Sunday, November 23, 2014

Gambaran Hari Kiamat (Jelas)

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 1:30 AM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


*Luangkan beberapa minit kalian utk membaca kisah yg akan tiba suatu hari nanti ini*


Alhamdulillah diberi lagi kesempatan bertaubat hati ini dgn dosa² yg menggunung tinggi. Huhu..


Sejak akhir² ini semakin banyak peristiwa² yg berlaku yg menunjukkan bakal berlaku HARI KIAMAT pada bila² masa.





Allahurabbi terlalu takut rasanya diri ini & kalau boleh biarlah jasad bercerai dari roh sebelum berlakunya HARI KIAMAT krn dashyatnya keadaan dunia ini apabila berlaku HARI KIAMAT.


InsyaAllah hari ini cik Wana ingin berkongsi sedikit ilmu Gambaran Hari Kiamat iaitu yg bermula Malaikat Israfil meniup sangkala sehinggalah meniti laluan Sirat.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

1. Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yg memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yg lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yg tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.


2. Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya?Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini? Tiada siapa yg menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dgn keagunganNya? Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa? Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan Yang Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.


3. Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala utk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yg rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.


4. Sekalian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yg berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yg kembang membesar dari biji benih.


5. Semua manusia & jin dibangkitkan dlm keadaan telanjang & hina. Mereka tidak rasa malu krn pada ketika itu hati mereka sangat takut & bimbang tentang nasib & masa depan yg akan mereka hadapi kelak.


6. Lalu datanglah api yg berterbangan dgn bunyi seperti guruh yg menghalau manusia, jin & binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yg banyak amal), berjalan kaki (bagi yg kurang amalan) & berjalan dengan muka (bagi yg banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.


7. Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari & bulan dihapuskan cahayanya lalu mereka tinggal dlm kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yg amat dahsyat.


8. Tiba² langit yg tebal pecah dgn bunyi yg dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kpd Allah Taala. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yg besar & suaranya yg menakutkan.


9. Kemudian matahari muncul semula dgn kepanasan yg berganda. Hingga dirasakan seakan² matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik di hari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit bukau hancur & sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan & bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing². Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.


10. Terdapat satu kolam kepunyaan Nabi Muhammad s.a.w. bernama Al-Kausar yg mengandungi air yg hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yg menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama²nya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu & rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.


11. Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yg terik kecuali 7 golongan yg mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

 Pemimpin yg adil.

 Orang muda yg taat kpd perintah Allah.

 Lelaki yg terikat hatinya dgn masjid.

 Dua orang yg bertemu krn Allah & berpisah krn Allah.

 Lelaki yg diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dgn berkata "Aku takut pada Allah".

 Lelaki yg bersedekah dgn bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

 Lelaki yg suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya krn takutkan Allah.


12. Oleh krn tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yg beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dgn para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dgn Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal krn Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dgn Allah Taala. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) & akhirnya mereka berjumpa Rasullullah saw. Jarak masa antara satu nabi dgn yg lain adalah 1000 tahun perjalanan.


13. Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad s.a.w. ke hadrat Allah
Taala. Lalu diperkenankan doa baginda.


14. Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yg kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yg dipikul oleh 8 malaikat yg sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dgn suara yg amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba di bumi.


15. 'Arasy ialah jisim nurani yg amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yg mempunyai 4 batang tiang yg sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yg besar & gagah. Dlm bahasa mudah ia seumpama istana yg mempunyai seribu bilik yg menempatkan jutaan malaikat di dlmnya. Ia dilingkungi embun yg menghijab cahayanya yg sangat kuat.


16. Kursi iaitu jisim nurani yg terletak di hadapan Arasy yg dipikul oleh 4 malaikat yg sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin di tengah padang. Dlm bahasa mudah ia umpama singgahsana yg terletak di hadapan istana.


17. Seluruh makhluk pun menundukkan kepala krn takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing² turun dari bawah 'Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap & tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil utk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah/Raqib & 'Atid/Kiraman Katibin.


18. Manusia beratur dlm saf mengikut Nabi & pemimpin masing². Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yg zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri utk dibezakan.


19. Umat yg pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad saw, & amalan yg pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yg pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.


20. Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan lalu pemiliknya mengambil dgn tangan kanan bagi orang mukmin & dgn tangan kiri jika orang bukan mukmin.


21. Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yg mempunyai lidah & 2 daun. Daun yg bercahaya utk menimbang pahala & yg gelap utk menimbang dosa.


22. Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad saw & para imam 4 mazhab utk menyaksikan pengikut masing² dihisab.


23. Perkara pertama yg diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.


24. Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata², kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak dalih & hujah tipuan. Semua akan diadili oleh Allah Taala dgn Maha Bijaksana.


25. Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kpd orang ramai utk menuntut hak masing² dari makhluk yg sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati & dibenarkannya menyeberangi titian sirat.


26. Syafaat Nabi Muhammad saw di akhirat:

 Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dgn mempercepatkan hisab.

 Memasukkan manusia ke dlm syurga tanpa hisab.

 Mengeluarkan manusia yg mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

Semua syafaat ini tertakluk kpd keizinan Allah Taala.


27. Para nabi & rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Allah utk memberi syafaat kpd para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yg lain.


28. Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yg terbentang di bawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yg di belah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan & dimudahkan menyeberanginya.


29. Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar & 5000 tahun menurun. Ada makhluk yg melintasinya seperti kilat seperti angin, menunggang binatang korban & berjalan kaki. Ada yg tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka lalu mereka jatuh ke dlmnya.


30. Para malaikat berdiri di kanan & kiri sirat mengawasi setiap makhluk yg lalu. Setiap 1000 orang yg meniti sirat hanya seorang sahaja yg berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dlm neraka.


Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004


= = = = = = = = = = = = = = = = =


Bersediakah kita?


Moga Allah buka hati kita untuk terus bertaubat. Wallahualam.

Sunday, November 16, 2014

Cinta Muka Buku atau Muka Kitab

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:10 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Bila dengar sahaja tajuk mesti bermacam tafsiran apa itu Cinta Muka Kitab. Mungkin orang tahu apa itu lagu Cinta Muka Buku tapi sekali lagi cik Wana nak tegaskan entri tentang adalah Cinta Muka Kitab


Tapi bukanlah kitab yg muka kulitnya dicintai. Bukan juga berniat utk menjadi komposer kedua Najwa Latiff apatah lagi dijadikan tajuk lagu single yg bakal diduetkan bersama Najwa Latiff.



Buka Hati, Buka Fikiran, Buka Plastik Kuaci...okaja*


Mari Muhasabah seikhlasnya.


Cinta Muka Buku:

Cinta yg berkenalan dari laman buku, lelaki tue ugut hantar pesan suruh perempuan tu terima dia. Oohh... Hati perempuan tue terasa sesuatu. Pastu dia nervous macam mana nak bersua, dia gementar tapi bahagia. Pastu banyak persoalan yg berada di minda dia (seperti Kata Tanya, Kata kerja). Otak kata jangan, hati kata ya. Itu yg membuatkan dia tak menentu. Then, dia tanya kat diri dia sendiri  Adakah ini CINTA?


Cinta Muka Kitab:

Cinta yg seiring di jalan dakwah. 2x5 je macam Cinta Muka Buku tapi & perkongsian ilmu agama.


Jangan dahulu menghukum melalui emosi.
Teruskan mengopek kuaci...okaja*


Zaman sekarang pergi mana² pun ada Fb, Fb & Fb, pendakwah² di alam siber pun makin bijak memainkan peranan. Maka dgn itu semakin pesatlah penyebaran dakwah di Fb, maka pendakwah² dlm kalangan siswa/i, student mahupun belia yg ampuh mujahadahnya berjuang habis²an di medan Muka Buku utk menyebar ilmu & bercucuk tanam ilmu di laman sesawang ini.


Tapi harus diakui bahawa golongan siswa/i yg berdakwah bukanlah maksum. Mereka juga ada gelora perasaan yg ingin menyayangi adalah sesuatu yg normal dlm usia remaja. 


Fitrah sebagai manusia mempunyai perasaan sebegitu walaupun berkecimpung di medan tarbiyah sekalipun. Zaman remaja berdarah muda. Maka jangan jadi pesimis terlalu cepat menghukum. Samada Muka Buku atau Muka Kitab, peranannya sama sahaja. Terpulang kpd otak kita & husnuzon kita utk mentafsir.


Salam Ukhwah Fillah

Adalah suatu fenomena yg normal jika sudah diadd atau diapprove maka ikhwah atau akhowat akan terus mengucapkan "salam ukhwah fillah" & disusuli dgn "syukran approve/add ana" ucapan ini mungkin normal & mungkin sekadar ucapan biasa tanpa bermaksud apa² yg blues & sewaktu dgnnya. 


