Sunday, January 29, 2012

Amalkanlah ❝Jazakillahu khairan kathira❞

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:49 PM 43 comments

Assalamualaikum & salam sejahtera..


Entri hari nie tiada kaitan dgn gambar di atas. ^___^


Hari nie Wana share ilmu yg diajar oleh seorang sahabat yg ambil  kos Bahasa Arab tentang UCAPAN TERIMA KASIH

Biasanya kalau ada orang beri kita sesuatu, bagi yg mengenang budi dia akan ucapkan 
terima kasih atau 
thank you atau 
syukran atau 
arigato atau 
merci atau 
xie-xie atau 
shukriya atau 
salamot & lain²

Sejak akhir² nie, saya suka guna syukran jazilan kpd orang yg berbuat baik kpd saya.

Ada seorang sahabat menegur saya & berkata:
Wana, kenapa tidak menggantikan perkataan  syukran dgn jazakillah khairan kathira? Pernah dengar tak? Nie ucapan terima kasih sambil mendoakannya.

Memandangkan saya beria² utk mengetahui, sahabat saya semangat berkongsi ilmu yg diketahui kpd saya.

:)Dengan itu, saya pun ingin berkongsi & sama² kita mengamalkannya. Moga bermanfaat.

Jazakallahu khairan kathira(utk seorang lelaki).

Jazakillahu khairan kathira(utk seorang perempuan).

Jazakumullahu khairan kathira (utk ramai).

:)Dan ini adalah maksudnya:
Jazakallahu khairan
Semoga Allah memberi/menambah kebaikan kepadamu.

Jazakallahu khairan kathira
Semoga Allah memberi/menambah kebaikan yg banyak kepadamu.

:)Kalau seseorang mengucapkan Jazakallahu khairan kathira kpd anda, baiknya anda membalas:

Wa iyyaka(utk seorang lelaki).

Wa iyyaki(utk seorang perempuan).

Wa iyyakum(utk ramai).

:)Dan ini adalah maksudnya:

Wa iyyaka

Dan ke atas kamu juga.

 


P/s: Perbetulkan kalau saya salah...


Wallahualam

43 123 Bingkisan Sahabat:

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..entry yg baik..

Jazakillahu khairan kathira..^_^.

Moga terus istiqamah dalam mengejar cinta-Nya.

waalaikumussalam...
Wa iyyaki ya ukhti ^___^
sama2 kita mengejar cintaNya

Assalamualaikum...

Jazakillahu khairan kathira...
insya Allah, ianya seribu kali lebih baik daripada ucapan terima kasih... :)

waalaikumussalam..
wa iyyaki ^____^
insyaAllah sama2 kita amalkan

Assalam...

jazakillahu khairan kathira atas pengkongsian ilmu...insyaAllah sy cuba amalkan....

Wassalam..

wa iyyaki ya ukhti..

insyaAllah moga bermanfaat =)

Assalamualaikum,

jazakillahu khairan kathira atas pengkongsian yg sangat bermanfaat...

mohon izin copy untuk d letakkan d blog ana.. :)

waalaikumussalam...
wa iyyaki...
Alhamdulillah berguna jua ilmu ini..
sila sebarkan^^..Wana izinkan..ini ilmu Allah

mohon copy boleh wak??jazakillahu khairan khatira

Sedikit rujukan berkenaan membalas ucapan "Jazakallahu khairan":

http://umygeminy.wordpress.com/gosip-gosip/kesalahan-dalam-menjawab-ucapan-jazakallah-khairan/

jazakillahu khairan khatira ya ukhti:)

Assalamualaikum Wana...
Saya confuse sikit ucapan terima kasih untuk lelaki & untuk perempuan. Sekiranya saya perempuan dan saya nak ucapan terima kasih pada kawan lelaki saya. Saya guna:

Jazakallahu khairan kepadanya
(kerana untuk lelaki kan)

Atau kerana saya perempuan saya kena gunakan
Jazakillahu khairan kathira untuk mengucapkan terima kasih.

ia perlu meruJuk kpd org dismpikn ucapan.. bukan pemberi ucapan

Assalamualaikum ukhti. mohon share post ni ye :)

waalaikumussalam..terima kasih singgah blog wana...

dipersilakan share ^^

Jazakillahu khairan kathira dgn info yg dikongsi ini.

