Saturday, March 12, 2011

"Denyut Kasih Medik"

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:10 PM No comments


Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakhbar!!!



Tujuh lautan sekalipun tak mampu menjadi tinta utk menulis pujian yang selayaknya bagi Allah s.w.t...


Hari nie masuk hari kelima sakit @ batuk², sakitnya hanya Allah je tahu. Pernah satu malam tu mmg rs mcm nak keluar dah anak tekak batuk tak henti² selama beberapa jam. Waktu tu duk blk sorang², my roomate balik kg. Tiada tmpt nak m'gadu, tiada org nak tlg urut belakang, tiada org nak tlg ambilkan air minuman.. Waktu tu betul² teringat kat IBUku, insan yg amat menyayangiku & aku jg amat menyayanginya..


Byk aktiviti hjg minggu t'paksa batal t'msklah nak gi Walimah Kak Nab & Akh Malik.. Tak sangka akhirnya mereka dpt disatukan dlm ikatan perkahwinan. Moga berkekalan hingga akhir hayat.


Dalam keadaan kesihatan yg tak baik, namun Allah mudahkan sy utk menghabiskan baca novel DENYUT KASIH MEDIK hasil karya Dr Farhan Hadi. Subhanallah.. Subhanallah.. Subhanallah.. Sangat teruja sy baca novel nie. 


Terasa ingin membeli buku nie utk simpanan w/pun dah baca.. Sy sarankan yg belum baca jgn ketinggalan utk membaca. InsyaAllah banyak ilmu dr segi FIQH PERUBATAN + FIQH WANITA + FIQH CINTA + ILMU BARU yg kita perolehi utk melengkapkan diri sbgi hamba Allah & khalifah di muka bumi ini.




Kalau seorg doktor merasakan kesibukannya bukan penghalang utk menegakkan deen Allah smsa bekerja di mana setiap org yg ditemui tak kira rakan sejawat atau pesakit, dia akan tak lekang utk berdakwah. 


Mampukah aku? 


Itu b'makna sy bakal seorg PENDIDIK perlu muhasabah diri. Semua yg mustahil akan berlaku, yg penting perlu ada semangat dan keimanan yg teguh. Dalam novel nie, sy lihat penulis amat menekankan USRAH krn kekuatan USRAH sms dia belajar dulu yg m'guatkannya sms m'jadi Doktor. Allahuakhbar.. Sy ulang sekali lagi novel ni mmg menarik, tak rugi beli & tak rugi baca.


Sy nak kongsi sedikit ilmu yg sy dpt dlm novel nie, kalau nak lebih jgn lupa baca.


1. Clexane ialah sejenis ubat yg m'cegah darah beku dlm salur darah kaki digunakan ms p'bedahan ganti sendi lutut adalah haram. Boleh diganti dgn Heparin.
Dr. Muslih berusaha mengubah protokol hospital utk menggantikan Clexane dgn Heparin bg pesakit Musli. Kalau kita mcm mn?


2. Ibn Abbas b'kata: " Nabi S.A.W pernah m'jamakkan antara Zuhur & Asar serta antara Maghrib & Isya' di Madinah bukan sbb musafir dan hujan." Ibn Abbas ditanya: "Mengapakah Nabi S.A.W melakukannya?" Dia b'kata:"Baginda mahu m'beri kelapangan kpd umatnya."(Sahih Muslim)
Dari sini bnyk situasi sbnrnya kita boleh jamak solat cnthnya sms p'bedahan, kesesakan jalan raya yg tak boleh dielakkan. Tiba² teringat kesesakkan jalan raya yg berlaku kat Malaysia bln Feb yg lalu. Adakah kita tahu?


3. Walaupun kononnya KFC Malaysia kepunyaan JCorp & pengarahnya org Melayu tapi knp masih guna logo sama, brand sama. P'garah KFC sendiri m'gaku JCorp bayar royalti 6% p'gunaan jenama KFC pd YAHUDI.
Memandangkan KFC dibwh JCorp, ramai yg lega mknanya tiada isu ayam xdisembelih dan lain² tapi ia masih beri saham pada YAHUDI. Astaghfirullah al-azim. Maknanya pengemar KFC m'bantu YAHUDI utk beli peluru tembak saudara ISLAM kita di PALESTIN. Adakah kita terlibat?


4. Simpanlah rasa takut kpd Allah dgn m'jauhi p'bohongan semata² utk m'gelakkan diri drpd melakukan kewajipan² syarak.
Tidak ramai yg solat sms mereka berada dalam wad. Semua menjadikan alasan sakit penghalang utama tidak melakukan solat. Sy suka satu ayat Dr Muslih "Mcm mn kalau sakit ni tidak smpt sembuh?''


Ingatlah, tiada lebih sakit melainkan Nabi Ayub a.s. Baginda m'dpt cubaan berua pelbagai jenis p'yakit yg memudaratkan tubuhnya hingga ulat² jijik merayap². Tiada satu bah. pun drpd anggota tubuhnya bebas drpd penyakit itu. Hanya hati & lisannya saja yg tidak dijangkiti. Baginda memanfaatkan sepenuhnya kedua² organ yg masih tinggal utk beribadat pd Allah.


5. Hukum asalnya doktor lelaki tidak boleh merawat pesakit wanita dan sebaliknya. Hanya dibolehkan doktor lelaki merawat pesakit wanita dalam keadaan darurat iaitu tiada doktor wanita dan sebaliknya.
Sy ada sorang kawan dr tadika skrg ni ambil MEDIK kat INDIA. Namanya Dahziela Hj Yunus. Nanti nak melahirkan kn bt temujanji dgn dia nie..


