Wednesday, January 20, 2010

BalQis Khairina: KeISLAManku

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 8:43 AM 12 comments

Assalamualaikum & salam sejahtera.


Inilah kisah seorang mualaf yg seringkali saya cerita pada sahabat sekalian. Kak Balqis yg membuka hati & minda saya utk pelajari ISLAM lebih mendalam (aku bukan muallaf). Hidayah itu milik Allah. Moga kita semua mendapat Taufiq & Hidayah drpd ALLAH. Amin...



Saat itu ana sebenarnya dah tahu jawapannya. Cerita di bawah ini menjadi rujukan ana utk melihat sebab utama dia tertarik dgn ISLAM. Tersenyum sendiri ana membaca. Memang benarlah sungguh sukar ingin mengambarkan keindahan ISLAM itu. Apatah lagi bila ALLAH berbicara terus dgn mereka yg terpilih mendapat petunjuk dari-NYA. Tapi itu hakikat yg hanya ALLAH sahaja ketahui. Ameen. Semoga catatan ringkas ini membawa HIKMAH kpd ana & kpd semua... 

Assalamualaikum & salam ukhuwah… 

Terlebih dahulu saya ingin memperkenalkan serba sedikit mengenai diri saya. Nama saya BalQis Khairina Bte Madisin. Selamat dilahirkan pada 10 November 1988. Anak ke-7 dari tujuh orang adik-beradik. Saya mempunyai tiga orang kakak & tiga orang abang. Kakak ke-3 & ibu saya adalah seorang penginjil yg aktif. Manakala ayah saya adalah seorang yg pendiam tapi tegas dgn keputusan yg ditentukannya.

Dimulakan cerita, saya mula berminat utuk mengenali agama ISLAM selepas tamat aktiviti Khidmat Negara di Kem Sinar Jaya, Kota Belud pada tahun 2006. Ketika itu, saya amat tertarik & merasa tenang setiap kali zikir/nasyid Taubat kumpulan Raihan didendangkan pada setiap awal subuh. Satu perasaan yg tak dapat saya mengertikan. Semasa aktiviti budaya & sastera, saya sebagai pengurus persembahan telah berkenalan dgn ketua kumpulan kami yg bernama Mohammad Azlie Aidilidham Eli.


Selepas tamat Khidmat Negara, kami sering berhubung utk bersoal jawab mengenai agama sehinggalah pada suatu ketika, beliau telah memperkenalkan saya kpd bapa saudaranya yg lebih saya kenali sebagai Pak Cik Gidie. Beliau berasal dari Kg. Lingkudau, Ranau. Sejujurnya, saya tidak pernah berjumpa dgn beliau sepanjang saya menghubunginya.


Walau bagaimanapun, saya sering bertanyakan mengenai agama ISLAM. Alhamdulillah, banyak yg telah saya perolehi drpd beliau. Antara isu perbualan kami ialah mengenai adat & adab dlm agama Islam, tatacara pemakaian seorang muslim, rukun iman & rukun ISLAM, pengertian roh merentasi lima alam, ketuhanan & kesatuan, takdir, kiblat hati & kiblat sebenar, syurga & neraka juga sebagainya.

Sejujurnya, saya tidak pernah terfikir utk memeluk agama ISLAM sebelum ini. Tambahan pula, dlm keluarga saya sendiri sudah ada perpecahan kpd dua mazhab kristian. Yg mana, telah menyebabkan keretakan dlm hubungan kekeluargaan kami.

Namun, entah bagaimana perasaan utk memilih agama sendiri & mengenali agama ISLAM semakin kuat dari hari ke hari walaupun saya sedar akan risiko yg bakal saya hadapi dgn keputusan tersebut. Saya juga semakin kerap menghubungi Pak Cik Gidie & beliau memahami hasrat saya itu. Namun, beliau meminta saya untuk berfikir & mempertimbangkan perkara itu terlebih dahulu.

