Thursday, August 11, 2011

A New me After Ramadhan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 5:56 PM No comments

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ya Rabbi,
Lembutkanlah hati² hambaMu yg membacanya... Amin~
Moga Allah redha dgn perkongsian ini~

*******************

'Sejak bila weh dia jadi macam tu?' ,


'Tiba² je ni, ke mata aku yg rabun sekarang ni'' Betul ke tu Aisyah? Macam ustazah la pulak.

Di hadapan mereka, Aisyah sedang melangkah ke arah mereka sambil mengukir senyuman,

'Assalamualaikum Siti, Mia' .. Aisyah masih mengukir senyuman buat sahabat kesayangannya.

Dia tahu penampilannya tika itu pasti mengundang rasa pelik & penuh persoalan dari kedua kawan karibnya itu.

Apa tidaknya, sebelum sebulan cuti yg jatuh pada bulan Ramadhan, dia seorang yg bergaya, pakai selendang, baju vogue, dgn baju ikut curve body, legging & heals.

Selepas Ramadhan?
Penampilannya berubah terus!
Bertudung labuh, berjubah, memakai kasut, sejuk mata memandang, aurat terpelihara ditutup sempurna.

'Waalaikumussalam, kau ni kenapa Aisyah? Lepas bulan puasa terus berubah, asal? Tak nak kawan dgn kitorang lagi ke?'


'Yelaa kami ni sape la kan, tak adalah macam kau sekarang ni, ko ada join apa² ke ni???'

'Siti, Mia, aku tetap kawan korang sampai bila² tau!' Aisyah terus meluru memeluk mereka berdua.


Doanya di hati, 


'Ya Allah, telah Engkau kurniakan diri ini taufiq & hidayahMu, lembutkanlah hati² insan yg aku kasihi ini ya Allah, moga kami kan kekal bahagia hingga ke syurgaMu, amin~'

Penghijrahan...


Barangkali peristiwa di atas berlaku bagi sesiapa yg mahu berhijrah dari kegelapan kepada cahaya yg sarat dgn keimanan, mungkin ada yg mencerca, ada yg pelik, ada yg takjub 'macam mana la dia boleh ada kekuatan nak pakai baju macam tu'. 


Mungkin biasa juga dengar, perkataan 'kolot' 'old fashion', 'tak sesuai pakai zaman ini & pelbagai lagi tomahan yg dikenakan bagi insan² terpilih yg diberi hidayah dari Allah S.W.T.

Alhamdulillah.

Kemudian dari sisi yg satu lagi, bagi insan² yg sudah mempunyai kesedaran untuk berubah, ada sesuatu yg membuatkan mereka takut untuk berubah. Ada sesuatu yg menghalang mereka untuk mempraktikkan pula kesedaran yg timbul di hati mereka.

'Family aku boleh terima ke perubahan aku ni?'


'Mesti kawan²aku pelik nanti aku tiba² berubah pakai macam ustazah'


'Boleh ke aku kekal baik macam ni, macam² dah aku buat dulu, boleh ke aku jadi baik'


'Allah boleh terima aku ke? Macam² dah aku buat dulu,'

Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.

Bukan semua insan dianugerahkan rasa kesedaran & keinsafan yg membuatkan insan² ini mahu berubah dari kepekatan arus jahiliyah kepada golongan minoriti yg memperjuangkan Islam berlandaskan Al-Quran & As-Sunnah. Mereka akan dianggap asing, pelik & tak kurang juga, ada yg mengatakan pemakaian yg menutup aurat dgn sempurna itu tidak relevan untuk dipakai di zaman serba moden ini. 


Bagi yg dikurniakan kesedaran & kefahaman untuk berubah memperbaiki diri menjadi lebih baik, jangan tangguh²kan pelaksanaan & mempraktikkan keindahan Islam itu dalam kehidupan seharian.

Rasulullah SAW bersabda:“Islam telah bermula dgn dagang & ia akan kembali dagang, maka berbahagialah mereka bersama Islam di waktu ia dagang.” (Hadith Riwayat Muslim)

Mungkin dulu, aurat tidak dijaga dgn sempurna, pakai tudung pendek tak tutup dada, pakai tudung bawal yg jarang nampak leher, memakai baju yg singkat tidak menutupi punggung, pakai jeans ketat, pakai legging, tak menutup kaki yg juga merupakan sebahagian bagi aurat seorang perempuan,

Mungkin dulu suka mencaci maki, suka marah², suka menghentam org lain, malas belajar.

Kini, kesedaran itu hadir, rasa yg hadir untuk m'perbaiki diri m'jadi lebih baik. m'perbaiki diri utk m'jadi seorg hamba Allah.

“Apakah kamu b'iman dgn sebahagian al-Kitab & ingkar dgn sebahagian yg lain? Tiadalah balasan org yg b'buat demikian drpd kamu, melainkan kenistaan dlm kehidupan dunia & di Hari Akhirat mereka dikembalikan kpd siksa yg sgt berat. Allah tidak lengah drpd apa yg kamu perbuat.” (Surah al-Baqarah: ayat 85)

Ujian m'giringi p'jalanan kehidupan.


