Photobucket

Wednesday, October 14, 2009

ELLA oh ELLA

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:27 PM No comments

Alhamdulillah saya masih diberi peluang oleh Allah s.w.t untuk meneruskan hidup sebagai seorang hamba Allah, anak Herman dan Norhaedah, pelajar UPSI, sahabat kepada yang mengenali dan pemimpin kepada diri sendiri. Infiniti kesyukuran dipanjatkan kerana masih dalam nikmat-Nya. andaikata peluang ini ditarik maka sayalah orang paling rugi. Nasihat pada diri ini gunakanlah peluang-peluang ini sebelum terlambat.

Sekarang merupakan minggu peperiksaan pelajar MATRIK seluruh Malaysia. Kertas Math, Bi dan Kimia dah habis. Maka hanya tinggal beberapa subjek sahaja. Hari Selasa yang lalu terkejut apabila dapat sms dari ELLA (my sis) tanya dah tidur atau belum. Memandangkan telefon ini masih berkredit jadi kakak yang baiklah untuk menelefon adik. Sebenarnya saya tidak ingat pun bahawa mereka dah mula ujian.


Mula-mula dengar suara ella biasa saja, tapi saya desak kenapa sms time 2.30 pagi nie maka tahulah saya dia tengah sedih sebab tak dapat jawab soalan Math kertas 1. Saya geramlah dan marah kenapa tak dapat jawab Math. Tiba-tiba terdengar suara esakan di hujung talian mungkin sebab kakak yang diharap memberi perangsang tapi hanya memarahnya.

Perbualan telefon

Ella: kak, aku x mahulah ambil peperiksaan Math pagi nanti

Wana: Ai, mana boleh macam tu. Kenapa juga ko nie, Ella?

Ella: Benci bah aku, kertas 1 math susah betul. Semua latihan aku buat tak sama dan ada soalan tidak sempat jawab.

Wana: Memanglah mana ada soalan sebijik sama. Ko buat jugakah semua soalan Tutorial

Ella: Buat. Tapi masih ada soalan yang tidak boleh jawab macam soalan graf, integration dan differentiation.

Wana: Ya Allah, ko nie Ella. kenapa jadi macam nie, mesti ko selalu bersms.

Ella: mana ada. jarang sudah aku sms nie.

Wana: iya la tu. Nda apa lah. pergi jak esok peperiksaan, tawakkal, dah usaha kalau bukan rezeki macam mana. bacalah sikit yang kurang faham, jangan tidut lewat sangat nanti esok tidak bertenaga. Pastu kalau study malam nie jangan lupa bangun solat subuh pula, nanti makin nda boleh jawab. kalau sekrang masih stress pi solat hajat jap. Oklah dik, buat baik-baik tau. Kita nie harapan mak dan ayah.

Ella: ok kak. terima kasih. Assalamualaikum

Wana: Beres. Sama-sama. W'salam

Seusai solat subuh, saya telefon ayah. Sebenarnya bukan saya yang telefon tapi ayah yang telefon sebab saya sms suruh telefon. waktu tu tak perasan baru jam 6.45 pagi. Tapi adik-adik saya semua sedang bersarapan sebelum pergi ke sekolah. Mendengar suara ibu kesayangan ku, sayu hati ini menahan rindu. Kucuba jauhkan perasaan itu untuk mengelakkan menangis. Mula perbualan antara kami

Wana: Assalamualaikum mak, sihat kah. sarapan apa pagi nie? pisang goreng kah?

Mak: W'salam. Sihat. makan jagung kami nie, mak arfan bagi.

Wana: bestnya. mak mahu tahu tadi jam 2.30 pagi ella telefon.

saya sampaikanlah apa yang berlaku pagi tadi.

Mak: bagi semangat dekat dia na(nama saya paling manja)

Wana: Sudah mak. banyak sudah aku cakap dengan dia.

Tiba-tiba dengar suara nurul. Mak, aku mau cakap dengan kakak ana.

Adik: Assalamualaikum. buat apa tu? ko di mana nie?(soalan yang sama kalau dia telefon)

Wana: W'salam. tidak buat apa. kakak jauh, naik kapal.

Adik: oh, di mana tue?

Wana: jauh betul. adik nda tau pun. Adik makan apa tue

Adik: takung (sebutan untuk jagung)

wana: apa tu dik? Adik makan takung. mesti sedapkan.

Adik: sedap. Na, ko makan apa?

Wana: tiada, apa2. dik bagi mama lah. nda faham apa ko cakap..

begitulah keadaan perbualan setiap kali bercakap dengan nurul. soalan yang sama pasti ditujukan selalu. tetapi itu membuatkan saya bahagia kerana mengubat hati yang rindu ini.

sebenarnya jarang sekali menefon ke rumah kerana masalah yang tidak dapat dielakkan. Tapi diri ini perlu digagah untuk menelefon keluarga yang jauh di mata agar kerinduan dapat diubati.

I LOVE MY FAMILY

WALLAHUALAM

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...