Maka pegang dgn erat prinsip kita bahawa "salam ukhwah fillah" itu tidak berniat apa² & tidak akan bertukar menjadi "salam sayang & rindu". Krn dari suatu perkataan ukhwah, terpulang kpd niat kita utk menentukan ukhwah itu bagaimana, samada melalui ukhwah tautan hati atau ukhwah sesama saudara Muslim.


Luruskan Niatmu
Minat ilmunya, kemudian terlajak pula minat kpd orangnya.

Jika sudah banyak mendalami perkongsian ilmu maka akan lagi luaslah rangkaian jemaah² kenalan di medan dakwah Fb. Dari satu artikel dishare ke artikel yg lain maka dgn automatik namanya juga akan terpampang di wall kita & sekaligus posting terbaru darinya akan ‘tersembul’ di Home Page kita. 


Mungkin jika pada permulaan bermula dgn minat kita di atas artikel² yg telah dishare. Itu tidak mengapa krn adalah suatu kebaikan jika memang berminat dgn ilmu yg dishare


Tapi yg menjadi masalah apabila minat dari ilmunya itu akan membuatkan juga terminat pada orangnya lalu dimulakan langkah utk merisik jika benar sudah berpunya atau belum, apatah lagi jika salam dihulur bersambut. 


Berbunga hati bukan kepalang apalagi jika pujaan hati itu seorang yg berkarisma & hebat perjuangannya. Maka akan muncullah kata tanya & kata hujah seperti yg dinyanyikan oleh Najwa Latiff.


Kita berdakwah, dia juga berdakwah. Serasikah jika dipadankan dlm Cinta Muka Kitab? Di mana sudah posting² ilmunya yg kita cintai? Kini tanpa sedar kita lebih mencintai tuannya dari mencintai ilmu yg dipost. Tangan kita ligat view wall bukan lagi mencari ilmu, tapi cari berita pujaan hati.



Luruskan Hatimu
Bertukar² ilmu agama, disusuli dgn bertukar² hati.

Perkongsian ilmu yg dilakukan dahulu kini telah menjadi perkongsian hati. Saya suulzhon? Renungkan, tidak mustahil. Jika sudah semakin intim sesuatu komunikasi apalagi jika kita selalu berkomunikasi menggunakan private mesej & akhirnya bertukar² nombor phone


Melainkan kita post di mesej atau wall kemudian tag nama kawan² seramai mungkin. Komunikasi yg terus menusuk jiwa & sanubari ini jelas antara kita berdua sahaja & tidak mungkin akan diperhatikan pihak ketiga. Maka ruang privasi ini akan digunakan sebaiknya utk perdebatan & saling menghujah dua hala.


Berkat komunikasi dua hala yg semakin lincah diiringi dgn gurauan² & kata² usikan maka lama kelamaan sudah tiada segan silu lagi jika perbualan dua hala ini diselit dgn HINT² yg akan membuatkan hati berbunga² dgn pengharapan krn kita secara tidak sedar telah pun memasuki fasa perkongsian hati. 


Akan hilanglah hujah² agama yg bersungguh² ucapkan itu, akan hilanglah perdebatan & perkongsian ilmu. Sekiranya ada sekalipun, darah muda kita dapat mengukur yg mana satu lebih memikat hati.


Luruskan Niatmu & Hatimu
Awasi CHAT kita!


Mungkin Chat adalah sesuatu yg seringkali dipandang remeh & normal. Biasalah. Apa makna Fb kalau tiada Chat? Chat adalah aplikasi yg paling mudah utk kita berCinta Muka Kitab.


Mengapa? 


Chat adalah perbualan secara LIVE. Chat boleh direply & disend dlm masa yg sama. Chat adalah maklum balas yg terpantas. Chat boleh diibaratkan seperti kita berbual secara Real walau tidak bersua muka! 


Bermula dari SALAM. Kemudian bertanya khabar, buat apa, kemudian bertanya tempat belajar, tinggal di mana & secara perlahan² kita telah banyak berkongsi latar belakang yg sepatutnya menjadi privasi. Dari chat hubungan yg biasa akan menjadi intim.


Jika secara Islamiknya mungkin bermula dari bertukar² link web² Islam, disusuli dgn pertanyaan² agama, kemudian lama-kelamaan bertukar latar belakang hobi, binatang kegemaran & sebagainya. Sama seperti point yg sudah type kat atas. 


