Tuesday, December 18, 2012

AKHWAT atau DAKWAH?

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:26 PM 2 comments



Assalamualaikum & salam sejahtera.

Jom baca. Moga ia bermanfaat bagi yg membaca. ^___^


= = = = = = = = = = = = = = = = =

Tik tok tik tok.


Bukan bunyi hujan yg turun merintik². Juga bukan bunyi alarm jam murahan yg dibeli oleh housemate di pasar malam kebanggaan masyarakat global seksyen 6. Kotak hitam berskrin empat segi tepat di atas meja di sebelah buku calculus yg terdampar lemah kucapai dgn penuh syak wasangka. Terpapar jelas pada skrin bersegi empat tepat itu, one message received. Lalu ku tekan² bebutang yg ada, entah bagaimana inti pati pesanan ringkas tadi terburai.


"Assalamualaikum lama tak tegur awak. Makin laju gerak kerja dakwah. Hari Sabtu lepas saya sempat pergi dengar ceramah awak di Surau Blok F"


Mesej Ukhti Balqis Rexora Safiah tiba² muncul di ruangan skrin tadi tanpa diduga. Agak berderau darah Melayu suci & sejati aku apabila insan yg semakin kupendam perasaan kpdnya menegur aku. Tersenyum seketika di situ bagai kera mendapat cadbury.


"Hehe.. saya biasa saje. Awak pun apa kurangnya. Dengar cite dah jadi Presiden Kelab Bidadari Syurga. Tak silap awak pun dapat anugerah muslimat harapan sempena Bukan Dakwah & Tarbiyah kan?"



Dgn laju aku membalas mesej sekaligus menghiraukan assignment yg berlambakan di depan mata. Sungguh bersemangat aku dgn ukhti Balqis Rexora Safiah sehingga tidar sedar larut malam. Semakin dibalas mesej, semakin aku balas ibarat Lee Chong Wei & Lin Dan yg membalas pukulan shuttle. Heh. Pantang muamalat muslimin muslimat sepatutnya terhad pukul 12 tengah malam, itupun aku langgar dgn jayanya.


Kerana apa?

Sayang. Betulkah aku sayang dia? Sayang sebagai apa?


"Awak, boleh saya tanya apa hubungan kita ye? Sekadar sahabat ke?" 


Tanya ukhti Balqis Rexora Safiah kelmarin dgn penuh keterujaan membuatkan tidurku semalam menjadi tidak lena. Aku mula rasa serba salah, mula merasakan sesuatu yg tidak kena.


"Awak, awak..kenapa awak panggil kita Balqis Rexora Safiah je? Bahasakan awak saya? Kenapa tidak enta enti macam yg awak gunakan dgn akhwat yg lain"?


Pertanyaan demi pertanyaan membunuh ego hubungan aku dgn dia. Ego apakah yg aku pertahankan ini? Ego aku dgn Allah di atas hubungan yg tidak pasti. Adakah aku talam dua muka? Mempunyai dua identiti? Kala iman naik, alim aku mengalahkan ahli sufi yg bertapa di Gunung Santubong. Kala nafsu melonjak, ghairah aku kembali jahil.


Naik gila kau fikir. Aku benar² bersalah. Sangat berdosa dgn Tuhan. Ya, aku menghidapi penyakit hati. Hati aku sudah rosak krn wanita, kecantikan, nama & candu dunia. Ya, pada asalnya aku & ukhti Balqis Rexora Safiah berukhuwah krn Allah, Tapi lama kelamaan bisikan demi bisikan syaitan yg didengari mula merobek & mencemarkan niat suci ini.


Hubungan yg mula dipertahankan dgn ego atas dasar dakwah. Gerak kerja bersama. Dibaluti dgn sutera Rabithah menjadikan hati teruja dgn keasyikan berukhawah. Akibat terlalu asyik, jiwa menjadi leka. Nama dakwah hanya menjadi lesen berhubung.


"Awak, maaf saya tanya. Awak tahu tak apa itu dosa?" 


Aku mula berani membuang ego.


"................"


Tiada jawapan.


"Awak apa kita buat ni dosa. Kita dah semakin hanyut. Ukhuwah kita harus diletakkan semula atas dasar taqwa bukan perasaan suka. Bukan sayang. Apatah lagi cinta. Sayang kita pun hanya sekadar saudara se-islam bertunjangkan rasa takut & gentar kpd Allah. Kita orang dakwah. Dakwah bukan utk suka²"


"Wahai manusia! Sungguh, Kami telah menciptakan kamu dari seorang lelaki & seorang perempuan, kemudian Kami jadikan kamu berbangsa² & bersuku² agar kamu saling mengenal. Sungguh, yg paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yg PALING BERTAQWA. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Teliti"
(Surah Al-Hujurat: 13)


TAKWA.


Jika kita berukhwah tapi tidak membawa kita kpd Taqwa, maka dgn apakah kita berada di jalan dakwah?


Setakat bertanya khabar. Setakat menegur. Setakat beramah mesra. Setakat bergurau senda. Perlukah semua itu?


Perlukah?


Aku juga mencari jawapan. 

Terlalu rigidkah aku utk aku mengatakan TIDAK PERLU? 
Terlalu syadidkah aku utk bertegas TIDAK PERLU?


Mari kita fikir²kan semula ukhwah kita di mana sebenarnya?
Wujudkah ukhwah muslimin muslimat? Di mana kewujudannya?

Kita bukan orang biasa². Kita bernafas dgn oksigen dakwah. Kita hidup hanya krn mencari redha Allah. Tidak semua tempat. Tidak semua masa hubungan ini dibolehkan. Ada batas²nya tersendiri krn Allah nak jaga kita. Krn Allah sangat sayang kita.


Jagalah hatimu. Dan aku akan jaga hatiku.

Wallahualam

Sumber: Nasi & Lemak

2 123 Bingkisan Sahabat:

terbaik :) jenguk blog saya pula yee, ada cerpen juga. tapi masih tak sehebat cerpen cikgu T_T

insyaAllah nnti akan berkunjung ke blog husna =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...