Saturday, April 16, 2011

Istiharkan HaRi iNi eXaM

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 4:52 AM No comments

Assalamualaikum wbt..

Alhamdulillah..

Masih ada masa untuk menulis di blog walaupun sepatutnya perlu berhenti memandangkan MUSIM EXaM

Tapi bila difikir kembali adakah ada istilah berhenti @ rehat?

Berhenti @ rehat di sini saya fokus dalam DAKWAH..

Berbalik pada tujuan update blog, saya sebenarnya nak coretkan tentang eXam

Alhamdulillah ini kali ke-6 saya akan ambil eXaM kat U P S I (wah semakin berusia dah saya).

Walau bagaimanapun PROPOSAL TESIS tak siap lagi. "Jeles" dengan kawan-kawan yg PROPOSAL TESISnya dah kena hantar & terima oleh KPM.

Sekarang nie mood PROPOSAL TESIS lagi, nak study pun takda selera. (macam nak makan pula)



Ya Allah banyak sungguh dugaan yang datang padaku pada sem nie. (Biarlah rahsia)

Andaikan ditakdirkan kecemerlangan itu dari ALLAH, 
andaikan ditakdirkan kegagalan itu juga dari ALLAH 
tapi ingatlah walau kita cemerlang atau tidak, 
hakikatnya kedua-dua itu ada hikmahnya. 
Moga kita tak kecundang dengan ujian yang diberikan ALLAH. 
Yang penting, kita SUDAH BERUSAHA yang terbaik dengan kudrat dan iradat yang diberikan ALLAH.

............................................................................................................


Semester ni saya mengambil 21 jam kredit untuk 5 mata pelajaran..

Penatnya hanya Allah saja yang tahu walaupun sedikit...

Tapi aku redha dengan ketentuan Allah...

Semua telah dirancang dengan baik oleh Allah...




Tapi secara jujurnya sem nie saya tidaklah sesibuk semasa terlibat dalam organisasi tapi itu tidak bermakna 24 jam saya berkurung dalam bilik. 

Waktu senggang beginilah bnyk program @ aktiviti saya pi sampai pasar malam TM pun boleh kira sekali dua saja dilawati utk sem ni. 

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma'aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."(Surah Al Baqarah : Ayat 286)

............................................................................................................

Alhamdulillah hanya 3 mata pelajaran sahaja diuji untuk peperiksaan semester ini kerana 2 mata pelajaran lain telah diberikan tugasan yang mencabar sepanjang 14 minggu kuliah...

TKT - 21 APRIL 11
TMU - 27 APRIL 11
TKF - 29 APRIL 11

Wah, dekat kalkulator pun boleh taip sesuatulah.
.............................................................................................................

Ya Allah, berikan kami kejayaan di Dunia dan kebahagian di Akhirat..
Selamat Menempuh Final Yang Masih Belum Final Melainkan Di 'Hari Final' Kelak..

Open Image in New Tab utk perbesarkan



"Salam imtihan untuk sahabat-sahabatku yang akan menghadapi imtihan semester ni..".

Doakan kejayaan untuk semua agar berjaya dunia dan akhirat

InsyaAllah..


Firman ALLAH:
 "DAN ORANG2 YG BERUSAHA DENGAN BERSUNGGUH2 KERANA MEMENUHI AGAMA KAMI, NESCAYA KAMI TUNJUKI MEREKA KE JALAN KAMI.."


Semoga kita semua tergolong dlm org-org yg sentiasa cemerlang di dlm ibadah dan imtihan di dunia dan akhirat..

Amin..

Mudah-mudahan dgn segala ilmu yg di kurniakan oleh NYA dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya demi Islam tercinta..

Mana mungkin manusia mencapai kejayaan tanpa pengorbanan..

Kiranya exam ini adalah medan perjuangan kita, maka bertarunglah sedaya upaya kerana Allah.