6. Rasulullah S.A.W b'sabda: Barangsiapa yg m'baca Surah Kahfi (pd hr Jumaat) beliau akan memperolehi cahaya drpd tempatnya hingga ke Makkah".
Jom sama² kita amalkan sunnah Nabi.


7. Islam m'galakkan p'tambahan penduduk krn p'tmbhn penduduk akan dpt m'guatkan umat Islam.
Dr Muslih mengatakan pakar² di bah. Obstetrics & Gynaekology (perbidanan & sakit puan) sgt garang & tegas. Sehingga ada polisi di hospital yg akan memberi nasihat kpd ibu² yg baru melahirkan utk makan Pil Perancang kehamilan w/pun baru sekali melahirkan. Dr Muslih amat tak bersetuju cara penasihatan itu. Nak tahu knp? Maka jgn lupa baca novel ini.


Kegarangan pakar² di bah O&G sbnrnya pernah dirasai oleh ibuku sendiri. Entah brp kali disindir, dihina, dicaci bilamana setiap kali ibuku melahirkan anak sehingga pelbagai peristiwa yg dilaluinya bermula dr melahirkan anak ke-5 iaitu Syawal hingga ke-9 iaitu Hidayah.


~Syawal: Ibu takut nak melahirkan di hospital sbb doktor dah janji akan potong dan ikat tiub folopio slps melahirkan. Tapi akhirnya xjd potong sbb keadaan tidak mengizinkan wktu tu. Pertama sbb hr tu 1 Syawal.. Sy tipu.. Sbb anak yg lahir terlalu besar & hampir mati sms lahir maka terpaksa diletakkan dlm inkubator.


~Syapiqah: Masih tak jd sbb ayah sy tak smpt dtg masa ibu melahirkan krn Iqa lahir bukan waktu yg ditarget maka tiada yg t/tgn surat.


~Syam: Masih tak jd sbb sama kes mcm syawal. Hairan knp adik² lelaki aku gemuk² time lahir?


~Aisyah: Waktu ni mmg doktor akan potong jg walau apa yg terjadi. Maka Allah takdirkan ibu melahirkan Ica di rumah. Pengalaman yg amat b'makna. Waktu ni sy baru darjah 6 usia 12 tahun tp sy yg bersihkan darah pd pakaian ibu slps melahirkan Ica di rumah. Sy yg m'guruskan adik² yg masih kecil ketika itu. Sy yg masak, mengemas dan sebagainya.


~Hidayah: Ibu b'janji akan potong dan ikat tiub folopio slps melahirkan Ida. Manusia merancang tapi Allah sbaik² perancang. Ditakdirkan Ida songsang sms hndk dilahirkan maka pembedahan terpaksa dilakukan dan pada masa yg sama tiub folopio ibu dipotong & diikat. W/bagaimana pun kesakitan stlh dibedah tak dirasai memndgkan tumpuan sepenuhnya pd Ida. Ida satu²nya adik sy yg tidak menangis sms lahir sehingga berusia hmpr sebulan baru menangis. Sepnjg itulah jg dia berada dlm inkubator dan pd waktu itu sbnrnya ibu lgsg tak seberapa mempedulikan kami memandangkan lebih risau pd ida yg lgsg tidak menunjukkan respon bayi yg normal shingga hmpr sebulan lahir. Waktu tu juga ibu berendam air mata. Alhamdulillah hasil berkat doa barulah Ida m'jd bayi yg normal.


Mgkn cerita sms kelahiran adik² sy ni tidaklah menunjukkan kegarangan pakar² O&G. Apa²pun kelahiran adik²ku ni yg mengajar aku banyak perkara di dunia ni yg kadangkala ia tidak pernah dilalui oleh remaja seusia aku pada waktu itu. TERIMA KASIH ALLAH.


8. Tip usaha m'cari jodoh bagi kaum wanita. Pertama: Berusaha menyediakan diri sebagai produk "solehah" yg idam²kan. Biasanya produk "solehah" yg b'mutu tinggi dr segi agama dan akhlaknya m'punyai p'mintaan yg tinggi di dunia & akhirat. Apabila sesuai masanya dan tepat orgnya, serahkanlah "kesediaan hati" anda utk dirisik & dipinang dgn jln yg syarak.
Kedua. Ketiga. Kalau nak tahu bacalah novel nie.


"Tuhanku, utuslah seorang suami yang soleh untuk melamarku, condongkanlah hatinya kepadaku berkat kebenaran Kalam-Mu yang qadim dan berkat UtusanMu yang mulia dengan keberkahan sejuta ucapan LAA HAWLA WALAA QUWWATA ILLAA BILLAAHIL 'ALIYYIL 'AZHIIM. Dan semoga Allah Melimpahkan Rahmat dan Salam kepada junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w., dan kepada segenap keluarga serta sahabatnya. Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam."


Rasanya nak kongsi sampai sini saja. Nak tahu lebih kn baca sendiri. Sekarang ni sy kn penangan membaca buku spnjg masa. Buku akademik tak pernah baca. crabemoticon Apa²pun sy tetap juga ingin meneruskan hobi nie sbb skrg ni dlm proses membaca novel Tautan Hati karya Fatimah Syarha (isteri penulis Denyut Kasih Medik). Moga dipermudahkan Allah.




Wallahualam.

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...