Photobucket

Friday, December 21, 2012

Istidraj. Don't Make Allah Let Us Astray.

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 5:52 PM 8 comments


Assalamualaikum & salam sejahtera.

Alhamdulillah, keputusan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2012 telah diumumkan pada 19 Disember 2012. Agak excited nak tahu keputusan terutama subjek Matematik memandangkan pernah mengajar separuh silibus Tingkatan 2 subjek Matematik kat Sekolah Agama Menengah Sultan Hisamuddin Sungai Bertih (SAMSHSB), Klang, Selangor Darul Ehsan utk 2 kelas.

Tahniah cikgu ucapkan kpd pelajar SAMSHSB yg memperolehi keputusan cemerlang dlm PMR 2012.

Tahniah cikgu ucapkan kpd pelajar 2 Ibnu Nafis 2011 & 2 Ibnu Qayyium 2011 yg memperolehi keputusan A utk Matematik dlm PMR 2012.

Yg kurang cemerlang jangan kecewa sebab kalian dah USAHA & ISTIQAMAH utk DOA. REDHA & SABAR dgn keputusan yg diberikan, mungkin kali ini bukan REZEKI utk berjaya dlm PMR 2012. Cuba lagi utk SPM 2014 kelak.



  

Jom baca sedikit bingkisan utk panduan dunia & akhirat. 


ISTIDRAJ
It is when Allah gives you rezki
not to help you
but to let you go astray
---------------------------
Nauzubillah min zalik
Moga rezeki yg kita peroleh
adalah tanda kasihNya
bukan istidraj drpdNya


Eh, eh, engkau yg bajet alim tu. Tudung labuh, tak cakap dgn lelaki, jalan pun tunduk sampai langgar tiang, usrah sana, usrah sini, dakwah sana, dakwah sini. Aku nak tanya kau ni.


 Awak cakap dgn saya ke?


Haah, kaulah. Siapa lagi? Takkan aku cakap dgn dinding pula. Aku tengok akademik kau tak adalah bagus sangat. Apa cerita kawan? Doa kau tak makbul ke?


 Oh. Bukan macam tu. Sebenarnya...


Kau tengok aku, couple, tiap² weekend keluar dating, tengok wayang, hang out dgn kawan². Dapat juga result cemerlang, dekan tiap² semester. Tak payah nak doa sangat pun sebab aku yakin, aku memang pandai. Hehe (gelak bangga)...


 Sebenarnya saya nak...


Alah, tak payahlah nak bagi macam² alasan lagi. Hakikatnya, hidup kita ni kita yg tentukan semuanya. Kalau jadi baik alim sekalipun, belum tentu Allah akan tolong kita. Hidup aku bebas, tak terkongkong, enjoy saja. Bestnya.


 Awak, tolonglah bagi saya habiskan kata² saya dulu. Boleh tak? Sebenarnya saya nak kata yg kita jangan terlalu bangga yg kita berjaya sedangkan pada masa yg sama kita lakukan perkara yg dimurkai Allah. Mungkin juga itu adalah istidraj.


Istidraj tu apa?


 Allah bagi kita kejayaan demi kejayaan adalah bertujuan utk lebih menyesatkan kita hari ke hari. Mahukah kita terus²an sesat dlm hidup ini?  


Nauzubillahi min zalik. 



 Adakah kejayaan sebegini yg kita impikan, kejayaan yg disaluti murkaNya? Semoga kejayaan & rezeki yg kita peroleh adalah tanda kasihNya & bukan sama sekali istidraj drpdNya.


Allah. Alangkah bahagianya jika aku cemerlang kedua² sahsiah & akademik. Cemerlang dunia akhirat. Aku mesti berubah. Yeah..!!




✿ ~ ✿✿ ~ ✿✿ ~ ✿✿ ~ ✿✿ ~ ✿✿ ~ ✿

Terima kasih & tahniah krn kalian dipilih Allah utk membaca entri cikgu Wana utk hari ini. Entri nie pun "salin & tampal" drpd sahabat blogger yg lupa nak tulis namanya. Moga ia bermanfaat & pahala berterusan buat penulis asal. Wallahualam


Biar miskin harta
Tapi kaya dgn senyuman
Biar kurang senyuman
Tapi kaya dgn amalan
--------------------------------
Jom amalkan senyum selalu

8 123 Bingkisan Sahabat:

Cikgu , math saya a , terima kasih cikgu

Istidraj like firaun right? Allah keep giving them helthy to make them forget Allah

Subhanallah..betul tue..
ramai yang tidak sedar istidraj ini.

Alhamdulillah sy baru tahu perkara nie sblm roh terpisah dr jasad...

Ramai yg xsedar dengan istidraj berupa kemewahan dan kesenangan..

betul tue..kita slalu lupa..tue yg pentingnya peringatan sesama kita

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...