Wednesday, June 6, 2012

Kisah CINTA Ali r.a ♥ Fatimah r.a

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 1:45 AM 2 comments


Assalamualaikum & salam sejahtera.

Hari nie tue cik Wana jalan² tengok blog member. Kami kenal kat blog je pun. Satu kebiasaan saya ialah kalau jumpa entri yg best² akan disimpan sebagai draf dlm blog. Waktu rajin baru nak share kat blog TERATAK PENDIDIK yg kusayangi. 

Saya amat suka entri yg dicopycat dari blog MUSLIMAH OPTIMIS. Rasanya ramai dah blogger letak kat blog mereka. Cuma kali nie special sebab versi dari blog cik Wana.

So sweet. Kisah percintaan hebat Saidina Ali  Saidatina Fatimah

Cinta yg disimpan dlm hati, namun kuasa Allah mereka saling memendam cinta sehingga satu masa yg ditetapkan mereka dinikahkan hanya dgn mahar sepasang baju besi milik Ali r.a. Begitu mulianya Fatimah r.a. 

Semulia² wanita adalah wanita yg paling rendah maharnya.

Apa tunggu lagi, jom baca...

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Dipendamkan dlm hatinya, tidak diceritakan kpd sesiapa tentang perasaan hatinya. Tertarik dirinya seorang gadis yg punya peribadi tinggi, paras yg cantik, kecekalan yg kuat, apatah lagi ibadahnya, hasil didikan ayahnya yg dicintai oleh umat manusia, yakni Rasulullah S.A.W. Itulah Fatimah Az-Zahrah, puteri kesayangan Nabi Muhammad, serikandi berperibadi mulia.

Dia sedar, dirinya tidak punya apa² utk meminang puteri Rasulullah. Hanya usaha dgn bekerja supaya dapat merealisasikan cintanya. Itulah Ali Abi Talib, sepupu baginda sendiri. Sehingga beliau tersentap mendengar perkhabaran bahawa sahabat mulia nabi, Abu Bakar As-Siddiq melamar Fatimah.

"Allah mengujiku rupanya", begitu batin Ali. 

Ia merasa diuji krn merasa apalah dia dibanding Abu Bakar. Kedudukan di sisi Nabi? Abu Bakar lebih utama, mungkin dia bukan kerabat dekat Nabi seperti Ali, namun keimanan & pembelaannya pada Allah & RasulNya tak tertandingi. 

Lihatlah bagaimana Abu Bakar menjadi kawan perjalanan Nabi dlm hijrah sementara Ali bertugas menggantikan beliau utk menanti maut di ranjangnya. 

Lihatlah juga bagaimana Abu Bakar berdakwah. Terlalu banyak tokoh bangsawan & saudagar Makkah yg masuk Islam krn sentuhan Abu Bakar; Uthman, Abdurrahman ibn 'Auf, Thalhah, Zubair, Sa’d ibn Abi Waqqash, Mush’ab

Perkara ini tak mungkin dilakukan kanak² kurang pergaulan seperti Ali. 

Lihatlah berapa banyak budak muslim yg dibebaskan & para faqir yg dibela Abu Bakar; Bilal, Khabbab, keluarga Yassir, Abdullah ibn Mas’ud

Dan siapa budak yg dibebaskan Ali?

Dari segi kewangan, Abu Bakar sang saudagar insyaallah lebih bisa membahagiakan Fatimah. Ali hanya pemuda miskin dari keluarga miskin.

"Inilah persaudaraan & cinta", gumam Ali. 

Aku mengutamakan Abu Bakar atas diriku, aku mengutamakan kebahagiaan Fatimah atas cintaku. Namun, sinar masih ada buatnya. Perkhabaran diterima bahawa pinangan Abu Bakar ditolak baik oleh Nabi. 

Ini menaikkan semangat beliau utk berusaha mempersiapkan diri. Tapi, ujian itu bukan setakat di situ. Kali ini perkhabaran lain diterima olehnya. Umar Al-Khatab, seorang sahabat gagah perkasa, menggerunkan musuh Islam & dia pula cuba meminang Fatimah. 

Seorang lelaki yg terang²an mengisytiharkan keislamannya yg nyata membuatkan muslimin & muslimat ketika itu yg dilanda ketakutan oleh tentangan kafir Quraisy mula berani mendongak muka, seorang lelaki yg membuatkan syaitan berlari ketakutan.

Ya. "Al Faruq", sang pemisah kebenaran & kebatilan itu juga datang melamar Fatimah. 

Ali mendengar sendiri betapa seringnya Nabi berkata, 
"Aku datang bersama Abu Bakar & Umar, aku keluar bersama Abu Bakar & Umar, aku masuk bersama Abu Bakar & Umar."

Betapa tinggi kedudukannya di sisi Rasul, di sisi ayah Fatimah. Ali redha krn dia tahu Umar lagi layak darinya. 

Tapi sekali lagi peluang terbuka tatkala perkhabaran diterimanya, bahawa pinangan Umar juga ditolak. 

Bagaimanakah sebenarnya menantu pilihan nabi, sedangkan dua sahabat baginda turut ditolak peminangannya?

