Photobucket

Tuesday, February 14, 2012

FATHI anak PALESTIN, Bukan ISRAEL LAKNATULLAH

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 8:56 PM No comments

Assalamualaikum & salam sejahtera,

Namaku Fathi & aku adalah anak Palestina. Aku berumur 20 tahun. Sepanjang itu jugalah aku membesar di tanah berdarah ini & menjadi saksi kpd segala apa yg berlaku. 


Peperangan, 
pembunuhan, 
kematian, 
pengeboman 
& pelbagai lagi perkara seakan sudah menjadi panorama biasa untukku. 


Kamu tahu, hatta dentuman bom & muntahan peluru seakan² menjadi dodoian tidur untukku. Tapi jangan kata aku bahagia, hakikatnya hatiku sering tercalar dgnnya.


Aku membesar tanpa keluarga. Ayah & ibuku telah terkorban apabila Israel merampas rumah kami. Masih jelas pd tubir mataku, bagaimana 
✔ ayahku ditembak dgn kejam & 
✔ ibuku dirogol tanpa belas kasihan, 
✔ bahkan mereka dgn buas telah mengoyakkan perut ibuku yg ketika itu sedang mengandung mengeluarkan adikku yg ada di dlm rahim lalu menembak adikku yg tak berdosa itu berkali². 


Mujur sahaja pejuang Hamas tiba ketika itu, jika tidak pasti aku tidak akan ada di sini,bercerita kpd kamu.


Aku masih ingat lagi yg ketika itu aku berumur 6 tahun. Pejuang Hamas yg menyelamatkan aku bernama Yahya. Sesuai dgn namanya, ALLAH telah mengizinkannya memberikan kehidupan baru kepadaku. Dia telah menjagaku & membesarkanku serta memberikan pendidikan kpdku. Aku memanggilnya ‘bapa’. 


Bagi aku yg melihat sendiri bagaimana Israel menamatkan riwayat seluruh ahli keluargaku, kasih sayang bapa membuatkan aku amat mengasihinya. Dia seakan² memberikanku cahaya.

Namun bahagia tidak panjang. Kehangatan kasih sayang bapa terhenti apabila Israel melanggar gencatan senjata yg entah buat kali ke berapa. 


Bapa telah mati dlm satu pertempuran apabila Israel cuba menceroboh. Ketika itu aku sudah sedikit besar, umurku sudah 20 tahun. Memandangkan pd waktu itu juga madrasah tempat aku menuntut ilmu telah dirobohkan oleh Israel maka aku mengangkat senjata & berjuang bersama² pasukan Izzuddin Al-Qassam yg merupakan sayap kanan Hamas.

Perjuangan semakin sukar krn Israel telah berjaya membuatkan seluruh negara ISLAM yg lain berdiam diri dgn keadaan kami. Belasan tahun berlalu, peperangan terus berlaku & darah terus tertumpah. Nyawa saban hari melayang. Suasana sudah ada perubahan. Dr teruk menjadi semakin teruk.

Hari ini, sekali lagi Israel laknatullah telah melanggar perjanjian gencatan senjata. Malah, mereka telah berjanji utk menyapu bersih segala penentang dlm serangan kali ini. Gaza telah menjadi tumpuan serangan.


Israel tidak lagi menghiraukan pandangan dunia. Mereka sebenarnya langsung tidak takut dgn sebarang ancaman atau teguran yg dikeluarkan oleh negara² lain. Hal ini krn mereka tahu bahawa negara² lain tidak mampu berbuat apa² melainkan bersuara sahaja. 


Amerika telah menjadi boneka Israel dgn mempertahankannya. Malah Amerika sendiri telah menghantar bantuan ketenteraan utk Israel.

Serangan kali ini adalah serangan yg terdasyat. Israel telah menghantar 200 jet pejuang ke ruang udara Gaza & melepaskan bom serta torpedo secara rambang ke arah bandar. Angka kematian mencecah 3000 orang. Yg terkorban dlm serangan buas ini bukan sahaja para pejuang, malah termasuk sekali anak² kecil, perempuan & orang² tua yg tak berdaya. Bangunan² banyak yg hancur & roboh.

