Thursday, December 15, 2011

Jadilah Seindah Mawar Berduri

Bicara Hati :: ♥ HeRWaNa HeRMan ♥ On 11:42 AM 6 comments

Aromamu harum mewangi.. Kelopakmu merah menawan.. Namun berpagarkan duri.. Demi mempertahan hakikat keindahan.. Mekarlah dirimu di Taman Islam..


Assalamualaikum & salam sejahtera.

Rasanya begitu lama dah tak share tentang buku yg Wana dah baca. Hari nie nak share sikit tentang Seindah Mawar Berduri karya Ustazah Fatimah Syarha. Allahuakhbar.. Seriously buku nie sgt best. Padat dgn Ilmu.

Kadangkala berangan: 
"Andai diri ini dapat mencontohi watak Khazinatul Asrar dlm buku nie, Subhanallah sudah pasti indah akan kurasa"

Setelah membaca & menghayati isi kandungannya betul², baru kusedar tanggungjawab seorang muslimah dlm konteks Islam amat susah utk dipraktikkan. Islam terlalu asing dlm praktik hidup seorang muslim.

Sebagai seorang muslimah memang amat banyak batas² yg perlu dijaganya. Setiap perlakuannya mestilah dimulai dgn wujudnya perasaan malu!(malu bertempat tau...) 

Kerana malulah yg menjadi hiasan pakaian kita sebagai muslimah. 

Utamakan dahulu pandangan Allah. Jangan biarkan pandangan manusia saja yg kita ambil kira. Pandangan manusia tidak semua membawa kpd mulianya pandangan Allah.

InsyaAllah, akan ku usahakan yg terbaik utk diriku menjadi Seindah Mawar Berduri. Akan ku tekadkan dlm hati!

*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆*☆

Nak tahu ILMU tentang beza CINTA & SUKA. Nak tahu tak?
Kalau nak tahu JOM BACA

Di hadapan org yg kita cinta, hati kita akan berdegup kencang. 
【ツ】Tapi di hadapan org yg kita suka, hati kita akan gembira.

Di hadapan org yg kita cinta, musim sentiasa berbunga². 
【ツ】Tapi di hadapan org yg kita suka, musim itu cuma berangin saja.

Jikalau kita lihat ke dlm mata org yg kita cinta, kita akan kaku. 
【ツ】Tapi jika kita melihat ke dlm mata org yg kita suka, kita akan tersenyum.

Di hadapan org yg kita cinta, kita menjadi malu. 
【ツ】Tapi di hadapan org yg kita suka, kita akan tunjukkan imej diri kita yg sebenar.

Di hadapan org yg kita cinta, lidah kelu utk berkata²
【ツ】Tapi di hadapan org yg kita suka, kita akan bebas berkata apa² saja.

Kita tidak akan merenung mata org yg kita cinta
【ツ】Tapi kita akan selalu merenung mata org yg kita suka.

Bila org yg kita cinta menangis, kita akan turut menangis. 
【ツ】Tapi bila org yg kita suka menangis, kita akan cuba utk membuat dia gembira.

Perasaan cinta bermula dari mata. Perasaan suka pula bermula dari telinga. 

Jadi, jikalau kita berhenti menyukai seseorang yg kita suka umpama kita membuang telinga kita. 

Tapi jika kita cuba menutup mata cinta berbuah menjadi air mata.

Aturlah Cintamu dgn sebaiknya... Cinta adalah FITRAH.. Tapi Cinta boleh bertukar menjadi FITNAH´.✿ Jangan Terjemah Cinta Dgn Jalan² Taqrabu al-Zina .´. Dan tiada istilah ´.✿ Cinta yg menghalalkan Couple Islamic .´.

Wallahualam..

P/S - Memandangkan buku Wana dah bawa balik Labuan so tak dapat nak pinjamkan. Tapi kalau sesiapa nak baca buku Seindah Mawar Berduri dlm bentuk pdf bolehlah ´.✿ download di sini .´


6 123 Bingkisan Sahabat:

sinopsis novel ini:

Khazinatul Asrar, seorg siswa jurusan Sains di sebuah universiti terdidik dlm landasan agama sejak kecil. ketinggian sahsiah dirinya benar2 memukau insan2 yg berada di sekekelilingnya. Tsabit, Mukhlisin, & Asyraf, masing2 mengimpikan cinta Khazinatul Asrar. dgn kelebihan tersendiri, masing2 berusaha memenangi hati gadis dambaan. ibarat mawar berduri, cantik dipandang tapi memiliki duri sbg pelindung diri. Khazinatul Asrar x mudah tersirna dgn kilauan cinta berlandaskan nafsu. baginya, cinta yg agung & kudus hanyalah cinta kpd Allah. namun, adakah ada insan yg berjaya mencuri hatinya?

