Saturday, August 27, 2011

Ku Ingin Cinta Bersemi Di Bulan Syawal

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:44 AM



Bingkisan Aidilfitri Sebelum Menjelang

“Kulihat kaumku tak lagi punya cinta, mereka putuskan setiap ikatan & hubungan, mereka perlihatkan sikap bermusuhan & cercaan, mereka taati perintah musuh yg tak mahu diminta pertanggungjawaban.”

Itulah sepenggal syair yg diungkapkan bapa saudara Rasulullah s.a.w, Abu Thalib, ketika melihat keadaan kaum Quraisy yg memusuhi Nabi Muhammad s.a.w. 

Jika kita cuba menilik sejenak dgn keadaan kita saat ini, mungkin barisan catatan kelam peribadi kita secara tidak langsung mulai dekat dgn keadaan kaum Quraisy pd saat itu. 

Betapa banyak saudara kandung yg membenci saudaranya hingga saling membunuh, berapa anak durhaka yg menghina org tuanya, ribuan sahabat yg berubah menjadi musuh & sebagainya. 

Renungan mendalam seharusnya mampu kita hadirkan di relung jiwa & hati kita, apakah ucapan & perbuatan kita tidak menyakiti saudara, teman, sahabat bahkan orang tua? 

Mungkin hanya sekadar sekelumit tipis yg mungkin didapatkan drpd pandangan fana ini jika tidak ada rasa berlandaskan keimanan. Gambaran yg tidak mampu menggoncangkan hati & jiwa utk penyesalan perbuatan.

Hanya seseorang yg memiliki cinta Illahi yg tulus & jujur utk menyikapi kekurangan setiap manusia dgn kasih sayangnya. Kasih sayang ini hanya di dapati jika hamba tersebut mengenal Sang Pemilik Cinta sesungguhnya, mengenal-Nya dgn keilmuan yg mantap sehingga mampu memberikan yg terbaik utk perjuangan cinta kepada-Nya, sehingga ia akan mampu merenggut dengan sempurna manisnya keimanan.

Dari Anas r.a dari Nabi s.a.w telah bersabda:
"Tiga perkara yg apabila terdapat pd diri seseorang, nescaya ia akan merasakan manisnya iman, iaitu: 


✔ hendaknya Allah & rasul-Nya lebih dicintainya drpd yg lain. 


✔ Hendaklah bila ia mencintai seseorang semata² krn Allah. 


✔ Hendaklah ia benci utk kembali kpd kekafiran sebagaimana ia benci kalau akan dicampakkan ke dlm api neraka."[HR. Bukhari]

Dlm hari² kemenangan di Syawal ini, sudah selayaknya kita membuktikan cinta Fitri ini kpd Allah semata², agar ia menggeliat memekarkan bunga ketakwaan semerbak kasturi yg mewangikan ayat² kauniyah-Nya di Alam raya. 

Sungguh, tentangan terberat utk menumbuh kembangkan cinta suci ini adalah peribadi kita yg enggan merehatkan jiwa dr kecintaannya terhadap dunia. 

Kerana itu, mari kita merevolusikan cinta kita demi mendapat kemenangan hakiki di bulan kemenangan ini, iaitu dgn meraih cinta-Nya yg abadi. Awali dia dgn merayu-Nya melalui lantunan bacaan surah² cinta-Nya kpd kita di Al Qur’an. 

Kemudian tetapkanlah di tiap² malam yg dimiliki dgn menghidupkan kembali dgn qiamullail yg terasa nikmat bagi mukhlisin. Sehingga di siang harinya kita menjadi mukmin kuat yg lebih Allah sukai dibandingkan hamba-nya yg lain. 

Dan amalan inilah yg akan membeningkan hati kita di hari kemenangan Syawal sebenarnya, inilah kenikmatan hidup yg sesungguhnya.

Hasan Al-Bashri melukiskan kenikmatan yg akan didapati seorang hamba yg memiliki kebeningan hati ini dlm ungkapan: 
“Tak ada lagi yang tersisa dari kenikmatan hidup, kecuali tiga hal.


 Pertama, saudara yg selalu kau dapatkan kebaikannya; bila engkau menyimpang ia akan meluruskanmu. 


Kedua, solat dlm keterhimpunan (jasad, hati & fikiran), kau terlindungi dari melupakannya & kau penuh meliputi ganjarannya. 