Pada suatu hari Abu Bakar As-Siddiq r.a, Umar Ibnul Khatab r.a. & Sa’ad bin Mu’adz bersama² Rasulullah s.a.w duduk dlm masjid. Pada kesempatan itu diperbincangkan antara lain persoalan puteri Rasulullah s.a.w. Saat itu baginda bertanya kpd Abu Bakar As-Siddiq r.a: 
“Apakah engkau bersedia menyampaikan persoalan Fatimah itu kpd Ali bin Abi Thalib?”

Abu Bakar As-Siddiq menyatakan kesediaanya. Ia beranjak utk menghubungi Ali r.a. Sewaktu Ali r.a melihat datangnya Abu Bakar As-Siddiq r.a. dgn tergopoh² & terperanjat ia menyambutnya kemudian bertanya: 
“Anda datang membawa berita apa?”

Setelah duduk beristirehat sejenak Abu Bakar As-Siddiq r.a segera menjelaskan persoalannya: 
“Hai Ali engkau adalah orang pertama yg beriman kpd Allah & Rasul-Nya serta mempunyai keutamaan lebih dibanding dgn orang lain. Semua sifat utama ada pada dirimu. Demikian pula engkau adalah kerabat Rasulullah s.a.w. Beberapa orang sahabat terkemuka telah menyampaikan lamaran kpd baginda utk mempersunting puteri beliau. Semua lamaran itu telah beliau tolak. Beliau mengemukakan bahawa persoalan puterinya diserahkan kpd Allah s.w.t. Akan tetapi hai Ali apa sebab hingga sekarang engkau belum pernah menyebut² puteri beliau & mengapa engkau tidak melamar utk dirimu sendiri? Kuharap semoga Allah & RasulNya akan menahan puteri itu untukmu.”

Mendengar perkataan Abu Bakar r.a, mata Saidina Ali r.a berlinang air mata. Menanggapi kata² itu, Ali r.a berkata: 
“Hai Abu Bakar, anda telah membuatkan hatiku bergoncang yg semulanya tenang. Anda telah mengingatkan sesuatu yg sudah kulupakan. Demi Allah aku memang menghendaki Fatimah tapi yg menjadi penghalang satu²nya bagiku ialah aku tidak mempunyai apa².”

Abu Bakar r.a. terharu mendengar jawapan Ali itu. Utk membesarkan & menguatkan hati Iman Ali r.a, Abu Bakar r.a berkata: 
“Hai Ali, janganlah engkau berkata seperti itu. Bagi Allah & RasulNya dunia & seisinya ini hanyalah ibarat debu bertaburan belaka.”

Setelah berlangsung dialog seperlunya Abu Bakar r.a berhasil mendorong keberanian Iman Ali r.a. utk melamar puteri Rasulullah s.a.w.

Beberapa waktu kemudian Saidina Ali r.a datang menghadap Rasulullah s.a.w yg ketika itu sedang berada di tempat kediaman Ummu Salmah. 

Mendengar pintu diketuk orang, Ummu Salmah bertanya kpd Rasulullah s.a.w: 
“Siapakah yg mengetuk pintu?” 

Rasulullah s.a.w menjawab: 
“Bangunlah & bukakan pintu baginya. Dia orang yg dicintai Allah & RasulNya, ia pun mencintai Allah & RasulNya.”

Jawapan Nabi Muhammad s.a.w. itu belum memuaskan Ummu Salmah r.a. Ia bertanya lagi: 
“Ya tapi siapakah dia itu?”

Jawab Rasulullah:
“Dia saudaraku, orang kesayanganku!”

Tercantum dlm banyak riwayat bahawa Ummu Salmah di kemudian hari mengisahkan pengalamannya sendiri mengenai kunjungan Saidina Ali r.a kpd Nabi Muhammad s.a.w itu.

“Aku berdiri cepat² menuju ke pintu sampai kakiku terhantuk². Setelah pintu kubuka ternyata orang yg datang itu ialah Ali bin Abi Thalib. Aku lalu kembali ke tempat semula. Ia masuk kemudian mengucapkan salam & dijawab oleh Rasulullah s.a.w. Ia dipersilakan duduk di depan beliau. Ali bin Abi Thalib menundukkan kepala seolah² mempunyai maksud tapi malu hendak mengutarakannya.

Rasulullah mendahului berkata: 
“Hai Ali nampaknya engkau mempunyai suatu keperluan. Katakanlah apa yg ada dlm fikiranmu. Apa saja yg engkau perlukan akan kau peroleh dariku.” 

Mendengar kata² Rasulullah s.a.w yg demikian itu lahirlah keberanian Ali bin Abi Thalib utk berkata: 
“Maafkanlah ya Rasulullah. Anda tentu ingat bahawa anda telah mengambil aku dari pak cikmu Abu Thalib & mak cikmu Fatimah binti Asad di kala aku masih kanak² & belum mengerti apa².