Gaza telah menjadi sungai darah. Suasana yg memang sedih menjadi tambah menyayat hati. 
Mayat bergelimpangan di sana sini. 
Mayat² hancur juga banyak yg bersepah di atas jalan. 
Ada juga yg tertepek pd dinding² bangunan. 
Kemusnahan kali ini memang di luar akal. Inilah yg terdasyat pernah terjadi.


Dlm kemusnahan dasyat disebabkan tangan Israel laknatullah ini, kami mendapat berita bahawa ada kerajaan dunia menegur tindakan zalim Israel. Namun, teguran itu membuatkan telingaku tambah berasap. Kamu tahu apa tegurannya?

“Harap Israel boleh cuba mengelakkan serangan mereka dari rakyat biasa.”

Pd aku yg berada di tengah² Gaza ini, itu adalah teguran terbodoh. Mana mungkin hendak mengelak dr rakyat biasa? 

Adakah mereka mempunyai peluru berpandu yg boleh mengesan sama ada manusia itu askar atau tidak? 

Tahukah mereka bahawa Gaza ini penuh dgn rakyat yg tak berdosa?

Malah torpedo & bom yg dilepaskan oleh Israel mempunyai lilitan letupan yg besar. Mustahil tidak mencederakan rakyat biasa. Lihatlah apa yg terjadi di sini, kalau Israel boleh mengelak rakyat biasa, pasti tidak akan ada mayat² anak kecil, perempuan lemah & orang tua di sana-sini.

Kini, jet pejuang Israel telah mengosongkan ruang udara Palestin


Adakah mereka hendak berhenti? 


Tidak. 


Mengikut maklumat yg telah kami terima, mereka sudah bersedia di luar Gaza dgn 100 buah kereta kebal. Mereka hendak melunaskan kerja² yg tidak mampu dilakukan oleh jet pejuang.

Aku di balik dinding ini bersama² beberapa orang sahabatku sedang menanti kehadiran mereka dgn hanya berbekalkan AK-47, senjata yg boleh dikatakan kuno jika hendak dibandingkan dgn senjata Israel


Hamas telah menetapkan utk bertempur hingga ke hujung nyawa. Maka beberapa kumpulan telah diarahkan utk mensabotaj kereta² kebal yg memasuki Gaza. Kalau boleh, kami diarahkan utk merampas kereta kebal.


Sebahagian anak² kecil sudah mengutip batu². Aku terasa seperti hendak menangis. Kasihan. Teringat ketika aku berusia 6 tahun dahulu. Saat ayah & ibuku mati dlm keadaan yg azab. Mereka juga sepertiku. Cuma bezanya, mereka mungkin tidak sempat membesar. Ini mungkin peperangan terakhir bagi kami. Dgn bilangan kami yg tinggal hanya sekitar 100 orang, agak mustahil utk menang.

Aku bukan tidak yakin atas bantuan ALLAH. ALLAH ada berfirman: 
“Berapa banyak sudah pasukan yg kecil menewaskan pasukan yg besar dgn izin ALLAH.”

Tapi aku rasa, apa yg berlaku pd saat ini adalah teguran ALLAH kpd ummat ISLAM seluruhnya. Yg aku tahu, ummat ISLAM pd hari ini sering bertelagah. Malah ramai dlm kalangan mereka yg tidak ambil kisah dgn saudara mereka. Mereka hidup dlm suasana ananiah yg menebal. Hati mereka telah menjadi keras seperti batu utk merasakan penderitaan saudara² mereka. 

Kalau di sini, mudah utk dilihat bagaimana Fatah mengkhianati Hamas dlm kesatuan mereka utk menjaga Palestin. Tidak sangka bahawa mereka itu pengecut yg tidak berguna. Menikam kami dr belakang bahkan tidak menghiraukan langsung keadaan rakyat. Yg mereka tahu hanyalah kuasa. Mereka itu adalah boneka Israel.


Aku juga mendengar bahawa, negara² ISLAM di luar sana sudah tidak mengamalkan ISLAM di negara masing². Pemimpin² mereka leka dgn kesenangan yg ada. Semuanya tunduk & sujud menyembah Amerika & segala kuncu²nya.