Ketiga, cukuplah kebahagiaan hidup dicapai, bila kelak tidak ada seorang pun punya celah menuntutmu di hari kiamat.”

Wallahu a'lam..

27 Ramadhan 1432H
Ramadhan Kareem, Allahu Akram

Monday, August 22, 2011

10 Malam Terakhir

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 6:59 PM



Jap lagi, maka genaplah 22 Ramadhan 1432H b'erti kita sudah melalui 22 hari dlm bulan tarbiyah. Sedar tak sedar 22 hari yg telah b'lalu ini tidak akan kembali lagi & hanya dpt dirasakan nikmat ini sekali seumur hidup. 

Mungkin ada di antara kita yg m'gatakan:-

1. "Akhirnya dah sampai 10 malam t'akhir, jom shopping, nak raya dah!"

2.  "Eh, sedar tak sedar dah 10 malam t'akhir, maknanya 10 hari lagi raya kan?

3. "Allahuakbar, sudah 10 malam t'akhir, apakah yg telah aku lakukan pd 20 malam ramadhan sebelum ini."

4. "Selamat tinggal Ramadhan..."

Pilihlah kita berada di mana di antara 4 sahabat ini...

Urm... Sahabat semua mesti pernah dengar Malam Seribu Bulan atau mlm Lailatul Qadar. Mlm ini adalah merupakan mlm yg ditunggu² oleh seluruh umat Islam tidak kira bangsa, keturunan & adat. Pd mlm Lailatul Qadar ini, jika sahabat² b'zikir, maka pahala zikir sahabat² akan digandakan sehingga 1000 bulan (1 = 1000). Itu baru zikir, belum buat benda lain lagi.


Allahuakbar, marilah kita sama² m'gejar mlm yg penuh barakah ini tidak kiralah siapa kita. Sama² kita m'gejarnya kerana hidayah itu milik Allah.

Antara amalan Rasullullah S.A.W pd 10 malam t'akhir Ramadhan:

1. Mandi, b'pakaian indah & b'harum²an

Diriwayatkan oleh Ibnu Abi `Asim bahawa Huzaifah pernah m'gerjakan qiam Ramadan b'sama Rasulullah & melihat bahawa Baginda mandi pd malam itu. Ibnu Jarir pula b'kata bahawa sahabat m'yukai mandi pd malam² akhir Ramadan. 

Demikian pula beberapa riwayat drpd sahabat seperti Anas bin Malik & ulama pd masa Tabi’in m'yatakan bhw mereka akan mandi, memakai baju indah & b'harum²an apabila berada pd akhir Ramadan. 


Perkara yg dilakukan oleh Rasulullah, sahabat & Tabi’in ini adalah satu upaya utk m'yambut & meraikan kedatangan Lailatul Qadar, sambil b'doa m'dapatkan keampunan  & keberkatan malam itu.

2. Melaksanakan solat sunat, iktikaf & m'baca al-Quran.

Imam Bukhari & Muslim meriwayatkan satu hadis drpd Aishah, b'maksud: “Adalah Rasulullah apabila telah masuk 10 akhir drpd Ramadan, maka Baginda akan m'hidupkan malam²nya, m'bangunkan keluarganya & m'gikat pinggangnya.”

Sahabat & ulama b'beza p'dapat dlm m'beri penafsiran t'hadap hadis di atas. Tetapi, mereka b'sepakat bhw Rasulullah melebihkan ibadatnya pd 10 malam yg t'akhir Ramadan.

Ibadat yg biasa dilakukan pd malam Ramadan adalah solat tarawih & witir serta m'baca al-Quran. Dlm salah satu hadis yg diriwayatkan oleh Abu Daud dr Amru bin `Ash b'mksd: “Barangsiapa yg solat pd malam Ramadan & m'baca 10 ayat drpd al-Quran maka dia tidaklah dicatat sebagai org yg lalai.”

M'gerjakan solat & m'baca al-Quran pd malam yg akhir ini sgt penting hingga dlm salah satu riwayat dikatakan bhw Rasulullah melakukan solat pd mlm Ramadan & m'baca al-Quran dgn tertib.

Baginda tidak akan melalui ayat rahmat t'kecuali b'harap agar Allah m'berikan rahmat itu & tidak melalui ayat azab t'kecuali b'mohon p'lindungan Allah drpd azab itu.