Sesungguhnya Allah telah memberi hidayat kpdku melalui anda juga. Dan anda ya Rasulullah adalah tempat aku bernaung & anda jugalah yg menjadi wasilahku di dunia & akhirat. Setelah Allah membesarkan diriku & sekarang menjadi dewasa aku ingin berumah tangga; hidup bersama seorang isteri. Sekarang aku datang menghadap utk melamar puteri anda Fatimah. Ya Rasulullah apakah anda berkenan menyetujui & menikahkan diriku dgn Fatimah?”

Ummu Salmah melanjutkan kisahnya. Saat itu kulihat wajah Rasulullah nampak berseri²

Sambil tersenyum beliau berkata kpd Ali bin Abi Thalib: 
“Hai Ali apakah engkau mempunyai suatu bekal mas kahwin?”

Ali bin Abi Thalib menjawab dgn terus terang; 
“Anda sendiri mengetahui bagaimana keadaanku tak ada sesuatu tentang diriku yg tidak anda ketahui. Aku tidak mempunyai apa² selain sebuah baju besi, sebilah pedang & seekor unta.” 

Rasulullah s.a.w. menjawab: 
Pedangmu, engkau tetap memerlukannya utk perjuangan di jalan Allah. Untamu, engkau juga perlu buat keperluan mengambil air bagi keluargamu & memerlukannya dlm perjalanan jauh. Oleh itu, aku hendak menikahkan engkau hanya atas dasar mas kahwin sebuah baju besi saja.

Aku puas menerima barang itu dari tanganmu. Hai Ali engkau wajib bergembira sebab Allah ‘Azza wa­jalla sebenarnya sudah lebih dahulu menikahkan engkau di langit sebelum aku menikahkan engkau di bumi!” 

Demikian riwayat yg diceritakan Ummu Salmah r.a. Setelah segala²nya siap dgn perasaan puas & hati gembira dgn disaksikan oleh para sahabat Rasulullah s.a.w mengucapkan kata² ijab kabul pernikahan puterinya: 
“Bahwasanya Allah s.w.t. memerintahkan aku supaya menikahkan engkau Fatimah atas dasar mas kahwin 400 dirham. Mudah²an engkau dapat menerima hal itu.”

Jawab Ali bin Abi Thalib r.a dlm pernikahan itu; 
“Ya Rasulullah, itu kuterima dgn baik” 

Inilah jalan cinta para pejuang. Jalan yg mempertemukan cinta & semua perasaan dgn tanggungjawab. Cinta tak pernah meminta utk menanti. Seperti Ali. Ia mempersilakan atau mengambil kesempatan?

Pertama adalah pengorbanan
Kedua adalah keberanian

Dan ternyata tak kurang juga yg dilakukan oleh Puteri Sang Nabi, dlm suatu riwayat dikisahkan bahwa suatu hari, Fatimah berkata kpd Ali: 
“Maafkan aku krn sebelum menikah denganmu. Aku pernah satu kali merasakan jatuh cinta pada seorang pemuda” 

Ali terkejut & berkata, 
“Jikalau begitu, mengapakah engkau mahu menikah dgnku? Dan siapakah pemuda itu” 

Sambil tersenyum Fatimah berkata, 
“Ya krn pemuda itu adalah Dirimu”

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Allahuakhbar!!!

Begitulah cinta yg bersenikan diam. Mereka saling mencintai tapi memendam perasaan itu krn tidak ingin cinta mereka melebihi cinta kepadaNya.

Memang sukar menjadi mereka tapi utk meneladani mereka tidaklah sukar.

:)Wahai lelaki, jadilah seperti Ali melamar gadis pilihannya dgn jalan yg diredhaiNya yakni pernikahan bukannya couple krn bercouple itu banyak keburukan berbanding kebaikan. 

:)Wahai wanita, teladanilah Fatimah menjaga peribadinya biarpun hatinya meruntun cintakan pemuda sehebat Ali r.a.

Titipkan cintamu kpd jodoh yg belum diketahui siapa & utk mendapat yg terbaik jadilah yg terbaik. Jika dirimu jatuh cinta, diamkanlah krn syaitan cuba menyelinap masuk utk jadikannya cinta bernafsu.

Jika dirinya bukan untukmu, redhailah krn Allah ada perancangan yg lebih baik lagi buat kita. 


Buat diriku juga saat kujatuh cinta denganmu, akan kudiam & dirimu pasti tak ketahui, melainkan setelah diriku datang kpd keluargamu utk menzahirkan yg terbuku, wahai jodoh yg tak diketahui. Ayat sesuai utk lelaki =)

Cinta tak pernah meminta utk menanti. Ia mengambil kesempatan atau mempersilakan.

Ia adalah keberanian atau pengorbanan.

Contohilah kisah cinta 2 manusia agung ini iaitu CINTA SAIDINA ALI    SAIDATINA FATIMAH.



Wallahualam

2 123 Bingkisan Sahabat:

subhanallah.....paling rendah maharnya...tp skrg..?Allahuakbar...
terima kasih anti...fatimah azzaharah..sblm ni ana byk bace kpada aishah humairah shja...syukrannn yaa sohabi..

mahar oh mahar...

m'jd igauan lelaki utk meneruskan niatnya..

moga kita dpt mcnthi Ali & Fatimah..

sama-sama..sekadar b'kongsi agar sama2 ambil ibrah =)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...