Monday, October 19, 2009

HaRi PaLiNG "PeNaT"

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 10:50 AM No comments

Semalam merupakan hari yang amat memenatkan diriku dari pagi hinggalah malam. Pertama kali dalam hidup 3 kali ke jamuan raya dalam satu hari. Pagi-pagi lagi pergi ke perjumpaan Rakan Penggerak Addin (RPA). Pada mulanya rasa segan silu nak masuk memandang tak ramai lagi yang datang. Mana perginya semua orang???

Diskusi dari Ust. Anhar tentang perjalanan RPA sepanjang sem ini sangat berkesan di hati ini. Kenapa??? Kerana aku hanya baru menjalankan RPA 3/6 halaqah, malu tidak dapat menyempurnakan t/jwb sebagai naqibah dgn baik. Jangan salahkan ahli2 usrah tidak datang usrah tapi salahkan diri sendiri kerana tidak dapat mengendalikan dan merancang usrah dengan baik. Muhasabah diri balik kerana usrah ini penting sedangkan zaman Rasulullah lagi usrah ini telah wujud. Gunakan peluang untuk menyampaikan Islam.

Harapanku dapat menyempurnakan cukup 6 halaqah untuk sem ini. Habis diskusi, ucapan dari Ust. Rosli untuk perancangan RPA sem hadapan. Semoga Allah permudahkan urusan hambanya.

Tiba masa yang dinanti iaitu Jamuan Raya RPA. Sedap hingga habis 1 pinggan tapi aku makan sikit saja memandangkan ulser belum sembuh lagi. Kak fifah pula tak habis makan sebab tak selera memandang sentiasa berpuasa pada bulan Syawal. Antara gambar2 yang sempat diambil.

k. nab, k. sue, k. kinah
k.ain, k. sajidah, k. ja

k. dla, k. fizawati, k. faiqah, k. naimah, k. faizah

Seusai pulang dari Jamuan RPA, kaki ini melangkah terus ke SURAU AR-RASHIDIN memandangkan ada Perubatan Islam yang dikendalikan oleh ustaz2 dari Darul Salam. Saya lihat perbezaan sem lalu dengan sem ini kerana ramai ustaz yang turun padang dan ramai juga pelajar ingin SCAN badan mereka mana tahu sekiranya ada jin bertapak dalam badan. Ada yang tahu dah ada jin, minta kena FORMAT. Macam2 pulak budak nie.

limau kapas dan air yang telah dibacakan ayat al-quran untuk orang yang terkena gangguan jin

dua orang pelajar perempuan sedang melawan jin2 nakal
proses SCAN jin dijalankan

ramai ustaz yang hadir untuk perubatan ISLAM

Tiba-tiba hati terdetik nak buat lagi perubatan ni tapi takut sebab dah tahu keputusannya macam sem lalu. Tapi rasanya sem nie ok sikit kot sebab simptom2 tak ketara. 'Petang ni lah kita buat,' kataku pada k. Fifah.

Habis saja solat Zohor, k. Ira telefon. Mula2 takut nak angkat mana tau ada buat salah time perjumpaan RPA td. Apa salahku??? Rupa-rupanya k. Ira nak ajak pi Jamuan Raya di suatu tempat bukan dengannya tapi bersama k. Imah. Aku minta fiza ikut sekali supaya tidak cuak beraya di tempat orang yang tidak dikenali.

Kira-kira jam 4 kami beransur pulang ke kolej. Best dapat naik motor dengan k. Imah dan aku jadi pembonceng yang amat takut di belakang. Mantap k. Imah bawa motor. Hehehehehe...

'Alamak dah nak jam 5 pula, tak lama lagi perubatan Islam nak habis tak sempat nanti aku nak buat,' bisik hati sambil mempercepat langkah ke SURAU AR-Rashidin. Kebetulan ustaz2 tengah menunggu sesiapa lagi untuk SCAN sebelum pulang. Dan sebaik aku masuk ke surau, sahabat2 mencadangkan aku melakukan SCAN. Huhuhuhu, takutnya aku....... Aku kata tunggu jap fiza sebab dia pun nak buat. Tapi ustaz kata dia nak cepat.

Aku pun mula melunjurkan kaki ke hadapan. Peluh mula merembes keluar dengan cepat, dengupan jantung berdenyut tidak tentu hala dan seluruh badan menggeletar sebaik sahaja ustaz membaca ayat-ayat suci al-Quran. Mata mula semakin berat (bukan nak tidurlah), kucuba untuk membukanya tapi semakin tertutup rapat. Kepalaku semakin sakit dan aku dibuai dengan khayalan....