Aku tahu, ini bukan salah mereka. Mereka sebenarnya telah disuntik dgn jarum beracun pd akhir era Khilafah Uthmaniyyah lagi. 

Ummat ISLAM melemah, melemah & terus melemah sehinggalah jika ada saudara mereka yg dibunuh, dicincang, diinjak, terkorban, hati mereka langsung tidak merasa. Namun semangat juang para muslimin masih meninggi. Apabila Israel memasuki Palestin pd tahun 1948, masih ada sebahagian muslimin yg merentasi sempadan & membantu orang² di sini.

Malah, aku masih ingat lagi orang² tua bercerita mengenai perang antara Negara² Arab & Israel. Orang² tua berkata, andai ketika itu tiada perjanjian damai maka penderitaan hari ini tidak akan terjadi. 

Namun apa yg berlaku ketika itu adalah, para mujahidin yg ikhlas telah ditangkap oleh negara² Arab sendiri & mereka telah menandatangani satu perjanjian dgn Israel. Semenjak hari itu, apa sahaja yg dilakukan oleh Israel di sini, hanya akan ditegur dgn suara sahaja oleh negara² Arab di sekeliling Palestin & negara² ISLAM di seluruh dunia.

Apa yg berlaku kpd kami di sini tidak lebih dr teguran ALLAH kpd ummat ISLAM. ALLAH hendak menunjukkan betapa lemahnya ummat yg pd satu masa dahulu pernah menguasai 2/3 dunia. ALLAH hendak menunjukkan betapa ummat ini telah meninggalkan ajaranNya & melupakan deenNya.

Aku pernah mendengar peristiwa tsunami yg melanggar tenggara asia pd 5 tahun lepas. Sehingga ada yg menyatakan bahawa itu kiamat kecil. Ketika itu, ramai yg menyatakan bahawa ALLAH telah marah, lalu menegur manusia dgn bala bencana. Aku hanya mampu tersengih. 

Kamu tahu, di sini kiamat kecil berlaku hari². Tempat ini saban hari bergegar dgn dentuman bom & bingit dgn muntahan peluru. Tapi tiada manusia pun yg menyatakan bahawa apa yg terjadi pd kami ini adalah teguran ALLAH kpd mereka. Mungkin manusia tidak tahu yg ALLAH ada berfirman: 
“Telah nampak kerosakan di darat & di lautan disebabkan perbuatan tangan² manusia. ALLAH mengkehendaki agar mereka merasakan sebahagian dari akibat perbuatan mereka agar mereka kembali (ke jalan yg benar)”

Oleh krn ketidak pedulian orang² ISLAM di luar sana, kami pasukan HAMAS telah berusaha bersungguh² utk mempertahankan bumi suci ini. Kami menentang segala keganasan yg berlaku di sini dgn tulang 4 kerat kami dgn segala kudrat kami. Tetapi yg aku amat terasa hati adalah apabila tindakan kami utk mempertahankan tanah kami dikatakan sebagai satu tindakan keganasan.

Aku hairan & pelik dgn orang² ISLAM di luar sana. 
Kamu tidak punya akalkah? 
Kenapa kami digelar sebagai pengganas? 


Sedangkan rumah² kami dirobohkan, sedangkan isteri² kami dirogol & dibunuh tanpa belas kasihan, sedangkan anak² kami ditembak, sedangkan ayah & ibu kami terkorban, semuanya dek krn penjajahan Israel atas tanah kami.

Aku hairan, setahu aku semua negara ISLAM dahulu menentang penjajahan di bumi mereka. Mereka menyah penjajah & membenci penjajah. Tetapi apabila tanah kami dijajah, mereka menggelar kami sebagai pengganas, mereka menyatakan kami tidak reti bertolak ansur. Aku hairan. 

Kenapa kamu bersikap begitu? 


Tahukah kamu bahawa Rasulullah SAW ada bersabda: 
“Barangsiapa yang berpagi² tanpa mengambil kisah urusan kaum muslimin maka dia bukan drpd kalangan mereka.”