Pabila seseorang itu mahu berubah, ia memerlukan keazaman & kesungguhan yg utuh, selepas berubah perlu m'hadapi kecaman orang² di sekeliling pula. 


Ada yg m'cerca, ada yg m'hina, ada yg m'jauhkan diri, dipulaukan & terasa hidup amat amat kosong. Tiada tempat m'gadu, tiada teman b'kongsi sedih, tiada sesiapa yg memahami. 


Tetapi ketahuilah, bahawa Allah sentiasa memerhati, tiap masa & ketika, sentiasa b'sama kita, tidak pernah meninggalkan kita walau sesaat sekalipun, ketahuilah segala ujian & dugaan itu adalah tarbiyah dari Ilahi yang ingin memandu diri agar terus kekal di ats jalan yg diredhai.

Berputus asa? Kembali ke masa lalu? Pekat dgn jahiliyah, diri b'bangga dengan dosa, p'gaulan bebas antara lelaki & perempuan?

Tidak.Tidak.Tidak.

"Wahai orang² yg b'iman, masuklah kamu ke dlm Islam keseluruhannya & jgn kamu m'gikuti jalan² syaitan.” (Surah al-Baqarah: ayat 208)

Walau jalan yg dipilih ini penuh duri, m'galir mutiara² kaca saban hari, pedih ditindas & dihina, t'asing, dipulaukan atau kehilangan, jgn sesekali b'patah balik ke masa lalu. 


Ketahuilah Allah b'sama kita saban hari tiap waktu utk m'bantu kita m'bina jati diri sebagai seorg mukmin yg sejati.

Setiap ujian & dugaan yg melanda kita, adalah tarbiyah dr Ilahi utk kita m'perbaiki diri sebagai seorg hamba kpd Allah S.W.T. 


Bukannya hamba kpd nafsu diri, bukan juga hamba kpd syaitan segala ajakannya kita turuti, segala kehendak nafsu kita penuhi. 


Bagaimana pula dgn kehendak Allah S.W.T? 


Adakah kita telah memenuhi & m'syukuri segala nikmat pemberianNya?


Sentiasa b'taubat kepadaNya? 


Di mana kita letak DIA di hati kita? 


Adakah dgn meletakkan nafsu & ajakan syaitan di depan, Allah kita abaikan? 


Nauzubillah.

Adakah patut kamu m'yangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kpd kamu (ujian & cubaan) seperti yg telah b'laku kpd org² yg t'dahulu drpd kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) & serangan p'yakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga b'katalah Rasul & org² yg b'iman yg ada bersamanya: Bilakah (datangnya) p'tolongan Allah?” Ketahuilah sesungguhnya p'tolongan Allah itu dekat (asalkan kamu b'sabar & b'pegang teguh kpd agama Allah). (Surah Al-Baqarah: 214)


Manfaatkan Ramadhan sepenuhnya.

Jadikan Ramadhan kali ini satu platform utk m'ubah diri, m'buang segala karat jahiliyah yg masih melekat pd diri.


Rebut peluang sebaiknya, jgn biar Ramadhan b'lalu sepi, kerna mungkin ini adalah Ramadhan t'akhir buat kita.

Ertinya: "Hai org² yg b'iman! Diwajibkan atas kamu m'gerjakan puasa, sebagaimana telah diwajibkan kpd org² yg t'dahulu dr kamu, supaya kamu b'taqwa (t'pelihara dr kejahatan). " (Al-Baqarah: 183)

Mari sama² kita renungkan, fikir²kan, ats sebab apa Allah jadikan kita di muka bumi, ats sebab apa kita b'jalan di bumiNya, m'hirup nafas tiap hari, waktu siang kita bekerja, malam kita berehat, adakah ini semua satu kitaran hidup atau satu keterbetulan hidup?

Adakah kita ini dijadikan secara kebetulan?


T'jadi dgn sendiri & hiduplah ikut kehendak hati, begitukah?


P'akhiran hidup yg bagaimana kita mahukan?


Penilaian apa yg kita perlu utamakan?


Neraca hidup yg mana kita gunakan?

Jika ditakdirkan esok kita mati,

Bersediakah kita m'persembah amalan kita kpd Ilahi?


Sudah cukupkah kebaikan yg dilakukan utk menutupi dosa² lalu?


Sudah lunaskah segala hutang piutang di dunia?

MATI itu pasti b'laku

Bagaimana p'sediaan kita utk m'hadapi kematian?


B'sediakah kita utk b'temu Yg Dicintai?

Mari sama² kita muhasabah diri kembali
Tundukkan hati tundukkan nafsu

Moga kita mampu merasa kerdil diri sebagai seorg hamba Ilahi

InsyaAllah
Amin~

~Niatkan segala p'ubahan yg ingin dilakukan hanya keranaNya & bukan kerana manusia kerna manusia pasti kan mati juga diakhirnya meninggalkan kita~

Ramadhan Kareem, Allahu Akram



0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...