Solat b'jemaah juga sgt diutamakan pd mlm akhir Ramadan hingga Imam Malik & Imam Syafie b'kata: “Siapa yg solat Isyak & Subuh b'jemaah pd mlm al-Qadar, dia telah m'gambil bahagiannya drpd malam itu.”

Ertinya org yg m'gerjakan solat Isyak & Subuh saja dianggap telah m'dapat sebahagian drpd Lailatul Qadar, apa lagi mereka m'gisinya dgn amalan lain sepanjang mlm itu.

Selain solat & m'baca al-Quran, 10 akhir Ramadan ini biasanya diisi oleh Rasulullah dgn b'iktikaf di masjid & tidak tidur b'sama isteri²nya. Ini b'dasarkan hadis Aishah yg diriwayatkan oleh Bukhari & Muslim, b'mksd: “Bhw Rasulullah b'iktikaf pd 10 hari akhir sampai Baginda wafat.”

3. M'perbanyak doa.

Rasulullah b'sabda doa adalah otak segala ibadat. Doa juga kunci drpd semua ibadat. Aishah diperintahkan oleh Rasulullah utk m'perbanyak doa pd 10 malam t'akhir Ramadan.


Dlm satu hadis drpd Aishah diriwayatkan at-Tirmizi, Aishah diajar oleh Rasulullah m'baca doa pd malam al-Qadar.

Ulama b'sepakat bhw doa yg paling utama pd malam al-Qadar adalah doa yg meminta keampunan & kemaafan drpd Allah. Perkara ini seperti doa yg diajarkan Rasulullah kpd Aishah. 

Doanya b'bunyi: “Allahumma innaka afuwun tuhibbul afwa fa’ fu anni" (Maksudnya: Ya Allah, sesungguhnya Engkaulah Maha Pengampun, yang suka Maha Mengampun, maka ampunilah aku ini).”

Pd malam itu Allah akan m'gabulkan semua p'mohonan & doa, t'kecuali t'hadap 4 golongan manusia. Ibnu Abbas b'kata: “Semua doa pd mlm itu diterima t'kecuali doa org meminum arak, anak yg derhaka kpd ibubapa, org yg selalu b'tengkar & mereka yg memutuskan silaturahim.

Sahabat², marilah kita sama² melakukan pecutan akhir pd 10 malam t'akhir ramadhan ini & sama² kita m'gejar malam Lailatul Qadar yg m'jadi impian umat² Islam. Moga² Ramadhan kita dlm keadaan "happy ending"... 


Amin~


"Ramadhan Kareem, Allahu Akram"

Thursday, August 18, 2011

Kad Raya Riang Ria "2 Ibnu Nafis"

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 9:45 PM

Assalamualaikum.. 
Apa khabar iman hari ini? 
Apa khabar puasa hari ini?
Adakah masih sama seperti puasa 1 Ramadhan yang lalu?
Atau semakin baik daripada puasa 1 Ramadhan?
Alhamdulillah jika ada peningkatan.
Moga kita peroleh keampunan daripada Allah.

[Khas buat pelajar 2 Ibnu Nafis, 2 Ibnu Qayyim & 1 Ibnu Nafis]
Ketika jari mencoret entry ini ada seminggu lagi tempoh berkhidmat di SAMSHSB sebagai guru pelatih, seminggu saja lagi menjadi guru Matematik kelas 2 Ibnu Nafis & 2 Ibnu Qayyim, seminggu saja lagi menjadi guru Sains kelas 1 Ibnu Nafis.

Terasa ingin memberhentikan masa seketika agar aku mampu bersama mereka dengan lebih lama. Agar dapat  aku lihat kesemua pelajarku mendapat keputusan yang baik dalam Matematik & Sains.

Teringat akan kata²ku semasa mula² mengajar kelas² ini.
"Tak apa, sekarang kamu tidak perlukan saya. Bilamana saya tak ada kamu akan mencari saya" [Dengan nada yang sedih]

Aku tidak sengaja meluahkan kata² itu. Terluah sebab mengenangkan layanan yang agak dingin ketika aku mula mengajar mereka dalam kelas. Mereka mula membandingkan aku dengan guru yang sepatutnya mengajar mereka.

Tatkala aku ingin sokongan memulakan langkah sebagai guru pelatih terlalu banyak mehnah & tribulasi perlu dilalui.