Nak dijadikan cerita, tidak lama kemudian, saya telah mendapat tawaran utk menyambung pelajaran ke Kolej Matrikulasi Labuan. Perkara ini saya utarakan kpd kakak ke-3 saya memandangkan beliau yg membiayai pembelajaran saya semenjak saya bersekolah di Sekolah Menengah Teknik Keningau, Sabah (2004-2005). Walau bagaimanapun, beliau membantah hasrat saya utk menyambung pelajaran di situ. Hal ini menyebabkan pertelingkahan di antara kami memandangkan saya berkeras utk menerima tawaran tersebut.

Akhirnya, klimaks situasi itu amat menyedihkan saya krn kakak saya telah memutuskan hubungan adik-beradik di antara kami. Beliau berpendapat bahawa saya akan lebih jauh dgn agama & akan terpengaruh dgn suasana keduniaan sekiranya saya menyambung pelajaran di situ.

Buat pengetahuan semua, menurut agama yg dianuti oleh kakak saya, kami dilarang utk menyanyikan lagu² yg bersifat patriotik, menyambut hari lahir serta meraikan sambutan Hari Natal. Namun, utk kali pertamanya, saya telah bertekad dgn keputusan saya.

Kehidupan di KML, agak menekan perasaan saya. Apatah lagi, saya terpaksa bergantung terus dgn elaun yg saya perolehi memandangkan tiada sesiapa yg dapat membantu utk membiayai saya.



BAGAIMANA SAYA MENDEKATKAN DIRI DGN AGAMA ISLAM ?

Persoalan ini terjawab apabila secara tidak sengaja rakan sebilik saya telah ternampak tasbih yg saya simpan di dlm loker saya. Hal itu sudah tentu menimbulkan tanda tanya kpdnya. Tambahan pula, saya merupakan salah seorang ahli jawatankuasa tertinggi dlm satu mazhab kristian di sini (KML).

Tidak lama selepas itu, saya telah mengikut rakan sebilik saya, Nurul Zuzilawati, ke surau buat pertama kali dlm hidup saya. Alhamdulillah, rupa²nya ada juga orang lain yg berminat utk mengenali agama Islam selain saya. Mereka yg saya maksudkan ialah kini bernama Nur Iman & Nur Waiz Jane.

Maha Suci Allah yg telah membuka pintu hati kami.

Namun, beberapa hari kemudian, saya didatangi oleh tiga orang ahli jawatankuasa dari mazhab yg sama dgn saya. Mungkin mereka telah mengetahui kegiatan saya yg semakin kerap ke surau dgn memakai tudung.

Dlm perjumpaan itu, mereka menasihati saya utk memikirkan kembali soal keselamatan. Mereka mengatakan bahawa orang Muslim sendiri tidak pasti sama ada mereka akan selamat atau tidak krn sering mengatakan ‘Alhamdulillah’ apabila ditanya soal keselamatan di akhirat kelak. Mereka seterusnya mengatakan bahawa orang Muslim juga tidak mengenali siapa Tuhan mereka sebenar²nya.

Sejak itu, saya telah mengurangkan kekerapan saya ke surau. Tambahan pula, saya agak sibuk dgn pembelajaran. Kadang² apabila ada masa terluang, saya ada juga berjumpa dgn Ustazah Norizan & Encik Megat (Felo).

Walau bagaimanapun, saya tidak lagi pergi ke gereja pada setiap hari Ahad walaupun mendapat ajakan drpd kawan² utk berbuat demikian.

Seterusnya, saya telah balik bercuti semasa cuti UPS semester dua. Pada hari terakhir ketika makan malam hampir selesai, saya telah mengutarakan hasrat saya utk memeluk agama ISLAM kpd kedua ibu bapa saya.



BAGAIMANA DGN PENERIMAAN MEREKA?

