Photobucket

Tuesday, May 1, 2012

ISLAM sentiasa dlm Keadaan Asing -O.o-

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:20 PM No comments


Rasulullah s.a.w bersabda yg bermaksud, 
Islam itu bermula dlm keadaan asing & ia akan berterusan menjadi asing sepertimana mulanya, beruntunglah org² yg asing.


Hadith ini menampakkan kpd kita realiti umat Islam pd hari ini. Dgn pertumbuhan ekonomi & pembangunan yg semakin mantap di dunia secara umumnya, & di Malaysia secara khususnya tidak langsung menampakkan yg Islam dijadikan sebagai salah satu agenda penting dlm perkiraan masyarakat.


Saban hari kita mendengar dari berita² di saluran² prima negara membincangkan tentang kejatuhan & kenaikan harga saham dunia & seumpamanya. 


Namun berapa kalikah kita mendapat peluang utk mendengar berita tentang usaha² dakwah dlm membentuk generasi Rabbani yg kita dengar dari medium² berita prima kita. Melainkan jika hadirnya org² penting, barulah kita mendapat peluang sedemikian.


--> Medium² berita prima kita semuanya SETENGAH SUKU.


Yg sering kita dengar berkenaan Islam ialah kes perceraianfasakhrogolbuang anak & seumpamanya menampakkan kita hanya menumpukan kpd benda² yg tidak menguntungkan Islam


LUAHAN HATI YANG TERBUKU. TENGOK GAMBAR JE PUN DAH TAHU ISI KANDUNGAN ENTRI YANG AGAK SKEMA


Inilah yg kita suapkan kpd minda org bukan Islam, dgn menampakkan kpd mereka bahawa Islam merupakan agama pelampau. Nauzubillahiminzalik'.


Pengakhirannya ialah mereka (org bukan Islam) menuduh Islam secara keseluruhannya sebagai pengganas & menyebabkan umat Islam yg tidak bersalah menjadi mangsa & seumpamanya.


Inilah hakikat dunia kita pd hari ini. Kita telah menjadikan Islam itu 'lebih' asing kpd semua, & samada kita sedar ataupun tidak, kita akan disoal pada suatu hari nanti tentang apa yg telah kita lakukan utk mengatasi atau memperbaiki keadaan pada hari ini.


Akhir kalam,


Marilah kita sama² tingkatkan ketaqwaan kita & tuntutlah ilmu sebanyak mungkin agar kita dpt melakukan IslahDakwahdgn berkesan.

Ya Allah, betapa beratnya amanah yg kami pikul. Ampunilah dosa² kami jika kami terlepas pandang akan amanah yg kau berikan


Wallahualam


* SELAMAT HARI PEKERJA buat yg BEKERJA. SEPATUTNYA yg TAK BEKERJA tak boleh CUTI =)

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...