Betul kata guru² yang telah lama mengajar. "Nak jadi guru perlu banyak sabar"

Alhamdulillah 13 minggu, anak² muridku telah mendidik kesabaran dariku. Daripada suka marah² (marah ada sebabnya tau) aku mula senyum dengan telatah mereka.

Adakah aku mula menyayangi mereka?
Adakah aku akan merindui gelagat mereka nanti?

Ohhh.. Ya Allah, ingatkanlah aku setiap pertemuan itu ada perpisahan. Kalau bukan bertemu di dunia, insyaAllah di syurga menanti. Aminnn...

Alhamdulillah buat masa nie ada 80 kertas yang menjadi kayu pengukur aku untuk lebih maju dalam bidang pendidikan untuk masa hadapan.

Sepatutnya kertas² komen ini perlu ditulis pada awal² saya mengajar. Tapi boleh pula tak terfikir nak buat. 

Apa²pun "Cikgu ucapkan terima kasih buat 2 Ibnu Nafis & 1 Ibnu Nafis atas komen² itu. Cikgu terima dengan hati yang terbuka"

Hurmmm...Sebenarnya entry hari nie nak share kad raya yang pelajar 2 Ibnu Nafis bagi. Yang kat atas tue merapu je lebih...

Jazakillah khairan kathira. Love you all so much (terharu tak?
Daripada: Nur Atiqah



Daripada: Hanis Amierah

Daripada: Danial Haziq

Daripada: Ahmad Muzakkir

Daripada: Nurin Fauzah

 
Daripada: Nurin Annisa

Daripada: Hanis Farhana

 
 Daripada: Amierul Shah

Daripada:  Azim Najmi

Daripada: Nurul Najihah

Daripada: Asri Darus

"Terima kasih kerana mewarnai kehidupan cikgu"


Wallahualam..

18 Ramadhan 1432H
"Ramadhan Kareem, Allahu Akram"

Wednesday, August 17, 2011

Ayat² Cinta Ramadhan

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:45 AM



Dengan nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Berpuasa di dunia
Dari melakukan perkara yg sia²
Dari melakukan perkara yg merugikan masa
Dari melakukan perkara yg Allah murka
Dari melakukan perkara yg m'gelapkan hati
Dari melakukan perkara yg merugikan diri

Berpuasa di dunia 
Utk kebahagiaan tika b'buka di akhirat
Merasai nikmat syurga yg sarat dgn kebahagiaan
Anugerah Ilahi buat hamba²Nya yg b'iman
Kemenangan hakiki buat hambaNya yg b'taqwa
Bukankah ini yg kita mahukan?

Kebahagiaan yg b'kekalan buat selamanya
Nak dibandingkan dgn nikmat dunia yg sementara ia tidak sedikit pun b'nilai di sisi Allah S.W.T.
Melainkan amal kebaikan kita kpd org lain, keikhlasan kita dlm hidup di dunia

Yg b'nilai di sisiNya adalah TAQWA.
Bukannya harta, pangkat & darjat,
Bukannya fesyen t'kini, baju t'cantik, muka t'licin
Bukannya dgn hafalan para artis, lirik lagu & cerita korea yg m'jamin syurga kita

BUKAN!!! BUKAN!!! BUKAN!!!

Sedarkah kita?
Betapa selama ini kita lalai dlm m'jadi hamba kpdNya
Kita t'tarik dgn graviti dunia 
Kita t'tarik dgn cinta dusta penuh tipu daya
Kita m'gabaikan seruanNya
Kita m'gabaikan petunjuk Al-Quran & As-Sunnah.

Di mana bukti kita dlm m'jalani hidup sebagai seorg hambaNya?
Tidakkah kita mahu b'temu Allah dlm keadaan Yg diredhaiNya
Tidakkah kita mahu p'akhiran hidup yg baik?

Tetapi..
Kita tidak pernah benar² usaha kembali padaNya
Sekejap t'leka sering sambil lewa melakukan kerja
Tidak pernah b'sungguh² keranaNya
Sering b'seronok b'gelak ketawa di muka bumiNya
Tanggungjawab sebagai khalifah dilupa
Gelaran hamba pada diri dianggap biasa

Masa dibiar b'lalu sepi
Masa yg tiada kembali
Jadilah diri ini manusia yg rugi
M'abaikan masa kurniaannya
M'sia²kan tiap saat yg akan disoal kembali pabila tiba masa

Wahai diri
B'puasalah tika dirimu di dunia
B'bukalah dgn penuh kenikmatan di akhirat sana
Jgn ikutkan graviti dunia fatamorgana
Kelak t'jatuh ke lembah neraka
M'yesal tiada kembali di dunia
Manfaatkan masa sepenuhnya sebagai hamba
Jalankan tanggunjawabmu sebagai khalifah
Buatlah segalanya krn DIA bukan krn manusia
Krn hanya Dia yg akan menilai kita di akhirat sana.

