Saturday, July 9, 2011

GTO: GuRu TerBaik HerWana

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:10 AM 2 comments

"Nakalnya pelajar² nie"

Assalamualaikum & salam sejahtera.

Mungkin inilah sifir yang selalu disebut oleh guru² yang masih lagi bertatih dalam bidang pendidikan atau lebih tepatnya guru praktikal. Masih lagi belum dapat mengagak perangai pelajar sekolah menengah sekarang. Tapi Alhamdulillah pelajar SAMSHSB tidaklah senakal² macam pelajar di sekolah tempat kawan² saya berpraktikal. Setiap hari saya melihat luahan perasaan mereka di FB terhadap pelajar² mereka. 

Sebut tentang pelajar nakal sebenarnya dah lama baca buku GTO (Guru TerBAIK Olan). Buku yang perlu dibaca oleh guru² baru. Sebagai Motivasi, Panduan dan lain². GTO berkisarkan kesungguhan seseorang guru baru di sebuah sekolah untuk mengubah perangai pelajar² yang nakal seterusnya  mengubah persepsi guru² & pelajar² lain terhadap mereka.

Kelas projek pelajarnya bermacam² ragam. Penyanyi popular, ketua samseng, si kembar pembuli, si gadis ayu, si pemidato dan ramai lagi. Mereka dibenci oleh hampir seluruh warga kolej yang lain dan digelar 4 Jahanam. Merekalah pelajar paling nakal dan mungkin paling corot. Namun, kedatangan guru baharu dengan nama yang tidak glamor mengubah segala²nya.


Memang tabiklah dengan pendekatan yang digunakan oleh Cikgu Olan untuk mengubah pelajar² itu di samping kebergantungan kepada Allah.

Saya sarankan kawan² untuk membacanya.

Terbaik dari ladang. 

Teringat gelagat seorang pelajarku tatkala melihat saya khusyuk membaca buku ini.

Sekali pandang buku nie mesti tengok pembacanya juga. "Ganasnya, Ustazah nie baca buku GTO, kata seorang pelajarku yang tidak tahu kandungan buku ini.

Tapi jangan pandang sebelah mata. Sekali pandang memang kulitnya macam ganas tapi isinya insyaAllah bermanfaat buat sekalian pembaca.

Moga saya mampu menjadi "Guru Terbaik Herwana"

Selamat Membaca.

Wallahualam.

2 123 Bingkisan Sahabat:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...