Sunday, August 7, 2011

TerMOTIVASI

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 6:47 AM No comments

Alhamdulillah usai lagi membaca 2 buku motivasi yang sangat menyentuh jiwa sebagai seorang hamba kepada Allah Maha Esa. Jika dihitung², jika difikir², ilmu di dada masih belum banyak. Masih perlu ditingkatkan dari semasa ke semasa. Tak kiralah melalui pembacaan ataupun kuliah².

Berbalik kepada buku yang dibaca. Jom terjah apa yang best.


Buku KERAMAT SEORANG IBU. Subhanallah pelbagai kisah seorang ibu dikongsikan dalam buku nie ditambah dengan ilmu menjadi seorang ibu. Persediaan yang MANTAP perlu disediakan oleh wanita sesudah berkahwin. Bukan berkahwin setakat ingin menamatkan status BUJANG ataupun bergelar  ISTERI tapi tanggungjawab yang lebih mencabar menjadi seorang IBU.

Memang ada juga beberapa part buat diri ini menangis. Kenapa? Sebab teringat akan IBU yang kucintai & terfikir adakah pernah menyakiti hati IBU sehingga dia tidak redha akan kehidupan ku ketika itu. Nauzubillahi minzalik. 

"Ya Allah janganlah kau jadikan aku dan adik-beradikku anak yang derhaka pada ibu bapa."

Sejak berpraktikal nie, memang banyaklah belajar tentang ANAK melalui guru² yang telah berumahtangga. Bagus guru² SAMSHSB sebab tidak segan untuk berkongsi ilmu RUMAHTANGGA walaupun diri ini belum berkahwin. 

Melalui perkongsian, tertanya di lubuk kecil hati bersediakah aku menjadi seorang ISTERI seterusnya IBU kepada bakal ANAK²ku nanti. Wah, ayat serius di situ. ^_^

Jom cari & baca buku nie. InsyaAllah bermanfaat.

”...anakku sudah saatnya kau mencari teman sejati yang setia dalam suka & duka. Teman baik, yang membantumu untuk menjadi orang baik. Teman sejati yang bisa kau ajak bercinta untuk surga.”

Said tersentak mendengar perkataan ayahnya.

”Apa maksud ayah dengan teman yang bisa diajak bercinta untuk surga?”tanyanya dengan nada penasaran.

”dia adalah teman sejati yang benar² mau berteman denganmu bukan karena derajatmu, tetapi kemurnian cinta itu sendiri, yang tercipta dari keihlasan hati. Dia mencintaimu karena Allah. Dengan dasar itu, kau pun bisa mencintainya dengan penuh keikhlasan; karena Allah cinta kalian akan melahirkan kekuatan dahsyat yang membawa manfaat.


Dialog nie antara sebahagian isi kandungan buku KETIKA CINTA BERBUAH SYURGA. Pada mulanya ingatkanlah buku nie sebuah novel tapi rupa²nya buku ini mengisahkan tentang berbagai² kisah menarik tentang sahabat Rasulullah SAW dulu. Karya dari penulis best seller Ayat-ayat Cinta ini menampilkan bahwa cerita² tersebut diambil dari hadits dan ayat² yang termaktub dalam Al-Quran.

Banyak pengajaran yang diperolehi daripada kisah² dalam buku nie.


Moga sahabat pun boleh meluangkan masa untuk membaca.


Wallahualam...


Ramadhan Kareem, Allahu Akram

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...