B'gantung harap sepenuhnya hanya pd DIA
Jgn b'gantung harap pd dunia yg penuh tipu daya
B'serah hanya pd DIA
Jgn b'serah tanpa usaha utk memajukan diri kita
Ikhlaskan niat dlm b'amal keranaNya

Ya Ilahi
Kudambakan kekuatan dariMu
Agar mampu utk terus kekal b'MUJAHADAH
Dan tidak hanyut dgn arus deras jahiliyah yg melemaskan jiwa
Kuatkan langkahku ya Rabbi
Ku ingin terus kekal atas jalan ini, jalan yg Engkau Redhai

~Amin.Amin.Amin~
~~~~~~~~~~~~~~~~


Jom Amalkan Bersama

1.Bismillahhirrahmannirrahim: Tiap² hendak melakukan sesuatu.
2.Alhamdulliah: Tiap² habis melakukan sesuatu.
3.Astagfirrullah: Jika t'silap m'gatakan sesuatu yg buruk.
4.Insyaallah: Jika ingin melakukan sesuatu pd masa akan datang.
5.Lahaulawalaquwwataillabillah: Bila tidak dapat melakukan sesuatu yg agak berat @ melihat sesuatu yg buruk.
6.Innalillah: Jika menghadapi musibah @ melihat kematian.
7.Laailaahaillallah: Bacalah sepanjang siang & malam sebanyak²nya.


Amalkanlah selalu moga² kita t'golong dalam kalangan org yg t'pilih oleh Allah


:::::::::::::Amalkanlah Ayat² cinta ni....Pasti tenang jiwamu:::::::::::::


Wallahualam..

Ramadhan Kareem, Allahuakram..

"Selamat M'yambut Nuzul Al-Quran"
(17 Ramadhan 1432H)

Saturday, August 13, 2011

Corat Coret Praktikal III

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 8:00 AM

Alhamdulillah dah 12 hari seluruh umat Islam menunaikan rukun Islam ketiga iaitu berpuasa di Bulan Ramadhan. Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan yg lain daripada Ramadhan yg telah kulalui dahulu. 

Kenapa?  

Sebab kali ini aku menyambut Ramadhan semasa bergelar guru praktikum di SAMSHSB. Cabarannya juga berbeza.

Pada yg sama, Alhamdulillah aku berjaya menempuhi 12 minggu praktikal. Berjaya tak berjaya itu belakang kira. (^^)v

Terasa tidak ingin menamatkan je 2 minggu lagi praktikal memandangkan perlu masuk kampus & belajar semua. Kalau terus konvo tak apalah juga. Batch experiment UPSI kan. Nak Buat Macam mana...


Minggu² terakhir praktikal nie, bilamana tengok muka anak² murid semasa mengajar (1 Nafis, 2 Nafis, 2 Qayyim) sayu pula rasa hati. 


Hurmm... 


Kasihan budak² nie aku tak bagitau pun 26 Ogos 2011 hari terakhir aku di SAMSHSB. Perlukah??? Yg mereka tahu setakat aku akan habis praktikal dalam masa terdekat nie.  =(


Don't be sad Herwana....


Daripada melayan perasaan sedih lagi best kalau sambung tulis pengalaman praktikal kat SAMSHSB. Hurmm... Nak start dari mana ye?


Ok start dari Aku Cabut Gigi.


Cabut Gigi
Mesti org gelak cabut gigi pun nak bagitau. Tapi ia ada kaitan tau.  Apa taknya setelah 2 minggu berperang dgn sakit gigi (gigi geraham berlubang), akhirnya sahabat serumah (Fiezah, Ilya & Kak TG) menyarankan aku untuk mencabut gigi tu. Kasihan mereka tengok aku, sengsara.


Mahu tak mahu aku pun cabut. 27 Jun 2011 mengukir sejarah...


Ingatkanlah sakit cabut gigi geraham nie macam sakit cabut gigi susu masa kecil² dulu. Tapi sakitnya hanya Allah yg tahu.


Setelah cabut gigi menjadi masalah apabila keaktifan untuk mengajar terpaksa dikurangkan sebab dalam seminggu tu juga setiap hari ada kapas kat gigi. Pendarahan tak henti².


Nasib baiklah sepanjang minggu tu tak ada pemantauan drpd guru pembimbing mahupun pensyarah.