Di mana sudah ikhwah & akhowat yg lincah posting tentang agama & teguh dlm mujahadahnya?


Di wall kita nampak gah bermujahadah tapi bila dlm chat tidak padan wall kita jika dibandingkan dgn chat kita. Jika tiada keperluan, offline sahaja Chat kita terutamanya akhowat. Tipu jika kita kata mampu menahan diri berterusan chatting ikhwah & akhowat krn kita juga berdarah muda & tidak mampu menduga bila kita akan diuji soal hati.


Luruskan Niatmu &  Hatimu
Perkongsian Agama  lebih mendahulukan Lawan jantina.

Memang perlu kita bertanya jika tidak faham akan sesuatu hukum & persoalan drpd kita terus tertanya² & terus memilih utk terus berada di dlm keadaan jahil. 


Tapi sebaiknya carilah dahulu yg sejantina jika ingin mengutarakan persoalan agama. Melainkan jika tiada rakan sejantina kita berkemahiran di dlm bidang tersebut & lawan jantina itu mampu menjawab persoalan² dari kita. 


Begitu juga dgn persoalan yg mungkin memerlukan kita memilih variasi jawapan sebelum kita membandingkan hujah mana yg terbaik. Jangan pula krn terpikat dgn orangnya maka persoalan² itu tetap diajukan kpd orang yg sama berkali² maksudnya dgn niat yg saja² & bermotif. Tepuk dada, tanya niat. 


Fahamkan maksudnya? 


Bila persoalan² itu diajukan krn berniat utk MERAPATKAN TALI SILATURRAHIM di antara Laila & Majnun. Eh bukan, Adam & Hawa. Jangan soalan² itu dijadikan bahan pengikat kasih antara dua pihak. Bila bertanya, bertanya dgn serius & benar² ikhlas. Ilmu Allah bukan Ilmu ‘pengasih’.


Luruskan Niatmu &  Hatimu
Niqab itu Penyembunyi, bukan Pemikat

EH? Apa kaitan Niqab dgn Cinta Muka Kitab pula?


Memang tiada kaitan pun. Saja boring² letak kat sini! Huahua. Sebenarnya memang ada. Jika gambar seorang perempuan samada berniqab atau tidak yg bergambar bersama keluarga di hari raya, gambarnya di dlm program (dlm skala yg tidak terlalu expose) atau gambar yg sekadar cukup utk pengenalan diri mungkin boleh diterima.


Tapi jika sudah ada sesi photoshoot, buat koleksi gambar sendiri di dlm album bagi tatapan ramai, siap dihias mata dgn celak yg agak tebal, edit gambar bagi cantik, agak luarbiasa.


Mengapa? 


Agak normalkan jika setiap gambar² itu akan terselitlah komen² dari ikhwah “subhanallah, sejuknya hati..” & komen² yg sekutu dgnnya. Krn galak & indahnya mata kita mampu menyilaukan pandangan lawan jantina yg memandang.


Adakah kita yakin dgn komen² tersebut tidak bergetar hati² para ikhwah utk mengintai² kita? 


Selesakah kita utk terus bermujahadah di laman Fb dlm berkeadaan begitu? 


Kita juga termasuk dlm golongan yg berisiko dlm Cinta Muka Kitab krn peratus hati ikhwah yg telah kita pancing mungkin dgn sengaja atau tidak. 


Maka mungkin ada dlm kalangan mereka yg akan cuba mendekati kita dgn seribu satu kiasan & mungkin perkongsian. Risiko kita diintai si kumbang² terlalu tinggi. Maka akan timbullah bibit cinta & susulan² ukhwah yg telah dibina. 


Pilihlah semalu menjadi contohmu, tidak memikat si kumbang jua berduri malah menguncup saat disentuh. Maka tidak akan ada Iman Adam yg bakal kita ranapkan sekaligus mengangkat lagi martabatmu dgn menjadi yg 'tersembunyi'. 


Tundukkan pandangan indah kita itu krn kasihanlah hati ikhwah² yg merana diragut anda tanpa sengaja.


Luruskan Niatmu &  Hatimu
"Saya memerlukan Insan utk membimbing saya ke arah Islam."

