Photobucket

Sunday, November 15, 2009

Movie Ketika CINTA Bertasbih

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:15 PM 3 comments

[ketika_cinta_bertasbih.jpg]
Alhamdulillah, akhirnya aku bisa menamatkan menonton filem KETIKA CINTA BERTASBIH (KCB). Kulihat blog teman² dihiasi dgn kata² gembira krn usai menonton KCB. Selama 1 hari aku cuba download filem ini & malamnya aku bersama 2 orang lagi teman menonton KCB. Kuakui belum diberi kesempatan membaca novel KCB tapi filem ini amat baik.

Aku menjadi peng'translate' bahasa Indon kpd bahasa Malaysia kerana 2 temanku ini "enggak" faham dgn bahasa Indon. Kemahiran "bisa" bicara & memahami bahasa Indon memudahkan lagi aku menghayati filem ini.

Aku kagum pada mereka (dengan bantuan Allah) krn bisa berbicara bahasa Arab dgn lancar.

Sepanjang filem ini, kami sering membandingkan cerita ini dgn filem yg dibuat di Malaysia. Mana "bisa" dibandingi "dong". Kami juga berdoa agar mereka yg berlakon dalam cerita ini bertudung bukan semata² berlakon dlm filem ini tapi bertudung krn dia adalah individu Muslim.

Filem KCB ini siap buat uji bakat lagi untuk jadi pelakonnya macam yg Malaysia tiru tu iaitu 'Anak Wayang'. "Waduh"... tapi langsung tak best. Malaysia masih "enggak bisa" tandingi filem yg dibuat Indonesia.

Baru² ini saya menonton Malaysia Hari Ini (12 Nov) & perkara yg amat mengejutkan saya adalah kerana Malaysia membenarkan pembuatan Filem JALANG yg akan disiarkan di pawagan pada 26 November ini... 


Astaghfirullah Al-azim, kalau sahabat melihat trailer cerita ini amat kurang sopan & bukan melambangkan budaya Timur di mana ia dibintangi oleh artis bernama Yasmin Khanif.

Mana perginya rasa malu sanggup mendedahkan hampir separuh bahagian badannya, berpakaian yg sesuai dipakai pelajar sekolah rendah & boleh membiarkan dipeluk oleh sesiapa sahaja. Astaghfirullah Al-azim.....

Ya Allah, ampunkanlah dosa hambaMu ini kerana tidak bisa untuk berbuat apa²...

Bagi sahabat² yg belum menonton KCB mari saksikan. 


Moga² anda memperolehi manfaat daripada filem ini.


Wallahualam

3 123 Bingkisan Sahabat:

bagus sekali bahasa indonesiamu dik. aku enggak bisa faham kata-katanya sampai perlu aku cermati setiap bait kata yang keluar dari mulut pelakonnya. hehe. nanti kak qilah ajak wana ye.

bagus sekali bahasa indonesiamu dik. aku enggak bisa faham kata-katanya sampai perlu aku cermati setiap bait kata yang keluar dari mulut pelakonnya. hehe. nanti kak qilah ajak wana ye.

Waduh kak qilah...
sampai 2 comment dipost..
enggak apa..
lain kali ble ajak..

tapi bla erk???
kak qilah dah nak praktikal...
huhuhuhu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...