Berita itu amat mengejutkan mereka. Tergambar kepiluan di wajah ibu saya. Ayah pula nampak tenang. Namun, kemudiannya mereka menyatakan bahawa saya akan kehilangan mereka sekiranya saya tetap juga dgn keputusan saya. Ayah seorang yg pendiam, tapi setiap kata²nya ialah muktamad. Ayah tidak mahu saya meminta apa² bantuan drpd mereka lagi selepas saya memeluk ISLAM. Mereka menganggap bahawa saya telah membuang keluarga dgn cara demikian. Mereka juga mengatakan bahawa mereka tidak mahu lagi mengambil tahu keadaan saya selepas itu.

Sebelum bertolak balik ke KML, sekali lagi ibu memarahi saya. Ibu mengatakan bahawa dia tidak mahu lagi mengambil tahu apa² berita mengenai saya. Ibu juga menyatakan bahawa sekiranya ada sesiapa di antara mereka atau saya sendiri yg meninggal dunia, mereka tidak mahu menjenguk atau membenarkan saya pulang. Ibu menghantar pemergian saya dgn tangisan yg panjang. Nenek juga menasihati saya utk melupakan agama ISLAM krn dgn memilih agama tersebut, ibu tak akan membenarkan saya lagi utk pulang ke kampung.

Apa yg mampu saya buat ketika itu hanyalah mendiamkan diri & menangis di dlm hati. Terasa diri begitu kejam krn menyakiti hati ibu bapa yg selama ini telah banyak berkorban utk membesarkan saya.

Walau bagaimanapun, jauh dlm hati saya masih lagi ingin meneruskan hasrat saya. Setelah berfikir & mempertimbangkan keadaan saya, akhirnya saya memutuskan utk memeluk agama Islam. Dgn demikian, saya sekali lagi menelefon ibu saya utk meminta kebenaran memeluk agama ISLAM. Sudah tentulah ibu saya berat hati utk membenarkan.

Apatah lagi sebagai seorang anak bongsu yg lebih rapat dgn ibu, ibu menyimpan harapan yg tinggi terhadap saya. Ibu mahu saya berkahwin dgn orang dari bangsa yg sama mengikut adat istiadat nenek moyang serta berhasrat utk menetap dgn saya apabila mereka sudah tua kelak.

Akhirnya pada 14 Februari 2007, saya telah mengucapkan dua kalimah syahadah di hadapan beberapa orang AJK Surau Al-Irfan di rumah Encik Megat & keluarga. Hal ini amat mengejutkan ahli keluarga saya yg lain. Beberapa hari kemudian, abang pertama & kedua telah menghubungi saya.

Abang pertama yg memang panas baran orangnya telah memarahi saya dgn teruk. Selain memaki hamun, dia juga mengugut utk mencederakan saya sekiranya dia terserempak dgn saya di mana². Dia melarang saya drpd meminta bantuan sesiapa dlm ahli keluarga saya sekiranya saya menghadapi kesusahan. Dia juga meminta saya utk meninggalkan agama ISLAM sebelum saya menukar nama. Malah, dia mengugut akan datang sendiri ke KML utk membawa saya pulang sekiranya saya tetap tidak mahu keluar drpd ISLAM. Abang mengharamkan saya utk menjejakkan kaki ke rumah di kampung krn baginya, saya hanya memalukan keluarga dgn memilih agama ISLAM. Al-maklumlah, di kampung saya belum ada lagi yg memeluk agama ISLAM yg bukan disebabkan perkahwinan seperti saya.

Berlainan dgn abang kedua saya, dia agak tenang dlm memujuk saya utk meninggalkan agama ISLAM. Dia mengatakan sesuatu yg menyentuh perasaan saya dgn mengatakan bahawa kalau pun saya berjaya suatu hari nanti, saya tidak ada sesiapa utk berkongsi kegembiraan. Apatah lagi sekiranya saya gagal, saya sudah tentu tiada sesiapa utk menumpang kasih. Sudahlah bersendirian, keluarga pun tidak mahu menerima diri saya lagi.

Oleh itu, dia meminta saya utk mempertimbangkan sekali lagi keputusan saya sebelum terlambat krn menurutnya, mereka tidak akan menerima saya lagi sekiranya saya tetap dgn keputusan saya. Padahal ketika itu saya memang sudah ISLAM.