Alhamdulillah jika berniat utk berhijrah kpd tarbiyah tapi sebaiknya dialog di atas ditujukan kpd sejantina. TIADA MAKNA PARODY (tiruan yg mengejek) SYURGA CINTA dlm kehidupan tarbiyah yg sebenar. Acuan Islam adalah di mana kita mencari tarbiyah di dlm kalangan ukhwah yg sejantina dgn kita. 


Kenapa? 


Mereka lebih faham dgn apa yg kita rasa. Mereka lebih tahu memahami keadaan kita & tahu utk menasihati apa yg perlu kita lakukan. Melainkan kita dibimbing oleh suami atau isteri kita selepas BERNIKAH. Itu baru layak dipanggil sebagai syurga cinta yg memang kasihnya akan membawa ke syurga.


Sekiranya syurga cinta itu memang indah disusuli dgn bimbingan², nasihat² & sesi muhasabah hati maka tidak mustahil juga disusuli dgn indahnya tautan hati. Maka akan keluarlah statement bahawa kita memilih dia utk menjadi pemimpin kita, pasangan sehidup semati, terpikat krn agamanya.


Luruskan niat kita!!!


Berbalik semula kpd dialog "saya memerlukan insan utk membimbing saya ke arah Islam."


Adakah keperluan terhadap insan yg MEMBIMBING melebihi perkataan ISLAM itu sendiri?


Maka akan terbayang²lah insan yg membimbing melebihi BIMBINGAN ISLAM itu sendiri. 


✐ Di mana sudah visi & misi dialog yg sudah diucapkan tadi? 

✐ Di mana sudah halawatul iman yg kita harap²kan hasil dari bimbingan itu?


Mungkin kita kata, kita yakin boleh menepisnya tapi ketahuilah bahawa darah muda itu sebaiknya dijaga² & diawasi. Niat tidak menghalalkan cara. Carilah yg sejantinamu, berkasih sayanglah & berukhwah bersama mereka, InsyaAllah di sana akan bertemu kemanisan tarbiyah yg dicari.


Luruskan Niatmu &  Hatimu
Mabruk! Jika sudah memulai Fasa ingin bernikah. TAPI...

Jangan keluarkan statement bahawa tidak percaya jodoh di Muka Buku. Jodoh itu kuasa Allah & kita selaku hamba tidak layak membuat kesimpulan di atas Qada & Qadar. Ramai juga ikhwah & akhowat yg akhirnya bernikah selepas berjodoh di Muka Buku. Tapi, harus diingati mereka bertemu dlm tanggungjawab & perancangan serius.


Dlm istilah yg Halal & terjaga. Tiada istilah Cinta Muka Kitab bagi mereka yg serius ingin mendirikan masjid. Pernikahan adalah tautan dua hati yg benar² HALAL. Jika benar ingin bernikah, padankanlah janji² manis kita dgn benar² melalui akad. Bukan sekadar omong kosong sehingga mengambil masa beberapa tahun utk terlafaz akadnya. 


Sampai bila kita akan menikmati hubungan yg tidak halal? 

Dlm jangka masa berapa lamakah jangkauan akad itu akan terlafaz?


Sekiranya kita renungkan semula Lirik lagu Cinta Muka Buku & koreksi diri kita semula. Apakah sama situasi kita & lagu tersebut?


Mungkin pada awalnya semuanya baik² sahaja & segalanya terasa indah krn ilmu² agama & tarbiyah yg kita perolehi. Jangan terus dibiarkan diri kita berCinta Muka Kitab tanpa sesuatu yg pasti. Segerakanlah akad!!! 


& sekiranya tidak mampu, janganlah dibiarkan mujahadah kita terus disusuli dgn persoalan hati. Tinggalkanlah dia & kejar cinta Khaliqmu yg utama. Usah bersedih & kecewa, mujahadah & cinta kpd Pencipta itu lebih indah. 


Mungkin belum masanya maka tidak perlu bersedih hati. Serahkan hatimu kpd Allah, pasti Dia akan temukan padamu PEMILIK TERBAIK.


Maafkan jika terkasar bahasa,
Maafkan jika ada yg terguris & terasa,
Maaf, Maaf & maaf 


Ketahuilah bahawa saya juga mempunyai masa silam yg juga melibatkan soal hati. Walaupun bukan dari Cinta Muka Kitab. Krn saya juga remaja seperti kalian (ayat perasan..hihi)


Kalian di jalan tarbiyah, saya juga baru memulakan fasa tarbiyah. Kita bukan kalangan yg maksum, di jalan dakwah atau tidak, Cinta Muka Buku atau Muka Kitab kita sama sahaja di dlm suatu perhitungan.