Yg lucunya sepanjang aku mengajar rupa²nya budak² nie bukan bagi tumpuan apa yg diajar. Tapi memerhatikan mulut & pipiku yg bengkak. 


Hahh.. Serik dah cabut gigi geraham...


Ceramah Isra' Wa Mikraj

"Ya Rasulullah, aku Rindu padamu"


MasyaAllah sungguh indahnya jika kata² yg dilafazkan selari dengan perbuatan yg dilakukan secara istiqamah. Macam mana nak syafaat daripada baginda. Nak menyahut "Sallallahu 'alaihi wa sallam" ketika nama baginda disebut pun terlalu payah & sukar. Astaghfirullah al-azim.


Begitulah sedikit kandungan ceramah yg disampaikan oleh ustaz yang bagi ceramah sempena Isra' Wa Mikraj peringkat sekolah. Banyak² ibrah yang  diperolehi semasa Ceramah Isra' wa Mikraj tapi ustaz nie banyak tekankan yang berkaitan dengan hati. Allahuakhbar tersentuh hatiku yg berkarat ini.





Ustaz tu (lupa deh namanya) sebenarnya mantan pendidik di SAMSHSB, mengajar MATH. 


Nah.. Sapa bilang guru Math tidak layak untuk bicara soal agama. Yg penting ilmu di dada perlu di pertingkatkan. 

Syukran Jazilan Khatiron buat Badan Dakwah dan Rohani (BADAR) sekolah atas inisiatif melaksanakan Ceramah Isra' wa Mikraj. 


Sekurang²nya mengingatkan generasi muda akan pengorbanan Nabi Muhammad s.a.w yg berulangkali bertemu Allah untuk mengurangkan jumlah solat fardhu yg diturunkan Allah daripada nilai 50 kali sehari kepada 5 kali sehari. Demi Umatnya tercinta. Yg 5 kali pun susah sangat nak buat. =(

"Ya Allah ampunkanlah dosa²ku"

Handle Kokurikulum

Time praktikal nie, saya diamanahkan utk melibatkan diri dalam kokurikulum sekolah. Wajib. Salah satu syarat b'praktikal tau. =)

Setelah dicatur²kan oleh PK KOKO, saya kena handle Persatuan Matematik (PM...bukan Perdana Menteri tau), Pergerakan Puteri Islam Malaysia (PPIM) & bola jaring.



Alhamdulillah sepanjang praktikal nie dah 2 kali handle perjumpaan PM & 2 kali handle perjumpaan PPIM.
PM  

1. Gotong royong bersihkan makmal

2. Tayang video "Math is Easy"

PPIM

1. Kawad kaki

2. Kawad kaki

Cuma bola jaring je seriously langsung tak takepart walaupun sekali. 

So setiap kali habis je perjumpaan PM, duk dulu kat bilik guru menanti masa 4.30 pm.



6 Julai 2011, waktu menanti saat pulang tengok budak² main futsal kat dataran hijau. Kalau budak kelas aku (1 N, 2 N, 2Q) yang main, excited aku tengok mereka main. Memang berbakat budak² nie dalam sukan. 


Cuma kemudahan yg kurang lengkap & tiada masa PJ (Pendidikan Jasmani) sedikit menyekat utk mereka menyerlahkan kebolehan masing².

Apa²pun aku bangga tengok mereka beraksi.


Usrah Tunjang Tarbiyah

Sepanjang praktikal nie, aku terlalu rindu dengan ahli usrahku (Kak Yani, Linda, Azlina, Ain). Paling rindu kat Kak Yani. Entahlah. Mungkin sebab lepas nie dah tak jumpa kot.. :x

Alhamdulillah kesedihan lama tak berusrah diubati pada 8 Julai 2011 bila usrah dijalankan kat SAMSHSB setelah 2 bulan praktikal. Tertanya² juga apasal usrah nie takda.



Hati berbaik sangka berkata:
"Budak² nie bukan semua duk asrama so susah sikit nak kumpul semua untuk buat usrah. Kamu (ditujukan pada saya) lainlah sebab masa sekolah dulu setiap malam sabtu wajib pi usrah"

Ok fine. Memang betul pun. 


Waktu budak² nie usrah, guru² pun ada usrah di bilik gerakan. Usrah disampaikan oleh Ustaz Zahri. 