APAKAH SAYA AKAN MENINGGALKAN AGAMA ISLAM ?

TIDAK.

Walaupun kesedihan tetap terasa, tapi saya cuba utk menyembunyikan perasaan tersebut. Sehinggalah saya merasa tertekan & meluahkan masalah saya kpd beberapa orang AJK surau. Mereka amat baik & prihatin.

Alhamdulillah, kini saya menetap di rumah keluarga angkat saya. Mereka sangat baik & prihatin dgn kebajikan saya. Sesekali apabila terasa rindu dgn keluarga, saya ada juga menghubungi ibu saya di rumah. Setakat ini, saya tidak pernah membohongi ibu saya mengenai perkembangan saya apabila dia bertanya. Ada ketika, perasaan sebak sering juga menghantui saya. Apatah lagi sebagai anak bongsu yg paling banyak menghabiskan masa di rumah, kenangan & perasaan utk menjenguk kampung halaman sering hadir dlm diri saya. Namun demi keselamatan, saya terpaksa menjauhkan diri drpd keluarga buat masa ini.

Tambahan pula sebagai seorang saudara baru, saya bimbang sekiranya pegangan saya terhadap agama ISLAM akan tergugat apabila berhadapan dgn ibu saya kelak. Ini krn ibu saya memang seorang yg rajin mengulangkaji Alkitab serta mengajar orang² mengenai Alkitab dari rumah ke rumah secara konsisten. Oleh itu, tidak mustahil utk ibu mematahkan keyakinan saya. Tambahan pula, ibu & kakak ke-3 saya memang agak taksub tentang hal berkaitan keselamatan & kehidupan kekal di akhir zaman kelak iaitu selepas Armagedon atau lebih dikenali sebagai hari kiamat.

Bagaimanapun, saya berharap bagi sesiapa yg membaca coretan ini tidaklah berburuk sangka pula dgn saya. Saya tidak bermaksud utk menunjuk² atau seumpamanya. Apatah lagi utk mengheboh²kan tentang pengISLAMan saya.

Namun, apa yg saya ingin kongsikan di sini ialah kita harus yakin bahawa setiap apa yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Saya faham bahawa ada kalanya, kita merasa penat, sakit, sedih & sebagainya. Tapi, walau apapun keadaan itu, saya harap kita jangan sesekali menyalahkan takdir apatah lagi merasa kesal dgn ALLAH.

Saya sedar yg saya masih terlalu baru & belum ada pengetahuan & pendedahan mengenai agama secara terperinci. Tapi, saya yakin yg setiap di antara kita mesti ada keinginan utk mengubah diri menjadi lebih baik serta tergolong dlm orang² yg disayangi ALLAH. Justeru, sama²lah kita berusaha utk mendekatkan diri kpd ALLAH s.w.t. Apatah lagi kini kita sudah berada di akhir zaman. Amatlah merugikan bagi sesiapa yg merasa bahawa masih terlalu banyak masa utk berbuat demikian.

Mungkin esok atau lusa, kita akan menerima panggilan ALLAH s.w.t. utk kembali. Pada ketika itu, yakinkah kita yg pahala kebaikan kita sudah cukup utk kita bertemu dgn ALLAH s.w.t? Apakah kita akan tergolong dlm golongan hambaNYA yg soleh & solehah?

Fikirlah sejenak, sedangkan dugaan di dunia ini kita sudah mengeluh & merasa kesakitan, apatah lagi azab di neraka kelak yg lebih perit rasanya. Bermuhasabahlah selalu. Saya faham bahawa setiap yg indah & baik itu tidak akan mudah tercapai. Selalunya, akan ada yg menghalang iman & amalan kita. Maka di sinilah pentingnya agama.



Jangan diabaikan solat yg fardu itu. 


