menjadi silent reader pada blog & FB Amalina Peter. Kagum dengan kejayaan dia. Yang jeles dia kahwin dalam usia yang muda. Jeles. 

Ina Peter

Kak Ain Peter

Sebenarnya Amalina Peter nie classmate saya masa form 2 &  form 3 di SM Sains Labuan. Waktu form 2 dulu kami memang duduk satu group & dia dikenali dengan Ina Peter.


Tapi waktu tue malu nak cerita masalah yang dihadapi dengan Ina Peter. Kebetulan seorang lagi sahabat memang sibuk promote HERBALIFE, so first time beli produk HERBALIFE daripada RAHMAH RAZAK. 


Kenapa pilih Rahmah Razak?

Kami kenal sejak darjah 1 iaitu tahun 1996 & sentiasa sama kelas dari darjah 1 hingga 5 (darjah 6 dia pindah SK Kerupang)


Tingkatan 1 hingga 5 kami satu sekolah (SMSL) & duduk satu group masa form 2 (Ina Peter, Dahziela, Rahmah & Aku)



Mungkin sudah lama mengenali Amah (panggilan Rahmah Razak), aku tak segan nak cari dia untuk membeli produk HERBALIFE. Waktu tue aku berada di sem 6 (Mac 2011).


Alhamdulillah, beberapa hari minum HERBALIFE terasa lebih bertenaga & badan terasa ringan daripada sebelumnya. 


Minum... Minum... Minum tapi tiba² TERUS STOP SERTA MERTA!!!


Nak tahu kenapa saya stop?

Nie kerana seorang sahabat mengatakan HERBALIFE nie HARAM sebab ada ......... apabila terpandang bekas Formula 1 Formula 3 di atas rak buku. (Aku tak ingat penjelasannya)

Tanpa usul periksa aku terus stop beli HERBALIFE sebab risau kot kalau dah berkait tentang HARAM. 


Sepi tanpa HERBALIFE!!!


Sekali saja aku sempat beli produk HERBALIFE daripada Amah pastu berhenti. Tapi yang kagumnya, coach aku nie sentiasa ikuti perkembangan semasa tentang diriku sehingga waktu aku berpraktikal di Klang, dia nak sangat jumpa aku sebab nak timbang & tengok perkembanganku setelah mengambil HERBALIFE (tapi tak sempat jumpa sebab sibuk dgn praktikal).


Aku tak sampai hati nak bagitahu Amah yang aku stop minum HERBALIFE & masa berlalu begitu saja.


Semasa aku sem 8, berat berkurang 2 kg mungkin faktor kesibukan menyiapkan assignment & tesis menyebabkan aku tak sempat makan. Kira berdietlah juga.


Awal tahun 2012, aku habis belajar & ditawarkan jadi guru ganti & pada ketika itulah mula search tentang status HERBALIFE samada HARAM atau HALAL.


Alhamdulillah, akhirnya bertemu jawapannya drpd beberapa bahan bukti.
1) Prof. Dr. Muhaya (Doktor & Motivator)
Prof. Dr Muhaya ketika bertemu coach HERBALIFE di booth 
"I use HERBALIFE, please share this in your facebook and everybody"

2) Diana Amir (Artis)

3) Sijil Halal dari IFANCA
INFANCA: Badan yang memberi kelulusan halal untuk worldwide. Boleh tengok sini kelulusan Halal bagi setiap produk HERBALIFE
http://www.ifanca.org/product/products/catalog/page:1
http://www.ifanca.org/product/products/catalog/page:2
https://myen.myherbalife.com/Content/en-MY/pdf/Halal_Certificates/IFANCA2_F1.pdf

Waktu dah tahu HALAL, misi menurunkan berat badan diteruskan. Tahun 2012, aku mula menjadi ahli HERBALIFE di bawah coach saya. Adalah dalam 2 kali beli produk HERBALIFE & Alhamdulillah akhirnya berat badan berkurang kepada 50kg.



Gembira... Gembira... Gembira... Begitulah gembiranya rasa hati.


Memandangkan dah mempunyai kewangan sendiri, saya memilih untuk terus mengambil HERBALIFE kerana

1) Membekalkan tenaga seharian bekerja menjadi seorang GURU
2) Capai berat ideal (target 46kg) yang sepatutnya diperlukan oleh saya & bersesuaian dgn ketinggian. 

Tahun 2016 saya ambil HERBALIFE daripada Amalina Peter pula memandangkan kebetulan dia balas terus mesej saya selepas putus cinta. Haha. Dan sampai hari ini saya masih minum HERBALIFE sebagai sarapan pagi dan sebenarnya on off juga. Dan saya berazam untuk menjaga kesihatan kerana HARGA KESIHATAN ITU SANGAT MAHAL jika dibandingkan HARGA HERBALIFE.


JOM JOIN SURIKURUS


Rasanya setakat ini saja celoteh saya. Saja nak share supaya yang sedang nak turunkan berat tu tahu ada harapan untuk menurunkan berat badan di samping bertenaga setiap hari.



Tuntutan untuk sihat adalah satu KEWAJIPAN kita sebagai seorang Muslim, & there is no way you can be healthy if you are overweight. Islam ajar sederhana. JOM MUJAHADAH!


Wallahualam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...