Photobucket

Tuesday, July 13, 2010

Mana lagi Best: Rejab @ Syaaban?

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 3:57 PM No comments

Alhamdulillah sedar tak sedar kita dah melangkah ke bulan Syaaban...

Bulan Rejab baru ditinggalkan...

Tidak tahu sama ada bulan Ramadhan sempat digapai atau tidak...

Andai tahun lalu Ramadhan terakhirku...

Wah, cukup menyentuh hati...

Jom penuhi bulan Syaaban dgn perkara yg berfaeadah...

Entry tiada kaitan dgn tajuk post...


syaaban by iluvislam.design.


Bulan Syaaban adalah bulan kelapan menurut kiraan takwim Hijriyyah yg padanya mempunyai 28 hari. Syaaban bermaksud bercerai-berai. Dinamakan Syaaban krn di dalam bulan ini masyarakat Arab pd ketika itu bertebaran ke merata² tempat utk mencari air disebabkan kemarau yg berpanjangan.



Bulan Syaaban merupakan di antara bulan yg mulia & mempunyai beberapa kelebihan & keistimewaan tertentu padanya. Padanya digalakkan utk memperbanyak ibadat sepertimana di bulan Ramadhan, Rejab, Muharam dll. 


Di samping itu juga bulan Syaaban ini adalah bulan utk persediaan bagi menyambut ketibaan bulan Ramadhan.

Masyarakat Arab ada menggambarkan kemuliaan bulan Syaaban ini dgn beberapa huruf & ertinya yg tersendiri antaranya:

01. Kemuliaan darjat Rasulullah S.A.W. atas kurniaan bulan Syaaban kepadanya sehingga dinamakan bulan ini adalah bulan Nabi S.A.W.

02. Keperkasaan & ketinggian.

03. Kebaikkan & kebajikan yg dilakukan pd bulan ini akan mendapat ganjaran pahala yg besar drpd Allah Taala.

04. Kasih-sayang & kemesraan.

05. Cahaya keimanan & cahaya ibadat yg dikurniakan oleh Allah Taala kpd hambaNya yg bertakwa.


ANTARA PERISTIWA DI BULAN SYAABAN

01. Berkata Imam Nawawi: Hari Nisfu Syaaban pd 15 haribulan tahun ke-2H telah berlaku pertukaran kiblat umat Islam iaitu dr Masjid al-Aqsa ke Kaabah di Masjid al-Haram.

02. Berlaku peperangan Bani Mustalik pd tahun ke-5H. Kemenangan berpihak kpd Islam.

03. Berlaku peperangan Badar yg terakhir pd tahun ke-4H.


ANTARA AMALAN DI BULAN SYAABAN



Memperbanyakkan puasa sunat.

Saidatina Aisyah berkata:

Aku tidak pernah melihat Rasulullah S.A.W. menyempurnakan puasa sebulan penuh melainkan pd bulan Ramadhan & aku tidak pernah melihat baginda memperbanyakkan berpuasa sepertimana pd bulan Syaaban. (Riwayat Bukhari & Muslim)

Saidatina Aisyah berkata:
Nabi Muhammad S.A.W. tidak banyak berpuasa melainkan pd bulan Syaaban & baginda telah berpuasa sebulan penuh pd bulan Sya’ban. Dan adalah baginda bersabda: Lakukanlah amalan yg mana kamu mampu membuatnya maka sesungguhnya Allah tidak membebankan kamu sehingga kamu merasa berat dgn bebanan. Dan apa yg disukai oleh Rasulullah S.A.W. adalah sembahyang (sunat) yg sentiasa dibuat sekalipun sedikit. Dan adalah baginda apabila mendirikan sembahyang maka baginda sentiasa berterusan di dalam berbuat demikian. (Riwayat Bukhari & Muslim).

