Sunday, August 30, 2015

Sunnah Nabi: Cara Makan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:11 PM No comments


Assalamualaikum & salam sejahtera...

Salam kemerdekaan buat semua pembaca setia blog Teratak Pendidik. Ewahhh... Perasan ada pembaca setia. Tidak apa, tiada pembaca pun blog ini tetap di hati.


Alhamdulillah malam ini keadaan cuaca tidak baik iaitu hujan lebat bergabung dgn petir sambung menyambung. Agak gembira memandangkan terpaksa la aktiviti ke arah yg kurang elok diberhentikan.


Setelah 2 dekad lebih hidup di dunia fana ini tidak pernah Malam Ambang Sambutan Kemerdekaan disambut dgn aktiviti yg bermanfaat. Biasanya konsert, bunga api, aktiviti mabuk, aktiviti zina (mungkin ada) & macam-macam lagi.


Sehingga ada kajian mengatakan bulan 5 tahun hadapannya akan lahirlah anak luar nikah ambang kemerdekaan. Huhu...


Berbalik pada tujuan mengupdate blog hari ini, cik Wana ingin berkongsi sedikit sunnah makan yg dianjurkan oleh Rasulullah melalui beberapa situasi. JOM BACA...


*************


Di sebuah restoran mahal.


Seorang gadis bertudung labuh makan seorang diri.


Tiba-tiba datang sekumpulan remaja duduk di meja sebelah.


Seorang gadis dari kumpulan itu berkata:
"Gadis kampung mana pula datang restoran mahal begini, pastu makan guna tangan pula tu. Ni mesti tak reti nak pakai sudu & garfu kan?"


Seorang anak muda pula menyampuk:
"Ish... Muka cantik tapi makan sampai licin pinggan. Malu deh kalau aku jadi bf dia. Kalau awek aku makan tak sampai separuh pinggan. Diet katakan. Nak jaga badan."


Seorang lagi berkata:
"Ewww... Tengok tu, sampai menjilat jari dowh. Geli aku. Pengotor rupanya awek tudung labuh ni.."



Kemudian datang seorang lelaki yang tidak dikenali ke arah kumpulan remaja tu...



Lelaki tu berkata:
♥ Gadis bertudung itu makan guna tangan kerana ikut sunnah Rasulullah s.a.w. bukan kerana dia gadis kampung.



♥ Gadis bertudung itu makan sampai licin kerana dia tak ikut nafsu untuk membazir, bukan kerana dia tidak malu.



♥ Gadis bertudung itu makan sampai menjilat jari kerana ikut sunnah Rasulullah s.a.w, bukan kerana dia pengotor.



Rasulullah saw. bersabda yg bermaksud: 
“Sesiapa yg menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya ia telah mencintaiku, dan sesiapa yg mencintaiku, nescaya ia bersama-samaku di dalam syurga.. (Riwayat Anas ra.) (^_^) ♥

Wallahualam...

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...