Kita juga hamba Allah yg masih berjuang sebelum ajal menjemput. Belum tentu bangkit belum tentu rebah.

Jika memang kita ingin berdakwah di Muka Buku.
Berdakwahlah dgn serius!!!

Jika memang kita ingin mentarbiyah di Muka Buku.
Mentarbiyahlah dgn serius!!!


Krn jika seiring jalan tarbiyah, Cinta Muka Buku tidak pernah wujud.


Krn seiring jalan Mencari Ilahi, serentak mencari cinta hamba ciptaannya juga tidak pernah wujud.


Luruskan niat & hati kita dlm mentarbiyah di Muka Buku.


Semoga Allah menguatkan hati² kita.


Wallahualam


P/S: Ya Allah jagalah diriku. 

Saturday, November 15, 2014

Warkah Buatmu Bakal Suamiku

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:39 PM


Assalamualaikum & salam sejahtera...


Apa khabar semua menulis tegar blog? Hihi.. Begitu lama rasanya tidak mencoret kata² di blog ini. Kesibukan tahun kedua bergelar guru amat mencemburui masa lapangku.


Macam faham² saja kerja yg begitu banyak datang padaku di saat masih lagi bujang hingga kadangkala memang tak memikirkan siapa bakal iman@kekasih@suami.


Biarlah tulisan hari ini menjadi rujukan kepada sesiapa yg Allah bakal hantar utk menjagaku di dunia & akhirat. Sekiranya tak datang² juga biarlah jadi rujukan bakal² suami sahabat² di luar sana.



*********************************

Buatmu bakal suamiku,



Entah angin apa yg membuai hari ini, membuatkanku begitu berani utk mencoretkan sesuatu utk dirimu yg tidak pernah kukenali. Aku sebenarnya tidak pernah berniat utk memperkenalkan diriku kpd sesiapa. Apatah lagi meluahkan sesuatu yg khusus buatmu sebelum tiba masanya. Kehadiran seorang lelaki yg menuntut sesuatu yg aku jaga rapi selama ini semata² buatmu. Itulah hatiku & cintaku, membuatkan aku tersedar dari lenaku yg panjang.



Aku telah dididik ibu semenjak kecil agar menjaga maruah & mahkota diriku krn Allah telah menetapkannya utk suamiku, iaitulah dirimu suatu hari nanti. 


Kata ibu, tanggungjawab ibu bapa terhadap anak perempuan ialah menjaga & mendidiknya sehingga seorang lelaki mengambil alih tanggungjawab itu dari mereka. Jadi, kau telah wujud dlm diriku sejak dulu lagi. Sepanjang umurku ini.



Aku menutup pintu hatiku drpd mana² lelaki krn aku tidak mahu membelakangimu. Aku menghalang diriku dari mengenali mana² lelaki krn aku tidak mahu mengenali lelaki lain selainmu, apatah lagi memahami mereka. Krn itulah aku sedaya kudrat yg lemah ini membatasi pergaulanku dgn bukan mahramku. 


Aku sering sahaja berasa tidak selamat diperhatikan lelaki. Bukanlah aku menyangka buruk terhadap mereka, tapi lebih baik aku berjaga² krn contoh banyak di depan mata. Apabila terpaksa berurusan dgn mereka, akan aku buat ‘expressionles face’ & ‘cool’. Akan aku palingkan wajahku drpd lelaki yg asyik merenungku ataupun cuba menegurku. 


Aku seboleh²nya melarikan pandanganku drpd ajnabi krn pesan Sayyidatina ‘Aisyah R.A;

“Sebaik² wanita ialah yg tidak memandang & dipandang”


Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa guna aku menjadi idaman ramai lelaki sedangkan aku hanya boleh menjadi milikmu seorang. Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah² aku ini barang yg boleh dimiliki sesuka hati. Aku juga tidak mahu menjadi punca kejatuhan seseorang lelaki yg dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yg tidak dapat kuberikan.


:)Bagaimana akan aku jawab di hadapan Allah kelak andai disoal?


:)Adakah itu sumbanganku kpd manusia selama hidup di muka bumi?



Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yg perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki kelemahan & menghias peribadiku krn itulah yg dituntut Allah. 


Kalau aku inginkan lelaki yg baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yg baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yg baik itu utk lelaki yg baik?



