Wednesday, December 27, 2017

Itulah namanya JODOH

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:42 PM No comments

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Wah, sudah lama tidak menulis. Awak² mesti rindu cik Wana kan? Apa²pun terima kasih buat yang tidak jemu singgah di Teratak Pendidik. Moga mendapat manfaat. 


Mohon maaf tak sempat nak sambung cerita pendakian gunung. InsyaAllah akan datang

Memandangkan sekarang musim kahwin nak share sesuatu. Jom baca ☺





Member: "Bab, aku kadang² sedihlah."


Syabab: "Kenapa?"


Member: "Tunang aku gemuk. Aku lagi kurus dari dia. Lepas nikah nanti sure double gemuk. Tambah² lepas dapat baby."


Syabab: "Small matter. Tak payah sedih."


Member: "Ko kata small lah. Aku ni ha yang kena angkat dia."


Syabab: "Ish. Tak elok cakap macam tu. Kan dia sayang ko, ko pun sayang dia. Dah tunang nak nikah minggu depan dah pun. Syukur & redha je."


Member: "Tapi..."


Syabab: "Ko beruntung sebenarnya. Sebab kecantikan dia hanya ko yang nampak."


Member: "Ha? Gemuk camtu cantik?"


Syabab: "Ya. Cuba kau bayangkan apa jadi bila dia kurus slim nanti? Mesti lagi cantik dari kecantikan yang dah cantik sekarang. Cuba kau fikir, Dafi dulu gemuk bila kurus jadi hensem. Ugly Betty gemuk, bila kurus jadi cantik. Yang bestnya, dia tak kurus sebelum kahwin dengan kau. Kau bayangkan kalau dia kurus sebelum kahwin, alamat dia pun tak hingin nak kawin dengan kau. Sure dia nak pilih yang kacak bergaya sepadan dengan dia. Tapi bila dia kurus after kahwin dengan kau, dia adalah isteri kau yang sah & dia wajib setia pada kau je. Berdosa bila dia curang cari yang lain. Faham? So kau anggap je dia adalah permata yang tersembunyi dalam tiram. Cantik dan berharga. Untuk kau je."


Member terdiam. Entah mengiyakan atau tidak statementku itu.


Aku berlalu pergi ke kedai Mak Esah membeli cempedak goreng & terus blah laju² tanpa menoleh ke belakang lagi.


Cempedak gorengku, bukan cempedak gorengmu.


"... Kadang² kita jangan harapkan sangat kesempurnaan dari pasangan, kerana kita MEMANG TAKKAN JUMPA YANG SEMPURNA tetapi ada yang ALLAH ciptakan KHAS untuk kita, sesuai dengan diri kita & kita boleh hidup bersamanya, dengan segala kekurangan & kelebihan dirinya ..."


P/S : Itulah namanya JODOH. ☺ Dan saya terus berfikir di mana sesatnya JODOH saya.



0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...