Photobucket

Friday, August 21, 2009

Marhaban Ya Ramadhan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:08 AM

KUALA LUMPUR: Umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa Sabtu ini, kata Penyimpan Mohor Besar Raja², Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah, sebentar tadi. - Bernama



Alhamdullilah, insyaAllah sekiranya hr sabtu ini Allah masih memberi kesempatan kpd ana maka genaplah 20 tahun bertemu dengan Ramadhan Al-Mubarak..

Menyingkap kisah semasa kecil lagi kami dilatih adik-beradik berpuasa sejak umur 6 tahun.. Pada ketika itu puasa setengah hari masih berlaku kpd apakan daya nak puasa apatah lagi kalau masa tu bdk² lain tengah makan depan mata..

Ikut peraturan kat rumah, siapa yg tak puasa tak boleh berbuka puasa dengan org yg puasa. Dengan peraturan ini jugalah kebiasaan berpuasa sewaktu kecil lagi berlaku walaupun erti keikhlasan belum difahami dengan sepenuhnya.. Sekadar menahan dari makan dan minum..

Teringat ketika adik ana iaitu Aisyah masih kecil dalam sekitar umur 1 tahun, pada bulan Ramadhan Allah menguji kami sekeluarga apabila ketika ingin berbuka puasa dalam masa 1 minit lagi azan tiba² keluar buih putih yg bnyk dr mulut Aisyah.. Seperti biasa ibulah org yg paling cemas pd ketika itu krn terkejut dgn keadaan itu..

Hanya sekadar berbuka puasa dgn air, ibu dan ayah bergegas membawa Aisyah ke hospital.. Di rumah, ana mulalah marah dgn adik² yg lain krn tak menjaga Aisyah semasa ana dan ibu menyediakan juadah berbuka puasa..

Setelah membuat pemeriksaan seluruh kawasan rumah, kami mendapati terdapat hamburan ubat²an dalam bilik ibu dan ayah. kami membuat kesimpulan Aisyah telah makan ubat² tersebut. dengan pantas, jari menekan no telefon ayah untuk memaklumkan perkara ini..

Setelah 1 jam keluar dari rumah barulah ibu dan ayah datang dengan muka kepenatan dan kelaparan.. ibu menceritakan kisah tg berlaku selepas keluar dr rumah...


Begini ceritanya...

Apabila sampai di hospital, ayah membawa aisyah ke wad icu. tetapi entah bagaimana doktor hanya mengatakan tiada apa² yg serius berlaku.. Cuma mungkin tertelan sesuatu.. Doktor hanya memberikan ubat.. Ayah tidak berpuas hati dan terus membawa Aisyah ke rumah nenek layangan (nenek yg membidankan ibu semasa kelahiran Aisyah)

Alhamdulillah setelah memberikan air kelapa yg dilafazkan dengan kalimah² Allah Aisyah sedikit pulih.. Begitulah kekuasaan Allah yg menyembuhkan mana² hamba yg dikehendaki oleh -Nya..

Begitulah sedikit cerita yg sy lalui dan tidak dapat lupai ketika bulan Ramadhan..

Tahun ini merupakan tahun ke-2 ana tidak berpuasa dengan keluarga tercinta..

Kesedihan, kepiluan, kesayuan tidak dapat digambarkan. Rindu nak makan masakan ibu..

Sebenarnya sejak ana dalam tingkatan 1 lagi telah berjauhan dgn keluarga tp selalu jg balik rumah krn asrama & matrik dalam negeri sendiri.. Tp bermusafir di negeri org membuatkan ana menjadi seorg kuat dan tabah menghadapi segalanya.. InsyaAllah..

Apa² pun hidup ini perlu diteruskan kerana bnyk lg amanah yg perlu ana laksanakan sebelum nyawa pinjaman dr Allah diambil kembali..

Di sini, ana nak ucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan amnya kpd semua muslimin dan muslimat, khususnya kepada sahabat² seperjuangan yang disayangi kerana Allah sekalian.

Semoga teman yg dikurniakan kepada Ana membantu kepada kebaikan dan menjauhi kemungkaran..

Insya Allah kalau tiada aral melintang, blog ana akan diupdate setiap masa untuk memberikan kita santapan rohani sepanjang hidup di muka bumi Allah ini..

* Ana bukanlah seorang yg baik tetapi cuba untuk menjadi yg terbaik insyaAllah.. Diri ini hina di sisi manusia apatah lagi di sisi Allah..

Wallahualam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...