Kemudian kamu menyatakan bahawa jihad itu adalah jalan keganasan. Kamu pesongkan jihad kpd jihad² yg kamu ada²kan. 
Jihad masyarakatlah, 
jihad menentang pencemaranlah, 
jihad menentang kemiskinanlah 
& pelbagai lagi jihad yag kamu reka, 
yg tidak utama berbanding jihad kami yg sedang mempertahankan deen ISLAM ini. 

Sedangkan ALLAH telah mengizinkan kami utk memerangi mereka yg menzalimi kami:
“Telah diizinkan utk kamu memerangi mereka yg menzalimi kamu.....”

Kamu tahu, hal Palestin bukanlah hal kecil. Ini juga bukanlah hal pembebasan sebuah tanah. Hal Palestin adalah hal deen ISLAM itu sendiri. Yahudi bukan hendak merampas tanah semata², bahkan mereka hendak melenyapkan ISLAM dr muka bumi kita. 

Mempertahankan Palestin hari ini adalah mempertahankan ISLAM itu sendiri. Kami sanggup berkorban krn kami sedang mempertahankan ISLAM. Kami bukan nasionalis, kami adalah HAMBA ALLAH. ALLAH hanya redha pd ISLAM bukan pd negara² yg kita duduki. 

ALLAH telah berfirman: 
“Hari ini telah aku sempurnakan utk kamu deen kamu (ISLAM) & aku sempurnakan utk kamu nikmatKu (ISLAM) & aku redha ISLAM itu menjadi deen kamu.”

Kamu tahu yg Masjidil Aqsa itu adalah tempat suci ummat ISLAM. Ia sama sahaja seperti Masjidil Haram di Makkah & Masjid Nabawi di Madinah. 

Tetapi kenapa 2 masjid itu kamu tatang seperti minyak yg penuh sedangkan masjid suci di Palestin ini kamu biarkan? 


Bukankah masjid ini tempat Rasulullah diangkat ke langit utk mikraj? 


Adakah kamu tidak berasa apa² apabila tembok tempat Rasulullah SAW menambat buraq dijadikan tembok ratapan oleh kaum Yahudi? 


Adakah kalian lupa firman ALLAH? 
“Maha Suci kpd yg mengisra’kan hambaNya pd waktu malam dari Masjidil Haram ke Majidil Aqsa yg diberkati sekelilingnya & ditumpahkan cahaya kpdnya dr ayat² KAMI.”

Hati kalian telah dibius sebenarnya. Kalian hanya mampu bersuara tetapi tidak mampu bergerak. Tidak cukup dgn itu kalian menggelar kami yg berjuang ini sebagai pengganas. Kamu tahukah apa makna semua ini? 

Ini menunjukkan ISLAM itu telah pudar dr penghayatan kalian. Kalian tidak bergerak membantu kami adalah tanda lemahnya hubungan kalian dgn ALLAH. Kalian lebih takut segala halangan yg direka oleh musuh² ALLAH dr ALLAH itu sendiri. 

Adakah kalian lupa sabda Rasulullah SAW? 
“Muslim itu adalah saudara bagi muslim yg lain, jangan kamu menzaliminya, mengkhianatinya atau menyerahkannya kpd mereka yg hendak menzaliminya.”

Bukankah ALLAH juga ada berfirman: 
“Wahai orang² yg beriman, janganlah kamu mengkhianati ALLAH & RasulNya & janganlah sesekali kalian mengkhianati amanah kalian sedangkan kalian mengetahuinya.”

Tapi apakah pengkhianatan yg berlaku hari ini? 
Apakah yg kalian hendak katakan kpd ALLAH pd hari kelak?
Adakah kalian sangka, Israel itu akan berhenti selepas menawan Palestin ini? 


Ketahuilah yg mereka itu akan bergerak menawan seluruh negara ISLAM yg lain. Mungkin aku telah tiada ketika itu. Tetapi aku tahu apa yg akan berlaku. 

Kamu tahu apa yg akan berlaku? 
Apa yg akan berlaku adalah apa yg telah berlaku kpd kami? 


