Photobucket

Tuesday, May 4, 2010

Buku Sejarah Nabi Muhammad

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:52 AM No comments

Sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w dibaca untuk dihayati dalam kehidupan seharian. Itulah tujuan Nabi Muhammad s.a.w dilahir dan diutus menjadi rasul.

Sejarah hidup Rasulullah s.a.w adalah lengkap merangkumi semua bidang kehidupan yang diperlukan oleh manusia. Nabi Muhammad s.a.w memberi manual kehidupan yang paling berkualiti bermula dari kehidupan sebagai individu, keluarga, masyarakat dan daulah.

Mungkin sudah banyak orang bercerita tentang Nabi Muhammad s.a.w dari sudut akhlaknya, pergaulannya dengan ahli keluarga dan para sahabat. Namun Nabi Muhammad s.a.w jarang ditonjolkan oleh media arus perdana sebagai pemimpin sebuah negara dan seorang strategis dalam politik.

Negara kita saban tahun menyambut Maulidur Rasul namun untuk apa sambutan itu jika perilaku Nabi s.a.w tidak menjadi ikutan. Insan bernama Muhammad bin Abdullah itu bukanlah untuk dijaja sebagai bahan kosmetik bagi sebuah negara yang dipimpin oleh orang Islam. Bahkan setiap akhlak dan cara hidupnya harus dijadikan ruh bagi sesebuah negara umat Islam.

Manusia tanpa ruh adalah mayat. Negara tanpa ruh Islam ibarat bangkai. Sesebuah negara belum mengecapi erti sebuah kemerdekaan jika Islam dikurung dalam perlembagaan ciptaan manusia. Jika umat Islam mahu merasai nikmat sebuah kemerdekaan yang sebenar, bebaskan Malaysia dari cengkaman maut yang bernama sekular dan kejahilan pemerintah.

Teringat pula pada baner-baner kempen yang menyindir hubungan PAS-DAP di Manek Urai. Saya berbual dengan suami (lebih kurang), “Suruh mereka belajar dulu Sirah Nabi sampai habis. Baru mereka akan faham justifikasi tindakan politik PAS dalam apa jua keadaan”.

Saya sungguh kesal bila mendapati dalam era maklumat di hujung jari dan Malaysia pula semakin melambakkan graduan berijazah, masih ramai yang jahil tentang agama mereka sendiri. Islam adalah agama yang mudah difahami dan dihayati kerana ia agama yang selaras dengan fitrah manusia.

Mereka menyempitkan kefahaman Islam yang luas serta fleksibel dengan sikap malas belajar dan mendalami ilmu-ilmu Islam. Hal ini berlaku secara umumnya di dalam mana-mana kelompok umat Islam di Malaysia sama ada kelompok ‘biru’ atau ‘hijau’. Sempena sambutan hari ‘merdeka’ semalam, ayuh bebaskan diri dari belenggu kejahilan dengan menambah ilmu Islam di dada.

Wallahua’lam.


Salam Mujahidah...

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...