Photobucket

Saturday, March 24, 2012

Adab Berdoa dalam ISLAM

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 2:57 PM 5 comments

Assalamualaikum & salam sejahtera. Hari nie ana nak berkongsi tentang ADAB BERDOA YANG BETUL DI SISI ISLAM. Moga bermanfaat kpd pembaca sekalian.


 

Doa senjata org mukmin. Pelbagai cara org menadah tangan ketika berdoa.

Kaedah yg baik & tampak sopan ketika bermunajat dgn Allah SWT adalah 
^_^lambang kesungguhan
^_^lambang penuh pengharapan kita kpd Khalik

Pada tapak tangan kita ada banyak lambang kebesaran & kemuliaan Allah SWT termasuk 99 nama Allah.

Berikut ada panduan Adab Berdoa iaitu: 



1) Angkat tangan ke paras dada.



2) Rapatkan kedua² belah tapak tangan.
 

3) Kita akan nampak urat tangan kanan & kiri bercantum seakan membentuk sampan. 
Apabila urat tangan itu bertemu ia akan menjadi huruf ‘ba ب’. Titik ‘ba, ب’ letak di hati kita. Kedudukannya rendah dari tangan yg kita tadah. Setiap huruf hijaiah (ا-ي) dlm Al-Quran Allah perintahkan satu malaikat menjaganya. Maka malaikat yg menjaga hufur ‘ba, ب’ bernama ‘Har Hayaail’. Malaikat ini akan mengangkat doa kita terus mengadap Allah SWT tanpa sebarang perantara. Oleh itu, berdoalah bersungguh² dgn penuh pengharapan.

4) Duduklah dlm keadaan duduk iftirasy di tahiyat awal atau duduk  tawaru tahiyat akhirJika berdiri tegakkan badan betul² & jangan menyandar.

5) Sepanjang berdoa, banyakkan memuji kebesaran Allah & menyebut nama² Allah yg bersesuaian dgn keperluan doa kita pd masa itu. 
Contohnya, jika berdoa mohon dipermudahkan rezeki, sebutlah nama Allah Ar-Razaq & disusuli juga dgn berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW

6) Berdoalah bersungguh² dari hati. Gunalah bahasa yg dapat difahami krn Allah Maha Pengasih, sangat memahami & mendengar segala bicara tulus hamba²nya.

7) Ajarkanlah Adab Berdoa kpd seluruh ahli keluarga sedari usia kecil krn Insyaallah ia akan dapat membentuk peribadi baik dlm kehidupan.


P/s: Sedang berusaha mengajar anak² muridku berdoa dengan cara yg betul. Moga dipermudahkan Allah. Ameen. :)


Wallahu’alam. 

5 123 Bingkisan Sahabat:

Terima kasih Ustazah . ^_^
InsyaAllah bukan setakat bermanfaat pada diri saya , tp pada orang lain jua . Tak semua yang kita tahu , orang lain tahu . Dan tak semua yang orang lain tahu , kita tahu . Apa yang ditanya , insyaAllah memantapkan lagi pengetahuan orang yang ditanya , dan menambah pengetahuan orang yang tidak tahu . "Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui ? Mesti tak sama kan? Itulah bedanya . Oklah . Jazillah Ya Ustazah . ^_^

sama2..
Jazakallahu khairan kathira juga bt Nazim tanya soalan tue kat ustazah..
ustazah pernah bljr masa usrah dulu ^__^

sekadar nak kongsi tentang http://mujahidahwana.blogspot.com/2012/01/amalkanlah-jazakillahu-khairan-kathira.html

Allah berfirman,
قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
Katakanlah (wahai Muhammad) apakah sama orang-orang yang mengetahui dan orang-orang yang tidak mengetahui. Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran. (QS Az Zumar: 9)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...