Monday, October 19, 2009

KiSaH SeRaM KaKi PaNCiNG

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:35 AM 2 comments



Ada sorang kawan kita ni nama dia Ajis. Ajis ni memang kaki pancing, mana saja lubuk, lombong, kolam & sungai semua dia pergi. Asal saja ada air tempat dia nak lepaskan gian memancing di sanggup redah. Kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, Ajis mesti pegi try mancing kat situ. Satu hari masa dia tengah minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman.

Ajis terdengar rakan² sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang. Kampung tu yang terletak dikawasan pedalaman agak jauh juga dari jalan raya. Sungai tu pula lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan. Tengahari tu, Ajis dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Ajis masukkan bekalan minum petang & pancingnya dlm raga motor.

Sepanjang perjalanan Ajis bersiul & bernyanyi riang, jauh jugak nak ke kampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, nanti kalau terus pi sungai tu, tak sempat pulak solat Zohor. Tak lama kemudian Ajis nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung tu. Bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi & senyap sepi je kawasan sekeliling surau tu. Ajis segera mengambil wudhuk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.

Masa Ajis di rakaat yg kedua, Ajis tiba² terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba² meremang. 


"Hish, sapa pulak yg gelak2 tu?" bisik hati Ajis.


Setiap kali Ajis sujud, Ajis terasa kepala & tengkuknya berat dari biasa, Ajis tak sedap hati, ni surau tinggalkah sebab dah uzur sangat & alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni. 


TAKUT TAK ????


Sedaya upaya Ajis tenangkan hati, selesaikan solat dgn segera, dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang² sbb suara org ketawa semakin kuat, ada yg sampai terbatuk². Syukur, Ajis dah berada di Tahiyyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Ajis meraup mukanya dgn tangan dr atas ubun² kepala sampai ke dagu,

Tiba² Ajis tersedar. 


Hehehe... 


Rupa²nya dia terlupa nak tanggalkan Helmet masa nak sembahyang tadi, sbb terlampau nak cepat, bila dia toleh belakang, patutlah dia dengar orang ketawa, rupa²nya Tok imam, Bilal & orang² kampung yg dtg nak sembahyang Asar sedang gelakkan dia sebab Ajis sembahyang pakai Helmet, patutlah kepala dia rasa berat semacam. Terus Ajis blah macam tu saja, tak jadi pi memancing, dia pusing balik, sembahyang Asar kat rumah sendiri sajalah jawabnya...


Bila dah habis baca baru terfikir macam mana Ajis wudhu tadi?

2 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...