Photobucket

Monday, April 8, 2013

Siapa Aku Di Hadapanmu?

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:00 PM 2 comments



Assalamualaikum & salam sejahtera.


Telah lama kurasakan tidak menulis. Benarlah kata sahabat, apabila melangkah ke alam pekerjaan, komitmen terhadap tugas & amanah semakin bertambah.


Allahurabbi.....


Moga aku dapat melaksanakan amanah & tanggungjawab yg terpikul di bahuku dgn sebaiknya. InsyaAllah...


Siapa gerangan "mu" itu?

Syaitan.
Manusia.
Malaikat.
Pencipta.

Nak tahu jom baca entri cik Wana. Moga entri nie buat renungan kita bersama sebelum misi melelapkan mata.


SUBUHNYA…
Di mana aku berada?
Masih enak dlm kelambu rindu,
Sambil berpoya² dgn waktu,
Masa bagaikan menderu,
Langkah tiada arah tuju,
Fikiran terus bercelaru,
Terlupa aku semakin di hujung waktu,
Siapa aku di depan Tuhanku?


ZOHORNYA…

Aku lebih memikirkan kelaparan,
Kehausan & rehatku,
Aku lebih mementingkan tuntutan jawatanku,
Aku bertolak ansur dgn waktu,
Aku gembira membilang keuntungan,
Aku terlupa berapa besar kerugian,
Jika aku menggadaikan sebuah ketaatan,
Siapa aku di depan Tuhanku?


ASARNYA…
Aku lupa warna masa,
Cepat berubah bagaikan ditolak²,
Aku masih dgn secawan kopiku,
Terlupa panas tidak di hujung kepala,
Aku masih bercerita,
Tentang si Tuah yg setia,
Dan si Jebat yg derhaka,
Siapa aku di depan Tuhanku? 


MAGHRIBNYA…

Aku melihat warna malam,
Tetapi aku masih berlegar,
Di sebalik tabirnya,
Mencari sisa² keseronakan,
Tiada terasa ruang masa yg singkat,
Jalan yg bertongkat²,
Ruginya bertingkat²,
Siapa aku di depan Tuhanku?


ISYAKNYA…
Krn masanya yg panjang,
Aku membiarkan penat,
Menghimpit dadaku,
Aku membiarkan kelesuan,
Mengangguku,
Aku rela terlena,
Sambil menarik² selimut biru,
Bercumbu² dgn waktuku,
Siapa aku di depan Tuhanku?


*****************************************

Kini aku tertanya²,
Sampai bila aku akan melambatkan sujudku,
Apabila azan berkumandang lagi,
Aku tidak akan membiarkan masjid sepi lagi,
Kerana di hujung hidup adanya mati,
Bagaimana jenazah akan dibawa ke sini?
Jika wajahku begitu asing,
Pada mentari & bintang²,


SIAPAKAH AKU DI DEPAN TUHANKU NANTI???


Sejauhmana kita nak Allah nak pandang kalau solat pun susah. Nak solat di awal waktu pun susah. Kita nak Allah jaga hak kita tapi hak Allah kita pandang & buat² tak tahu?


Wallahualam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...