Saturday, August 29, 2015

Persediaan Di Alam Kubur

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:54 AM No comments


Assalamualaikum & salam sejahtera.


Hari ini hari keempat dlm bulan Ogos cik Wana terasa rajin mengupdate blog Teratak Pendidik. Dlm masa yg sama ini merupakan post yg ke-6 utk tahun 2015. Tahun 2014 pun hanya setakat 6 kali saja sempat menulis di blog. Sibuk, sibuk... Hihi...


InsyaAllah hari ini ingin berkongsi berkenaan tentang perkara yg semua orang takut hadapinya TAPI masih lagi belum membuat persiapan rapi iaitu KEMATIAN.



Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara: 
1.Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a) 
2.Hasan (anak Fatima r.a) 
3.Husin (anak Faimah r.a) 
4.Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a 


Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kpd kubur, 
"Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yg kami bawakan kpd kamu? Jenazah yg kami bawa ini adalah Siti Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah ﷺ" 


Maka berkata kubur, 
"Aku bukannya tempat bagi mereka yg berdarjat atau orang yg bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yg banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dgn seburuk²nya)." 


Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari siksa kubur hendaklah melazimkan empat perkara semuanya: 

 Hendaklah ia menjaga solatnya 

 Hendaklah dia bersedekah 

 Hendaklah dia membaca al-Qur'an 

Hendaklah dia memperbanyakkan membaca tasbih krn dgn memperbanyakkan membaca tasbih, ia akan dapat menyinari kubur & melapangkannya. 



Adapun empat perkara yg harus dijauhi ialah: 

 Jangan berdusta 

 Jangan mengkhianat 

 Jangan mengadu domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini) 

 Jangan kencing sambil berdiri 


Rasulullah  telah bersabda yg bermaksud, 
"Bersucilah kamu semua dari kencing, krn sesungguhnya kebanyakan siksa kubur itu berpunca dari kencing." 


Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam siksaan dlm kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yg bapanya sangat dekat dgn Allah. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yg telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini. 


Jangan sekali² kita berfikir bahawa kita akan dapat menjawab setiap soalan yg dikemukakan oleh dua malaikat Mungkar & Nakir dgn cara kita menghafal. Pada hari ini kalau kita berkata kpd saudara kita yg jahil takutlah kamu kpd Allah & takutlah kamu kpd soalan yg akan dikemukakan ke atas kamu oleh malaikat Mungkar & Nangkir, maka mereka mungkin akan menjawab, 
"Ah mudah sahaja, aku boleh menghafal utk menjawabnya." 


Itu adalah kata² orang yg tidak berfikiran. Seseorang itu tidak akan dapat menjawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yg akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Qur'an, maka al-Qur'an itu akan membelanya & begitu juga seterusnya.



Semoga perkongsian ini bermanfaat buat kita semua. Ingatlah, kematian sentiasa menghampiri kita.


Wallahualam

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...