antara petikan2 yg sy rasakan menarik:

“Kadang2 manusia tersalah menganggap cintanya krn Allah padahal percintaannya menyebabkan makhluk Allah lebih diagungkan drpd Pencipta makhluk itu sendiri. Allah diketepikan. Mungkin matlamatnya dah betul & jelas, tapi jalannya tak syaro’. Itulah yg disedihkan. Dlm Islam ada beberapa perkara yg perlu disegerakan. Pertama, apabila solat telah masuk waktunya. Kedua, apabila jenazah hendak dikebumikan. & ketiga, apabila anak gadis telah bertemu calon suaminya. Kalau dilambatkan, buruk padahnya. Kita boleh buat satu conclusion, salah satu ciri2 cinta krn Allah ialah apabila pasangan segera dijodohkan. Kuranglah maksiat hati yg sering dilakukan ketika percintaan.”

"Andainya kita dah saling menyukai dgn seseorang, tahanlah dulu perasaan tu utk situasi masih belum bersedia seperti sekarang ni. Bergantunglah harapan itu pada Allah. Luahkanlah rasa cinta apabila kita dah betul2 bersedia utk walimah. Barulah banyak pintu syaitan tertutup. Sucinya cinta kita kalau dijaga sedemikian rapi krn tiada unsur kelalaian dari cinta Allah. Inilah sebenarnya cinta krn Allah. Moga2 Allah anugerahkan pula seorang lelaki yg turut dicintai-Nya. Lelaki yg mampu membimbing kita yg lemah ni ke jalan yg lebih Allah redhai & mampu mengemudi bahtera rumahtangga menuju ke negeri abadi"

“Setiap kesilapan kena minta maaf, takut Allah persoalkan di akhirat nanti,”

“Mawar memang berpagarkan duri utk melindungi keindahannya. Tapi, awak tak boleh menolak hakikat bahawa keindahan itu bukankah utk dihadiahkan kpd kumbang terpilih yg telah Allah janjikan utk si mawar?”

"Saya tidak mahu menjadi wanita akhir zaman yg seringkali Rasulullah gusarkan yg mana menjadi fitnah kpd lelaki. Ingin sekali saya mentarbiyyahkan diri ini agar menjadi seorang wanita yg bias mengetuk pintu kelalaian lelaki drpd terpesona dgn fitnah wanita"

“Nanti.tak habis cakap lagi ni! Setiap pertemuan sudah menjadi perancangan Allah utk mengaturnya sehingga saling mengenali & saling menyayangi. Tapi sayang, manusia sering lupa pada Allah. Apabila Allah telah pertemukan seseorang yg menambat hatinya, dia lupa utk mensyukuri nikmat Allah & pasrahkan harapan pada Allah. Dia terburu2 cuba memenangi hati si dia biarpun banyak masa terpaksa dibazirkan. Hatinya diselubungi khayalan dari nama Ar-Rahman. Cinta krn nafsu sering dianggap cinta krn Allah. Itulah manusia & liciknya syaitan yg memperdaya. Tidak malukah seseorang yg mengaku cintanya krn Allah sedangkan jalannya tidak syaro’, bukan di atas landasan Allah. Penuh khayalan & kelalaian drpd mengingati Allah! Inikah balasan kita pada Allah terhadap pertemuan yg telah dirancang oleh-Nya. Padahal Dialah mengatur pertemuan melalui apa saja cara. Kalau kita mensyukuri Allah krn mengenalkan kita dgn insan seistimewa si dia, kita tak patut mengetepikan Allah dlm setiap tindakan kita agar cinta kita dikawal oleh syaro’"

"Kalau benar2 dia cintakan saya krn Allah, bukan dgn cara nak mendekati saya selalu & asyik merindui saya. Itu memang fitrah yg harus diiringi mujahadah. Sepatutnya, dia mendahulukan ummi & abah saya utk membuktikan betapa seriusnya dia."

"Tutuplah segala pintu yg boleh menjauhkan diri dari mempunyai hubungan dgn Allah. Bila dah benar2 rasa bersedia, terutamanya bila dah ada ilmu & pendapatan utk tanggung sebuah keluarga, tak perlu tunggu lama2. Kalau dah jodoh takkan ke mana. Yakinlah pada Allah & pasrah pada qodo’ & qodar-Nya. Allah Maha halus perancangan-Nya,"

“Krn memang itulah ketentuan Allah! Manusia hanya mampu merancang, Allah jua merancang serta menentukan & perancangan-Nya jauh lebih baik. Redholah dgn qodo’ & qodar. Mungkin Allah ingin jodohkan dgn orang yg lebih sepadan dengannya dari pelbagai segi seperti perangai yg sama, citarasa yg sama atau sebagainya. Dia lebih mengetahui. Yg penting, kita sentiasa utamakan keredhaan Allah dlm setiap tindakan. Cinta Allah takkan mengecewakan. Bila kita utamakan Allah dlm hidup kita, insyaAllah Allah akan utamakan kita pula utk menjodohkan kita dgn seseorang yg turut mencintai-Nya,”