Jangan menjadi seperti saya sebelum ini (sebelum ISLAM), yg hanya mengingati ALLAH sekali dlm seminggu atau hanya pada masa² tertentu yg saya suka. Jangan terlalu bergembira seperti gembiranya syaitan menyesatkan akal & hati. Kembalilah selagi masih ada waktu. KEMBALILAH KE JALAN ALLAH s.w.t.

Sesungguhnya, betapa beruntungnya saudara/i krn telah ISLAM sejak dari lahir lagi. Telah mengenal alif, ba, ta, tha & berkawan dgn al-Quran sejak lahir ke dunia lagi. Saudara/i diajar utk mentaati & memuji ALLAH s.w.t. bersama iringan kasih sayang ahli keluarga. Betapa bertuahnya saudara sebagai ISLAM.

Akhir kata semoga dgn coretan saya yg tidak seberapa ini, kita sama² mendapat kebaikan & petunjuk utk berfikir kembali tentang makna diri kita sebagai ISLAM. Saya mendoakan agar kita semua tetap istiqamah dlm cara hidup ISLAM & merasai sendiri nikmat kemanisan IMAN. Sampai di sini utk renungan bersama.

Salam Ukhuwah & Salam ISLAM buat semua.

Wassalam...

Begitulah kisah yg ringkas. Membuatkan ana teringat kisah sedih bila mana pamannya Rasulullah s.a.w. yakni Abi Talib meninggal dunia. Walaupun sepanjang hidupnya membela Rasulullah s.a.w., namun hidayah tidak kunjung tiba sehinggalah dia meninggal dunia.

Benarlah hidayah itu milik ALLAH.

Kita sebagai manusia tidak berkuasa memberi hidayah kepada manusia lain. Apa yg mampu kita lakukan, berusaha & terus berusaha, dgn harapan hidayah itu akan tiba. Bukan utk mereka yg ingin mengenal cahaya ALLAH sahaja, tapi juga utk menjadi pengajaran kpd kita yg sudah mengenal ISLAM itu sendiri. [Ana dlm entri ini adalah Johan Muhammad, suami kak BalQis]

Diperolehi daripada blog suami kak BalQis

::Travelog Seorang Musafir::

12 123 Bingkisan Sahabat:

‎:) namanya pun dah sedap , Balqis Khairina.. :)

Qalbun Salim Norazwani Azhar => betul tue, nama secantik wajah & akhlak tuannya..

insyaAllah, ianya mnjadi rantai perjuangan yg takkan pernah putus!

‎Arraffie Asgari: rafie msti kenal dgn abg johan juga kali..mrka kawen ms kak balqis di U.

owh.istri abg Johan,.
xle kenal sgat, tp pernah jumpa la,.
baik orgnya,.

dulu rajin abg johan turun kml (pantau shbt al-irfan) ms dia msh bljr umskal..yup..kak balqis muallaf. knl dia ms bru 3 bln peluk islm..penampilan..Allahuakhbar ndak sangka yg tegur tue org muallaf..dgr kisah ms orentasi dlu, Subhanallah tak sangka dugaan hidup m'cbr..=)

hoho. last join mppb (msk kml) tahun 2010, 2 tahun yg lepas,.rasanya itu yg last dia join utk tgok bdak irfaan,. abg johan ada jgak ceta ckit2 pasal kehidupan dia yg mncabar slpas kawen, alhamdulillah dia sekeluarga dipermudahkan bilaman bergerak kerja dlm kelab,..
mudah2an terus istiqomah dlm pjuangan,..dia sdah lepas satu fasa,
ana? jauh ag kot~~~

mmg p0n..sbb wktu tue dia sda hbs di umskal. anak p0n..org hebat ujiannya p0n hebat..mudah2an kita terus istiqomah dlm pjuangan.. sabar ya oh adik rafie.. perjuangan di kmps msih bersisa.. mcm ada aura2 naik jwtn lg lepas nie =)

Benarlah bahawa sesungguhnya hidayah itu milik Allah SWT...
Nama yang cantik secantik orang & akhlaknya.

betul tu.. Hidayah Allah datang tanpa diundang.. manfaatkan sebaiknya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...