Wednesday, August 26, 2015

Hidup ini INDAH...

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 1:03 PM No comments



Assalamualaikum & salam sejahtera.


Apa khabar semua teman blogger? Harap² semua masih sihat & bertenaga menjalankan tanggungjwab sebagai seorang HAMBA ALLAH & KHALIFAH di bumi yg fana ini.


Terasa begitu lama tidak mencoret di blog Teratak Pendidik ini memandangkan kesibukan mendidik yang melampau-lampau. (Sibuklah sangat. Hihi)


Mudah-mudahan kesibukan ini menjadi asbab cik Wana terus bersemangat dalam mendidik kerana HIDUP INI INDAH. 




Adakala keindahan itu dilindung mendung & awan kelabu.


Adakala keindahan bertambah seri disinari mentari. 


Keindahan & kesayuan silih berganti & kita sendiri tidak pasti. 


Adakala kita berkobar² & mengimpikan syurga, lantas kita merasakan hidup ini penuh erti & penuh isi. 


Adakala kita rasa sangat lemah & terbayangkan neraka, lalu merasakan hidup ini tiada harapan lagi & kosong tidak bermakna.


Kita termenung sendiri, mencari erti di sebalik perhentian² dlm kehidupan.


Kita tidak memilih utk dihidupkan, tetapi kita boleh memilih utk hidup sepenuh hati. Begitu juga kita tidak tahu bila akan mati, namun kita boleh membuat persediaan menghadapinya. 


Dlm hidup ini, tidak semua yg kita ingini akan kita perolehi & tidak semua yg kita miliki akan kekal abadi menjadi milik kita. Semalam tidak akan datang lagi & besok pula belum pasti. 


Apakah harus kita rasa terlalu risau tentang sesuatu yg belum pasti sehinggakan lupa mengisi kehidupan hari ini yg pasti?


Kita sedang hidup & itu adalah suatu kepastian. Besok belum pasti & itu urusan Dia yg Maha Mengetahui.


Beruntunglah orang yg melihat dunia drpd perspektif Pencipta krn apa yg digambarkan sudah tentu menepati tujuan penciptaan. Rugilah orang yg memandang dunia dgn kaca mata nafsu krn dia pasti terpesong drpd hala tuju.


Jika kita ingin hidup seperti yg kita kehendaki, bukan seperti yg Dia kehendaki, ciptalah satu bumi khusus utk kita sendiri yg hanya kita berhak meletakkan aturan di dalamnya. 


Mampukah kita?


“Telah semakin dekat hari perhitungan amal manusia sedang mereka dlm keadaan lalai (dgn dunia) & berpaling (dari akhirat).” (Al-Anbiyaa’:1)


InsyaAllah bertemu lagi.

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...