Photobucket

Wednesday, November 28, 2012

Jawapan Chatting yg COOL

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:21 PM 8 comments

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Chatting... Chatting... Chatting...



Actually, cik Wana paling tak suka chatting terutamanya dgn kaum ADAM yg suka tanya perkara "melalut" apabila berchat.

Nielah menyebabkan malas nak buka chatbox FB.

✿ = ✿ =✿ = ✿ = ✿ = ✿ = 

Hari ni cik Wana nak berkongsi dgn para pembaca blog TERATAK PENDIDIK terutamanya para muslimah tentang 9 soalan & jawapan² terbaik apabila kena kacau lelaki berniat utk suka² sahaja. Cik Wana baca ini di laman muka buku juga.

Bila kita tengah chatting atau tengah berbual² ke, ada sesetengah lelaki/perempuan yg sweet talker & berani utk bercakap luahan isi hati dia. Tapi sweet talkers ini dia tak cakap direct. Utk tackle seseorang, dia mesti ada mukadimah & beberapa ayat utk menjadikan sesuatu hubungan itu bertambah intim. 

Kat bawah ni ada idea, cara utk mengelakkan diri drpd dikacau.

Soalan: Hai, apa khabar?

Jawapan 1: Sihat je. Awak?

Jawapan 2: Aku ada kanser pangkal rahim. (bunyi mcm teruk je, nauzubillah) Boleh kau bayarkan kos tak?

Jawapan 3: Khabar pun tak tahu? Kau kena buka Kamus Dewan Edisi ke-4 ni.

Jawapan 4: Alhamdulillah. Allah masih lagi memberikan kesihatan fizikal & rohani saya utk menentukan mana yg baik & mana yg buruk. Saya masih lagi mengenal lelaki yg baik & lelaki yg buruk. Saya dapat hidu teknik awak yg lemah utk mengurat saya ni.

Soalan: Awak buat apa tu? Busy ke? Sorry ya ganggu.

Jawapan 1: Eh, taklah. Saya tengah upload gambar je. Tak busy pun. Awak buat apa tu?

Jawapan 2: Aku busy gila ni. Kau ni penyibuklah.

Jawapan 3: Aku tengah mandikan ikan aku ni. Busy sikit.

Jawapan 4: Saya sedang baca blog tentang tajuk ‘Kepentingan Menjaga Ikhtilat (Pergaulan) Sesama Muslimin & Muslimat’. Lepas baca, saya menjadi semakin insaf. Awak pun kena baca sekali tau. Nah, linknya.

Soalan: Awak, nak nombor telefon boleh?

Jawapan 1: Boleh. Nah, 0123456789. Nombor awak berapa?

Jawapan 2: Tak boleh. Ni nombor saya. Bukan nombor awak.

Jawapan 3: Maaflah awak. Saya bukan penjaga kedai handphone. Saya tak jual nombor telefon.

Jawapan 4: Kalau kau rasa dgn mengambil nombor telefon ni dapat meningkat pahala kau, dapat mengelakkan kau drpd mengheret aku ke kancah penzinaan, kau ambillah. Tapi syaratnya, time nak qiamulail kau wajib kejutkan aku, kau kena ingatkan aku solat dhuha setiap hari & kau kena selalu bagi tazkirah dlm SMS lepas solat fardu 5 kali sehari. Kau mampu? Kalau tak mampu tak payah ada nombor telefon aku. Ok.

Soalan: Awak, saya nak kawan boleh?

Jawapan 1: Boleh saja. Saya tak kisah pun siapa² nak kawan dgn saya.

Jawapan 2: Boleh. Kat zoo banyak kawan awak.

Jawapan 3: Memang kita dah kawan kan? Kalau kau cucu saya maksudnya saya ni nenek awak. Bukan kawan.

Jawapan 4: Bukankah kita sesama Islam. Maka kita adalah bersaudara. Awak minta saya utk berkawan seolah² saya terlalu asing bagi awak, padahal kita mengucap kalimah syahadah yg sama. Tapi dlm Islam, kita ada batasan utk berkawan. Lelaki dgn perempuan Allah dah suruh kita membatasi pergaulannya. Awak boleh kawan dgn saya tapi awak jangan sesekali melampaui apa yg Allah suruh.

Soalan: Awak, awak tahu tak? Awak ni perempuan paling cantik yg pernah saya tengok.

Jawapan 1: Ye ke? Eee... Mana adalah. Saya tak cantik pun.

Jawapan 2: Eh, mestilah. Dah lama awak kenal saya, baru perasan ke saya ni cantik?

Jawapan 3: Kesian. Mak kau buruk ya?