Tidak dapat aku nafikan, sebagai seorang yg dewasa aku memiliki perasaan utk menyayangi & disayangi. Namun, setiap kali perasaan itu datang setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahawa aku perlu menjaga perasaan itu krn ia semata² utkmu. 


Allah telah memuliakan seorang lelaki yg bakal menjadi suamiku utk menerima hati & perasaanku yg suci. Bukan hati yg menjadi lebihan lelaki lain. Lelaki itu berhak mendapat kasih yg tulen, bukan yg telah dibahagi²kan.



Diriku yg sememangnya lemah ini diuji Allah apabila seorang lelaki secara tidak sengaja mahu berkenalan dgnku. Aku secara keras menolak, pelbagai dalil aku dikemukakan tapi dia tidak mahu mengalah. Lelaki itu tidak hanya berhenti di situ. Dia sentiasa menghubungi & menggangguku. Aku berasa amat tidak tenteram, seolah² seluruh hidupku yg ceria selama ini telah dirampas dariku. Aku tertanya² adakah aku berada di tebing kebinasaan. 


Aku beristighfar memohon keampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Dia melindungi diriku drpd sebarang kejahatan. Kehadirannya membuatkan aku banyak memikirkanmu. Kau kurasa seolah² wujud bersamaku. Di mana sahaja aku berada, akal sedarku membuat perhitungan dgnmu. Aku tahu lelaki yg melamarku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hati, ‘woman intuition’ku yg mengatakan lelaki itu bukan kau.



Aku bukanlah seorang gadis yg cerewet dlm memilih pasangan hidup. Siapalah diriku ini utk memilih berlian sedangkan aku hanya sebutir pasir yg wujud di mana². Tapi aku juga punyai keinginan seperti gadis lain, dilamar lelaki yg bakal dinobat sebagai ahli syurga, memimpinku ke arah tuju yg satu. Tidak perlu kau memiliki wajah seindah Nabi Yusuf A.S yg mampu mendebarkan jutaan gadis utk membuatku terpikat. Andainya kaulah jodohku yg tertulis di Luh Mahfuz, Allah pasti mencampakkan rasa kasih di dlm hatiku, jua hatimu kali pertama kita berpandangan. Itu janji Allah. 


Akan tapi, selagi kita tidak diikat dgn ikatan yg sah, selagi itu jangan kau zahirkan perasaanmu itu kpdku krn kau masih tidak mempunyai hak utk berbuat begitu. Juga jangan kau lampaui batasan yg telah ditetapkan syara’. Aku takut perlakuanmu itu akan memberi impak yg tidak baik dlm kehidupan kita kelak. Permintaanku tidak banyak, cukuplah dirimu yg diinfak seluruhnya pada mencari redha Ilahi.



Aku akan berasa amat bertuah andai dapat menjadi tiang seri ataupun sandaran perjuanganmu. Bahkan aku amat bersyukur pada Ilahi kiranya akulah yg ditakdirkan meniup semangat juangmu, menghulurkan tanganku utk berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yg dijanjikan Allah dgn kemenangan atau syahid itu. Akan aku kesat darah dari lukamu dgn tanganku sendiri. Itulah impianku. Aku pasti berendam air mata darah andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu padaku. Bukan itu yg aku impikan. 


Cukuplah kau mencintai Allah dgn sepenuh hatimu. Krn dgn mencintai Allah kau akan mencintaiku krnNya. Cinta itu lebih abadi dari cinta insan biasa. Moga cinta itu juga yg akan mempertemukan kita kembali di syurga.



Aku juga tidak ingin dilimpahi kemewahan dunia. Cukuplah dgn kesenangan yg telah diberikan ibu bapaku dulu. Apa guna kau menimbun harta utk kemudahanku sekiranya harta itu membuatkan kau lupa pada tanggungjawabmu terhadap agamamu. Aku tidak akan sekali² bahagia melihatmu begitu. Biarlah kita hidup di bawah jaminan Allah sepenuhnya. Itu lebih bermakna bagiku.



Dariku bakal isterimu...



*** Naluri ingin menyayangi & disayangi itu adalah normal utk manusia yg normal. Tapi biarlah menyayangi & disayangi yg membawa barakah kpd diri sendiri & orang yg disayangi. Apalah gunanya diri disayangi andai jauh dari rahmatNya. 


Wallahualam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...