MashaAllah, terima kasih ya ukhti, post ini sangat membantu. Jazakillahu khairan kathira 

assalamualaikum ukhti..syukran ukhti..jazakillahu khairan kathira..bnyak kli ana jdi kn blog ukhti ni sbagai rujukan..syukran ya..mga jdi ilmu yg brmanfaat..mga b'jaya dunia n akhirat :)

Wa iyyaki ya ukhti... Syukran singgah blog WaNa...

Waalaikumussalam... Wa iyyaki ya ukhti..Moga ia bermanfaat utk bekalan dunia akhirat...

assalamualaikum..
sy keliru laa..
kalau seowg lelaki ucap.." jazakaallah khatira"mksud mcm mne erk??

waalaikumussalam..
lelaki ada 2 pilihan yg nak diucapkan, kalo jmpa perempuan sebut (jazakillah khatira) & kalo jmpa lelaki sebut (jazakaallah khatira)

assalamualaikum..sy ingin bertanya. . Ini soalan drpd org2 mulhid.. Tiada agama.. Sy agak buntu untk mnjawab.. Soalan nya , bolehkah Allah mencipta benda/batu yg Allah sndri xboleh angkat ? ? Mohon dijawab dgn terperinci..

tak perlu jawap soalan dari yahudi itu, kerana ianya semata2 utl membelah akidah muslimin

trima kasih... sangat membantu...
Jazakillahu khairan kathira...

terimakasih. Saya selalu dengar tapi tak paham makna sebenar. Sekarang bolehlah tiru guna tengok ..

have a nice day
berniaga online

Wassalam yaa sahabat :) saya selak semula kitab hadis sahih bukhari

Dari Abdullah bin Mas'ud r.a:
Kisah sepuak yahudi tserempak dgn Rasulullah s.a.w, stelah diorang berpakat2 "tanyakan kepadanya tentang roh.." mereka saje2 nak tanya (bukn nak tanya dgn btul2 tp sbb nak kenakan) Rasulullah. Ada antara mreka tak bsetuju utk bertanyakan, sbb takde point, manakala ada yang kata "tak payah tanyakan, nanti dakwahnya buatkan kita taknak dengar".
Lalu tanya salah sorang pada Baginda s.a.w "Wahai Abu Qasim, critakan pd kami tentang roh".
Baginda s.a.w terdiam skejap, peratikan diorang, dan turunnya wahyu,
Baginda menyebut:
"Yas-aluunaka'anir-ruuhi, qulir-ruuhu min amri rabbii, wamaa uutuu minal-'ilmi illaa qaliilaa". (Maksudnya: "Mereka bertanya kapadamu tentang roh. Katakanlah, 'Roh itu adalah urusan Tuhanku.' Dan mereka tidak diberi ilmu melainkan hanya sedikit".
Sampai diorang mnyesal tanya, bisik sama sniri "tu la aku dah kata tadi jangan soal"

Mohin share yea
semoga kita sama2 mendpt keberkatan Nya insyaallah. ...

Jazakumullahu khairan kathira buat semua yg komen entry nie.. tak sempat nak balas komen

Assalamualaikum... :)
Jazakillahu khairan kathira..
Sgt bermaanfaat...Alhamdulillah

Assalamualaikum :)

Jazakillahu khairan kathira.
Sgt bermanfaat..,Alhamdulillah

Jazakillah khairan kathira saudari

Bagus..Ilmu Allah itu luas. Oleh itu kita semua harus sedia luangkan masa untuk agama Allah 3 hari 2 hari 1 hari setidak tidak nye 2 jam..boleh Insya Allah...Sebarkan dakwah seluruh alam..
Ramai lagi umat yg ketandusan agama..Ingatlah Tujuan Kita Di Turunkan Di Bumi Allah ini..Sebarkan Dakwah Seluruh Alam..Insya Allah..

Bagus..Ilmu Allah itu luas. Oleh itu kita semua harus sedia luangkan masa untuk agama Allah 3 hari 2 hari 1 hari setidak tidak nye 2 jam..boleh Insya Allah...Sebarkan dakwah seluruh alam..
Ramai lagi umat yg ketandusan agama..Ingatlah Tujuan Kita Di Turunkan Di Bumi Allah ini..Sebarkan Dakwah Seluruh Alam..Insya Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...