"Assalamualaikum…Ukhti fi al-Islam, Ana doakan agar helaian ini jauh dari fitnah syaitan laknatullah apatah lagi dari murka Allah S.W.T. Walaupun terlalu berat rasa hati utk menulis surat ini namun ana yakin bahawa ana telah digagahi oleh Allah S.W.T jua utk melakukannya setelah ana istikharah beberapa kali. (Astaghfirullah…moga ianya bukan riya’) Ana tidak berniat memanjangkan kalam, biarlah ana terus focus pada apa yg nak ana sampaikan. Ukhti, Ana tidak mampu lagi menanggung resah di hati setelah mengenali keperibadian, agama & perjuangan ukhti yg memang menepati ciri2 wanita idaman setiap mujahidin. Kenapakah terlalu awal perasaan ini hadir dlm hidup ana? Ana takut perasaan ini membuka lembaran baru bagi syaitan utk melalaikan perjuangan ana & menjarakkan ana dari mengingati Ar-Rahman. Lantaran itu, ana cuba utk melupakan perasaan ini buat sementara waktu tapi hati ana terus dirasuk kebimbangan bahawa jika ana tidak berterus-terang, ana akan kecewa nanti. Ana akur bahawa ana tewas pada perasaan sendiri. Akhirnya, ana hadirkan jua surat ini supaya ukhti tahu bahawa setelah habis belajar nanti, ana menanti ukhti utk dijadikan pembantu perjuangan di sayap kiri. Cukuplah sekadar ukhti tahu. Ukhti, Ana harap ukhti takkan membalas surat ini krn bimbang ianya akan menambahkan noda hitam di hati ana lantaran teringatkan ukhti. Allah lebih berhak utk kita ingati di usia ini. Perasaan ana terhadap ukhti pun anugerah dari Allah S.W.T jua. Jesteru, wajarlah ana memelihara batasan yg Dia gariskan. Doakan agarana tidak meletakkan cinta ana kpd ukhti mengatasi cinta kepada-Nya. Dan ana nasihatkan kpd ukhti seendiri tidak perlu terlalu memikirkan hal ini. Masih banyak perkara lain lagi yag perlu ukhti fikirkan terutamanya amanah kita sebagai penerus manhaj tarbiyyah di bumi UKM ini. Ukhti, Ana harap ukhti jelas bahawa kehadiran surat ana ini sekadar utk memberitahu hasrat ana terhadap ukhti selepas habis belajar nanti. Ana tetap berpegang pada prisip bahawa perasaan cinta terhadap seseorang tetap tak menghalalkan ana utk mengetepikan Allah S.W.T dlm setiap tindakan sepanjang tempoh belajar ini. Ana juga langsung tak berniat utk memaksa ukhti menerima ana. Terserahlah kpd ukhti sendiri. Kalaulah ukhti memang diciptakan utk ana, ana serahkan ukhti dlm jagaan Allah S.W.T. moga Allah jua yg akan mempermudahkan jodoh pertemuan dgn ukhti nanti. Walaubagaimanapun, put your trust in Allah. Ana redha pada ketetapan Allah yg bakal kita hadapi. Dialah sebaik2 Perancang! Pengemis cinta Ilahi"

“Ya Allah…aku tak pasti samada Kau benar2 meredhai cintaku pada-Mu ataupun tidak dgn mendatangkan ujian demi ujian cinta silih berganti. Aku sedih dgn suasana hatiku yg sering berbolak-balik & kadang2 hampir ditewasi cinta lelaki. Jahatnya hati sebegini! Ya Allah, andai hati yg ada ini jauh dari-Mu, maka tukarkanlah hati ini dgn hati yg mencintai-Mu. Aku tidak sanggup hidup tanpa cinta-Mu”

“Sekali lagi ana nak memberi peringatan bahawa orang yg memikul amanah membawa risalah dakwah sepatutnya menjaga peribadi diri dari semua segi utk dijadikan qudwah hasanah. Terutamanya dari segi ketepatan masa. Masa dalam hidup pejuang lebih sedikit drpd tanggungjawab yg perlu ilaksanakan. Allah S.W.T sendiri memberi peringatan tentang masa dlm al-Quran. Sepatutnya, ana tak perlu lagi mengulangi peringatan ini kepada orang yg bergelar pemimpin krn dia sepatutnya lebih bijak memimpin masa sendiri.”