Bila aku sedar, kaki kanan bahagian lutut hingga jari kaki sangat sakit. Begitulah aku rasa hampir setiap hari apabila bangun tidur. Kejang hanya pada sebelah kaki, sakitnya hanya Allah yang tahu. Dan selepas dari perubatan, ustaz kata memang ada jin yang degil bermain dalam tubuhku. Maybe area yang dia paling suka bahagian kaki. Ya Allah bantulah hambamu ini... Aku insan yang lemah...

Fiza pun bercerita perkara yang dialami sepanjang sebilik dengan saya. Memang kalau kau tidur kaki kanan akan 'bermain-main' walaupun sedang tidur nyenyak. Seram pula dengar kenyataan dari fiza. Mudah-mudahan fiza masih mahu sebilik dengan saya walaupun aku begini. Bukanku pinta jadi begitu tapi sudah nasibku ditentukan ALLAH begini. Tanda-tanda gangguan jin ni telah lama aku lalui sejak kecil lagi. Semoga Allah melindungi hambanya dari jin degil itu.

Selepas solat asar, kami bersama membuat persiapan tempat untuk jamuan Rakan Surau malam ni. Alhamdulillah dengan kerjasama dari adik2 sem 1 dan sahabat2 lain memudahkan lagi kerja. Tapi saya tak buat apa2 pun sebab sibuk dengan kerja lain yang perlu digunakan untuk malam tu dan kaki sedikit sakit di bahagian buku lali.

Seusai solat Isya' kami bergegas ke tapak jamuan iaitu foyer blok 3 untuk membuat persiapan majlis. Sebagai ajk teknikal, mulalah saya menyibukkan diri menjalankan amanah yang dipikul. Semakin ramai tetamu yang hadir terutamanya abang2 dan kakak2 sem 7 yang diraikan pada malam ini. Walaupun terdapat pelbagai masalah teknikal sebelum majlis bermula tetapi Alhamdulillah majlis dapat dijalankan pada jam 9.35 malam.

Perjalanan majlis amat sempoi memandang pengetua dan felo tidak dapat hadir dan hanya diwakili oleh Cikgu Soffian selaku YDP KHAR. Ucapan demi ucapan diberikan tetapi ucapan dari mantan PENGERUSI RAKAN SURAU, Cikgu Zulkifli amat menyentap jiwa. Kata-kata taujihad sebagai seorang sahabat kepada sahabat yang lain dan sebagai seorang abang kepada adik-adik yang bakal ditinggalkan untuk menegakkan agama Islam.

Kita lihat umat Islam zaman sekarang lebih mengagung-agungkan hari raya berbanding bulan Ramadhan. Pelbagai jamuan diadakan bermula sebelum bulan Syawal, seawal bulan Syawal, pertengahan bulan Syawal dan akhir bulan Syawal masih ada jamuan termasuklah Jamuan pd malam ni. Bulan Syawal ini kita hanya memperbesar nafsu makan sehingga Ibadat kepada Allah ditinggalkan

Selain itu, cikgu Zul mengatakan orang Islam sekarang sanggup menggumpulkan orang ramai2 solat hajat untuk anak2 mereka yang menghadapi peperiksaan besar seperti UPSR<>

Kita juga mampu bangun tengah malam untuk peperiksaan tapi kita tidak mampu bangun tengah malam untuk beribadat kepada Allah. Adakah layak untuk Allah memakbulkan doa kita sedangkan suruhannya kita mampu untuk melakukannya bahkan larangannya turut kita lakukannya. Kita memang Insan yang tidak bersyukur.

Banyak lagi kata-kata yang amat penting diambil perhatian oleh kita sebagai orang Islam yang mengaku Umat Nabi Muhammad dan Hamba Allah. Wahai diri sedarlah dan muhasabah diri sebelum terlambat. Sesungguhnya Kematian itu pada bila-bila masa.

Harap2 taujihad yang penuh bermakna tersemat di jiwa bukan hanya masuk telinga kanan keluar telingan kiri.

Alhamdulillah majlis berjalan dengan lancar. InsyaAllah gambar-gambar sepanjang majlis akan diupload masa entry yang akan datang . InsYaAllah

Wallahualam

* Gambar lain Perubatan Islam
* Gambar lain Jamuan Raya

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...