Thursday, March 24, 2011

TauTaN HaTi 2

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 7:53 AM 3 comments



Alhamdulillah, nikmat sakit dr Allah kugunakan sepenuhnya menghabiskan novel Tautan Hati. Tatkala org lain sibuk menyiapkan assignment aku sibuk membaca novel, itupun digagahi mmndg mmg berat sungguh kepala utk bangun. Alhamdulillah skrg dah sihat.


Hari ni nak kongsi sedikit tntg bacaan, moga ia m'jd inspirasi utk shbt yg terbaca entry ini utk mula membaca novel Tautan Hari karya Fatimah Syarha binti Mohd Nordin. Sebelum melangkah lebih jauh syukran jazilan khatiron buat kak Kinah sbb pinjamkan buku ini. InsyaAllah ada rezeki saya akan berusaha memiliki buku ini w/pun dah baca.


Novel hasil karya novelis Sayembara Novel Remaja Jubli Emas DBP 2006, Fatimah Syarha Mohd Nordin ini mengisahkan kehidupan gadis istimewa, Asiah Yusra yg sentiasa meletakkan dakwah Islamiah sebagai nadi kehidupannya. Ramai di antara rakan²nya yg tertarik dengan keperibadiannya yg tinggi. Keistimewaan novel ini bukan sahaja terletak pd jalan ceritanya yg menarik, tetapi juga kebolehan penulis utk menerangkan isu² yg sering dipandang remeh oleh masyarakat kita seperti isu bertudung labuh, kaedah pergaulan di antara muhrim yg dituntut Islam, soal psikologi & sebagainya. 


Segala penerangan tersebut telah berjaya disampaikan dgn penuh hikmah & kita yg membacanya pasti tersenyum puas setelah selesai membaca novel ini.

Jom ikuti...
Asiah Yusra, namanya seindah peribadinya. Dirinya begitu istimewa terutama dlm kalangan rakan²nya yg begitu memerlukan madu dakwah utk disajikan sebagai manisan kehidupan mereka.

Asiah Yusra jiwanya terlalu cekal, hatinya terlalu tabah bak sirna cahaya, misi dakwah yg jelas dlm dirinya. Terintas di benak fikiranku, apakah aku mampu utk jadi sepertinya? Astaghfirullah al-azim. Diri ini t'lalu bnyk kekurangan, kelemahan yg tidak terkata.


Pelbagai langkah dakwah yg diatur pada awalnya sentiasa dilanggar badai yg sengaja dihembus iblis sebagai penghalang usaha murninya. Namun, halangan
² tersebut dipandang Asiah Yusra hanyalah cabaran kecil yg telah ditentukan Allah s.w.t. sebagai bukti betapa Allah s.w.t. mengurniakan cabaran tersebut hanya kpd hamba-Nya yg dikasihi.

Berputus asa seakan
² tidak wujud dlm kamus hidupnya. Begitulah tingginya tahap keimanan serta kecekalan gadis dari Taman Islam ini. Lagaknya seakan
² pahlawan silam terunggul Solahuddin Al-Ayyubi. Imtisal, Hana, Laiyyinul Harir, Muslimah (Christine), Wildan & Aisya Bazella ditaklukinya dgn senjata halaqoh beserta keikhlsan yg menggunung dgn harapan sahabat²nya itu dapat bergerak seiring dengannya ke jalan yg diredhai.


Jika hari ni kita m'punyai mereka² yg b'jiwa Asiah Yusra & rakan²nya yg yakin & b't/jwb m'ympaikan risalah ini, sy pasti akan lahir generasi yg m'jadikan redha Allah sbgi dambaan & juga keutamaan. Allahuakhbar..



Setiap dari mereka mempunyai masalah yg tersendiri. 
 Imtisal dgn tragedi keluarga yg tak berkesudahan, 
 Hana pula merupakan mangsa keadaan apabila dijodohkan dgn pemuda yg bukan menjadi pilihan hatinya 
 Layyinul Harrir pula hanyut dlm arus percintaan sesama insan yg tidak menjanjikan sebarang kebaikan yg hakiki.
 Wildan (adik Imtisal) pula merupakan anak gadis yg sering memberontak dek krn latar belakang keluarganya yg porak peranda
 Muslimah (Christine) dgn pegangan Kristian yg menebal & sentiasa menyampaikan ajaran pegangannya dgn cara yg tersendiri. 
 Aisya Bazella pula anak gadis kota yg pengisian hidupnya hanyalah dipenuhi dgn maksiat & akhirnya terkulai layu di pangkuan haiwan jantan bertopengkan manusia.