Jawapan 4: Memang saya cantik. Semua kejadian yg Allah cipta semuanya cantik. Allah itu maha cantik. Lalu Dia jadikan semua makhluknya cantik. Alhamdulillah, Allah beri kelebihan kpd saya. Tapi saya sebenarnya takut sangat dgn kecantikan saya sebab dgn kecantikan saya inilah ramai lelaki bernafsu melihat saya. Saya berasa sangat berdosa. Astaghfirullah!

Soalan: Awak, awak asal mana? Duduk kat mana?

Jawapan 1: Saya tinggal kat Seremban je. Area Jusco. Awak duduk mana?

Jawapan 2: Apa bengap punya soalan. Saya duduk kat kerusilah! Takkan duduk kat awan!

Jawapan 3: Kenapa nak tau? Nak rompak ke?

Jawapan 4: Saya berasal drpd air mani & rahim kedua ibu bapa saya. Saya duduk di tempat di mana Allah menyuruh saya melakukan kebaikan & menolak keburukan. Kalau awak tak buat apa yg saya buat di tempat tinggal saya ni, awak boleh pergi ke alam lain.

Soalan: Saya macam pernah jumpa awaklah. Kita pernah berjumpa ke?

Jawapan 1: Eh? Ada ya? Hihihi. Saya pun tak ingatlah. Mesti kita jumpa kat kem ke, pertandingan sekolah lama ke kan?

Jawapan 2: Muka macam pendatang haram. Ada hati cakap pernah jumpa aku.

Jawapan 3: Kau ke yg curi seluar dlm mak aku hari tu?

Jawapan 4: Ya, kita pernah berkumpul di alam roh ketika kita beratur utk masuk ke dlm rahim ibu masing². Mungkin ketika itu kita terserempak. Alhamdulillah. Allah masih mengekalkan ingatan itu kpd awak.

Soalan: Awak,  saya nak gambar awak boleh?

Jawapan 1: Hehehe. Nak gambar tu buat apa?

Jawapan 2: Tak boleh. Nanti kau edit gambar aku jadi gambar bogel.

Jawapan 3: Kau nak buatkan pasport utk aku ya?

Jawapan 4: Astagfirullah. Lelaki tidak boleh ada gambar perempuan utk simpanan peribadinya selagi ia bukan hak milik sah melalui nikah. Kalau nak sangat gambar saya, datang ke rumah jumpa dgn mak ayah saya. Pinanglah saya. Nanti mereka akan bagi gambar. Bukan begini caranya.

Soalan: Awak, jom keluar nak?

Jawapan 1: Urmmm. Bila?

Jawapan 2: Boleh. Tapi nanti kita dating kat kilang pembuatan pasir atau batu nisan ye.

Jawapan 3: Kalau setakat ajak keluar sebab nak try pegang aku, baik tak payahlah ajak aku keluar!

Jawapan 4: Saya tak kisah tapi saya perlu bawa mahram saya. Masa keluar nanti, awak tak boleh dekat dgn saya. Kita tak boleh berdua²an & tak boleh nak sentuh kulit saya. Saya akan bawa mak, ayah & adik beradik saya ikut sama.

Soalan: Awak, saya single lagi. Awak pun single kan? Jadi…Urm…

Jawapan 1: Saya single juga. Jadi apa ya awak? Hehehe. Pelik tiba² awak tanya ni.

Jawapan 2: Padan muka kau! Hahaha.

Jawapan 3: Tulah. Kau tu buruk sangat. Sebab tu tiada perempuan nak lekat.

Jawapan 4: Bukankah Allah ada bersama awak? Allah ada bersama saya. Awak nak couple dgn saya, adakah awak akan meninggalkan Allah krn saya? Kalau awak tinggalkan Allah krn saya maka saya tak boleh terima ajakan couple awak sebab hanya syaitan sahaja menjadikan manusia lalai mengingat perintah Allah.

Konklusinya, jagalah  ikhtilat (pergaulan) kita. Hope dapat membantu member²ku yg susah sangat nak lari drpd godaan² dunia. Yg pasti terpulang kpd kita utk menjadi seorang yg kuat/lemah utk melaksanakan perintah Allah SWT. 

Jagalah ikhtilat sebab hati kita, wahai muslimat, mudah rosak
"TuhanMu lebih mengetahui apa yg ada dalam hatimu" (17:25)

Prinsip hidup saya 
"NO CHATTING WITH DIFFERENT GENDER AFTER 00:00am"

Harap faham, berkawan tak salah, asalkan kita tahu batas pergaulan. Sekian =)

Wallahualam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...