Ketika itu baru kamu rasa, apa yg kami rasa hari ini. ALLAH telah berpesan: 
“Tidak akan sesekali redha yahudi & tidak pula nasara sehingga kamu mengikuti jalan mereka.”

Tidak cukupkah penderitaan kami? 
Sehingga bila kamu semua hendak tidur memekakkan diri? 


Hari kamu akan tiba nanti andai kamu tidak bergerak lagi. Ketika itu baru kamu merasai apakah seronok digelar pengganas di bumi sendiri.

Kamu tahu, kalaulah Masjidil Aqsa itu boleh bersuara, aku yakin yg dia akan menjerit memarahi kalian yg sedang duduk bergoyang kaki, membiarkan aku & seluruh penduduk Palestina ini menderita. 


Kamu tahu, kalaulah dinding² rumah yg ada di Palestin ini boleh bersuara, pasti mereka akan melaknat kalian yg buat tidak endah dgn keadaan kami di sini. Kamu tahu, kalaulah batu² yg anak² kecil kami baling itu boleh bersuara, batu² itu pasti akan berteriak menghina kebaculan kalian.

Tidakkah kamu tahu bahawa, nanti bayi² kami, anak² kami, isteri² kami, ayah & ibu kami, pejuang² kami yg telah gugur semuanya itu akan bangkit di hari akhirat, hari yg ALLAH telah janjikan utk kita berkumpul di Padang Mahsyar bersama, mereka akan mempersoalkan kalian di hadapan ALLAH atas apa yg kalian lakukan kpd kami hari ini. Aku tahu apakah yg akan mereka katakan nanti. 
“Ya ALLAH, mereka saudara kami, tetapi mereka telah membiarkan kami.”

Apakah kamu menyangka ALLAH akan melepaskan kalian?

Hari itu kami akan bangkit dgn darah² kami sebagai bukti perjuangan & penderitaan kami. Darah kami akan berbau harum seperti kasturi. Krn kami syahid dlm mempertahankan deen ALLAH yg ALLAH redhai. Kalian tahu, yg mati syahid tidak akan dihisab oleh pertimbangan ALLAH. Kami akan terus masuk ke syurga. 

Tapi apakah nasib kalian ketika hari itu? 


Kalian akan merangkak di Siratul Mustaqim krn pemeriksaan yg sangat berat oleh ALLAH. Dosa kalian meninggalkan kami amat berat sebenarnya.
“Barang siapa yg mengerjakan kebaikan walau sebesar zarah, tetap akan dihitung & barang siapa yg mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah, tetap akan dihitung.”

Pasti kalian akan meminta dijadikan sebagai tanah ketika itu.

“ ...alangkah baiknya jika dahulu aku hanyalah tanah.”

Kamu tahu, aku & semua sahabatku juga semua mereka yg telah mati terkorban, terbunuh di sini, tidak memerlukan belasungkawa kalian. Yg kami perlukan adalah perubahan diri kalian. 


Kita saudara bukan? 
Kenapa kalian mesti membiarkan kami? 


Berubahlah utk ALLAH, utk diri kalian sendiri. Ketahuilah bahawa ISLAM itu satu. Palestin juga adalah tanah kamu. 

Kenapa kalian membiarkan kami? 


Buangkanlah wahn dlm hati kalian. Dunia ini hanya sementara. Akhirat jualah yg benar & kekal abadi selama²nya. Bukankah ALLAH telah berpesan kpd kalian:
“setiap yg bernyawa akan merasai kematian & hanya pd hari kiamat sahajalah diberikan dgn sempurna balasan kamu. Barang siapa yg dijauhkan dr neraka & dimasukkan pula ke dlm syurga sungguh dia telah memperolehi kemenangan, kehidupan di dunia ini tiadalah lebih dr kesenangan yg memperdaya”

Kenapa kalian mesti takut dgn segala sekatan Israel & kuncunya Amerika? 
Adakah krn mereka memegang nyawa kalian? 
Adakah krn mereka memegang harta kalian? 


Buanglah wahn, hilangkanlah cinta dunia & takut mati kalian. ALLAH jugalah yg memegang nyawa kalian. ALLAH jugalah yg menjaga kalian. ALLAH jugalah yg berkuasa atas kalian. Bukankah ALLAH sering mengulang di dlm Al-Quran: 
“Sesungguhnya ALLAH itu atas segala perkara.”