Melazimi Berzikir & Berdoa

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Allah mencurahkan kebajikan pd 4 malam iaitu malam Raya Haji, malam Raya Puasa, malam Nisfu Syaaban & malam Arafah. (Riwayat Baihaqi).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Doa merupakan otak kpd ibadat. (Riwayat at-Tarmizi).

Saidatina Aisyah berkata:
Adalah Rasulullah S.A.W. mengingati Allah (berzikir kpd Allah) setiap masa. (Riwayat Muslim).

Sentiasa Bertaubat & Beristigfar

Firman Allah Taala bermaksud:

Dan bertaubatlah kamu sekalian kpd Allah wahai orang² yg beriman supaya kamu berjaya. (Surah an-Nur:31).


KELEBIHAN MALAM NISFU SYAABAN


Adapun antara kelebihan malam Nisfu Syaaban itu ada disebutkan di dalam beberapa hadis. Di malam Nisfu Syaaban juga adalah di antara malam² yg dikabulkan doa.

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:

Allah menjenguk datang kpd semua makhlukNya di malam Nisfu Syaaban maka diampunkan dosa sekalian makhlukNya kecuali org yg menyekutukan Allah atau org yg bermusuhan. (Riwayat Ibnu Majah, at-Thabrani & Ibnu Hibban).

Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud:
Allah mencurahkan kebajikan pd 4 malam iaitu malam Raya Haji, malam Raya Puasa, malam Nisfu Syaaban & malam Arafah. (Riwayat Baihaqi).

Berkata Imam Shafie:
Telah sampai pada kami bahawa dikatakan: Sesungguhnya doa dikabulkan pd 5 malam iaitu: Pada malam Jumaat, malam Raya Haji, malam Raya Puasa, malam pertama di bulan Rejab & malam Nisfu Syaaban.

Berkata Imam Ghazali:
Sesungguhnya sunat muakkad (sunat yg amat digalakkan) menghidupkan hari siang & malam yg mempunyai kelebihan antaranya malam Nisfu Syaban.

MENGHIDUPKAN MALAM NISFU SYAABAN

Para tabiin ada menghidupkan malam Nisfu Syaaban dgn 2 cara:
Pertama: Sebahagian mereka hadir beramai² ke masjid & berjaga di waktu malam utk bersembahyang sunat dgn memakai harum²an, bercelak mata & berpakaian yg terbaik.

Kedua: Sebahagiannya lagi melakukannya dgn cara bersendirian. Mereka menghidupkan malam tersebut dgn beribadat seperti sembahyang sunat & berdoa dgn cara bersendirian.

Adapun cara menghidupkan malam Nisfu Syaaban sebagaimana yg dilakukan sekarang ini tidaklah pernah berlaku pd zaman Rasulullah S.A.W. akan tapi ia berlaku pd zaman tabiin dr penduduk Syam. Di kebanyakkan negara Arab & Nusantara kebiasaanya dibacakan Yasin sebanyak 3 kali pd malam Nisfu Syaaban dgn setiap 1 bacaan dgn niat tersendiri sepertimana yg pernah diajarkan oleh para tok guru terdahulu. Perkara ini hampir berlaku ijmak padanya memandangkan dilakukan oleh para ulama zaman berzaman sejak dr dahulu lagi hinggalah kini.

Amalan seperti ini tidaklah dinisbahkan kpd Rasulullah S.A.W. sendiri akan tapi ia boleh dilakukan selagi mana ibadat tersebut tidak bertentangan dgn syarak. Adapun kebanyakkan masyarakat sekarang ini menghidupkan malam Nisfu Syaaban dgn membaca al-Quran seperti membaca surah Yasin, berzikir & berdoa dgn berhimpun di masjid² atau rumah² persendirian sama ada secara berjemaah atau perseorangan adalah tidak jauh berbeza dgn apa yg dilakukan oleh para tabiiin itu & dilakukan juga oleh para ulama.


puasa rejab-syaaban-ramadhan by iluvislam.design.


Sumber: Nur Muslimah

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...