"Solat tahajjud & al-Quran jangan sesekali dianggap asing dlm kehidupan seharian. Pada dua senjata pejuang ini tersirat rahmat & kasih sayang yg agung dari Allah S.W.T."

"Wawasan kita adalah jelas & pasti bukannya setakat wawasan 2020 tetapi wawasan kita nun lebih jauh ke hadapan mengejar wawasan akhirat yg kekal abadi”

“Maafkan saya, saudara! Berjumpa tanpa urusan yg munasabah antara lelaki & perempuan bukanlah prinsip hidup saya. Saudara mungkin tersilap orang utk diajak keluar,”

“Semoga cinta Allah tidak akan mengecewakanmu!”

“Wanita beriman memang utk lelaki beriman. Demikian janji Allah!”

“Sejak awal perkenalan lagi cinta kami dah berputik.Tapi tak perlulah dipuja2. Cukuplah perantaraan tazkirah saban minggu menjadi bukti cinta kami disulam atas dasar mencari keredhaan Allah bukannya menambahkan kelalaian dari meningati-Nya,”

“Nak kata saya bercinta, tak jugak! Sebabnya, sebelum dia melamar saya, saya tak pernah menganggapnya lelaki teristimewa krn masih ada kemungkinan bahawa dia bukanlah lelaki yg diciptakan utk saya. Jadi, Alhamdulillah. terjagalah sikit hati saya dari terkenang2kan padanya. Setelah hampir habis belajar, dia cepat2 menghubungi ummi & abah saya di kampong. Saya dah beberapa kali istikhorah & hati saya terasa cukup terbuka utk menerimanya. Lagipun, abah saya menasihatkan.kalau dah terlalu banyak sangat ujian & fitnah dari lelaki baik percepatkan saja walimah. Saya akur.”

“Sebenarnya, sejak awal memasuki awal kampus lagi mereka dah mula saling mengenali krn perjuangan yg sama. Sejak itu juga mereka saling menghormati & mengagumi antara satu sama lain. Tapi, Mustaqhim Al-Qordrowi tidak terburu2 utk memenangi hati Khazinatul Asrar. Akalnya mengatasi nafsu krn kesedaran bahawa selagi belum bersedia berumah tangga, selagi itulah langkah utk mencintai wanita adalah sia2. Penuh kelalaian & warna-warni syaitan. Dia amat menyukai Asrar sejak awal perkenalan lagi, tapi dia sedar Allah lebih mengetahui adakah Asrar diciptakan utknya atau tidak. Dia tak mahu mencintai wanita yg bukan diciptakan utknya. Oleh itu, dia bermujahadah melawan kemahuannya yg meronta2 utk meluahkan sesuatu pada Asrar. Tempoh masa sebelum bergelar ‘orang yg bersedia’ adalah sekejap cuma. Kadangkala, dia tercabar & bimbang apabila nama Asrar menjadi siulan. Hinggalah perasaannya terdesak utk meluahkan jua. Namun, hanya di tahun akhir, dia memberanikan diri menghantar risalah2 yg mendidik ruhiyyah, tauhid, fikrah & harakah. Itulah tanda cintanya. Mereka juga bercinta sebenarnya tapi dihijab oleh hijab yg tebal krn kerana takut rumahtangga yg dibina atas landasan kemurkaan Allah. Lihatlah keadilah Allah utk cinta setulus ini. Mereka mengecapi cinta yg diredhoi selepas kahwin. Mereka menang dalam mujahadah. Dlm menyukai seseorang, ingatlah segala perbuatan yg melalaikan & menjauhkan hati dari Allah, selagi belum berkahwin, ianya adalah haram. Tapi, yg haram itu sekejap cuma. Lepas kahwin, halallah. sebab itu kena sabar & kuat.”

“Ya Allah, Engkau telah takdirkan, dia bukan milikku. bawalah dia jauh dari pandanganku, luputkanlah dia dari ingatanku…& peliharalah aku dari kekecewaan. Ya Allah, ya Tuhanku Yg Maha Mengerti, berikanlah aku kekuatan, menolak bayangannya jauh dari hidupku.”

“Allahyarhamah mati dlm keadaan memangku al-Quran setelah solat Tahajjud,”

“Ya Allah, golongkan dia bersama golongan yg Kau redhoi krn dia isteri yg solehah. Jadikan dia sebagai bidadariku andai aku layak utk syurga-Mu.amin ya Rabbal A’lamin,”.

DEMIKIANLAH, SEINDAH MAWAR BERDURI
Ku damba kasih Ilahi

Assalam,kak..yg dlm bntk pdf tu mmg mcm dlm novel dye ke??kire sebijik n penuh mcm dlm novel la eh??

Alhamdulillah, terima kasih.. saya da lama mencari cerita tenang seindah mawar berduri nukilan ustazah fatimah syarha ni 😃

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...