Perkara yg membuat saya kagum rupa²nya ustaz sedang buat Master. Kalau Ustazah Nazian (PK 1) tak mention waktu usrah guru, confirm ramai guru² tak tahu sampai sekarang. Diam² ibu berisi. Alhamdulillah.

Amali Haji


Wah... Time amali haji yg dijalankan oleh Form 5 yg membuat aku teruja untuk tengok. Apa taknya macam betul² tengah buat hajilah. Siap ada Kaabah, Makam Nabi Ibrahim, tempat sai'e, tempat melontar & macam² lagi.





Sejujurnya aku dah lupa tentang haji & umrah yg dipelajari time sekolah dulu. Belajar sebab nak exam kan tu yg tak melekat ilmu kat kepala.

Malas nak ulas panjang². Biar gambar² ini yg berbicara...=)







 








Apa²pun cuma nak pesan pada semua pelajar² kat SAMSHSB "BERSYUKUR tau Allah pilih kamu berada di sini"


Persaraan Ustazah Nazian


Sapa sangka PK 1(Ustazah Nazian) yg wajah masih tampak muda sebenarnya akan berusia 56 tahun keesokan harinya setelah bersara pada 18 Julai 2011 yang lalu.

Semua guru² & pelajar² terasa kehilangan selepas ketiadaannya di sekolah. Jasanya pada bidang pendidikan akan dikenang² sampai bila². Allahuakhbar. Begitu mulianya martabat seorang guru.


 


Beliau orang yg pertama kutemui ketika melangkah kaki ke SAMSHSB untuk mendaftarkan diri sebagai guru pelatih. Rasanya saya dah cerita pesanan beliau pada kami (saya, Fiezah & Farid) dalam entry bertajuk Corat Coret Praktikal I.

Sedikit biodata tentang beliau. Namanya Nazian Bt Mohd Salleh. Bekas pelajar Sek Agama Naim Al-Banat, Kelantan (betul tak ejaan tu erk? yg pentingnya ada perkataan Naim). Lulusan Universiti Al-Azhar, Mesir dalam bidang Bahasa Arab.


Melalui ucapan terakhir beliau semasa Majlis Persaraan, beliau amat menitikberatkan Bahasa Arab. "Martabatkan Bahasa Arab". Itulah pesanan yg diulang² & diingatkan kepada pelajar² & guru² yg mengajar Bahasa Arab.

Aku harap SAMSHSB akan menerima penganti PK 1 yg baru secepat mungkin.


Pemantauan Nazir dari KPM & JPS


Alhamdulillah hari tu dapat makan kek free  yang disponsor oleh Kak Radhiah (Guru Bidang Bahasa). 

Kenapa erk dia belanja?



Al-kisah bermula bila Nazir² dari KPM & JPS datang memantau pengurusan di SAMSHSB. Sebelum kedatangan nazir² tu lagi guru² kat bilik guru tak menang tangan menyiapkan fail masing². Aku sekadar menjadi pemerhati sebab seriously tak tahu nak tolong apa. 

Sebenarnya tak faham sangat pun apa fungsi utama nazir² tu datang ke sekolah². Cuma yang aku tahu biasanya nazir akan masuk kelas yang disuka untuk masuk untuk melihat guru mengajar. Nasib baiklah minggu exam. So tak ada seisi PNP pun ketika itu.

Alhamdulillah hasil pantauan pujian daripada Nazir tentang pengurusan fail kurikulum yang CEMERLANG terutamanya PROGRAM PERKAMPUNGAN ILMU.

Tahniah & Jazakillah Khairan Jaza kpd  kak Radhiah sebab belanja makan kek secret recipe yang amat² sedap. Memang kaw² sedap lah sehingga muak nak makan. Huhuhu..


▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬



Rasanya sampai sini dahulu Corat Coret Praktikal III. InsyaAllah di lain kesempatan sekiranya masih belum menarik nikmat yg dipinjamkan akan bersambung Corat Coret IV.


Segala salah & silap harap dimaafkan. [Mood: Sedih nak tinggalkan SAMSHSB]





Wallahualam..




Ramadhan Kareem, Allahu Akram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...