Walaupun sahabat²nya itu hadir dari latar belakang yg berbeza & penuh pancaroba, Asiah Yusra tidak pernah menganggap mereka sebagai satu beban yg menyusahkan. 


Sebaliknya, dia percaya dgn proses tarbiah yg berkesan, mereka bukan sahaja boleh diubah, tetapi juga berpotensi utk menjadi penyambung usahanya dlm menyebarkan dakwah Islamiyyah kpd mereka yg memerlukannya.

Saya sgt b'harap agar diberi kekuatan & semangat oleh Allah seperti Asiah Yusra bagi menyampaikan & menolong agama Allah ini yakni Islam. Seakan m'dapat sinar baru ketika usai membaca kisah² dakwah Asiah Yusra yg tidak pernah jemu. Mungkin kisah yg dipaparkan sedikit di alam fantasi yg sentiasa ingin didiami tetapi teknik & jg seni dakwah itu perlu diteladani & diikuti.



Ketika gigih menyebarkan dakwah, Asiah Yusra yg sentiasa mendapat sumber inspirasi dari sahabat sejatinya Elya Khadeeja, didatangi satu lagi cabaran duniawi apabila dirinya mendapat perhatian Umar al-Mujahid & al-Banna, dua pemuda soleh yg juga berasal dr Taman Islam.

Namun, berkat keimanan yg tinggi serta kepercayaan yg menyeluruh bahawa hanya Allah s.w.t. sahaja yg wajar dicintai, Asiah Yusra tetap meneruskan usahanya dlm bidang tarbiah di samping bertawakkal serta menyerahkan sepenuhnya kpd yg Esa agar dianugerahkan pasangan hidup yg boleh membawanya ke jalan Allah s.w.t.


BIDADARI
Aku juga perempuan,
Punyai impian,
Anggun dibalut perhiasan,
Hidup bergemerlapan,
Bak artis pujaan.

Kuingin bermadah puisi,
Bersyair & menyanyi,
Lincah menari,
Menghibur & menyeri.

Namun,
Aku bukan perempuan,
Gopoh mengejar kemahsyuran,
Di tempat persinggahan,
Tiada berkekalan.

Kuingin kemuliaan abadi,
Kemahsyuran hakiki,
Bukan yang tiada erti,
Bukan yang dimurkai Ilahi,
Bukan di dunia ini,
Tapi di Taman Syurgawi,
Inginku kekal sebagai bidadari.

Adakah usaha tarbiahnya akan berhasil? Bagaimanakah kesudahan hidupnya? Siapakah yg telah ditentukan Illahi utk menjadi pasangan hidup Asiah Yusra? Al-Banna atau Umar al-Mujahid? Segalanya pasti terjawab sekiranya anda membaca novel Tautan hati.

Ayuh sahabat yg belum baca jom baca. Bukan sekadar muslimat saja boleh baca tapi muslimin pun boleh.

PRAKTIKUM... Medan yg bakal kutempuh tak lama lagi. Meremang bulu roma takut menghadapinya utk m'aplikasikan segala teori yg kuperolehi. Medan yg bakal m'yaksikan diriku utk m'bntk anak² didik.



PERKAHWINAN... Tak perlu kubicarakan, bnyk lagi yg perlu kubaiki diri ini. Kuserahkan segala²nya pd Allah. Dia Maha Mengetahui. Daku hanya mampu bermujahadah menjaga hati..

"Allahumma habbib a'bdaka hazaa ila i'baadikal mukminin"
Ya Allah, jdkanlah hambaMu ini m'yintai org yg beriman & jdkanlah org yg beriman m'yintaiku..
(Riwayat Muslim)


Wallahualam..

3 123 Bingkisan Sahabat:

Her!! aku ada ni novel.lama sda mama ak bawakan untuk ak tyme dorang ke sini.tapi alum baca lagi.kawanku bilang best.nantila ak baca.hhe

her, nasyid pa ah ko letak di blog ni? aku suka :)

best buku tu..
aku jd ulat buku sda skrg...
huhuhu..
jangkit kali dr kau..
hahaha..

lagu puteri kusyang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...