Saturday, February 23, 2013

Corat Coret Guru Ganti [Aku Penyabar]

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:17 PM No comments


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Syukur ke hadrat Ilahi krn masih diberi nikmat Iman & Islam dlm menunaikan tuntutan sebagai hamba Allah. Syukur juga ke hadrat Ilahi krn kurniakan kekuatan & kesabaran buat cik Wana terus mendidik murid² di Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI), SK Pantai (SKP) W.P. Labuan


Alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan Wana sepanjang hampir dua bulan mengajar di sana. Sedikit demi sedikit ilmu diperolehi sepanjang menjadi pendidik di sana.


Hari nie terasa rajin pula nak update blog sambungan entri bulan lalu tentang guru ganti. Boleh tengok di sini [Corat Coret Guru Ganti Kelas Aliran Pendidikan Khas]


Macam mana keadaan kelas aliran Pendidikan Khas?

Soalan nie pernah dilontarkan oleh sahabat kpd saya.


Sebenarnya keadaan kelas PPKI bergantung kpd jumlah murid, keadaan masalah murid & jumlah guru.


Kalau di SKP, ada 6 kelas dgn jumlah murid yg berbeza iaitu

Zuhrah (6 orang)
Zuhal (5 orang)
Uranus (5 orang)
Neptune (7 orang + seorang mengikuti Pendidikan Inklusif)
Marikh (7 orang + seorang mengikuti Pendidikan Inklusif)
Musytari (7 orang + seorang mengikuti Pendidikan Inklusif)
40 orang mengikuti Pendidikan Khas di SK Pantai


Pendidikan Inklusif: Seorang murid yg telah disahkan menghadapi masalah yg boleh menjejaskan pembelajaran boleh ditempatkan di kelas biasa utk menerima pendidikan bersama² dgn murid yg tidak mengalami masalah. Pendidikan ini juga dikenali sebagai pengsealiran (mainstreaming).


Sikitkan. Sekiranya orang yg tak faham & ambil tahu tentang PPKI mungkin mereka kata; 
"Alahai, sikitnya murid satu kelas. Senang je nak ajar kalau macam tu"


Memang sikit tapi tenaga nak mendidik sama seperti tenaga nak mendidik 40 orang murid. Cabaran utama.


Cuma yg bestnya bila sikit perhatian kpd seorang murid mudah. Jom tengok gambar sebahagian drpd mereka.





 Budaknya comel tapi susah nak kawal. Dah beberapa kali lari semasa orang tak perasan. Memang laju kalau dia lari. Kalau waktu rehat selalu duduk main di sebelahku. Kalau cikgu lain marah dia mesti bawa beg pi sebelahku. Kakak PPM (Pembantu Pengurusan Murid) kata "Dia nie suka Wana." Kekasih baru.. =)


Mudahkah nak mencapai objektif P&P bagi setiap topik?

Kalau kelas Musytari mudah tapi kelas Zuhrah & Zuhal agak susah. Kelas yg lain sederhana. Sekurang²nya seminggu hanya fokus satu subtopik. Penyampaian & pendekatan perlu berbeza.

Nie hasil kerja kelas Zuhal (Feffy, Syafiq, Afendy, Ikhwan & Fauzul) di bawah topik 
MATA UNTUK MELIHAT (MENGENAL WARNA)


Bolehkah berdakwah dgn murid² PPKI?


Teringatkan beberapa soalan yg agak lucu drpd murid² kpd Wana. Dgn nada suara yg comel akan buat hati terhibur. 

1) Cikgu nie nak panggil USTAZAH atau CIKGU?

2) Kenapa cikgu pakai tudung besar macam ustazah²? 


Jawapan Wana mudah saja. Cikgu suka.


Bagi Wana, walaupun mereka murid² yg berkeperluan khas sebagai seorang guru yg beragama Islam perlu menerapkan asas² Islam pada mereka. Gunalah apa² pendekatan. Tak perlu yg dakwah high class, yg penting "Betulkan yg biasa, biasakan yg betul". 



.:: Guru adalah pendakwah yg paling berjaya jika mereka bersedia melakukan pekerjaan itu dgn berdasarkan keimanan kpd Allah & utk menegakkan agamaNya ::.


Pengalaman tak boleh dilupakan


Kalau tanya tentang ini, Wana pasti jawapan seperti dlm facebook hari tu iaitu diludah tepat di muka oleh murid. Allahurabbi, sabar je. Dia masih budak². 


Nasib baiklah dikau insan dijamin Syurga Allah. Moga dirimu juga membawaku ke Syurga Allah.


Pengalaman berharga seorang bakal guru ^__^


Aktiviti terkini?


Sepanjang mengajar di sini, ini program pertama yg dijalankan memandangkan pada hari Jumaat (22 Februari 2013) yg lalu ramai guru yg tidak hadir atas komitmen masing² (3 orang ke Himpunan Guru Muda 1 Malaysia di Kota Kinabalu, Sabah & seorang kena campak).


Sepatutnya dlm takwim sekolah, hari Jumaat diadakan Sambutan Maulidurrasul & Tahun Baru Cina. Tapi tiada pun.


Pada hari kejadian murid tahap 2 (Musytari, Marikh & Neptune) mengikuti teori & praktikal membuat Puding Roti bakar manakala murid tahap 1 (Zuhal, Zuhrah & Uranus) melihat tayangan & mewarna.


Wana, Kak Azean, Kak Liza & Kak Rosnah handle murid² tahap 2 menyediakan puding yg diketuai oleh Kak Liza sebagai Guru Masakan ^_^



Kak Liza sedang menunjukkan praktikal membuat puding roti.



Sangat best. Alhamdulillah dapat ilmu masakan baru "Puding Roti Bakar Berkismis". InsyaAllah Wana share bahan² & cara² membuatnya di bawah. 


Bahan² nak buat puding:
2 biji telur, setin susu cair, sesudu kecil esen vanila, sebungkus roti, 2 sudu besar butter

Cara membuat:
1) Satukan telur, susu cair, esen vanila & butter
2) Gaul dgn sudu saja sehingga semua sebati. 
3) Roti dikoyak² jadi 8 bahagian (yg penting kecil bukan terlalu kecil) 
4) Masukkan ke dlm adunan tadi. Biarkan terendam & meresap seketika. 
5) Masukkan separuh kismis. Gaul sebati. 
6) Kemudian tuang ke dlm loyang/bekas yg telah digris dgn sedikit butter
7) Taburkan baki kismis di atas adunan. 
8) Bakar pada suhu 180 C selama 30 minit atau sehingga masak.


Selepas Kak Liza menunjukkan cara² membuat puding, murid² dibahagi kpd 2 kumpulan pula utk menyediakan puding dgn pantauan guru².



Jeng² nielah hasil puding bakar salah satu kumpulan.




Selepas semua selesai masak maka bermulalah KENDURI MINI. Alhamdulillah.


Rasanya setakat ini saja celoteh Wana. Wana rasa best mengajar di sini dgn cikgu² yg sentiasa ceria & sabar. Moga terpalit juga sifat² mereka dlm diriku.


Semoga Allah permudahkan hari² yg mendatang.




Doakan diri ini istiQamah dlm perjuangan Islam, menjadi murabbi membentuk anak bangsa. ^^



Wallahualam 

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...