Beberapa waktu berlalu, kita telah diturunkan segala ilmu dari guru kita, maka manfaatkanlah ia semampu akal kita untuk mempertingkatkan kedudukan ummah, bukan semata-mata untuk kepuasan diri.


TUHAN TAK MENILAI AKAN NATIJAHNYA, TAPI KESUNGGUHAN KITA.


Berjuanglah wahai sahabat, dengan kalimah Tuhan, dengan segala ilmu yang telah dipinjamkan sementara kepada kita.

Selebihnya, sandarkan pada ketentuanNYA. Selamat Berjuang!

....KEJAYAAN DGN USAHA 1 KEPUASAN,

....KEJAYAAN TANPA USAHA 1 KEBETULAN,

....KEJAYAAN DENGAN KEGALALAN 1 KETENTUAN,

....KEGAGALAN TANPA USAHA 1 PENYESALAN...
.....YAKIN PADA ALLAH BUKANLAH MENGHARAP TERKABULNYA SEGALA HARAPAN,

.....YAKIN PADA ALLAH BUKANLAH KEINDAHAN NIKMAT,

.....YAKIN PADA ALLAH ADALAH MELETAKKAN KEREDHAAN PADA KETENTUANNYA..

Goodluckforexam.jpg Good luck for exam image by saijyougorou

Saya dengan rendah diri memohon maaf kepada semua sahabat-sahabat atas segala kesalahan yang disedari atau tidak disedari...

Terutama untuk Sahabat-Sahabat Perjuangan...

Minta maaf sekiranya "kurang komitmen" dengan kumpulan membuat tugasan:

TKT - Linda, Ijah, Hanis
TMU - Zainab, Zati
TKF - Linda
TMR - Buat Sendiri
EDU - Fiza, Ilya, Fira

LOGO RAKAN SURAU

Buat Adik-adik dan sahabat-sahabat Rakan Surau Ar-Rashidin selamat berjuang di dunia yang fana yang mencapai akhirat yang kekal abadi.

Kepada sahabat-sahabat usrah (Linda, Azlina, Ain Fikri), syukran atas perkongsian ilmu selama ini. Dan buat Kak Yani (mak usrahku) maaf kurang komitmen dalam usrah tapi saya gembira setiap datang usrah. Uhibbukifillah Abadan Abada. (Terasa sedih pula nak berpisah dgn akak-Nangis tau tulis nie)

Buat anak-anak usrah RPA akak(Lai, Lela, Rabiatul, Hanan, Fatin, Yana, Ami, Marhani, Fadhilah, Wani), syukran jazilan meluangkan masa datang ke usrah. Moga ukhuwah yang dibina berpanjangan walaupun kita tidak lagi seusrah utk masa hadapan. Carilah ilmu sebanyak mana sepanjang berada di UPSI. InsyaAllah akan kau temui mutiara berharga di sepanjang perjalanan itu. Maaf sekiranya tidak mampu jadi Naqibah yang baik.

Paling utama buat keluarga yang amat dirindui, syukran atas dorongan dan semangat yang diberikan kepada wana walaupun jauh dimata tapi sentiasa bertakhta dihati...

Buat yang mengenali saya HERWANA HERMAN ampun maaf diminta...


............................................................................................................

Ya Allah...
Cabutkanlah ketakutan dr hatinya...
Gantikanlah ia dgn ktenangan...
Bukakanlah pintu taubatMu utk sahabatku ini agar NUR menembusi sanubarinya...
Bukakanlah pintu rezekiMu agar rezekinya melimpah ruah,
Bukakanlah pintu langitMu agar para malaikat mendoakan kejayaannya.
Bukakanlah pintu rahmatMu agar usahanya slama ini diberkatiMu...
KAU sendiri menyaksikan usahanya maka permudahkan penjuangan ini...
Bittaufiq Wannajah fil imtihan kepada semua sahabatku...

WALLAHUALAM

0 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...