Aku ulang, hidup kita hanya sementara. Hanya sementara. 


Kenapa kalian sia²kan akhirat yg selama²nya utk dunia yg sementara ini? 
Apa yg kalian takutkan?

Janganlah kalian hanya menjadi buih, dijentik terus pecah. Rasulullah telah mengetahui akan datangnya zaman ini. Sabdanya: 
“kelak ummat² lain akan menggerumuni kalian seperti orang² lapar menggerumuni hidangan.”


Sahabat² bertanya: 
“Apakah ketika itu bilangan kamu sedikit ya Rasulullah?”

Rasulullah SAW menjawab: 
“Tidak, bahkan kamu ramai. Tetapi kamu seperti buih di lautan. Kamu telah diserang penyakit wahn.”

Sahabat bertanya lagi: 
“Apakah wahn itu ya Rasulullah?”

“Cinta dunia & takut mati”

Aku dengar kalian mempunyai banyak tentera & senjata yg hebat². Kalau seluruh negara ISLAM bersatu, Amerika juga bukan tandingan. Hendak menentang Hizbullah pun mereka tidak mampu, apalagi menentang kesatuan kalian. 

Kenapa kalian takut? 

Buangkanlah wahn. Bantulah kami. Bukankah di dlm Al-Quran yg kalian kita sama² membaca ada tertulis: 
“& sekiranya mereka meminta pertolongan kalian (ketika mereka diserang) krn ISLAM, kalian mestilah sudi menolong mereka.”

Ah...

Kereta kebal mereka telah mampir. Aku mesti bersiap sekarang. Kalian tahu, walaupun kami mati, kami akan masuk syurga. 


Kalian yg terus hidup akan ke mana? 
Kalian akan dipersoalkan atas apa yg berlaku pd kami hari ini. ALLAH bersama kami & tidak bersama² musuh kami. Mati kami mati mulia, menang mereka menang hina. Kami jugalah yg menang sebenarnya.

ALLAH itu matlamat kami,
Rasul itu contoh ikutan & pemimpin kami,
Al-quran itu perlembagaan kami,
Jihad itu adalah jalan kami,
Dan mati di jalan ALLAH itu adalah cita² tertinggi kami.

Aku tinggalkan pesanan ini moga pesanan ini tidak hancur dimusnahkan oleh kemusnahan yg berlaku di sini. Pesanan ini utk kalian. Ya, kalian. Saudaraku, seaqidah dgnku.

Semoga ALLAH mencampakkan kesedaran dlm hati kalian, 
semoga ALLAH membangkitkan raksasa yg tertidur akibat bius yg disuntik oleh musuh, 
semoga ALLAH membangkitkan kekuatan kita. 
Semoga ISLAM itu kembali tinggi seperti dahulu kala atau mungkin lebih baik lagi.

Janganlah kalian takut, sesungguhnya ALLAH telah berjanji: 
“Sekiranya kamu membantu ALLAH maka ALLAH akan membantu kamu & menguatkan kaki² kamu.”

Ketahuilah ALLAH tidak akan ubah nasib kita melainkan kita berusaha. ALLAH mengingatkan kita dlm firmanNya: 
“Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu mengubah dahulu apa yg ada pd diri mereka.”

Salam dr sahabat & saudara kalian, anak Palestina bumi berdarah, bumi perjuangan, bumi pengorbanan.

Selamatkanlah diri kalian dari api neraka. Sesungguhnya api neraka itu azabnya tidak terkira.

Anak Palestina, Fathi Abzinah.

Saya dedikasikan cerpen ini utk saudara² saya yg sedang berjuang di Palestina. Harap usaha yg saya lakukan ini mengetuk hati² yg masih hidup dr kalangan muslimin yg lain. Hanya ini yg mampu saya lakukan. Ampunkanlah kelemahan saya wahai saudara² saya di Gaza, Palestin. Saya hanya mampu berdoa, menangis, menulis, menyeru & bersuara. (Hilal Asyraf)

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...