Wednesday, April 27, 2011

Kata² POSITIF Membina Peribadi

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 12:09 PM 2 comments

Assalamualaikum & salam sejahtera.


Jom baca dialog antara 2 orang ayah dgn 2 orang anak kecil mereka di tepi sebuah sungai.

Ayah 1: Adik, marilah masuk dalam air ni, janganlah takut. Air ni tak dalam pun. Marilah.

Ayah 2: Adik, marilah masuk dalam air ni. Ikut macam ayah. "Best" ni.


Soalan (macam nak exam je kan?)

Antara kedua anak² itu, anak kepada ayah 1 & anak kepada ayah 2, yang mana satukah akan turun sungai mengikut ayahnya?




Anak 1: Tak nak! Tak nak! Saya takut. Air tu dalam. Saya tak tahu berenang!!! (sambil menangis² & berlari ke belakang ibunya)

Anak 2: Terus berjalan perlahan² ke arah ayahnya, tanpa memandang ke belakang.


Sungainya sama, kedua² ayah ini berada di tempat yg sama, kedalaman yg sama, Tetapi anak 1 tidak berani utk masuk menyertai ayahnya, manakala anak 2 tidak takut utk menyertai ayahnya.

Apakah yg membezakan keduanya???

"Kata-kata."

Ayah pertama, mengajak anaknya, dgn menggunakan kata² negatif. Janganlah takut, tak dalam pun. 

:: Dalam fikiran anak 1 terus berasa takut & terus rasa air itu sangat dalam. 

Samalah bila kita kata pada seseorang janganlah nangis, confirm dari tak nangis terus nangis. Betul tak?

✿ Pentingnya dlm hidup kita mempunyai Positive Attitude atau pun berpandangan positif. 

✿ Jika kita mulakan sesuatu dgn pandangan negatif, maka negatiflah hasilnya. 

Bayangkan sebelum mengambil peperiksaan, awal² dah kata susah & merasakan akan gagal, padahal tak duduk pun lagi. 

Adakah pandangan negatif itu akan membantu kita menghadapi peperiksaan? 

Tambah cuak adalah (betul tak???).

Sama juga dalam apa² yg kita lakukan. 

✿ Jika kita awal² dah mengatakan kata² negatif dlm fikiran kita, semakin sukarlah utk mendapatkan sesuatu yg positif. 

✿ Kalau kita katakan ia susah, maka susahlah yg kita nampak. Kalau kita nampak kegagalan, makin dekatlah kita ke arah kegagalan. 

✿ Tanamkan kata² yang positif. Orang di sekeliling kita bila melihat kita positif pun akan merasakan kepositifan (ada dalam kamus tak ayat nie) itu!



Sekadar berkongsi apa yang saya pelajari pada hari ini. Berjaya menaikkan kembali semangat saya. Harap anda juga.

 Yes! Be positive! I can do it! Wachaa...


Nie saya copycat dari blog SAMBAL TERUNG memandangkan situasi saya sekarang memang sentiasa berfikiran negatif iaitu 

BOLEHKAH SAYA MENGAJAR NIE? TAKUTNYA...  

Tapi Alhamdulillah entry nie sekurang²nya menaikkan semangat saya nak pi praktikum dalam masa 13 hari lagi..

CIKGU HERWANA boleh!!!

Tamat...

2 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...